06-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Ahlak Nedir - Güzel Ahlakla İlgili Hadisler
nsanların toplum içindeki davranışlarını ve birbirleriyle ilişkilerini düzenlemek amacıyla başvurulan kurallar dizgesi, başka insanların davranışlarını olumlu ya da olumsuz biçimde yargılamakta kullanılan ölçütler bütünüdür
Tarih boyunca her insan topluluğunda ahlak dizgesi var olmuştur Bu dizge toplumdan topluma ve aynı toplum içinde çağdan çağa değişiklik gösterir Nesnel ya da toplumsal ahlak, insanın toplumun öteki bireylerine karşı ödevini içerir Bu kurallar yazılı olmadığı için biçimsel bakımdan hukuktan farklı olmakla birlikte, gene de ahlak ile hukukun örtüştüğü, hatta özdeşleştiği durumları vardır Toplumsal yaşama egemen olan hukuk kurallarıyla nesnel ahlak arasında sıkı bir bağ vardır Toplumun genel ahlak görüşlerine ve toplumsal vicdana uygun düşmeyen hukuk düzenlemeleri, kendilerinden beklenen toplumsal işlevi yerine getiremeyeceğinden uzun ömürlü olmaz Ahlak duygusu ise "ahlaki davranışların kaynağı olan duygu" olarak tanımlanabilir
Ben, güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim Hz Ebu Hüreyre (r a ) 245 7 (Ramuz el-ehadis)
-İnsanların en hayırlısı, ahlakı en güzel olandır
-Mü’minin mizanında en ağır basacak şey, güzel ahlaktır Muhakkak ki, Allah Teala işi ve sözü çirkin olan ve hayasızca konuşan kimseye buğz eder Hz Ebud Derda (r a ) 15 9
-Bilir misiniz, insanların cennete girmelerini en çok sağlayan şeyler nelerdir? Allah korkusu ve güzel ahlaktır Bilir misiniz, insanların cehenneme girmelerine en çok sebep olan şey nedir? İki aralıktır; Ağız (diliyle günah işlemesi) ve bacak arasıdır (yani zina yapması) Hz Ebu Hüreyre (r a ) 12 8
-Güzel ahlak hataları eritir; suyun buzu erittiği gibi Fena ahlak da ameli bozar; sirkenin balı bozduğu gibi
-Her şeyin tövbesi vardır Fena ahlak sahibinin yoktur Zira o kimse günahtan tövbe etmez de, onu daha şiddetle işler Hz Aişe (r a ) 128 10
-Güzel ahlakın ifadesi şudur: Dünyadan nasip olana razı olur, nasip olmayana da kızmaz
-Doğruluğa yapışın, çünkü doğruluk iyiliğe ***ürür, doğruluk ve iyilik (sahipleri) de cennettedir Yalandan sakının, çünkü yalan kötülüğe ***ürür, yalan ve kötülük (sahipleri) de kötülük cehennemdedir
-Tehlikeyi doğrulukta görseniz de doğruluğu yapışın, çünkü kurtuluş doğruluktadır
-Yalan sözden ve yalan yere yemin etmekten sakının!
-Yalandan sakının, çünkü yalan bir tarafta, iman da bir taraftadır Yalan ile iman bir arada bulunmaz
-Birbirinize haset (kıskançlık) etmeyiniz Birbirinize buğz etmeyiniz Birbirinizden yüz çevirmeyiniz Birbiriniz hakkında kötü zandan bulunmaktan kaçınınız Birbirinizin eksikliğini ve kusurunu görmeye çalışmayınız Birbirinizin gizli hallerini ve gizli hayatını araştırmayınız Menfaat yarışına girmeyiniz Birbirinize küsmeyiniz Ey Allah'ın kulları hepiniz kardeş olunuz!
-Büyüklerine saygı, küçüklerine şefkat ve merhamet göstermeyen bizden değildir
-Bir kimse bir çocuğa, gel sana şunu vereceğim der ve sonra da vermezse bu (sözü) bir yalandır
-Aklın başı; Allah’a imandan sonra, haya (utanmak) ve iyi ahlaktır Hz Enes (r a ) 286 12
-Allah’a imandan sonra, aklın başı; insanlarla muhabbetli bulunmaktır Hz Ebu Hüreyre (r a ) 287 7
-Allah Teala şu kulu sever: Sattığında müsamahalı, aldığında müsamahalı, borcunu ödemede müsamahalı ve alacağını talepte de gene müsamahalıdır Hz Ebu Hüreyre (r a ) 17 9
-Bir meclisin baş köşesinden aşağısına razı olmak, Allah için tevazudan sayılır Hz Talha (r a ) 131 4
-Allah (z c hz )i her şeyde rıfk ve mülayemeti (yumuşak huyluluk) sever Hz Aişe (r a ) 92 14
-Rıfk (mülayım olmak) ve rıfk ile muamele etmek uğurluluk, şiddetle muamele etmek de uğursuzluktur Cenabı Hak bir evin hayrını murad ettiğinde, onlara rıfk kapısını açar Rıfk nerede bulunursa orasını zinetlendirir Şiddet ise orası için leke olur Hz Aişe (r a ) 100 3
-Merhamet edene, Allah merhamet eder Yerdekilere merhamet edin, Allah da size merhamet etsin
-Cennette altından bir direk ve üzerinde zebercetten şehirler vardır ki, onlar cennete yıldızlar gibi ışık verirler Ve bunlar; Allah rızası için birbirlerine muhabbet edenler içindir Hz Ebu Hüreyre (r a ) 125 6
-Cennette öyle köşkler vardır ki; içindeki dışındakini, dışındaki içindekini görür Bunlar; sözü hoş, selamı çok olana, yemeği çok yedirenlere, oruca devam edenlere ve gece namazı kılanlara verilir
-Cömert; Allah’a, insanlara ve cennete yakındır Cehennemden de uzaktır Cimri ise Allah’tan, insanlardan ve cennetten uzaktır Ve cehenneme yakındır Cahil cömert, Allah (z c hz )lerine, hasis (cimri) âbitten (ibadet eden kişi) daha sevimlidir
-Cömert, ancak Allah’a hüsnü zannı olduğundan cömertlik yapar (Allah bana gene verir, ahirette de mükafatını verecektir diyerek) Cimri ise, ancak Allah’a sui zannı sebebiyle (“ya vermezse”diyerek) cimrilik yapar
-Cömert bir zatın (yedirdiği) yiyeceği şifadır Cimri bir kimsenin yemeği ise derttir
-Sabır ilk sadmededir (belanın ilk geldiği anda ) -Sabır imanın yarısı, yakîn de imanın tamıdır
|
|
|