07-22-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Müteşabihât
Müteşabih olan âyetler * Birbirine benzer olanlar (Kur'an-ı Mu'ciz-il Beyan, çok hakaik-i gamızayı nazar-ı umumîyi okşayacak, hiss-i âmmeyi rencide etmeyecek, fikr-i avamı taciz edip yormayacak bir surette basitane ve zâhirane söylüyor, ders veriyor Nasıl bir çocukla konuşulsa, çocukça tabirat istimal edilir Öyle de: (Tenezzülâtün İlâhiyyetün ilâ ukul-il beşer) denilen mütekellim üslubunda muhatabın derecesine sözüyle nüzul edip öyle konuşan esalib-i Kur'aniye; en mütebahhir hükemanın fikirleriyle yetişemediği hakaik-ı gamıza-yı İlâhiye ve esrar-ı Rabbaniyeyi müteşabihat suretinde bir kısım teşbihat ve temsilat ile en ümmi bir âmiye ifham eder S )(Kur'an-ı Kerim'de müteşebihat vardır dedikleri birinci şüphelerine cevab: Evet Kur'an-ı Kerim umumî bir muallim ve bir mürşiddir Halka-i dersinde oturan, nev'-i beşerdir Nev'-i beşerin ekserisi avâmdır Mürşidin nazarında ekall, eksere tâbidir Yani, umumî irşadını ekallin hatırı için tahsis edemez Maahaza avâma yapılan konuşmalardan havas hisselerini alırlar; aksi halde avâm, yüksek konuşmaları anlayamadığından mahrum kalır Ve keza avâm-ı nâs, ülfet ettikleri üslublardan ve ifadelerin çeşidlerinden ve daima hayallerinde bulunan elfaz, maâni ve ibarelerden fikirlerini ayıramadıklarından, çıplak hakikatları ve akliyyatı fehmedemezler Ancak o yüksek hakaikin, onların ülfet ettikleri ifadelerle anlatılması lâzımdır Fakat Kur'anın böyle ifadelerinin hakikat olduğuna itikad etmemelidirler ki; cismiyet ve cihetiyet gibi muhal şeylere zâhib olmasınlar Ancak o gibi ifadelere, hakaika geçmek için bir vesile nazariyle bakılmalıdır Meselâ; Cenab-ı Hakk'ın kâinatta olan tasarrufunun keyfiyeti, ancak bir sultanın taht-ı saltanatında yaptığı tasarrufla tasvir edilebilir Buna binaendir ki; $ âyetinde kinaye tarîki ihtiyar edilmiştir İ İ )
|
|
|