08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Ömer Ve Kamu Ahlakı
ÖMER VE KAMU AHLAKI
Tartışmasız olarak kabul edilen gerçeklerden biri de, İslam'ın insan hayatının organize edilmesi için üç açıdan kapsamlı esaslar koyduğu hakikatidir Bunlar insanın Allah ile olan lişkisi, ikinci olarak insanın toplumla olan ilişkileri ve son olarak da insanın kendi nefsiyle olan ilişkisidir
Bütün bu ilişkilerin toplamından oluşan ahlaktan bizim kastettiğimiz kamu ahlakı oluşmaktadır Açık ve seçik bir şekilde bilinen şudur ki, bu sahada Ömer keşfeden değil, tabi olandır Ancak İslam’ın kurduğu ve meydana getirdiği normlara ve bunların esneklikleri göz önünde bulundurulacak olursa toplumun değişen şartlara karşı koyabilmesi için, bunların uygulama safhasına geçmesini sağlamak için, içtihad sahası geniştir
Diğer sahalarda olduğu gibi bu sahada da devlet adamı olarak Ömer'in gerçekçi görüşü ortaya çıkmakta, cihanşümul bir çağrıyı taşıyan toplumun ideal hayat gereklerini idrak etmekte ve Allah’ın halka tasarlamış olduğu en ideal örneğiyle hayat gerekleri arasında uyum sağlama ihtiyacını tasavvur etmektedir
Bu üç açı altında sıralananların tamamını arzetmeye çalışırsak Ömer'in bütün siresini yeniden yazmak gerekir Böyle bir etüd ise liderlerin hayatlarını ihtiva etmekte, üstün ve yüce yönlerini kapsamakta bu farklı ve değişik yönler birbirlerine karışmakta ve bilinen ilmi branşlaşma gereklerine uyulmasında güçlükler doğurmaktadır Bundan dolayı bu fasılda etüdü kısaltmak zorunda kalıp sadece büyük ve önemli konulara değinmekle yetineceğiz Okuyucunun zihnini arzuladığımız bir formda şekillendirebilmek için gerekli ve ihtiyaç duyulan konuları açıklayacağız
Ömer (r a )'in içtihadının esasını İslam dini teşkil ediyorsa, Ömer'in İslam dinini nasıl anladığı işaretlerini tahdit etmemiz gerekli ve zaruridir Ayrıca İslam dininden insan iradesinin özgürlüğünün esaslarım nasıl meydana getirdiğini, bazılarının kasıtlı olarak iddia ettikleri gibi, insan iradesinin prangaya vurulup kayıt altına alınmadığını burada belirtmemiz gerekecektir Bundan sonra insanların topluma hükmeden norm ve usullere boyun eğerek toplu yaşadıkları, organize edilen ilk toplumdan beri bütün toplumların her zaman ve her çağda karşılaştıkları büyük mes'elelere karşı Ömer'in pozisyonunu tahdit etmek suretiyle arzedeceğiz
Bu problemleri işlerken onun toplumdaki halkın kıymeti veya bugünkü şekliyle isimlendirilen toplumdaki sınıflar sistemine karşı olan pozisyonunu, onun kadının toplumdaki yeri ve toplumdaki yeri anlayışını değişik gruplar arasındaki ilişkiler, toplumda çalışmanın önemi ve rolü, İslam teorisinin hayatta gerçekçi olması için her Müslümanın takınması gereken esasi ve başlıca form ve özelliklere sahip olması, mutlak kuru ve boş sloganlardan ibaret olmaması ve bunlardan kaçınılması ile ilgili konulardaki görüş ve uygulamalarını arzedeceğiz Bu konuların her birini işlerken ana hatlarıyla üzerinde duracağız Çünkü bu konuların her biri için bir eser yazılabilir
|
|
|