07-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lahit - Laht
lahitlerin tarihçesi - lahitlerin özellikleri - lykia lahitleri - kline lahitleriDuvarları taş veya tuğla ile yapılmış, kapak taşlarıyla örtülü mezar
önceleri yakılan ölülerin küllerinin saklandığı lahit’ler, sonradan birer mezar olarak kullanıldı Lahitlerin birer oda veya küçük ev biçiminde yapılması, ölülerin öbür dünyada yaşayacakları inancından gelir Mısır’da bulunan lahitler, ölü evi türünün ilk örnekleri sayılır
Lykia lahitleri de, ölü evi biçiminde yapılan lahitlerin en eski örnekleri arasında yer alır Bu lahitlerin, kubbe biçimi kapakları, ev cephesini andıran yanlarında kapı ve pencere boşlukları vardır Bu tür lahitler Lykia’da M Ö VI yy dan imparatorluk devrine kadar gelir Sayda’dan (Eski Sidon) getirilerek İstanbul Arkeoloji müzesine konan Lykia lahti bu türdendir İkinci türden lahitler hareon tipindedir Bu türün en açık örneği Helenistik çağ eserlerinden İstanbul Arkeoloji müzesindeki, ağlayan kadınlar lahtidir
Kline lahitleri, daha çok ölünün odasındaki yemek masası veya yatağı durumundadır Etruria’da bulunan bir türe girer Genellikle niş içinde duran bu lahitlerin iç tarafları süslüdür IV -III yy lahitleri yemek sofrasını andırır Kline türünden olan lahitler Frigya ve Paphlagonia’da görülür Zengin boyalı klineler daha çok Lydia’da bulunur
İmparator Adrianus devrinden kalma kabartmalı anıtsal lahitler vardır Bunların çoğunda yalnız görünen cephe, kabartmalarla donatılmıştır Asya tipi lahitlerin kapakları birer yatağı andırır Üzerinde karı koca tasvirleri görülür Bu tasvirlerde erkek, elini karısının omuzuna koymuş durumdadır Başka bir lahit türü de Gırlandlı lahitler’de, ortaya çıkar Bu tür lahitlerin M S I yy da Anadolu’da geliştiği, sonradan Mısır, Suriye, Yunanistan ve Roma’ya yayıldığı ileri sürülür Bu lahitlerin en gelişmiş örnekleri, köşelerinde bukranion (öküz kafası) tarafından taşınan girlandlarla süslü olanlarıdır Bu biçimin sunaklardan alınarak lahitlere uygulandığı sanılır
Gırlandlı lahitler önceleri natüralist bir üslûpta yapılırdı Sonraları bu süslemeler, belli ve değişmez nitelik kazanarak, uslûplaştı Bunların da kaynağı Anadolu’dur; bu lahitlerin bellibaşlı özellikleri semardan biçimli kapaklarında görülür Kısa yanlarında üçgen birer alınlık vardır Alınlıklarında genellikle medusa başı ve rozas (gül bezek, yıldız bezek) tasvirleri yer alır
alıntı
|
|
|