![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıÖğrenme ve Öğretme Kuramları Öğrenme ve öğretme kuramlarının açıklamasını yapmadan önce günlük yaşantımızda bir hayli kullandığımız çeşitli kavramların açıklamasını yapalım ![]() Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretim; bireyin yaşam boyu süren eğitiminin; okulda, planlı ve programlı olarak yürütülen kısmı bireyin öğrenimini oluşturur ![]() ![]() Öğrenme; birey ile çevresi arasındaki karşılıklı etkileşimle oluşan kalıcı izlenimli yaşantı ürünlerinin bireyde oluşturduğu davranış değişimini ifade etmektedir ![]() Öğretme; öğrenmenin kılavuzlanması ve sağlanması veya belirlenmiş özel hedeflere ulaşmak için gerekli bir seri öğrenme görevinin planlanması, organizasyonu ve uygulanmasıdır ![]() ![]() Sistem; belirli bir amacı gerçekleştirmek üzere eğitim öğelerinin birbirleriyle etkileşim durumunda bir bütün oluşturacak şekilde organize edilmesi haline denir ![]() Süreç; zaman içinde sürekli değişim gösteren herhangi bir olay, oluşum veya hareketi ifade etmektedir ![]() Eğitim-Öğretim Kavramlarının Karşılaştırılması Bu iki sözcük çoğu zaman yanlış olarak birbirleri yerine kullanılmakta ve anlamları birbirine karıştırılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() Yukarıdaki öneriler, öğrenimin etkinliği için gerekli koşulları dile getirmektedir ![]() ![]() ![]() Teknoloji Nedir? Teknoloji eğitim yoluyla kazanılmış yeteneklerin işe koşulmasıyla, doğaya (çevreye) egemen olmak için gerekli işlevsel yapılar oluşturma sürecidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teknoloji;
![]() Bilim Nedir? Tanım olarak bilimin tek bir tanımı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıÖğrenme Kuramları İnsanlar yaşamları boyunca çevre ile etkileşimlerin sonucu bilgi, beceri, tutum ve değerler kazanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıDavranışçı Kuramlar Davranışçı yaklaşım, Rusya’da İvan Pavlov’un ABD’de Edward Thorndike’ın çalışmaları ile başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() Davranışçı Kuramların Öğretim İlkeleri Davranışçı yaklaşımların daha çok psikomotor davranışların öğrenilmesini açıladığı kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıBilişsel Kuramlar Bilişsel kuramlara göre öğrenme, doğrudan gözlemlenemeyen zihinsel bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Davranışçı akımların kısmen öğrenmeyi açıkladığı kabul edilmekle beraber, öğrenme hakkında bugün nerede ise bütün uzmanların ortaklaşa kabul ettiği gerçek, öğrenme olayının uyarıcı-tepkiilişkisinden çok daha kompleks bilişsel bir süreç olduğudur (Cullingford, 1990) ![]() Bir tanım ya da bir kelime hecelemeyi öğrenmenin bile aktif ve kompleks bir zihinsel süreç olduğu kabul edilmektedir (Resnick, 1989) ![]() Öğrenme konusunda bugün ulaşılan nokta, öğrencinin kendisine aktarılan bilgileri aynen almadığı, aksine kendisine ulaşan bilgiyi süzgeçten geçirip yorumlayarak kendi dünyasında bir anlam yüklemeye çalıştığıdır (Brooks ve Brooks, 1993) ![]() Bilişsel kuramlara göre öğrenme, bireyin çevresinde olup bitenlere bir anlam yüklemesidir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Öğrenme ve öğretme süreçlerinin doğasını açıklamak üzerinde yoğunlaşan Yapılascı Öğrenme ve Öğretim (Constructivist Learning and Teaching, CLT) olarak bilinen ekol de, aynı düşünceyi savunarak öğrencinin kendisine ulaşan bilgileri başlıca dört süzgeçten geçirdiğini kabul etmektedir (Resnick, 1989): 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Piaget’ya (1952) göre insan zihni, kendisine ulaşan her şeye anlam bulmaya çalışan dinamik bir bilişsel yapı grubudur ![]() ![]() J ![]() Piaget’ye göre öğrenme biyolojik olgunlaşmaya bağlı zihinsel yapıların bir ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğitim öğretim etkinliklerinde öğretilecek konunun seçimi kadar, konunun sunuluş biçimi de önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piaget’ye göre çocuk öğrenme açlığı içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lev Vygotsky’a Göre Bilişsel Kuram Rus psikologu Lev Vygosky (1978), çocuğun sosyal çevresinin bilişsel gelişimde önemli bir rolü olduğunu ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilişsel Kuramların Öğretim İlkeleri Öğrenmenin anlama, düşünme ve yorumlama gibi bilişsel boyutlarını vurgulayan bilişsel kurama göre öğretimde dikkat edilmesi gereken başlıca hususlar aşağıdaki gibi özetlenebilir: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Yukarıda anlatıldığı şekliyle öğretim, öğretmenin 40–50 kişinin karşısına geçerek bildiklerini aktarması ve daha sonra bunların öğrenilip öğrenilmediğini anlamak için birkaçına öğrendiklerini tekrar ettirmesi değildir ![]() ![]() Bundan dolayı, bir öğretim programının verimliliği öğrencilerin entelektüel başarısına bağlıdır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıDuyuşsal Kuramlar Duyuşsal kuramlar, öğrenmenin doğasından çok sonuçlarıyla ilgilidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benlik Gelişimi Benlik gelişimi bireyin kendisini değerli bir insan olarak hissetmesini, kapasitesine güvenmesini ve farklılıklarına değer vermesini vurgular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benlik Yapısını Etkileyen Etmenler İnsanın doğasının temelinde iyi ve doğruya meyilli olduğunu kabul eden ve insana insan olarak değer veren insancı yaklaşımı benimseyen psikologlara göre benlik yapısı özben ve benlik tasarımından oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlak Gelişimi Ahlak gelişimi, kişinin toplumsal değer yargılarını edinerek içinde bulunduğu çevreye uyumunu; fakat sonuç olarak kendi ilke ve değer yargılarını oluşturmasını amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duyuşsal Kuramların Öğretim İlkeleri 1 ![]() ![]() 2 ![]() a) Akademik b) Sosyal c) Duygusal d) Bedensel Eğitimin dört boyutu da dikkate alması gerekir (Jordon, 1981) ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Okulda başarısız olanların öz saygıları genellikle daha düşüktür ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Ve Öğretme Kuramları |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Ve Öğretme KuramlarıNörofizyolojik Temelli Öğretim Kuramları Öğrenme ile beyin hücreleri arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırmacılar, öğrenme süreci sonucunda nöronlarda yeni axon iplikçiklerinin oluştuğunu iddia etmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Beyin temelli” öğrenme kuramı olarak da bilinen bu kuramı sistematik hale getiren Hebb, beyindeki devrelerin çalışma şekli bilinmeksizin öğrenmenin doğasının anlaşılamayacağını savunmaktadır ![]() ![]() ![]() Nörofizyolojik Temelli Öğretim İlkeleri Bilişsel öğrenme kuramınca kabul edilen zihinsel deneyimlere nörofizyolojik açıdan destek sağlayan, bu öğrenme kuramının öğretim ilkeleri aşağıdaki gibi sıralanmaktadır (Caine ve Caine, 1990): 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|