Prof. Dr. Sinsi
|
Zincir Dosyası (Moto Aktüel - Şubat)
Zincir Dosyası
Zincir nerdeyse motosiklet tarihi kadar geçmişi olan, günümüzde hala üreticiler tarafından sıkça kullanılan motorun gücünü tekerleklere iletmeyi sağlayan parçadır Son 10 yıldır gelişen teknoloji zincirleri de etkilemiş, farklı üretim tekniklerinin uygulanması, kullanılan yeni teknoloji yağlayıcılar ile zincir günümüzde daha uzun ömürlü hale gelmiştir
Peki motosikletimizin zincirine yeterli özeni gösteriyormuyuz? Gerekli ayarları kontrol edip yaptırıyormuyuz? Zincir bakımını nasıl yapıyoruz?
Birçok kullanıcın sadece periyodik bakımlarda yağladığı, pek önemsemediği bir parçadır zincir Motor tipine, kullanıma ve bakıma göre değişmekle beraber ortalama ömrü 20 000km civarındadır Bakımsız bir zincir sadece kendini eskitmez üzerinde koştuğu ön-arka zincir dişlilerini de aşındırır Bakımsız bir zincir mutlu olarak çıkılan bir geziden, yaralanma hatta ölüme varabilecek kazalara sebep verebilecek kadar tehlikelidir Kopan bir zincir en iyi ihtimal yere serilirken, ön zincir dişlisine dolanıp motor bloğunu kırma, daha da kötüsü arka tekerleğe dolanıp kitlenmeye kadar çok tehlikeli ve masraflı sorunlara neden olabilir Bu nedenle zincir bakımına gerekli özeni göstermeli ve vaktinde yenileme işlemini yapmalıyız Öncelikle zincirin yapısına, tiplerine ve bize sağladıkları yararlara bir bakalım
Motosikletlerde kullanılan iki zincir tipi vardır: O-Ring zincirler ve O-Ring’siz zincirler
O-Ring’siz zincirler eski tip açık zincirlere denir O-Ring bulunmadığı için pim yatağı ve dış bakla arasında yağ muhafazası iyi yapılmadığı için kısa sürede dış ortamlardan etkilenme ve sızma sebebiyle yağ miktarı azalır ve özelliğini yitirir, aşınmalar hızlanır Bu tip zincirler daha kısa ömürlüdür ve sık bakım yapılma zorunluluğu vardır Günümüzde kullanımı oldukça azalmıştır Bu olumsuzlukları azaltma amaçlı yeni zincirlerde O-Ring keçe teknolojisi kullanılmaya başlanmıştır
O-Ring zincirler adlarını içerdikleri O şekilli keçelerden alırlar Farklı üreticilerin adlandırdığı X-Ring, W-Ring, Z-Ring ve benzeri ürünler de O şekilli keçe kullanırlar Sadece keçe gövdesinin şeklindeki değişikliğe göre isim alırlar Farklı şekilli keçeler, zincirin üzerinde daha çok yağ tutulmasını böylece hem iç sürtünmesini azaltma hemde bakım aralıklarını uzatma amaçlı kullanılmaktadır
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
O-Ring (X)'in yan kesiti görülmekte
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Örnek verecek olursak milisaniyelerin ölçüldüğü drag yarışmalarında en küçük güç kaybı bile hesaplanmakta ve zincirin etkisi dahi ölçülmektedir Bu ölçümlerde X-Ring zincirlerin diğer tip zincirlere göre daha düşük sürtünme ve yuvarlanma direnci gösterdiği görülmüştür Bunun nedeni olarak bu tip zincirlerin ince x şekilli keçeleri arasında daha fazla yağ tutma özelliğine sahip olması gösterilebilir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Şimdi standart O-Ring zincir kesitine bakalım Çizimde kırmızı olarak belirlenmiş olan parça O-Ring keçedir Bu keçe, pim yatağı ve dış bakla arasında yağlayıcı sıvının muhafazasını sağlamakta böylece hareketli olan bu aksamın ömrünü uzatmaktadır
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Sözün özü zincir ömrü için hayati önem taşıyan O-Ring keçelerin korunması büyük önem arz eder
Zincir Bakımı
Zincir bakımı üç aşamada gerçekleşir
1 Temizlik
2 Yağlama
3 Ayarlama ve Bakım Periyodu
Zincir Temizliği
Temizlik zincir ömrünü doğrudan etkileyen en önemli unsurdur Zincir açıkta çalışan bir parça olduğu için dış etkenlere karşı savunmasız bir konumdadır Kir, zincirin yağlanmasını sağlayan maddeleri bünyesinde toplayıp yağlama özelliklerini bozar, sürtünmeyi arttırır Neticede aşınmalar artar ve zincir ömrü kısalır Kum, çamur, toz, çer çöp gibi zincire yapışması kolay olan maddeler kısa sürede zincirin üzerinde birikirler Kullanım yerine göre zincir temizlik işlemlerini planlamanız gerekir Çoğu üretici her 500km’de zincirinizi yağlayın diye uyarır Ancak buna uymak ne derece doğrudur tartışmaya açıktır Çünkü zincir kirlenmesi kullanım koşullarına göre değişen bir yapıdadır Cross, enduro gibi doğa şartlarında ilerleyen, tozla, çamurla bir arada olan motosikletler çok daha kısa sürede zincir kirletirken, racing, cruiser ve touring tarzı motorlar asfalt ağırlıklı gittikleri için çok daha uzun km’lerde zincir bakımına ihtiyaç duyarlar
Aşağıdaki iki fotoğrafta farklı kullanım koşullarında zincirin ne derece kirlendiğine bir bakın
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Bir kross motosiklet arazi kullanımından sonra ciddi oranda kirlenmiş Zincirdeki yağı tozun emdiği bariz bir şekilde ortada Toz, toprak, zımpara gibi metal aksamı aşındırmakta
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Bu fotoğrafta da asfalt ağırlıklı yol yapmış bir motosikletin zincir kirliliğini görüyoruz Yağlı kısım rahatlıkla göze çarpıyor ve sadece yağlama yapılarak bir süre daha bu şekilde kullanılabilir
Zincirimizi nasıl temizlemeliyiz?
Birçok kullanıcı farklı teknikler uyguladığını söylemekte, doğru veya yanlış bunu uygulamaktadır Bu yanlış uygulamalarla yağsız kalan keçeler zarar görüp yırtılmaktadır Örneğin sıkça yapılan bir hata balata temizleme spreyi kullanılmasıdır İçinde yağ ve kir çözücüleri bulunan, yağlama özelliği olmayan bu ürünlerin kullanımı hem O-Ring’lere ciddi zararlar vermekte hemde O-Ring’in koruduğu yağın özelliğini bozmaktadır Tamamen yağı zincirden temizleyen bu kimyasalları kullanmak doğru değildir Diğer çok önemli hatayı da özellikle bilgisiz ustalar ve servis çalışanları yapmaktadır Benzin, mazot hatta tiner gibi maddelerle zincir temizliği O-Ring’lere zarar vermeye yeter de artar bile Bu tarz ürünler eski tip açık zincirlerde rahatlıkla kullanılabilir Unutulmaması gereken nokta, zinciri temizlerken bile asla yağsız bırakmamak gerekliliğidir
Editörün Notu: Birçok motosiklet kullanıcı WD-40 ve türevi kontakt yağlayıcı, pas temizleyici spreyleri hem temizlik hemde yağlama amaçlı kullanmaktadır Yerli ve yabancı forumlarda bu konu üzerinde ciddi tartışmalar olmuş, kimi kullanıcı uzun zamandır kullanıyorum sorun yok derken bazı kullanıcılar yeterli yağlama olmadığından zincirine zarar verdiğini belirtmiştir Esasen bu konuda yapılmış ciddi bir çalışmada göremedim Ancak kişisel görüşümü belirtmek isterim WD-40 ve benzeri ürünler stoddard gibi solventli kimyasallar içermektedir Bu solventler kuru temizleme sağlayan maddelerdir Kullanıldığında pin yataklarını ve keçeleri yağdan temizleyerek kurutabilir Neticede geriye sadece ince katmanlı bir yağ kalır Bu yağ ağır şartlarda çalışan (yüksek basınç, toz-kir-çamur) zinciri korumada yetersiz kalır ve aşınmalar başlar Bu tarz ürünlerin yağlama amaçlı kullanılmamasını tavsiye ederim
Adım adım zincir temizliği
Öncelikle motosikletimizi temizlik için hazır konuma getirmeliyiz Orta ayaklığı olan motosikletlerin zincir temizliği çok kolay yapılabilmektedir Orta ayaklığın olmadığı motorlarda arka sehpa kullanılarak motosiklet dik konumda arka tekerler boşa alınarak temizlik yapılabilir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
DİKKAT: Bazı sürücüler daha kolay olur diye orta sehpaya aldıkları motosikletlerini çalıştırarak zinciri çevirirler ve temizleyip yağlamaya kalkarlar Birçok kişinin bu uygulama sırasında ciddi şekilde yaralandığını belirtmek isterim Her zaman motor kapalı haldeyken bakımı yapınız
Temizlik için boya fırçası veya diş fırçası, küçük bir kap, bez parçası, 1lt kadar gazyağı veya zincir temizliği için özel üretilmiş spreye ihtiyacımız var
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Gazyağına batırılmış fırça ile zincir ve dişlisini iyice temizliyoruz Gazyağının en önemli özelliği en katı yağlı kirleri bile kolayca temizlerken içerdiği yağ ile zinciri de yağlamasıdır Zincir temizlense bile bir iki defa daha üzerinden gazyağı geçirmek ulaşılması zor olan ön zincir dişlisinin de gazyağına iyice bulanmasını ve temizlenmesini sağlar
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Zinciri temizlerken her turda dişliyide fırçalayarak eski yağ, kir tortularını da temizliyoruz
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Daha önceki yağlamalardan sürüş sırasında jant’a sıçrayan kirleri de gazyağlı fırça ile temizleyebiliriz
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Temizlik işlemi sonrasında bir bez ile zincirde ve dişlide kalan gaz yağını hafifçe emdiriyoruz
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Cantımıza ve lastiğimize sıçrayan gazyağını temizliyoruz
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Eğer motor temizlik sonrası yıkanacaksa gazyağı temizlenmeden bırakılmalıdır Asla basınçlı sıcak/soğuk su ile zincir temizliği yapılmamalıdır Yıkama sırasında deterjanlı suyun zincire gelmemesine dikkat edin
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Fren diskini de temizlemenizde fayda var Gazyağı’nın temizleme sırasında diske de sıçrayabileceği ihtimaline karşı sabunlu su ile diski de mutlaka temizleyin Aksi takdirde frenleme performansın da düşme ve dolayısıyla kaza yapma riski doğabilir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Yıkama sonrası kurulama işlemini yapıyoruz Özellikle zinciri kuru bir bez ile nemden uzaklaştırıyoruz
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Evet zincirimiz temizlendi ve kurulandı
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Zincir temizliğini kolaylaştırıcı çeşitli ürünlere de rastlamaktayız Özellikle bu iş için üretilmiş fırçalar büyük kolaylık sağlamaktadır
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Otomatik zincir temizleme kitleri de son zamanlarda dikkat çeken ürünler arasında Şahsi görüşüm zinciri bizzat kendinizin temizlemesi hem süre bakımından hemde etkin temizlik açısından daha uygun olacaktır
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
DİKKAT: Yağlama ve temizlik işlemi sonrasında lastiğe gazyağının veya yağın bulaşıp bulaşmadığını kontrol edin Varsa temizleyin Aksi durumda motosiklet patinaja düşüp kontrolsüz hareketler yapıp kazaya sebep verebilir
Zincirin Yağlanması
Zincir yağları iki çeşide ayrılır Sıvı yağ şeklinde olanlar ve ince yoğun kıvamlı (wax ing ) olanlar İki üründe zincir yağlamasını başarılı bir şekilde gerçekleştirir Aradaki fark kullanım şartlarına göre değişiklik göstermektedir Yoğun kıvamlı gress gibi olan yağlar bünyesinde tozu, çamuru, ince kumu kolayca taşır Bu nedenle tozlu, bozuk zeminli, topraklı koşullarda yol alan motosikletlerde kullanılması doğru değildir Bu koşullarda sıvı zincir yağların kullanımı çok daha etkin koruma sağlamaktadır Yoğun yağlar, zincire daha iyi tutundukları için asfalt yollara ve racing gibi yüksek hızlara çıkan motosikletlerde kullanıma uygun yağ tipidir Bu tarz ürünleri bulamama durumunuz olursa 80/90 vites kutusu yağı kullanabilirsiniz
Adım adım yağlama
Öncelikle yanımıza küçük bir karton parçası, bez ve yağı alıyoruz Karton parçası içten yağlama sırasında yağın başka yerlere sıçramasını engelleme amaçlıdır Gelelim yağlama işlemine
Zincir mutlaka iç kısımdan yağlanmalıdır Böylece dönme sırasında yağ merkez kaç ile dışa doğru savrularak zincirin her kısmına ulaşabilir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Zincirimiz ve dişliler yağlandı
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
İPUCU: Zinciri yoldan geldikten hemen sonra sıcak haldeyken yağlamak çok daha etkili sonuç vermektedir Sıcaklıktan vizkositesi artan yağ çok daha iyi zincire işler
Ben yağdan hoşlanmam, yağlayamam, zamanımda yok Bana alternatif ne önerirsiniz?
Böyle bir soruya cevap otomatik zincir yağlama sistemleri olarak verilebilir Birçok firmanın zincir yağlama sistemleri vardır Elektronik kontrollü olanlarından tutunda basit mekanik aksam teknolojili çok çeşitli ürünlere rastlayabilirsiniz Bu ürünlerle sürüş sırasında belli aralıklarla zincir devamlı yağlanır Elektonik olanlar hıza bağlı olarak yağlama miktarını ayarlayabilmektedir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Pro-Oiller marka elektronik kontrollü yağlama sistem düzeneğini görmektesiniz
Zincir Ayarı
Zincir ayarının kontrolünü her zaman yapabilirsiniz Elinizle zinciri alt taraftan yukarı kaldırdığınızda 1,5 - 2 cm kadar esneme payının olması gerekir Bu pay, arka çatalın yukarı aşağı doğru yaptığı hareket sırasında zincirin aşırı gerilmesini önlemek amacıyla bırakılmaktadır Ayar sonrası motosikletin üstüne oturup zincir gerginliğini gözleyerek ayarı kontrol etmelisiniz Aşırı gergin bir zincir aşınmayı hızlandırır ve parça kırılmasına neden olabilir
Üye Olmayanlar Forumumuzdaki Linkleri Göremez 10 saniyenizi ayırarak üye olun  ]
Zincirin aşırı boşluklu bırakılması yolda sizi tehlikeye sokabilir Zincir dişliden çıkabilir ve janta dolanabilir Bu sefeple zincir gerginliğini belli aralıklarla kontrol edip, eğer deneyimliyseniz siz yapmalısınız yada servisinize bu ayarı yaptırmalısınız
DİKKAT: Bazı tamirciler aşırı sünmüş zincirleri biraz daha kullanabilme açısından aradan bakla çıkartma yoluna giderler veya size önerebilirler Böyle bir uygulama sonrası hayatınız tehlikeye girer Bunun yanında ön – arka zincir dişlisininde aşınmasını arttırır Kesinlikle böyle bir işlem yaptırmayınız
Zincirimi değiştirme zamanının geldiğini nasıl anlarım?
Bunu anlamanın birkaç değişik yolu vardır
1 Zincir sünme payına bakın Artık zincirin gerdirme ayarı sonlara yaklaşmışsa zincirin değişme zamanı gelmiştir
2 Zincir sesi Yağlasanız dahi zincir şakırtıları geliyorsa zincir yatakları oldukça aşınmıştır (Zinciri söküp iki ucundan tutup dışa ve içe doğru yapılan çekme-itme hareketleriyle boşluk durumu rahatlıkla kontrol edilebilir )
3 O-ring’lerin gözle kontrolü Kopmuş, zedelenmiş, boşluk yapmış ise zincirin değişmesi gereklidir
4 Zincir bakla kontrolü Baklalarda çatlama, deformasyon görünüyorsa mutlaka değiştirilmelidir
Zincir ömrünü nasıl uzatabilirim?
1 Ani yüklenmelerden kaçının Sert debriyaj bırakmak, lastik yakmaya çalışmak, tek tekere kalkma gibi zincire ani yüklenmelerden kaçının
2 Bakım periyodunu sıklaştırın Her uzun gezi sonrası zincirinizi en azından yağlayın
3 Kaliteli standartlara uygun zincir yağlarını tercih edin
4 Zincir ayarlarınızı kontrol edin, gerekiyorsa ayarlayın/ayarlatın
5 Eskimiş bir zincir dişlisine takılan yeni zincir kısa sürede zarar görecektir Bu sebeple kullanım ömrünü doldurmuş zincir dişlisini mutlaka değiştirin Böylece zincir’in ömrünü uzatmış olursunuz
6 Ön zincir dişlisi ve arka zincir dişlisi hiza kontrolünü mutlaka yapın Özellikle arka teker sökülüp takıldıktan sonra bu kontrolü yapmanızda fayda var Farklı bir hizada çalışma sonucu zincir açı yapacak, hem ses artacak hemde zincirinizde düzensiz ve hızlı bir aşınmaya yol açacaktır
alıntıdır  
|