![]() |
Kübizm-Resim Akımı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kübizm-Resim AkımıKübizm-Resim Akımı ![]() ![]() ![]() Kübist resim anlayışını benimseyen Albert Gleizes, Jean Metzinger, Robert Delaunay ve Duchamp Kardeşler gibi bazı ressamlar 1911'de Paris'te Salon des Independants'da, akımın en kapsamlı ilk toplu sergisini açtılar ![]() ![]() ![]() Kübizm Akımı 20 ![]() doğdu {bak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amaç nesneleri "izleyicinin bulunduğu yerden görebileceği biçimde" değil, değişik koşullarda ve başka açılardan baktığında görebileceği özellikleriyle de gösterebilmekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nesnelerin birbirinden kopuk kopuk ya da iç içe geçmiş gibi durduğu bu resimler daha çok çözülmesi güç bir bilmeceye benziyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kübizm Akımı çözümsel (analitik) ve bireşimsel (sentetik) olarak iki evrede gelişti ![]() ![]() ![]() Cezanne'ın Yıkananlar (18981905) adlı yapıtından esinlenen ressamlar konu aldıkları nesnelerin değişik açılardan elde edilen görüntülerini küçük yüzeyler biçiminde yan yana getirerek çizmeye başladılar ![]() Picasso'nun Avignonlu Kızlar adlı yapıtındaki kızların yüzleri Afrika Yerlileri'nin yaptığı maskelere benziyordu, Arkadaşları ilk gördüklerinde hiç sevmedileri bu resmi şiddetle eleştirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() Bireşimsel Kübizm döneminde resimlere gazete kesikleri, kibrit kutusu, zincir gibi gerçek nesnelerin yapıştırılmasıyla oluşan kolaj tekniği kullanıldı ![]() ![]() Kübizm resim sanatındaki kadar olmasa da heykel ve mimarlıkta da etkili oldu ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() Mimarlıkta ise Le Corbusier'nin yaptığı konut tasarımlan Kübizm Akımi'nın etkilerini yansıtıyordu (bak ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kübizm-Resim Akımı |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Kübizm-Resim AkımıKübizm Pablo Picasso ile Georges Braque’ın 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kübizm, figür, nesne ve doğal görünümlerin anlatımında geometrik çözümleme ile yapısal senteze öncelik verir ![]() • 1910- 1912, Çözümsel (Analitik) Kübizm olarak tanımlandı ![]() ![]() ![]() • 1912'den sonraki dönem, Bireşimsel (Sentetik) Kübizm diye adlandırıldı ![]() ![]() ![]() Temel Özellikleri: • Konularda mantıklı bir düzen vardı ![]() • Resim iki boyutlu imgelerle yansıtılmaya başlandı ![]() • Doğa temel alınsa bile taklit edilmedi ![]() • Nesneler, farklı yönlerden görünüşleriyle, parçalara ayrılmış olarak aynı anda algılanabilecek biçimde bir araya getirildi ![]() • Bardaklar, vazolar, kutular, tabaklar (nesneler) yanında portreler ve insan figürleri resmedildi ![]() • Karşıtlığı vurgulayacak kolajlar yapıldı ![]() Önemli Temsilcileri: Picasso - “Avignonlu Kızlar”, “Mandolinli Kız”, “Ambroise Vollard Portresi” Fernand Leger, Robert ve Sonia Delaunay, Juan Gris, Roger de la Fresnaye, Marcel Duchamp, Albert Gleizes ve Jean Metzinger
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kübizm-Resim Akımı |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Kübizm-Resim Akımıİç içe geçmiş hacimler Kübizm adı, Georges Braque'ın bir tablosunu gören Matisse'in bu tablo için «küçük küpler Picasso ile Braque, her şeyden önce bir tablonun ne olduğunu unutturan bu çözüm yolunu bir yana bıraktılar: Tablo, aslında dümdüz bir yüzeydir ![]() ![]() ![]() Kübistler ise nesneleri, sanki çevresinde dolaşıyorlarmış gibi, birkaç bakış açısından, cepheden, yandan, üstten, alttan bakarak aynı imge üzerinde göstereceklerdir ![]() ![]() 1911'e doğru Braque ve Picasso için, nesneleri kat kat açıp saydam küçük yüzeylere bölmek, kenar çizgilerini kırmak, gerçek bir oyun haline geldi; o kadar ki, neyin resmini yaptıklarını anlamak giderek zorlaştı ![]() ![]() Resme gerçeği sokmak Kübistler, sanatlarını geliştirirken gerçeği tamamen özgün bir biçimde resim sanatına sokmak amacını güttüler: resme tamamen yabancı öğeleri (kâğıt, gazete parçaları, kibrit çöpleri) tablolarına yapıştırdılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açıklık kaygısıyla, yapısal çizgileri iyice azalttılar ve kompozisyonlarına, hemen belirli bir nesneyi akla getiren resmedilmiş biçimleri eklediler: sözgelimi, bir gitarı belirtmek için teller ve bir eğri, keman için üzerindeki delikleri, şişe için ise şişenin boynunu çizmekle yetindiler ![]() Sanat felsefesi olarak, ayrı ayrı yerlerde geçen şeylerin birlikte ve aynı zamanda cereyan ettiğini tasavvur ve tasvir etmek düşüncesi ile, karışıklıktan hoşlanma zevkinin birleştirilerek ifade edilmesi esasına dayanır ![]() ![]() Kübistler, herhangi bir şeyde gözün türlü yönlerden görebildiği özellikleri, bir arada geometrik şekillerle göstermeye çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu akıma mensup olan edebiyatçıların gayesi ise, duygularla olayları birbirine karıştırmak, ayrı ayrı yerlerde geçen olayların birlikte, aynı anda olduğunu kabul etmek ve bu anlayışta eser vermektir ![]() ![]() Kübistler, resimde renk oyunlarının yankılarını, güneş ışınlarının tabiat içinde uyandırdığı parıltıları bir yana bırakarak, eşyanın geometrik yapısına önem vermişlerdir ![]() ![]() ![]() Resimde en büyük temsilcilerinden bazıları
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|