|  | Aşık Edebiyatı |  | 
|  04-28-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Aşık EdebiyatıAşık edebiyatı şiirlerini söyleyenler bellidir  Usta çırak ilişkisine göre yetişir  Din dişi konular işlenir  Ölüm, gurbet, doğa, ayrılık, yoksulluk başlıca temalardır  “Aşık” denen saz şairlerinin çoğu okuma-yazma bilmez  Eğitim görenlerinin bir bölümü Divan edebiyatından etkilenip aruzu da kullanmıştır  Şiirlerin son dörtlüğünde aşıklar, adlarını kullanırlar  Aşık edebiyatı şiirleri, meraklılarınca bir tür antoloji sayılabilecek “cönk” adı verilen defterlerde toplanmıştır  Aşık edebiyatının başlıca sanatçıları şunlardır: Köroğlu, Karacaoğlan, Kayıkçı Kul Mustafa, Aşık Ömer, Ercişli Emrah, Gevheri, Dertli, Bayburtlu Zihni, Erzurumlu Emrah, Seyrani, Dadalaoğlu, Ruhsatı, Aşık Veysel  
 Kaynağı halk kültürüdür  Geleneğe bağlı olarak gelişen sözlü bir edebiyattır  Kökleri Türklerin İslamiyeti kabul edişi öncesine kadar dayanır  Bugün de varlığını az çok sürdürmektedir  Bu edebiyat halkın duygu ve düşüncelerini, yaşama ve dünyaya bakışını yansıtır  Halk diliyle oluşturulmuştur  Yaratıcıları belli olan Aşık ve Tekke edebiyatı ürünleri, sözlü gelenekte ortaya çıkan ve halkın ortak malı olmuş ninniler, türküler, bilmeceler, masallar, halk öyküleri, seyirlik halk oyunları (Karagöz, Ortaoyunu, Meddah ) bu edebiyatın içinde yer alır  Halk edebiyatı üç ana bölümde incelenir: 1  Anonim (Ortak) Halk Edebiyatı 2  Aşık Edebiyatı 3  Tekke (Tasavvuf) Edebiyatı Halk Edebiyatı Özellikleri 1  Hem şiir hem de düzyazı alanında ürünler verilmekle birlikte, şiir daha da ağırlıktadır  2  Halk öykülerinin, eski destanlarından, halk şiirlerinin koşuk ve sagulardan İzler taşıdığına bakarak, bu edebiyatın, İslamiyet öncesi Türk edebiyatının bir devamı olduğunu düşünebiliriz  3  Masal ve destanlardaki olağanüstülükler dışında konular genelde somut ve gerçekçidir  Halk edebiyatında biçimden çok konu önem taşır  4  Aşk, doğa sevgisi, gurbet, ayrılık, özlem, din ve tasavvuf, kahramanlık, mizah Halk edebiyatının başlıca konularıdır  5  Şiirler işlenen konulara göre güzelleme, taşlama, ağıt, koçaklama gibi adlar alır  6  Dil halkın konuştuğu Türkçe olmakla birlikte, bazı ozanların dilinde yöresellik de gözlenir  7  Koşma, türkü, mani,destan semai gibi değişik nazım biçimleri kullanılmıştır  8  Nazım birimi dörtlük, kullanılan ölçü hecedir  Hecenin daha çok 7′li, 8′li ve 11′1İ kalıpları kullanılmıştır  9  Halk ozanlarından bazıları, birtakım etkilenmeler bir sonucu aruzu da kullanmıştır  Divan ve tasavvuf şiirinden etkilenen halk ozanlarının şiirlerinde Arapça ve Farsça sözcükler daha çoktur  10  Anlatım canlı, yalın ve içtendir  11  Şiirler bir saz eşliğinde, bir hazırlık olmaksızın doğaçlama olarak söylenmiştir  12  Kimi şiirlerde, Divan şiir ölçüsünde olmamakla birlikte zaman zaman söz sanatları ve kalıplaşmış sözler de kullanılmıştır  Ancak bunter genellenmeyecek kadar azdır  Tasavvuf (Tekke) Edebiyatı Anadolu’da 13  yüzyıldan sonra yayılmaya başlamıştır  Kurucusu 12  yüzyılda Türkistan’da yaşayan Ahmet Yesevi’dir  Tasavvufun etkisiyle doğan Tekke edebiyatının amacı da tasavvuf düşüncesini insanlara benimsetmektir  Şairieri hecenin yanında aruzu, dörtlüğün yanında beyiti de kullanılmıştır  Arapça - Farsça sözcükler, Halk edebiyatının en çok bu bölümünde kullanmıştır  Bunların bir bölümü tasavvuf terimleridir  İlahi, sathiye, nutuk, devriye Tekke şiirinin başlıca nazım türleridir  Şimdi de “tasavvuf düşüncesi üzerinde kısaca duralım: Tasavvuf: Tasavvuf dinsel bir düşünce sistemidir  İslam dininin özgün bir yorumu olarak da değerlendirilebilir, islamiyeti yorumlarken islamiyet öncesinde oluşan Doğu ve Batı öğretileri de etkilidir  Tasavvuf, Tanrı ve evrenin ne olduğuna, evrenin niçin yaratıldığına, insanın evren içindeki konumuna İlişkin yorumlar getirir  Tasavvufa göre evren Tanrısal güzelliğin bir yansımasıdır  Tanrının en belirgin görüntüsü insandır  Temel gerçek, iyilik ve güzelliktir  Gerçek insan güzelliğe, iyiliğe, dolayısıyla da Tann’ya yönelen insandır  Tann’ya da akıl yoluyla değil, aşk yoluyla ulaşılır  Tekke edebiyatında dünyanın gericiliği, nefsin kötülüğü, Tanrı ve insan sevgisi; Hazret-i Ali’ye duyulan sevgi, Hazret-İ Muhammet’e bağlılık gibi temel konular işlenmiştir  Tekke edebiyatının başlıca sanatçıları şunlardır: Yunus Emre, Hacı Bayram Veli, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal, Eşrefoğlu Rumi… | 
|   | 
|  | 
|  | Aşık Edebiyatı Nedir ? |  | 
|  05-13-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Aşık Edebiyatı Nedir ?Aşık Edebiyatı Nedir ? Aşık edebiyatı şiirlerini söyleyenler bellidir  Usta çırak ilişkisine göre  yetişir  Din dişi konular işlenir  Ölüm, gurbet, doğa, ayrılık,  yoksulluk başlıca temalardır  “Aşık” denen saz şairlerinin çoğu  okuma-yazma bilmez  Eğitim görenlerinin bir bölümü Divan edebiyatından  etkilenip aruzu da kullanmıştır  Şiirlerin son dörtlüğünde aşıklar,  adlarını kullanırlar  Aşık edebiyatı şiirleri, meraklılarınca bir tür  antoloji sayılabilecek “cönk” adı verilen defterlerde toplanmıştır  Aşık edebiyatının başlıca sanatçıları şunlardır: Köroğlu, Karacaoğlan, Kayıkçı Kul Mustafa, Aşık Ömer, Ercişli Emrah, Gevheri, Dertli, Bayburtlu Zihni, Erzurumlu Emrah, Seyrani, Dadalaoğlu, Ruhsatı, Aşık Veysel   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |