12-21-2007
|
#1
|
[KAPLAN]
|
Nişan, Nişanlanma
NİŞAN, NİŞANLANMAEvlenme isteği üzerine verilen söz ile yapılan akit ve merasimler
Nişan merasimi nikah sayılmaz Evlenecek kadınla erkeğin birbirini daha iyi tanımaları, eksiklerin tamamlanması, öğrenim ve askerlik gibi bir kısım engellerin aşılması, resmî bazı formalitelerin tamamlanması, belli bir zaman tahsisini gerekli kılar Yani söz kesilir kesilmez, hemen nikâh akdi yapmak çoğu zaman mümkün olmaz İşte, sözle nikâh arasında geçen bu döneme "sözlülük veya nişanlılık" denir Arapçada "hutbe" kelimesiyle ifade edilen bu müessese, sözlükte; kız istemek, söz vermek, söz kesmek ve nişanlanmak anlamlarına gelir
İslâm'da, ömür boyu beraber yaşayacak olan eşlerin, evliliğe karar vermeden önce gereken tedbirleri alması, iyi düşünmesi gerekmiş ve bunun için de evleneceklerin görüşmesi âdet hâline gelmiştir Ancak nişanlıların nikâhtan önce birbirlerine haram olduklarından dolayı görüşüp konuşmaları, beraber gezmeleri veya sohbet etmeleri caiz değildir
Evlenecek eşlerin daha önceden birbirlerini görmeleri mümkün ve caizdir Bakılacak yerler ellerle, yüz ve ayaklardır Muğîre (r a) bir kadınla evlenmek istemiş, Hz Peygamber (s a s) kendisine: "O kadına bak, çünkü bakmak yıldızınızın barışması için daha uygundur" buyurmuştur (Tirmizî, Nikâh, 5) Yine Allah'ın Elçisi, Ensar kadınlarından biriyle evlenmek isteyen bir sahâbiye; "Git ve ona bak, zira Ensar kadınlarının gözlerinde bazı göz kusurları bulunabilir" (Müslim, Mesâi)
İslâm dini dünürcülük safhası ile ilgili bazı düzenleyici hükümler getirmiştir Bu yüzden, kadın, dünürcülere müsbet cevap vermiş, söz kesilmiş, nişan yapılmışsa, artık bu kadına bir başka erkek dünür gönderemez Hz Peygamber (s a s) bu konuda şöyle buyurmuştur: "Sizden biriniz din kardeşinin dünürlüğü üzerine dünürlük göndermesin Ta dünür gönderen ondan önce vazgeçinceye yahut kendisine izin verinceye kadar" (Buhârî, Nikâh, 45) Teklif kadın tarafından reddedilmişse, bu takdirde ikinci bir isteme caizdir İlk teklif sahibi, ikincisine izin vermişse, bu takdirde ikinci teklif serbesttir
İslâm hukuku, nişanlıları evlenmeye mecbur etmemiştir Ancak meşrû bir sebep olmaksızın nişanı bozmak mekruh veya haram sayılmıştır Nişanın bozulması halinde, daha önce mehir verilmiş ise, bunun iâdesi gerekir Nişanlıların birbirlerine verdikleri hediyelere gelince  Bu konuda hîbeden dönme hükümleri uygulanarak, bunlar mevcutsa aynen iade edilir Kullanılmış ve artık mevcut değilse birşey gerekmez Şâfiîlere göre, hediyeler duruyorsa aynen, kullanılmış ve yokolmuşsa bedeli bakımından iade edilirler Mâlikîlere göre ise, nişanlanma ve evlenme örf ve âdetin çok rol oynadığı bir saha olduğu için, hediyeler konusunda o beldenin örfüne uyulur Örf kaidesi yoksa ve nişanı erkek bozmuş olursa, kadın verilen hediyeleri iâde etmek zorunda değildir
NİŞANDA NİKÂH
Nişanlandığımızda, bölgemizdeki âdet gereği dinî nikâhımızı da yaptırdık Düğünde tekrar dinî nikâh yaptırmamız gerekir mi?
Şer'î ölçüleriyle kıyılmış bir nikâhın, nişanda olması ile düğünde olması arasında bir fark yoktur Nikâh nikâhtır Artık nikâhlılar birbirleriyle istedikleri gibi görüşür ve ilişki kurabilirler Ancak günümüzde böyle bir nikâhın mahzurlu yönleri de vardır Bir önceki sorunun cevabında bu mahzurlara değinmiştik
|
|
|