|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
asrî, bağlay, davranışlarının, rasûlullahın, saadette |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının BağlayAsr-ı Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlayıcılığı Prof ![]() ![]() (Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi, istanbul) 1934 Yılında Çorum'da doğdu îlk tahsilinden sonra 4 yıl tahsile ara verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm Hukukunda İçtihad, Mukayeseli îslâm Hu-&uku (3 cilt) İslâm Hukuku Tarihi, İslâm'ın Işığında Günün Meseleleri (3 cilt), Günlük Hayatımızda Helaller Haramlar, Anahatlanyla İslâm Hukuku (3 cilt), Fıkıh Usulü, Hadis Usulü, Arapça Türkçe Yeni Kamus, Arapça Türkçe Sarf Nahiv, Arapça Türkçe Okuma ![]() GİRİŞ Tarihte ve günümüzde birçok düşünür, bilgi kaynağı olarak yalnız akla ve duyu organlarına itibar etmiş, bunlarla elde edemediği bilgiyi de, bu bilginin ilgili bulunduğu varlıkları da inkar etmiş, yok saymışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Bölüm HZ PEYGAMBER (S ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Peygambei'lerin bilgi kaynaklarının vahiy olduğu konusunda bir şüphe ve şaibeye yer vermeyi istemeyen Allah, onları, okur yazar olmayan kulları arasından seçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Allah Rasûlü'nün bütün davranışları (sözü, fiili, tavır alışları) vahye dayanırsa örneklik ve tebliğ dışında kalan bir davranışından söz edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gibi ayet ve hadislerin karşısında O'nun beşer Özelliğini ortaya koyan ve her davranışının vahye dayanmadığını gösteren naslar da vardır: Bedir savaşında alınan esirlere yapılacak muamele konusu müzakere edilmiş, Rasûlullah'm da içlerinde bulunduğu grubun reyi tercih edilerek fidye karşılığı serbest bırakılmalarına karar vermişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asıl mevzuumuza geçmeden önce Rasûlullah'm, bağlayıcı olmayan söz ve davranışlarına ait bazı örnekleri, Kadı Iyad'ın Şifa'sından takip etmek, sonra da bu konuya el atan yazarları tanıtmak üzere bir fasıl açmak faydalı olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadı Iyad'ın sıraladığı bu davranış örnekleri vahye değil, beşeri ihtiyaçlara, şahsî takdire, rey ve içtihada, tecbüreye, amme menfaati ve siyaset kaidelerini gözeterek yaptığı tercihe ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay3 ![]() Allah Rasûlü'nün söz, fiil ve tavırlarının, vahye bağlılık ve bağlayıcılık açısından tasnife tabi tutulması daha O'nun hayatında başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Bölüm HZ ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() ![]() 1 ![]() Rasûl, kendisine gelen vahyi hem uygulamak, hem de tebliğ etmekle görevli insan demek olduğuna göre O'nun önde gelen vazifesi tebliğdir ve davranışlarının çoğu tebliğ mahiyetindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay2 ![]() Dini tebliğ ve tamamlama mahiyetinde olan fetvanın farkı, hükmün soru üzerine açıklanması, bu açıklamada soru soranın hali ve çevre şartlarının gozönüne alınmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Kazanın iki yönü vardır: a) Muhakeme sonunda ortaya çıkan duruma göre verilen hüküm bakımından kaza, fetva gibi bir tebliğ ve teşridir; aynı durumlarda aynı hükmün verileceğini, ilahi iradenin böyle olduğunu gösterir, b) Isbat delillerine göre adaletin tevzî bakımından kaza isabetli de, hatalı da olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Rasulullah'ın devlet başkanlığı, peygamberlik, ifta ve kaza selahiyetlerinden farklı ve bunlara ek bir sıfat ve selahiyettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Peygamberimiz «Bir toprağı işleyerek kullanılır hale getiren ona malik olur» buyurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ebu Süfyan'ın karısı Hind b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay5 ![]() Ayet ve hadislerin ifade şekilleri ile uygulama vb ![]() ![]() ![]() Sahabî Ebu Zerr'i, takım elbise giymiş kölesi ile birlikte gören birisi «bu ne haldir?» diye sormuş, Ebu Zer de şöyle anlatmıştır: Birgün köleme kızmış ve anasının durumunu zikrederek ona ha-keret etmiştim, Köle beni Allah Rasûlüne şikayet etti ![]() ![]() 6 ![]() Bir konuda anlaşmazlığa düşen tarafları, mahkemeye başvurup davayı isbat ile uğraşmaksızm kısa bir yoldan anlaştırmak için yapılan teşebbüsler sulha yöneliktir ![]() ![]() Peygamberimiz'in(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Burada Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine'de ziraatçiler hurma meyvasmı daha olgunlaşmadan ağaç üzerinde satarlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay8 ![]() Peygamberimizin, haram ve yasak olmamakla beraber uygun ve yerinde bulmadığı bir davramş veya teşebbüse muttali olduğu zaman ilgililere öğüt vermek, doğru ve uygun olanı söylemek suretiyle nasihat etmiştir; bu da kesin ve bağlayıcı olmayan davranışları çerçevesine girmektedir ![]() Bu cümleden olarak Beşir b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı çerçevede bir başka örnek Fatıma b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Eşsiz bir eğitimci olan Peygamberimiz'in bu sıfatla vaki davranışları daha çok ashaba yönelik olmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların parlak bir örneği hicreti takip eden günlerde yaşanmış, Peygamberimiz tarafından herbiri bir muhacire kardeş kılınan ensâr (Medineli müslümanlar) onlarla her şeylerini paylaşmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabeden Rafi b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasûl-i Ekrem'in eşlerine, çocuk ve torunlarına karşı tutumunda, emir ve tavsiyelerinde bu «kemal, takva ve Örneklik» eğitiminin müstesna örnekleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() islâm, insanların iman ve düşüncelerine de yön vermekte, ışık tutmaktadır, iman ve düşünce çerçevesine giren çok ince, zor ve yüce konular vardır ![]() ![]() Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay11 ![]() Bağlayıcı, farz ve zaruri olmadığı halde iyi, güzel, uygun olan davranış ve ibadetleri teşvikte heyecanlı ve itici ifadeler kullanıldığı gibi, bunların zıddı söz konusu olduğu zaman da caydırıcı, alı-koyucu, engelleyici ifadeler kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Mesela Peygamberimiz, namazı evlerinde kılıp cemaate gelmeyenler hakkında şöyle buyurmuşlardır: «Hayatım elinde olana yemin olsun, içimden öyle geçiyor ki, emredeyim odun toplansın, onra söyleyeyim ezan okunsun, sonra birisine emredeyim cemaate imam olsun, sonra ben onlardan ayrılıp evlerinde kalan adamların yanlarına varayım ve onlar içende iken evlerini yakayım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz yine bu maksatla «şöyle şöyle yapmayan iman etmiş olmaz» ifadesini çeşitli konular için kullanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() Peygamberimiz bir insan olduğu, her insanda bulunan normal vasıfları, ihtiyaç ve temayülleri bulunduğu için bunlara bağlı davranışlarda bulunması da tabiidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bedir savaşında mevzilenme yeri ile ilgili görüşü ve tavsiye üzerine yer değiştirmesi, hurma ağaçlarının tozlaştırılması konusundaki reyi ve bunun sonucu ile ilgili örneklere daha önce yer verilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz veda haccmda,veda tavafından önceki gün, Mekke ile Mina arasındaki Abtah düzlüğünde konaklamış, burada öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını kılmış, biraz istirahat etmiş, sabaha karşı halkı uyandırmış ve veda tavafı için Mekke'ye gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Sabah namazından sonra sağ yanı üzerine yatıp istirahat etmesi de aynı şekilde farklı değerlendirilmiş bazıları bunu sünnet telakki ederken bazıları beşerî, tabii bir olay olarak yorumlamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Rasulullahın Davranışlarının Bağlay[1] Prof ![]() ![]() ![]() [2] lsrâ, 17/85 ![]() [3] Bakara, 2/151 ![]() [4] Prof ![]() ![]() ![]() [5] Cumua, 62/2 ![]() [6] İsrâ, 17/95 ![]() [7] Ahzâb, 33/21 ![]() [8] Buharı, Salat, 31; Ahkam, 20 ![]() [9] Buharî, Savm, 49; İtisam, 5; Müslim, Siyam, 57-61 ![]() ![]() [10] Prof ![]() ![]() ![]() [11] Necm, 53/2-5 ![]() [12] Ebu Davud, İlim, 3 ![]() [13] Enfâl, 8/67-68 ![]() [14] Buharı, Salât, 31; Xynî,Umde, C ![]() ![]() ![]() [15] Ebu Davud, Akdıye, 7; Azimabadî, Avn, C ![]() ![]() ![]() [16] Müslim, Pedail, 140-141 ![]() [17] Aliyyu'1-karî şerhi, İst ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [18] s ![]() ![]() [19] s ![]() ![]() [20] s ![]() ![]() [21] Prof ![]() ![]() ![]() [22] Aliyyu'1-karî, Ş ![]() ![]() ![]() ![]() [23] Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [24] İbn Hacer, Fethu'I-Barî, Kahire, 1959,C ![]() ![]() ![]() [25] Ebu Davud, Talâk, 19 ![]() ![]() ![]() ![]() [26] Mekasıdu'ş-şeriatfl-lslâmiyye, Tunus 1978, s ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() [27] Prof ![]() ![]() ![]() [28] Ebu Davud, Sünnet, 5 ![]() [29] Prof ![]() ![]() ![]() [30] Ebu Davud, Menasik, 87; Nesaî, Hacc, 224 ![]() [31] Prof ![]() ![]() ![]() [32] Ahmed, Müsned, C ![]() ![]() ![]() [33] Prof ![]() ![]() ![]() [34] Buharî, Hars, 15 ![]() [35] Buharî, Buyu, 95; Nesaî, Kaza, 31 ![]() [36] îbn Hacer, Feth, Kahire, 1959, C ![]() ![]() ![]() ![]() [37] Buharî, Humus, 18, Megazî, 54, Müslim, Cihad, 42 ![]() [38] Karafî, İhkam, s ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() [39] Buharı, İman, 22, Itk, 15; Müslim, Eyman, 40 ![]() [40] Prof ![]() ![]() ![]() [41] Buharî, Sulh, 10,14, Husumat, 9; Müslim, Müsakat, 20-21 ![]() [42] Prof ![]() ![]() ![]() [43] Buharî, Buyu, 73; Müslim, Itk, 8,14 ![]() [44] Prof ![]() ![]() ![]() [45] Müslim, Talak, 36 ![]() [46] Prof ![]() ![]() ![]() [47] Buharî, Libas, 28, 36, 45; Müslim, Libas 2, 28, 31, 64 ![]() [48] Buharî, Hars, 18 ![]() [49] Ahzab: 33/28-29 ![]() [50] Prof ![]() ![]() ![]() [51] Buharî, Zekat, 4, Müslim, Zekat, 31 ![]() [52] Prof ![]() ![]() ![]() [53] Buharî, Ezan, 29, 34; Müslim, Mesâcİd, 251-254 ![]() [54] Buharı, Edeb, 29; Müslim, İman, 73 ![]() [55] Prof ![]() ![]() ![]() [56] Ebu Davud, Salat, 137 ![]() [57] Buharî, Hac, 148; Ebu Davud, Menasik, 86-87 ![]() [58] Buharî, Zebaih, 33; Müslim, Sayd, 44 ![]() [59] Prof ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|