Prof. Dr. Sinsi
|
Kullanılmış Motor Almanın Püf Noktaları
Kullanılmış motosiklet almanın ipuçları (2) - 18-02-2006, 10:34 AM
--------------------------------------------------------------------------------
Birçok kimsenin hayali bir motosiklet sahibi olmaktır Bunun için iki seçeneğiniz var
Ya sıfır kilometre bir motosiklet almak, ya da kullanılmış bir motosiklet bulabilmek Ancak kullanılmış motosiklet almak, sanıldığı kadar kolay bir iş değil Problem çıkarabilecek, işe yaramaz bir motosiklet, tüm hayallerinizi yok debilir Hazırladığımız soru-cevap kılavuzu ile kullanılmış motosiklet konusunda bir nebze olsun rahatlayacağınızı tahmin ediyoruz
Nereden kullanılmış motosiklet almalı?
Kullanılmış motosiklet satışı yapan bayilerinden
Avantajı: Bayiler kullanılmış motosikletleri, birçok testten geçirdikten sonra satın alıyorlar Bu nedenle risk oldukça azalıyor Ayrıca kullanılmış motosikletlere garanti veren bayiler bile var
Dezavantajı: Satıcı kar marjını fazla tutabilir Fiyatlar nispeten daha yüksektir
Dergi ve gazete ilanları vasıtasıyla
Avantajı: Bazı durumlarda çok ucuza ikinci el alınabilir
Dezavantajı: Bu durumda risk faktörü fazladır Çok dikkatli davranmalı, özellikle motosikletin çalıntı olabileceği konusuna dikkat edilmeli
Bir arkadaş veya tanıdıktan
Avantajı: En güvenli kullanılmış motosiklet satın alma yolu; bu sayede satıcıyı ve satın alınacak motosikleti tanımak mümkün Dezavantajı: Tek dezavantaj motosikletin sorun çıkarması durumunda arkadaşlık ilişkilerine zarar gelebileceği
Kullanılmış motosiklet almaya giderken neler gözden geçirilmeli? İlanlarda belirtilmeyen, tüm veri ve ek bilgiler, motosiklet sahibinden ısrarla istenmeli Bunlar not alınıp tekrar gözden geçirilerek karşılaştırılmalı (örneğin fiyat, kilometre durumu, model tarihi, motosikletin kaza yapıp yapmadığı ve daha önce kaç el değiştirdiği gibi unsurlar)
Kontrole giderken neler ***ürülmeli?
Her olasılığa karşı parçaların sökülüp kontrol edilebilmesi için, içinde tornavida, bijon anahtarları, pense gibi alet-edavatın bulunduğu bir çanta ***ürmekte yarar var Ayrıca fren balatalarının kontrol edilmesi için, küçük bir el lambası da büyük faydalar sağlayacaktır Ancak kullanılmış motosiklet alırken yapılacak hataların en aza indirilmesi için bu işlerden anlayan ikinci bir kişi daha orada bulunmalı En azından iki kişi daha fazla şey görebilir, dahi iyi bilgi alışverişinde bulunabilir, daha az şey unutur ve teknik kontrolde birbirine destek olabilir Bunların yanında kontrole giderken kaparo ödenmesi için bir miktar nakit para ve daha sonra sorunlar çıkmaması için bir satış sözleşmesi ***ürülmesi gerekir
Kullanılmış motosiklet alma kılavuzu
Neler kontrol edilmeli?
Teknik özelliklerin kontrolü, sakin ve aydınlık bir yerde yapılmalı Aşağıdaki teknik özellikler kontrol edilmeli:
Motor yağ kaçırıyor mu?
Silindir kafası ve gövdesinde, yağ karterinde ve şanzıman çıkışında yağ kaçaklarına dikkat edilmeli
Teleskobik çatal yağ kaçırıyor mu?
Yağlı kir halkaları ve yağ izleri buralarda yalıtım sorunları olduğunun göstergesidir Bağlantı körüğü sıyrılarak amortisörlere daha dikkatli bakılmalı
Motosikletin başından hiç kaza geçmiş mi?
Motor, egzoz ve elciklerle boyadaki çizikler motosikletin kaza yaptığının işaretidir Eğer boya ve krom kaplamalar dökülmüşse bu bölgelerde bükülmeler olmuş demektir; bunlar da darbe veya kazaların işaretidir
Motosiklet çalıntı olabilir mi?
Gidon kilidi sallanıyorsa ve gidon dayanakları eksikse motosiklet ya çalınmıştır ya da kaza yapmıştır
Arka salıncak yatağında boşluk var mı?
Bunu kontrol etmek için tekerlek yerden kesildikten sonra salıncak kolu şaside sağa sola kaydırılır ve oynayıp oynamadığına bakılır
Gidon bilyelerinde boşluk var mı? Ön tekerlek yerden kaldırıldığında, gidonun hiç zorlanmadan ve kesintiye uğramadan sağa sola dönmesi gerekir Bunu yaparken gidon yataklarından vurulma sesleri gelmemeli Kontrol yöntemi: Gidon, teleçatalın altından, iki elle kavranır ve tekerlek havaya kaldırıldıktan sonra öne ve arkaya ittirilmeye çalışılır
Fren balataları kullanılmaz halde mi?
Fren kelepçeleri genellikle içeriye bakılmasını sağlayacak deliklere sahiptir Bu delikten içeriye küçük bir lamba yardımıyla bakılarak fren balatalarının durumu kontrol edilebilir
Fren disklerinin durumu nedir?
Disklerdeki derin çizikler, balataların dibine kadar kullanılmış olduğunu gösterir Bu durumda fren disklerinin de yenilenmesi gerekir
Motosiklette paslanma belirtileri var mı?
Paslanma çoğunlukla motosikletin görüntüsüne olumsuz etki eder Ancak egzoz sisteminin krom kaplama değil de boyanmış olması durumunda paslanma sorunları var demektir
Susturucunun içinde paslanma var mı?
Kontrol yöntemi: Lastik bir çekiç veya buna benzer yumuşak bir aletle (soğuk durumdaki) susturucuya birkaç defa vurmak suretiyle içinde pas veya diğer yabancı maddelerin olup olmadığı anlaşılabilir
Lastiklerin değiştirilmesi gerektiği ne zaman anlaşılır?
Lastiklerin diş derinlikleri 1 6 milimetreden kısaysa değiştirilmesi gerekir Normal diş derinliği 2 milimetredir
Zincirin durumu nasıl? Zincirin arka tekerlek dişlisine geçen kısımları çekildiğinde parçalar dişliden çıkarılabiliyorsa zincirin ömrü tükenmiş demektir
Motorun durumu nasıl?
Su soğutmalı motorlarda: Motorun yağı köpüklü veya yoğun ve yapışkansa silindir kapak contası arızalı demektir Eğer motor zar zor çalıştırılabiliyorsa ve daha soğukken gürültü ve mekanik sesler çıkarıyorsa ya da egzozdan mavi dumanlar çıkarıyorsa o motosikletten uzak durulmalı
Arka amortisör arızalı mı?
Motosiklet yaylanırken veya amortisörden bozulma sesi geliyorsa ve üzerinde yağ lekeleri varsa amortisörün ömrü tükenmiş demektir
Jantlar yamuk mu?
Havaya kaldırılan tekerlek hızla döndürülerek bir noktadan takip edilmeli; tekerlek düzenli bir şekilde dönmeli ve "sekiz" çizmemeli Döküm jantları yamuk olan motosiklet alınmamalı Telli jantlar tamir edilebilir; ancak masraf çıkarır Ayrıca jant tellerinin gerginlikleri de kontrol edilmeli Bunun için tellere bir tornavidayla vurmak yeterli (telden çıkan ses hep aynı olmalı)
Hangi belgeleri kontrol etmek gerekir?
1 Karşınızdaki gerçekten motosikletin sahibi mi? Nüfus cüzdanını kontrol edin
2 Motorun kağıtları, üzerinde yazan şasi numarasıyla uyuşuyor mu? Gidon kilidinde yazılı numarayla karşılaştırınız
3 Motosikletin daha önce kaç sahibi olmuş? Ne kadar az el değiştirmişse o kadar iyi
4 Servis defteri tutulmuş mu?
5 Servislerde motosikletin tüm kontrolleri yapılmış mı?
Deneme sürüşüSatıcı bir deneme sürüşüne onay veriyorsa saklayacak pek bir şeyi yok demektir; çünkü deneme sürüşünde teknik aksaklıklar (çeken yürüyen aksam, kötü frenler veya tekleyen motor) çoğunlukla kendini gösterecektir
vede
İkinci el motosiklet alirken ilk yapilacak is, önce hangi modeli istediginizi belirlemek olmali Örnegin kirsal kesimde motora binecek birine en uygun motor tipi endurodur
Eger gidilecek güzergah caddelerden olusuyorsa cadde, spor ve touring motosikletleri kullanilmalidir Ancak kisa mesafelerde ve düsük hizlarda motosiklet kullanmak ve biraz da hava atmak istiyorsaniz, buna da en uygunu chopperdir Bu seçimi alici, saticiyla karsilasmadan yapmalidir Çünkü satici malini pazarlamak için elindeki motorun karsisina çikan aliciya uygun oldugunu savunacaktir Yollari unutmayin! Göz ardi edilmemesi gereken unsurlardan biri de, motorun Türkiye yollarinda sürat için uygun olup olmadigidir Bu yüzden büyük hacimli, güçlü motorlari tercih ederken bir defa degil, iki defa düsünmek yerinde bir davranis olur 750 cc'lik ve küçük motorlar Türkiye yollari için uygundur
Motosiklet sahibi olmak isteyenler, kesinlikle hakim olamayacaklari motorlari almamalidir Türkiye'de motosikletle ölümün ardinda, hemen her zaman bu gerçek yatmaktadir Siki arastirma Arastirma yapmayi sevmeyenler ikinci el motosiklete merak sarmasinlar Çünkü, motosiklet almak için önce ilanlara bakilmalidir Satilan modeller ve fiyatlar hakkinda bir bilgi edinilmelidir Ayrilacak bütçe belirlenmelidir Daha sonra magazalar dolasilmalidir Bu ise zaman ayirmak sarttir Bir tek magazada isi bitirmek, genelde iyi sonuç vermez
En iyisi dolasmak ve fikir almaktir Nasil kontrol edilmeli ikinci el motosiklet alirken en önemli nokta teknik kontroldür Motoru teknik bir muayeneden geçirmek sarttir Motosiklet alirken yapilacak ilk is, motorun sesini dinlemek olmalidir Çünkü motosikletin sesinden onun ne durumda oldugu hakkinda bir fikre varabilirsiniz Eger ses fazlaysa motora yüklenilmis demektir Sesi hem durdugu yerde, hem de üzerinde dolasarak dinlemek en iyisidir Asinmalar meydana gelir Eger motosikletle düsülmüsse fren kollarinda, debriyaj kollarinda ve aynalarda çizikler olur
Motosiklet düstügü için de orjinal boyanin üzerinde oynama yapilmis olabilir Bu detaylar sayesinde motosikletle kaza yapilip yapilmadigi anlasilir Ayrica uzun yol yapilan motosikletlerde lastikler çok asinir Bu yüzden orijinal lastigin degisip degismediginden motosikletin ne kadar kullanildigi belli olur Motosikletin frenleri lastik bitse bile asinmaz Fren balatalarina bakilarak motosikletin ne kadar ve nasil kullanildigi anlasilir Motosikletin zinciri yapilan kilometre arttikça asinir ve boyu uzar Eger zincir, kullanilan kilometreye oranla daha fazla uzamissa, bunun altinda kötü kullanim yatar Bu asinmalardan da zincir degistirilmediyse ne kadar sik ve çok kullanildigi ortaya çikar Önemli detaylar Arka jant göbegindeki dislinin lastik takozu fazla asinmissa motora yüklenildigi ve fren balatalarinin kötü kullanildigi anlasilir Bu da motor hizli kullanilmis demektir Süspansiyonu kontrol etmek için de amortisör keçelerine bakilir Bunlar patlamis ve jantlar da egrilmis olabilir
Motosikletin yaginin zamaninda degistirilmis olmasi çok önemlidir Çünkü yag zamaninda degistirilmemisse, sehir içinde kullanildiginda motor fazla hararet göreceginden yag 5 bin km'de degismesi gerekirken, 2 bin besyüz km'de degisecektir Belirli bir süre geçince de yag islevini görmeyecek ve motor ömrü azalacaktir Formlar önemli Bir motosikletin 5 bin km'de bir bakima gitmesi gereklidir Eger bakim yapilan yer motorlar için bir form tutuyorsa ve yapilan isleri yaziyorsa, bu form ikinci el satisi sirasinda çok ise yarayacaktir Motosiklet hakkinda form tutmak zaman içinde Türkiye geneline yayilacagi için, ikinci elde iki kategori olusacaktir
Formlari olan motorlar ve form tutulmamis motorlar Böyle olunca da, formu olan motosiklet hakkinda bilgi sahibi olmak daha kolaylasacaktir Kim kullanmis? Alinacak motorun kimin tarafindan kullanildigi biliniyorsa, motorun teknik kontrolünden baska bu kullanicinin yapisi da motor hakkinda fikir verebilir Çünkü genelde düzenli ve disiplinli yasayan biri motorunu da buna uygun kullanacaktir Ancak yasam tarzi yanlis olan insanlar kendilerine ait araçlarada zarar vereceklerdir Ustaya gösterin Yukarida saydigimiz islemleri her motosiklet severin bilmesine ve uygulamasina imkan yok Bu yüzden motosiklet almaya karar verildiginde bir ustaya göstermek en dogru çözüm olacaktir
|