![]() |
Boş Zaman Eğitimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boş Zaman EğitimiBoş Zaman Eğitimi Boş zaman, kişinin uyku,yeme,içme,zaruri ihtiyaçlarını karşılama,ders çalışma, iş saatleri, gezme, eğlenme dışında kalan, özgürce kullanabileceği, kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda kullanacağı zamandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EĞİTİM : Bireyin yaşadığı toplumda, yeteneğini,tutumlarını, olumlu yöndeki değerlerini değiştirme sürecidir ![]() ![]() ![]() Boş zamanlarda gönüllülük esastır, bireysellik önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Boş zaman eğitimi, bireyin boş zamanını akıllı bir şekilde değerlendirilmesi eğitimidir ![]() ![]() ![]() AMACI : Toplumsal ve kişisel refah bakımından, boş zamanları kişisel gelişme ve toplumsal düzeni geliştirme olarak kullanılması, boş zaman eğitimidir ![]() ![]() Boş zamanın, özel bir eylemle değerlendirilmesi bireyin; ilgi, yaş, cinsiyet eğitimi, öğrenim, kültürel ve toplumsal durumuna bağlıdır ![]() Boş zamanın yararsız olarak kullanılması sağlığın bozulmasına , aile yaşamının aksamasına, mesleksel etkinliğin azalmasına, yurttaşlık bilincinin tahribine yol açar ![]() Boş Zaman Eğitiminin Genel Amaçları: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() Boş zaman eğitimi, kişisel yaşamların zenginleştirilmesi, ilgilerin yaratılması, becerilerin geliştirilmesi ve yaşam felsefesini de içine alır ![]() ![]() AİLENİN ROLÜ : Rastlantısal ve dağınık olarak aileye öğretir ![]() ![]() ![]() ![]() Okullarda Boş Zaman Eğitimi : 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimileri ise ellerin yaratıcı olarak kullanılmasını sağlar ![]() ![]() Kimileri bireye etkin haberleşmeyi sağlar ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() BOŞ ZAMAN EĞİTİMİ İÇİN İZLENEBİLECEK YOLLAR a ) Resmi müfredat programlarına bazı dallar alınabilir ![]() Değişik ülkelerin boş zaman eğitimine yaklaşımları da kumar, alkol, suçluluk, uyuşturucu madde alışkanlığı gibi toplumsal sorunların işlenmesi biçimidir ![]() b ) İnformal eğitim biçiminde : Okul saati ve sınıf çalışmaları dışında gerçekleştirilir ![]() ![]() ![]() c ) xxx merkezli boş zamanları değerlendirme merkezleri : Okul, tüm topluluğun gereksinimini sağlayan bir merkezdir ![]() ![]() ![]() Topluluk merkezli okul tipi, çocuğu yönelmiştir ![]() ![]() ![]() d ) Diğer kurumlar tarafından sağlanan topluluk boş zaman değerlendirme olanaklarını yerine getirmek ![]() ![]() e ) Okullar personeli hazırlar, önderleri yetiştirirler, önderlik gelişmiş ülkelerde bir meslek haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() • Okulların tüm topluluk kaynaklarını harekete geçirmesi, koordine etmesi, kurumlarla planlama bakımından işbirliğine gitmesi, konularda araştırma yapması üstünde durulur ![]() ![]() • Okullardan başka dinsel kurumların, devletin, gönüllü kuruluşların, sosyal refah gruplarının rolleri de vardır ![]() • Eğitimimizin amaçlarında okullarımıza sorumluluklar yüklenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Okul saati dışında bunları yönetecek ve eğitecek önderler yoktur ![]() ![]() ![]() • Eğitsel kollar için belli bir saat ayrılmamıştır ![]() ![]() • Ağaçlandırma kolu da kurulabilir ![]() • Spor temsil, resim, folklor kolunun çalışmaları okul saati dışında yapılmaktadır ![]() • Eğitsel kolların çoğu yönetmelik gereğince kurulup, çalışmalar göstermelik yapılmaktadır ![]() • Boş zaman eğitimi, yetişkinler içinde ele alınmalıdır ![]() ![]() ![]() • Gelişmiş ülkelerde gece okulları, mektupla öğretim, vatandaşlık öğretimi, ana baba eğitimi, ilk ve orta öğretim kursları, üniversite kurslarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı programlar öğrenciler tarafından programlanıp yürütülür ![]() ![]() ![]() ÜLKEMİZDEKİ BOŞ ZAMAN EYLEMLERİ : Erkeklerin çaba sarf etmeyen, yapıcı, yaratıcı olmayan, seyretme, amaçsız dolaşma, dinlenme gibi özellikler taşır ![]() ![]() • Boş zaman faaliyetleri örgütlenmemiştir ![]() ![]() • Kadın erkek ayrımı,boş zamanları değerlendirme alanlarında daha çok ortaya çıkar ![]() • Giderek çalışma saatleri kısalmakta, boş zaman artmaktadır ![]() ![]() • Gruplara sunulacak eylemler programlanmalıdır ![]() • Maliyet planlanmalıdır ![]() • Gönüllü kuruluşların desteği sağlanmalıdır ![]() • Öğretmenler, yetenekleri yönünde boş zaman önderleri kursuna alınmalıdır ![]() • Okul merkezli faaliyete tüm okul personeli katılmalıdır ![]() • Kamu kuruluşlarının, meslek birliklerinin, sendikaların, dinsel kuruluşların desteği sağlanmalıdır ![]() BOŞ ZAMAN EYLEMLERİNİN TİPOLOJİLERİ : Yaratıcı Katılım : Model yapma, beste yapma,yazma, yaratma ![]() Üretken Katılım : Modelin kopya edilmesi ( Görevini yapar, basket oynar, şarkı söyler, çalar) Duygusal Katılım : beğenen Kişi ( Dinler, resim sergisini gezer… ) Edilgen Katılım : Can sıkıntısı, çare, seyirlik, incitme veya zarar verme ![]() ![]() EYLEMLERİN GRUPLANMASI : Fiziksel : yürüyüş, seyahat,spor ![]() Sanatsal : Güzel sanatların çeşitli dallarıyla ilgilenme ![]() Pratik işler : El sanatları, el işleri ![]() Entelektüel : Okuma Toplumsal : Eğlence, ziyaret ![]() Boş zamanlarını katılımcı olarak değerlendiren öğrenci sağlıklı, dinç, sağlam bir kişilik geliştirmektedir ![]() Bütünleşmeyi sağlar, farklı yörelerin folklorunu öğrenen birey o yörelerin kültürünü paylaşır, benimser, sever, yaygınlaşması da bütünleşmeyi sağlar ![]() Kiliseler boş zaman eğitimini üstlenmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern kiliselerin boş zaman değerlendirme odaları,spor salonları, müzik şenlikleri, sanat galerileri eleştirilmektedir ![]() İslam dininde gençlere dinsel eğitim sağlamaları, dinsel musikinin geliştirilmesi, hattatlık, mimari süsleme yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi yönünden katkısı olmuştur ![]() Kızılay, yaz kampları açarak, müzik,folklor, resim, elişi çalışmalarını ve yeni arkadaş edinimleri sağlamaktadır ![]() Sınıfta yapılması gereken eğitim sınıfta, doğada yapılması gereken de doğada yapılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Semtlerde bu faaliyetler için çalışma alanları oluşturulmalıdır ![]() ![]() Okullardaki ilgiler saptanmalı, çok kişinin katılabileceği atletizm, yüzme, güreş, dalgıçlık gibi sporların gelişmesine katkıda bulunmalıdır ![]() Okul dışı gençlere de hitap edilmelidir ![]() Yaz kampları düzenlenmelidir ![]() Ana ve babalar kısa süreli kurslarla eğitilmelidirler ![]() |
![]() |
![]() |
|