![]() |
Atatürk, Cumhuriyet Ve Milli Kimlik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk, Cumhuriyet Ve Milli KimlikCumhuriyet kelimesi Arapça’da halk ahali büyük kalabalık anlamına gelen “cumhur”’dan gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi Atatürk’ün önderliğinde ulaşılan Cumhuriyet’in değerini ve büyüklüğünü anlayabilmek için yakın tarihimizde “demokrasi” kavramı içinde ele alabileceğimiz bellibaşlı gelişmelere bakmamız faydalı olacaktır ![]() Bilindiği üzere Fransız İnkılabıyla birlikte çok uluslu devletlerde siyasî hareketlenmeler yoğunluk kazanmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Türkiye Cumhuriyeti halkını ayrı ayrı sınıflardan mürekkep değil ve fakat ferdî ve sosyal hayat için iş bölümü itibarıyla çeşitli mesleklere ayrılmış bir toplum olarak görmek esas prensiplerimizdendir”[1] ![]() Öteyandan kurulan meclis yani Meclis-i Mebusân her ne kadar bir tür seçimle gelmiş olmakla birlikte millî iradeyi yansıtmaktan da çok uzaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bahsettiğimiz Osmanlı dönemindeki bu demokrasi denemeleri tabana mâl olmamış ve İstanbul’da ve bazı büyük şehirlerde hissedilmiş ve buralarla sınırlı kalmış idi ![]() ![]() Netice olarak şunu söylemek istiyoruz; Osmanlı dönemindeki monarşi aleyhindeki siyasî gelişmeler Türk toplumunun sosyolojik kültürel ve tarihî özellikleri dikkate alınmadan oluşturulan bir süreç olduğundan millî birlik ve beraberliğe ve millî kimliğe katkı sağlayıcı bir nitelik ortaya koyamamıştır ![]() ![]() ![]() Yakup Kadri Karaosmanoğlu Cumhuriyet fikrinin Mustafa Kemal tarafından ilk defa kuvvetle ortaya atılmasında Fransız İnkılabı’nın etkisi olduğunu söylemekte Münir Hayri Egeli daha 1906’da Atatürk’ün en beğendiği devlet şekli olarak Cumhuriyet’i dile getirdiğini yazarken[4] Mazhar Müfit Kansu Mustafa Kemal’in henüz Erzurum Kongresi açılmadan zamanı gelince hükümetin şeklinin Cumhuriyet olacağını kendisine söylediğini ifade etmektedir[5] ![]() ![]() ![]() Amasya tamiminin ilk maddesinde yer alan “Milletin istiklalini yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır” ifadesi demokrasi ve cumhuriyet kavramı açısından bizce ileriye dönük mesajlar taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Milletlerin kendi mukadderatını bizzat tayin ettiği bu tarihi devirde merkezî hükümetimizin de irade-i milliyeye tâbi olması zaruridir ![]() ![]() Açıkça görüldüğü üzere bu ifadelerde ileride Osmanlı Devleti’nin vârisi olarak kurulacak yeni Türk Devletinin rejimini demokrasi esasına dayalı bir sistem yönünde tercih edeceğine dair mesajlar saklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Nihayet 23 Nisan 1920’de TBMM’nin açılmasıyla Kongre kararlarında yer alan demokrasi ve cumhuriyet yönündeki mesajların gerçekleşmesinde önemli bir adım olmuştur ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet’e zemin hazırlayan 1919’dan 1923’e kadar olan bu gelişmeler millete mâl olmuş olup aynı zamanda millî birlik ve beraberlik ile millî kimliğin oluşması yönünde seyretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı dönemindeki demokrasi hareketlerinin başarıya ulaşamayıp Atatürk’ün önderliğinde gerçekleşen demokrasi hareketlerinin başarıya ulaşmasının sırlarından birisi de hareketin tabana mâl olmuş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdan beri söylenenlerden açıkça anlaşılacağı üzere Cumhuriyet’e ulaşmak kolay olmamış çok zor ve çetin bir mücadeleden sonra Türk milletinin karakterine uygun millî birlik ve beraberliği pekiştirecek ve milli kimliği güçlü bir şekilde inşa edecek Cumhuriyete ulaşılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Mondros’a gelindiğinde 1815’te adı konan ve Anadolu’da Türk siyasî varlığını yok etmeyi amaçlayan “şark meselesi”nin gerçekleşmesine ramak kalmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Bu duygu ve düşüncelerle böyle anlamlı bir günde; millî hakimiyete dayalı akılcı demokratik ve laik Cumhuriyetimizin kurucusu büyük önder Atatürk’ü ve devletimizin kuruluşunda ve yükselmesinde hizmeti geçmiş gazilerimizi ve şehitlerimizi saygıyla minnetle anıyorum ![]() Prof ![]() ![]() DİPNOTLAR Yalvaç Kaymakamlığı’nca 29 Ekim 2002 tarihinde Yalvaç’ta düzenlenen “Atatürk Millî Mücadele ve Cumhuriyet” konulu panel’e bildiri olarak sunulmuştur ![]() ** S ![]() ![]() ![]() [1] Atatürkçülük (Birinci Kitap) Atatürk’ün Görüş ve Direktifleri M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [2] İsmail Hami Danişmend İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi C ![]() ![]() ![]() [3] Yıldızhan Yayla “Osmanlı Devleti’nde Meşrutiyet Kavramı” Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi C ![]() ![]() [4] İsmet Giritli “Atatürk ve Cumhuriyet” Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi Kasım 1995 s ![]() ![]() [5] Mazhar Müfit Kansu Erzurum’dan Ölümüne Kadar Atatürk’le Beraber C ![]() ![]() ![]() ![]() [6] Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri I-III Atatürk Araştırma Merkezi yay ![]() ![]() ![]() ![]() [7] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selçuk Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi ATA DERGİSİ Sayı:10 Konya-2002 Sayfa: 87-92 |
![]() |
![]() |
|