|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ferdiyye, hikmeti, muhammed, savkelimesindeki |
![]() |
Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ Ferdiyye |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ FerdiyyeMuhammed (s ![]() ![]() Bütün bir insan türünde varolanların en kâmili olmasından dolayı, onun hikmeti tek’lik [ferdiyyet] oldu; ve yine bundan dolayı, iş onunla başladı ve onunla sona erdi ![]() ![]() Üç, tek olanların [efrad] ilkidir; ve, bu tek olanların ilkinden (yani, üçten)(bu tek olanların ilki olan)(yani, teklerin –bireylerin– ilki olmasından dolayıdır ki) O, Rabbine ilk delildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk olarak kadınları andı ve namazı en sona bıraktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmdi, Muhammed (sav) Rabbine en açık delil oldu ve alemin herbir parçası kendi aslı olan Rabbine bir delildir, öyleyse anla! Ve ona ancak kadınlar sevdirildi ve o da kadınlara şevk duydu [müştak] — ki bu, bütünün [küll] kendi parçasına [cüz] şevk duyması türündendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle olunca, bu şekilde (yani, böylesi yeğin bir şevk duyuyor olmakla)(yani, Hakk’a) şevk duyulması kaçınılmazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sevgili beni görmeyi nasıl da arzuluyor Ama benim duyduğum arzu daha da çok İkimiz de elemliyiz, ama kavuşma vakti henüz gelmedi Ben sızlanmaktan şikayetçiyim, O da öyle ![]() O, insana Kendi ruhundan üflediğini söyledi; böylece, O’nun duyduğu şevk ancak Kendisine’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra Allahu Teala, onun kendi sureti üzere olan ve ona iştiyak duyan bir diğer kişiyi ortaya çıkardı ve buna “kadın” adını verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir erkek, bir kadını sevdiğinde, ona kavuşmak ister, yani aşkın amacı olan kavuşmayı diler ve insanın unsursal oluşum suretinde eşlerin birleşmesinden daha büyük bir vuslat yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erkek, Hakk’ı kadında müşahede ettiğinde, (Hakk’ın kadında edilgin bir tarzda zuhur etmiş olmasından dolayı) O’nu (zuhurunun) edilgin [münfail] olmaklığında görür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenledir ki, Resul, Hakk’ın kadınlarda kâmil bir şekilde görülmesinden [şuhud] dolayı, onları sevdi [muhabbet] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ Ferdiyye |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ FerdiyyeResul (sav), kadınları “nisa” olarak adlandırdı ve “nisa” tekili olmayan çoğul bir sözcüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde herkim kadına bu sınır içerisinde sevgi [muhabbet] duyacak olursa, bu ilahi sevgidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl ki kadınlar, Hak Teala’nın, “Erkeklerin onlar üzerinde bir dereceleri vardır” [Bakara Suresi, 2/228] sözünde belirttiği gibi, erkeklerden daha alt bir derecede bulunuyorlarsa, erkekler de kendilerini Kendi sureti üzre yaratan [inşa] Hak’tan –O’nun sureti üzre yaratılmış olsalar bile– daha alt bir derecededirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve (Resulallah kendisine sevdirilen şeyleri anarken) kadınları öne aldı, çünkü kadınlar edilginlik mahallidirler ![]() ![]() ![]() Sonra, Resulallah (sav) bu (“Bana dünyanızdan üç şey sevdirildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra, son söylediğini (yani, namazı) dişil olmaklığı itibarıyla ilkine (yani, kadınlara) benzer kılarak, bu ikisinin arasına eril olanı (yani, güzel koku anlamına gelen “tîb”sözcüğünü) koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Resulallah’ın (sav) güzel kokuyu anmasındaki ve bunu kadınlardan sonra anmasındaki hikmete gelince: Bunun hikmeti, kadında yaratılış [tekvin] kokusu olmasından dolayıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hak Teala, güzel kokuyu (“tîb,” aynı zamanda iyilik ve temizlik anlamına da gelir) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Az önce ortaya koyduğumuz gibi, İlahi Emr habis ve tayyib olmak üzere ikiye ayrılmasıyla, Resulallah’a (sav) habis şeyler değil, tayyib olan şeyler sevdirildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ Ferdiyye |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Muhammed (S.A.V)Kelimesindeki Hikmet-İ Ferdiyyeİmdi, Resulallah’a (sav) ancak tayyib olan sevdirildi — ki varlıkta ancak tayyib olan vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve kendisiyle tekliğin [ferdiyyet] kusursuz hale geldiği üçüncü şey namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() “Ben kıraati iki kısma ayırdım; yarısı bana aittir, yarısı da kuluma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahu Teala namazın ilk yarısını nasıl ki Kendisine ayırmışsa, diğer yarısını da kuluna ayırmıştır ![]() ![]() Ve Hak ile kul arasında münacat olduğu için, namaz zikir olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi iç alemine ve kendisiyle birlikte namaz kılan meleklere imamlık ettiğinde –ki sahih bir hadiste belirtildiğine göre, namaz kılan kişinin arkasında melekler namaza durduklarından, namaz kılan herkes imamdır– bu kişi için resul rütbesi hasıl olur ve bu rütbe Allah’ın vekili olmaktır [niyabet] ![]() ![]() ![]() ![]() Ve namaz gibi –devam edildiği sürece– kişiyi kendisinden başka şeylerle meşgul olmaktan alıkoyan bir ibadet yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varlık, ancak akılla kavrayabileceğimiz hareketten ortaya çıktığında, bu hareket, alemi yokluktan varlığa taşıdı ve namaz bütün hareketleri kendinde topladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulallah’ın (sav), “Namaz benim gözümün aydınlığı kılındı” sözüne gelince; kendisi bunun böyle olmasını kendini nisbet etmedi, çünkü Hakk’ın namaz kılana tecellisi, namazı kılandan değil, Hak’tan gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve “namaz” olarak adlandırılanın bir diğer bölümlenişi daha vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılıcı [musalli] biz olduğumuzda ise, (önce Hakk’ı tahayyül edip, ondan sonra namaz kıldığımızdan) bizim için Ahir İsmi ortaya çıkar ve bu İsimde gerçekleniriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Hakk’ın, “Her şey salâtını ve tesbihini bilir” [Nur Suresi, 24/41] sözü, her şey Rabbine ibadette sonradan gelme rütbesini ve istidadı ölçüsünce O’nu tenzih ettiği tesbihini bilir, demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmdi, itikat edilen ilah, sınırlılığa sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Baydar |
![]() |
![]() |
|