|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
engelliler, mental, retardasyon, zihinsel, özellikleri, özür |
![]() |
Zihinsel Engelliler Ve Özellikleri / ZİHİNSEL ÖZÜR ( MENTAL RETARDASYON) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zihinsel Engelliler Ve Özellikleri / ZİHİNSEL ÖZÜR ( MENTAL RETARDASYON)![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() • Gebeliğin özellikle ilk üç ayında uzun süren yüksek ateş ![]() • Gebelik döneminde geçirilen çeşitli hastalıklar ![]() • Gebelikte doktor denetimi dışında ilaç kullanımı ![]() • Alkol ![]() ![]() • Annenin kansızlığı ![]() • Annenin geçirdiği bazı kronik hastalıklar (hipotroidi vBulletin ) ![]() • Yetersiz ve dengesiz beslenme ![]() • Gebelik sırasında geçirilen kazalar ![]() B ![]() • Doğum sırasında çocuğun oksijensiz kalması (anoksi) ![]() • Zor ve uzun süren doğum ![]() • Doğum sırasında beyin zedelenmesi ![]() • Erken doğum ![]() • Düşük doğum ağırlıklı bebek ![]() C ![]() • Yeterli miktarda anne sütü almaması ![]() • Çevre kirliliğine maruz kalması ![]() • Uyaran eksikliği ![]() • Demir eksikliği ![]() • Merkezi sinir sisteminin enfeksiyon hastalıkları (menenjit gibi) ![]() • aaaabolik hastalıklar (fenilketonüri ![]() ![]() • Geçirilen kazalar sonucu beyin zedelenmesi ![]() D ![]() • Akraba evlilikleri (ailede zihinsel özürlülük nedeni olan genlerin varlığında hastalık ortaya çıkar) ![]() • Kromozom hastalıkları (Down Sendromu gibi) ![]() 2-ZİHİNSEL ÖZRÜN TEŞHİSİ • Tıbbi açıdan değerlendirmeler yapılır; kişinin beyninin öğrenme ![]() ![]() ![]() ![]() • Eğitimsel açıdan değerlendirmeler yapılır; kişinin bağımsız olarak yaşamak için ihtiyaç duyulan becerileri yerine getirip getiremediği(adaptif davranışlar veya adaptif fonksiyonlar) incelenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlü bir çocuğun kesin tanısı ve özür durumunun değerlendirilmesi birçok bilim dalının (multidisipliner) incelemesiyle yapılır ![]() Zihinsel gelişme geriliği çocuğun yaşıtlarına göre algılama ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlülüğün birçok belirtisi vardır ![]() • Oturmayı ![]() ![]() • Konuşulan dili anlamada güçlük yaşayabilirler ![]() • Konuşmayı daha geç öğrenebilirler ![]() ![]() • Sesleri doğru olarak çıkarabilme (artikülasyon) ile ses bozuklukları ve kekemelik görülme sıklığı normal gelişim gösteren çocuklara göre daha fazladır ![]() • Hatırlamada zorlanabilirler ![]() • Anlamada güçlükleri olabilir ![]() • Sosyal kuralları anlamada güçlük çekebilirler ![]() • Problem çözmede zorlanabilirler ![]() • Mantıklı düşünmede zorlanabilirler ![]() • Dikkat süreleri kısa olabilir ![]() • Okuma-yazma ![]() ![]() • Kendi başlarına karar verme ve uygulamada zorlanırlar ![]() • Yetişkin tarafından yönlendirilmeye gereksinim duyarlar ![]() Yeterli destek verildiğinde ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlü çocuklar toplumdaki diğer çocuklardan farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zeka Özrünün Sınıflandırılması A- Hafif düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 50-55 ile yaklaşık 70 arası ![]() B- Orta düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 35-40 ile yaklaşık 50-55 arası ![]() C- Ağır düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 20-25 ile yaklaşık 35-40 arası ![]() D- İleri derecede ağır zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 20-25'in altında ![]() Yukarıda verilen sınıflandırmalar tek başına çocukların değerlendirilmesinde yeterli değildir ![]() A ![]() Hafif düzeyde zihinsel özürlü olan bireyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() alışılmışın dışında toplumsal ve ekonomik sıkıntılarla karşı karşıya kaldıklarında rehberliğe gereksinim duyarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Orta düzeyde özürlü olan bireyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C ![]() Ağır düzeyde zihinsel özürlü olan bireyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D ![]() Çoğunda zihinsel özre neden olan özel bir nörolojik sorun vardır ![]() ![]() ![]() ![]() kendine bakım ve konuşma becerileri geliştirilebilir ![]() ![]() Zihinsel özür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak hafif düzeyde zihinsel özürlü olan çocuklarda tanı okul çağına kadar gecikebilir ![]() Zihinsel özürlü bir çocukta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erken tanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okul öncesi yaşlarda gelişim geriliğine dikkat çeken ve en çok karşılaşılan belirtiler şu şekilde özetlenebilir: İlk aylarda : Emme güçlüğü ![]() Hareket azlığı ![]() Çevresel uyarılara işitsel veya görsel tepkilerin zayıf olması veya olmaması ![]() 6 aydan sonra : Oturma ![]() ![]() ![]() 2-3 yaşında : Dil gelişiminde gecikme ve davranış bozukluğu ![]() 4-6 yaşında : Öğrenme güçlüğü ![]() ![]() 3- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERE SAHİP AİLELERE GENETİK DANIŞMA Genetik hastalıklar çok çeşitlidir ve büyük bölümünde zihinsel özürlülük gözlenir ![]() ![]() ![]() Genetik merkezine başvurmanız gereken durumlar; • Ailenizde ve yakın akrabalarınız arasında nedeni bilinmeyen zihinsel özürlü bireyler var ise ![]() • Önceki çocuklarınızda Down Sendromu gibi kromozom bozuklukları nedeniyle oluşan hastalıklar var ise ![]() • Çok sayıda (2 ve daha fazla) düşük yaptıysanız ![]() • Tüm gebelikleriniz düşük ya da ölü doğumla sonuçlanıyorsa ![]() • Nedeni belirlenemeyen büyüme düzensizliği var ise ![]() • Nedeni belirlenemeyen cinsel organ ![]() ![]() • Gebe olma yaşınız 35 ve daha üstü ise ![]() • Anne ya da babada bilinen bir kromozom ya da gen düzensizliği var ise ![]() • Ailenizde zihinsel ve gelişim özürlü bireyler var ve siz akraba evliliği yapmış iseniz ![]() • Gebeliğiniz sırasında anne karnındaki bebeğin ultrason ile değerlendirilmesinde bir problem ile karşılaşılmış ise ![]() Eğer yukarıdaki maddelerden en az biri sizde bulunuyorsa bir genetik merkezine başvurun ![]() Gebelik döneminde anne karnındaki bebeği (fetus) çevreleyen zar ya da sıvıdan ultrason eşliğinde alınan bir miktar parça/sıvıda genetik testler yapılır ve doğacak olan bebeğinizin test edilen hastalığa sahip olup olmadığı söylenir ![]() ![]() Doğum sonrasında yapılan genetik analizlerde ![]() ![]() Anne-baba adayları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sağlıklı çocuklar ve sağlıklı bir toplum için; üniversiteler bünyesindeki genetik danışmanlık merkezleri/servisleri ile ilişki içerisinde olun ![]() 4- ÇOCUĞUN İZLENMESİ Zihinsel özürlü çocukların da yenidoğan bebekler gibi bir sağlık kuruluşunda büyüme ve gelişme ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeğinizin yutma sorunları varsa en yakın sağlık kuruluşuna başvurunuz ![]() Aşılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜLERDE GÖRÜLEBİLECEK SAĞLIK PROBLEMLERİ • Zihinsel özürlü bebeklerin/çocukların oturmasını ![]() ![]() • Beslenme ![]() ![]() ![]() ![]() • Görme ve /veya işitme sorunları olabilir (Doğuştan katarakt gibi) ![]() • Kemiklerinde ve eklemlerinde sorunlar olabilir ![]() ![]() • Kalpte ritim bozuklukları görülebilir ![]() ![]() • Solunum yolları ![]() ![]() ![]() • Havale geçirebilir ![]() Bütün bu bulguların bir ya da daha çoğunun zihinsel yetersizliğe eşlik etmesi ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- DOWN SENDROMU Her insanda 23'ü anneden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzun Down Sendromunun hangi tipi olduğu kromozom analizleri sonucu belirlenir ![]() A- Down Sendromuna Neden Olan Etmenler; Down Sendromu dünyadaki bütün ülkelerde ve çeşitli sosyal ve ekonomik düzeydeki topluluklarda görülebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlardan başka anne yaşı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Down Sendromlu bebekler ![]() ![]() ![]() B- Down Sendromlu Bireylerin Fiziksel Özellikleri Down Sendromlu çocukların tipik bir yüz görünümü vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C- Down Sendromlu Çocukların Ailelerine Öneriler Yenidoğan Dönemi Down Sendromundan şüphelenildiğinde detaylı fizik ve nörolojik muayene ile kromozom analizi yapılarak tanı konulmalı ![]() Üniversiteler bünyesinde bulunan genetik merkezlerden danışmanlık alınmalı ![]() İlgili dernekler ve yardım kurumları öğrenilmelidir ![]() Erken Bebeklik Dönemi Sindirim sistemi ![]() ![]() Göz muayenesi yapılmalı ve gereken tedbirler alınmalı ![]() Troid fonksiyonları incelenmeli ![]() Motor gelişimin desteklenmesi için yardım alınmalı ![]() Çevresi aktif tutulup gelişimi için eğitimcilere başvurulmalı ![]() Anne sütü ile beslenmeli ![]() ![]() Bebeklik Dönemi Beslenme ve aşıları düzenlenmeli ![]() Göz (göz kanalı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukluk Dönemi Çocuk doktorlarından danışmanlık alma ile ortopedik muayene yapılmalı ![]() Göz ![]() ![]() Grip ![]() ![]() Yıllık troid testleri yapılmalı ![]() Konuşma ve dil gelişimi için yardım alınmalı ![]() ![]() Çocukluk Ergenlik Dönemi Boy ve ağırlık gelişimi yakından izlenmeli ![]() ![]() ![]() Aile ![]() ![]() Yıllık troid testleri ve işitme kontrolleri yapılmalı ![]() Diş bakımı ve destek düzeltici tedavi yapılmalı ![]() Tonsillit (bademcik iltihabı) ![]() ![]() ![]() Davranış bozuklukları konusunda dikkatli olunmalı ![]() ![]() Sonraki Yaşlar İşitme iki yılda bir ![]() ![]() ![]() 7- NORMAL GELİŞİM ALANLARI 0-6 yaş dönemi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gelişim çizelgelerini aynı zamanda çocuğunuzun gelişimini desteklemek için de kullanabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A- Motor Gelişim Yaş Motor Gelişim Becerileri Resimler 1 ![]() Başını bir taraftan diğer tarafa çevirir ![]() 1 ![]() Yüz üstü durumda başını kısa süre kaldırabilir ![]() 2 ![]() Yüz üstü durumda göğsünü kısa süre yerden kaldırabilir ![]() Başını aniden kaldırıp düşürse bile oturma durumunda başını dik tutabilir ![]() Resim 9 3 ![]() Görme alanı içindeki bir nesneye kolunun tüm hızıyla vurur ![]() ![]() 4 ![]() Destekle oturabilir ![]() ![]() Karın üzerinden yana ya da arkaya yuvarlanabilir ![]() Görme alanı içindeki nesneyi takip edebilir ![]() Gözlerini uzak ve yakındaki nesne üzerine sabitleyebilir ![]() Resim 2 5 ![]() Nesneye uzanabilir ve kavrayabilir ![]() ![]() Resim 4 6 ![]() Mama sandalyesi üzerinde kolayca oturur ![]() ![]() Resim 6 7 ![]() Desteksiz oturur ![]() Erişme alanı dışındaki oyuncaklara ısrarla uzanır ![]() İlk küpü eline aldıktan sonra ikinciyi alır ![]() Resim 3 8 ![]() Kendi kendine oturma durumuna geçer ![]() Yardımla ayakta durur ![]() Resim8 12 ![]() Çömelme durumundan kendini yukarı kaldırarak dizler bükülü ayakta durur ![]() Düzgün şekilde oturur ![]() Giyinmeye katılır ![]() Resim 5 13-18 aylık Karalamalar yapar ![]() 3-4 küp kullanarak (üst üste koyarak) kule yapar ![]() Ayakta dururken yere eğilip bir nesneyi alır ![]() Resim 1 19-24 aylık 6-8 küp kullanarak kule yapar ![]() Çift ayak atlar ![]() Duran topa ayakla vurur ![]() 24-32 aylık Bir ayağının yanına diğerini getirerek merdivenleri inip-çıkar ![]() ![]() Dik ![]() ![]() Dökmeden kaşıkla yer ![]() Bardakla kendisi içer ![]() İri delikli ortalama 4 boncuğu ayakkabı bağcığı gibi kalın iplere geçirir ![]() Tuvalet ihtiyacını söyler ![]() B- Bilişsel (Zihinsel) Gelişim Yaş Zihinsel Gelişim Becerileri 0-1 aylık Eline aldığı nesneleri önüne alarak inceler ve keşfeder ![]() Yakalama refleksi ![]() ![]() 30 dereceden 60 dereceye kadar hareketli nesneleri yatış pozisyonunda takip eder ![]() 1-4 aylık Hareket eden nesneleri gözü ile takip eder ![]() Görme alanı içindeki nesneleri takip eder ![]() Sesin geldiği yönü araştırır ![]() Müziği sever ![]() ![]() 4-8 aylık Mimikleri ve hareketleri taklit eder ![]() Görme alanından uzaklaşan bir nesnenin varlığını devam ettirdiğini bilir ![]() Saklanan nesneleri arar ![]() ![]() ![]() “Cee” oyunu oynar ![]() 8-12 aylık Tanıdığı kişileri yabancılardan ayırır ve yabancılara tepki gösterir ![]() Hedefe ulaşma yolları bulurlar ![]() ![]() Nesneleri inceler ![]() ![]() Bir kutu yada bardak içinden küçük nesneleri çıkarır ![]() 12-18 aylık Problemlere çözüm için denemeler yapar ![]() Diş fırçalama ![]() ![]() 18-21 aylık Nesneleri ayırt eder ve ortak özelliklerini bulur ![]() Farklı oyuncak grupları içinde aynı renktekileri ayırır ![]() Resim üzerinde ağız ![]() ![]() Nesneleri sembolik oyunlarında farklı özelliklerde kullanır ![]() ![]() 24-36 yaş Keşfetme ![]() ![]() ![]() Nesneleri şekilleri ![]() ![]() ![]() Daire ![]() ![]() ![]() ![]() C- Dil Gelişimi Yaş Dil Gelişimi Becerileri 3-6 aylık Konuşan kişiyi gözleri ile arar ![]() İsmi söylendiğinde sesin geldiği yöne bakar ![]() 6-12 aylık İşittiği sesleri taklit eder ![]() Çıngırak gibi oyuncakların sesinden hoşlanır ![]() Da da ![]() ![]() Konuşma Dönemi 12-18 ay Kelime hazinesi artar ![]() Sesin iniş-çıkışları vardır ![]() Sevdiği oyuncakların ![]() ![]() 18-24 ay İsteklerini sözcüklerle ifade etmeye çalışır ![]() ![]() ![]() 5 nesne arasından istenileni verir ![]() Basit cümlelerle konuşur ![]() 24-36 yaş Zamirler kullanır ![]() ![]() ![]() Kapıyı kapat ![]() ![]() ![]() Resimleri inceler ![]() ![]() Yaşamın ilk bir yılında bebekler temel güven duygusunu geliştirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D- Sosyal Gelişim Yaş Sosyal Gelişim Becerileri 1- 2aylık Kucağa alındığında sakinleşir ![]() Kendisiyle konuşulduğunda gülümser ![]() 3-5 aylık Konuşma seslerine tepki verir ![]() Kahkaha atar ![]() 8 aylık “Cee” oyunlarına katılır ![]() 9-12 ay Yaptıkları bir hareket karşılığında yetişkinden gülümseme ya da alkış beklerler ![]() 12-18 ay Çevredeki olaylar ve insanlarla ilgilidir ![]() Konuşurken göz kontağı kurar ![]() 19 - 22 ay Bağımsız yemek yeme konusunda girişimcidir ![]() İstediğinde su ve benzeri sıvıları içebilir ![]() 23-25 ay Giyeceklerini tamamen kendisi giyebilir ![]() 18-36 ay Meraklıdır ![]() ![]() Tuvalet eğitimine başlar ![]() Kendi başına oyun oynar ![]() Oyuncaklarını paylaşma konusunda yetişkinin yardımına gereksinim duyar ![]() 8- ÖZÜRLÜ BİR ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN YAŞADIKLARI DUYGULAR Hangi aşamadasınız? Yaşadığınız Duygular-Gösterdiğiniz Davranışlar Şok Çaresizlik ![]() Aşırı ağlama ![]() ![]() ![]() İnkâr Özrü görmezden gelme ![]() ![]() Acı ve Depresyon Hayal kırıklığı ![]() Çelişki Ümitsizlik ![]() Özrün derecesini reddetme (Benim çocuğum biraz tembel) ![]() Tedaviyi ![]() ![]() Suçluluk Kendisini suçlama (keşke sigara içmeseydim) ![]() Eşini ve/veya akrabalarını suçlama ![]() Kızgınlık Kendisine kızma (Neden ben?) ![]() Diğerlerine kızma (özürlü çocuğa ![]() ![]() Utanç ve sıkıntı Çocuğunu diğer kişilerden ve çevresinden saklama ![]() Çocuğundaki özrü kendisinde görüp ![]() ![]() Pazarlık etme Tanrıyla pazarlık etme (Sen benim çocuğumu iyileştirirsen kendimi dine adayacağım) ![]() Doktorla ve öğretmenle pazarlık etme (Sen benim çocuğumu iyileştirirsen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabul ve uyum Başkalarının güçlü ve zayıf yanlarının olduğunu kabul etme ![]() Çocuğunun durumunu kabul etme ![]() Çocuğuyla ilgili beklenti ve isteklerini sıraya koyma veya değiştirme ![]() 9- ANNE-BABALARIN ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERDE GÖRÜLEN PROBLEM DAVRANIŞLARLA BAŞETME YÖNTEMLERİ Özürlü ya da normal gelişim gösteren çocuğa sahip olan anne babalar çocuklarına bir şey öğretirken ya da davranışlarını kontrol ederken sorunlar yaşarlar ve bu konuda yardıma gereksinim duyarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlü çocuklarda sık görülebilen problemli davranışlarla baş etmek için ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki sorulardan bir ya da birden fazlasına “evet” cevabını veriyorsanız çocuğunuzun davranışı ![]() ![]() Sorular; • Çocuğunuz bu davranışı yaparak kendisine ve başkalarına zarar veriyor mu? • Çocuğunuzun bu davranışı çok sık ![]() • Çocuğunuz bu davranışı yaptığında çevresindeki kişilerin garipsemelerine ![]() • Çocuğunuzun bu davranışı yapması onun ![]() Çocuğun bir davranışı yaptıktan hemen sonra hoşuna giden durumlarla karşılaşması davranışı artırırken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Çocuğunuzun ortama ![]() ![]() ![]() Bunu yaparken; • Çocuğunuzun sizi dinlediğinden emin olun (Gözlerinin içine bakın ![]() ![]() ![]() ![]() • Yapmasını istediğiniz davranışın/davranışların neler olduğunu açıkça ve olumlu ifadeler kullanarak söyleyin ![]() ![]() ![]() ![]() • Kararlı bir ses tonu kullanarak ne yapması gerektiğini ifade edin ![]() • Bu davranışı yaptığında ne kazanabileceğini açıklayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz uygun davranışı gerçekleştirdiğinde ![]() • Yaptığı davranışın ne olduğunu açıkça ifade ederek ![]() • Gözlerine bakarak ![]() • Coşkulu ve abartılı bir ses tonu ile konuşarak önceden belirlediğiniz sevdiği şeyle (oyuncak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz kendisine ve çevresine zarar verdiğinde ![]() ![]() Eğer istediği şeyi kendi çabasıyla elde etmişse ![]() ![]() Çocuğunuzun kaçınmak için gösterdiği davranışa son verdiği ya da azalttığı bir anda (ağlamayı ![]() ![]() ![]() Uygun davrandığı anda onu ödüllendirin ve uygun davranış gösterirken farklı bir etkinliğe yönlendirin ![]() 10- ÇOCUĞA BECENDİRME KAZANDIRMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Her beceri yapılırken belli bir sırada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzla neyi çalışırsanız çalışın ![]() • Çocuğunuza bir beceriyi öğretirken neden o beceriyi öğrenmesi gerektiğini açıklamaya çalışın ![]() • Öğreteceğiniz beceriyi basamaklara ayırın ![]() • Çocuğunuzla çalışırken annesi babası olduğunuzu unutmadan iletişim kurun ![]() • Onu yaptığı her basamakta sözel olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Çocuğunuzun öğretmeni olmadığınızı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Çocuğunuzun gelişim düzeyini dikkate alarak ![]() ![]() • Bir kez yapılan bir çalışma sonucu çocuğunuzun bir beceriyi hemen öğrenmesini beklemeyin ![]() ![]() ![]() 11- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYİN EĞİTİMİ Bütün çocukların eğitiminde olduğu gibi zihinsel özürlü çocukların eğitiminde de onların ileride başkalarına bağımlı olmadan yaşamlarını sürdürmeleri ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlülerin eğitim gereksinimleri onların bireysel özelliklerine göre farklılaşabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birçok zihinsel özürlü birey bağımsız yaşamayı öğrenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERİN EĞİTİM PROGRAMI Zihinsel özürlü çocuğun gelişim düzeyi dikkate alınarak bireysel ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A- Bireysel Eğitim Zihinsel özürlü çocukların bireysel olarak gelişim özellikleri dikkate alınarak gereksinimlerinin eğitimci tarafından çocuğa bireysel olarak verilmesidir ![]() B- Grup Eğitimi Grup eğitim programı zihinsel özürlü bir grup çocuğun sosyal bir ortam içinde ortak gereksinimlerinin karşılanması ![]() ![]() Grup eğitim programı yarım günlük eğitim programını kapsamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Drama çalışmaları hareket ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müzik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat çalışmaları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C- Kaynaştırma Özel Eğitim gerektiren bireylerin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başarılı Bir Özel Eğitim Programının Genel Kuralları 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|