![]() |
Çocuk İhmali Ve İstismarı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk İhmali Ve İstismarıÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİNİ AÇIKLAMAYA YÖNELİK KURAMLAR 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() PSİKİYATRİK MODEL Psikiyatrik Model ebeveynlerin hayal etme (fantezi) güçlerinin etkileşimi sonucu oluştuğu ileri sürmektedir ![]() ![]() ![]() Ebeveynlerin kişilik özelliklerinin üzerinde duran psikiyatrik model kuramcıları 5 tip istismarcı ebeveyn kişilik özelliği olduğunu belirtmişlerdir ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() İstismarcı ebeveynlerin ; Özsaygılarının düşük - Hayal kırıklığı yaşamış - Çocuğu açıkça reddetme duyguları içinde - Doyumsuz oldukları saptanmıştır ![]() Ebeveynlerin psikopatik olduğu ve bu eğilimlerine normal bir görünüş vererek gizleyebildikleri ileri sürülmüştür ![]() SOSYOLOJİK MODEL İHMAL VE İSTİSMARIN NEDENLERİ Sosyolojik modele göre ihmal ve istismarın nedenleri şu şekilde sıralanabilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() Kısaca toplumun değer yargıları, şiddete ilişkin kültürel tutumlar, aile yapısı ve sosyo-ekonomik durumun incelenmesi gerekmektedir ![]() ![]() ![]() Bireylerin yaşadıkları kötü yaşam koşulları, yoksulluk, kötü beslenme, işsizlik stres ve engellenme duygusu yaratmakta ve kişilerin davranışlarına olumsuz yönde yansımaktadır ![]() ![]() SOSYAL-DURUMSAL MODEL Sosyal Durumsal Model'e göre istismar ve ihmalin görülme sıklığının altında birey - çevre etkileşimi yatmaktadır ![]() ![]() ![]() Disiplin çabalarının iki özelliği istismar olasılığını arttırır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Yapılan bir incelemede istismar davranışı gösteren ana-babaların bu davranışı göstermeyenlere oranla disiplin yöntemi olarak sözel ve fiziksel saldırgan davranışları küfür, aşağılama vb ![]() ![]() İstismar ve İhmalin Tekrarlanması ve devam etmesinin nedenleri; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Psikiyatrik modelde ana-babanın Sosyolojik modelde çevrenin tek yönlü neden sonuç içinde etkilediği öne sürülmektedir ![]() ![]() ÇOCUK İHMALİ ve İSTİSMARI NEDİR ? Çocuğun sağlığını,fizik ve psikolojik gelişimini olumsuz etkileyen,bir yetişkin,toplum veya devlet tarafından bilerek veya bilmeyerek yapılan hareket yada davranışlara çocuk istismarı denilmektedir ![]() Çocuğun fiziksel,ruhsal ve sosyal gelişimi için gerekli olan beslenme, barınma,giyim,temizlik,oyun, eğitim ,güvenlik,sağlık ihtiyaçlarının karşılanmaması ise çocuk ihmali olarak tanımlanmaktadır ![]() Cinsel Taciz “Cinsel taciz, bağımlı, yeterince gelişmemiş çocuklarla ergenlik çağındakilerin, tam olarak kavrayamadıkları, bilerek rıza göstermedikleri ya da aile fertleri arasındaki cinsel tabuları sarsan, cinsel aktivitelere katılmalarıdır ![]() ![]() İHMAL ve İSTİSMARIN ÇEŞİTLERİ FİZİKSEL İHMAL ve İSTİSMAR Fiziksel İhmal :Yakın kişilerin çocuğun gelişimine sürekli zarar veren hareketleri sonucu çocuğa sosyal olarak çeşitli kaynakların sağlanmaması,bunlardan yoksun bırakılması Fiziksel İstismar ise çocuğun kaza dışı hasar görmesi yada fiziksel olarak cezalandırılması olarak tanımlanır ![]() CİNSEL İHMAL ve İSTİSMAR Cinsel İhmal, çocukların cinsel sömürüye karşı korunmaması ve ilgisiz kalınması,cinsel gelişime gereken önemin verilmemesi anlamına gelir ![]() ![]() Cinsel İstismar Çocuğun kendisinden en az 4 yaş büyük bir kişi tarafından cinsel haz amacıyla zorla yada ikna edilerek cinsel etkileşime maruz bırakılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() DUYGUSAL İHMAL ve İSTİSMAR Duygusal ihmal, çocuğun sevilmemesi, ihtiyacı olan ilgi ve yakınlığın ona gösterilmemesi olarak tanımlanır ![]() ![]() ÇOCUK İSTİSMARININ NEDENLERİ Çocuğun ihmal ve istismar edilmesine neden olan faktörleri İÇ ve DIŞ STRES FAKTÖRLERİ olarak gruplamak mümkündür ![]() Dış Stres Faktörleri : Bazı ekonomik,sosyal,çevresel,kültürel özellikler ailede sıkıntı yaratarak çocuğun ihmal ve istismarına yol açabilir ![]() ![]() ![]() İç Stres Faktörler ise; Anne-babanın kişilik yapısı ,çocuğun özellikleri ve çevreye bağlı olarak çocuktan gereğinden fazla istekte bulunulması olarak gruplandırılabilir ![]() ![]() ![]() YAPILAN BAZI ARAŞTIRMA SONUÇLARINA GÖRE; ••• Çocuğa karşı şiddetin yaşandığı ailelerde karı-koca çatışması,tatminsiz evlilik gibi özellikler bulunmuş ve aile içinde genellikle bir şiddetin yaşandığı görülmüştür ••• Ebeveynlerden birinin üvey olması durumunda çocuğun şiddetle karşılaşma olasılığı fazladır ![]() ••• Çocuk bakımı ve karar alma gibi konularda eşit dağılımın yaşanmadığı ailelerde çocuğa karşı şiddet olasılığı yüksektir ••• Ailenin yaşadığı sıkıntılar ve ani değişmelerle çocuğa karşı şiddet arasında bir ilişki kurulmaktadır ••• Sağlık,ekonomik ve sosyal olanakların elde edilebilirliği ile şiddet arasında ilişki vardır ••• Özellikle geleneksel aile yapılarında,konuşarak ikna etme yerine fiziksel cezalandırma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı görülmektedir CİNSEL TACİZE UĞRAMIŞ ÇOCUKLARDA AŞAĞIDAKİ BELİRTİLER ORTAYA ÇIKABİLİR ••• Cinsellik veya seks konularına anormal ilgi gösterme veya tamamen ilgisiz kalma ••• Uyku sorunları veya kabus görme ••• Depresyon veya aile fertlerinden/arkadaşlarından uzaklaşma ••• Vücudunun kirli olduğu veya cinsel organ bölgesinde bir sorun olduğu gibi düşüncelere sahip olma ••• Okula gitmeyi istememe ••• Normalin dışında yaramazlık yapma/söz dinlememe ••• Yaptığı çizimlerde,oynadığı oyunlarda cinsel tacizi andıran resimler/oyunlar ••• Anormal bir şekilde agresif olma AİLE İÇİ CİNSEL İSTİSMAR “ENSEST” Kelimenin Latince aslı “incestus” olup sıfat olarak “pis,kirlenmiş,temiz olmayan” anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün bu terim toplumumuzda “evlenmeleri ahlakça,hukukça ve dince yasaklanmış(nikah düşmeyen) yakın akraba olan kadın ile erkeğin cinsel ilişkide bulunmaları” anlamına gelmektedir ![]() Ensest Konusunda Düşünülen Risk Faktörleri (Ensestin Olabileceğini Düşündüren Belirtiler) 1-Alkolik baba,otoriter baba 2-Alışılmışın dışında şüpheci yada bağnaz baba 3-Çocuğun insanlara yakın ilişki kurmasına izin verilmemesi 4-Annenin olmayışı yada ailede koruyucu güç olmayı beceremeyen anne 5-Annenin ev işlerini yapan ve anne rolünü oynayan kız çocuğu 6-Anne babanın bitmiş , sorunlu cinsel yaşantılarının olması 7-Babanın kendi kontrolünü sınırlayan faktörler:madde bağımlılığı,psikopatoloji,sınırlı zeka 8-Küçük kızda aniden çıkan baştan çıkarıcı tavırların varlığı 9-Anne babanın yabancılara karşı paranoid,düşmanca tutum içine girmesi 10-Ebeveynlerin ailesinde daha önce ensest ilişkinin varlığı 11-Babanın puberte döneminde kızına karşı aşırı kıskançlık göstermesi ENSESTİN ÇOCUKLAR ÜZERİNE ETKİLERİ Ensestin çocuklar üzerine etkileri; -Çocuğun saldırganla olan ilişkisine -Seksüel aktivitelerin şekline -Çocuğun işbirliğine -Şiddet kullanımına -Fiziksel zararların varlığına -Çocuğun yaşı ve gelişim basamağına -Travma öncesi işbirliğine -Psikolojik gelişimine bağlı olarak değişmektedir ![]() -Ailenin olaya tepkisi de konu üzerinde etkileyici rol oynar ![]() Cinsel istismara uğramış çocuklarda parmak emme,tırnak yeme, enürezis, enkoprezis gibi davranışlara sık rastlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Adölesanlar;(ergenler) okulda akademik ve davranış sorunları,suça eğilim,konversif tablolar,panik ataklar yaşayabilirler ![]() ![]() ![]() Ayrıca cinsel istismarın genital hasar,hamilelik,CYBH kapma gibi fiziksel zararları da olabilir ![]() Yapılan bazı araştırmalarda kadınlarda uyuşturucu bağımlılığının daha yüksek oranda cinsel istismara uğrayan kişilerde ortaya çıktığı,daha sıklıkla frigidity,çok eşlilik ve depresyon görüldüğünü ortaya koymuştur ![]() ÇOCUK İSTİSMARINA İLİŞKİN YASAL DÜZENLEMELER *Türk Medeni Kanunu Madde 267 :Ana baba çocuklarını tedip(terbiye,yetiştirme)hakkına maliktir sahiptir ![]() ![]() *T ![]() ![]() ![]() okutmak ,bakmak ,muhafaza etmek veya bir meslek ve sanatı öğretmek için kendisine verilen şahsın üzerinde taşıdığı eğitim hakkını yada söz dinletmek yetkisini kötüye kullanıp o şahsın sağlığının bozulmasına bir tehlikeyle karşılaşmasına sebep olursa 18 aya kadar hapsolunur ![]() *Türk Medeni Kanunu 272 :Ana ve baba vazifelerini ifa etmedikleri taktirde hakim çocuğun himayesi için gerekli tedbirleri almakla mükelleftir ![]() ULUSLAR ARASI HUKUK YÖNÜNDEN DÜZENLEMELER *Birleşmiş Milletler’ in “Çocuk Haklarına Dair Sözleşmesi” Devletimiz tarafından 14 Eylül 1990 tarihinde imzalanmış ve 9 Aralık 1994 tarihinde 4058 sayılı yasayla onaylanması uygun bulunmuştur ![]() *Anayasanın 90 ![]() *Sağlık Personelinin sorumluluğu :Fiziksel istismar olgusu ile karşılaşan hekim tanıdan emin olmasa bile diğer birimlerden görüş alarak iyice araştırmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇOCUK İSTİSMARININ TÜRKİYE’DEKİ ve DÜNYA’DA DURUMU TÜRKİYE’DE çocuk istismarı konusunda yapılan araştırmalarda %78 ile duygusal istismarın baş sıralarda olduğu görülmektedir ![]() Fiziksel istismar %24 Cinsel istismar ise %9 gibi bir oranda görülmektedir ![]() Türkiye’de 1980-1982 yılları arasında 8 ilde yapılan bir araştırmada sonuçlar şöyle tespit edilmiştir: ••• Kız çocukların %34,6’sının ••• Erkek çocukların ise %32,5’inin ihmal ve istismar kurbanı oldukları açıklanmıştır ![]() ••• Eğitimsiz ebeveynlerin %40’ı ••• Eğitim düzeyi yüksek ebeveynlerin ise %17’si çocuklarını istismar etmektedir Dr ![]() ••• %36 oranında fiziksel ve duygusal istismar saptanmıştır ![]() ••• Mahkemelere yansıyan vakalara göre çocuğa cinsel istismarın; %57’sinin baba, %4’ünün ağabey %3’ünün yakın akraba %26’sının ikinci akraba tarafından yapıldığı ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ••• Amerika Birleşik Devletleri’nde 15 yaş altı hastaneye başvuran çocuklar arasında Çocuk İstismarı sıklığı 2 ![]() ![]() ••• İngiltere’de haftada 4 çocuk, çocuk istismarı ve ihmal nedeniyle ölmekte, ••• 4 yaş altı her 1000 çocuktan biri fiziksel istismara uğramaktadır ![]() PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN İHMAL İSTİSMAR TACİZ GİBİ DURUMLARA YÖNELİK NASIL DAVRANMALI, NE YAPMALI ? İHMAL VE İSTİSMARIN ÖNLENMESİ İÇİN NELER YAPILABİLİR? ••• Kitle iletişim araçlarında ana-babanın konu hakkında bilgilendirilmesi ![]() ••• Kitle iletişim araçlarıyla çocukların bilgilendirilmesi: Masallar, çizgi filmler, çocuk filmleri ![]() ••• Çeşitli kampanyalarla bu konuda hassasiyet arttırmak ve konuyu daima gündemde tutmak ![]() ••• Ana-baba okullarını yaygınlaştırmak ![]() PSİKOLOJİK DANIŞMAN NELER YAPABİLİR? ••• Alt sosyo-ekonomik düzeydeki çocukları okullarda, konunun uzmanı psikolojik danışmanlar tarafından öğrencilere, öğretmenlere ve aileye eğitim programları düzenlemek ![]() ••• Çocuğa inanılmalıdır ![]() ![]() ••• Kabul etmelidir ![]() ![]() ••• Sosyal ilişkilerden soyutlanmışlarsa çözümler bulmaya çalışılmalıdır ![]() ••• Uğradıkları mağduriyetin kalıcı olmadığına dair bilgi verilmeli,kendilerini değerli, saygın, sevgiye layık oldukları duygusunu geliştirmek için yardım edilmelidir ![]() ••• Aşırı yetkeci, tepkisiz veya katı davranılmamalıdır ![]() ••• Sorular utangaçlık veya çekingenlik göstermeksizin sorulmalıdır ![]() SON SÖZ Taciz, ihmal, istismar gibi gibi olaylar bireylerin hangi yaşta başlarına gelirse gelsin istismar edilenleri ve istismar edenleri fiziksel, bilişsel ve duygusal boyutları itibari ile yıpratmakta, yaşamlarında önemli engellemelere yol açmaktadır ![]() DERLEYENLER Ercan TEKİN, Ankara Üniversitesi PDR - 4 Mehmet AYDIN, Kazimierza Wielkiego Üniversitesi, Polonya KAYNAKÇA LAND, Deborah, (2003) ![]() ![]() ![]() ![]() KAPCI, Emine Gül, (2004) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MİCHAUD, Yves, (1991) ![]() İhmal ve İstismarın Önlenmesi İçin Neler Yapılabilir? (2005) ![]() Ünal H ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|