|  | Graffiti Sanatı Nedir? Gelişimi/Tarihçesi |  | 
|  11-12-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Graffiti Sanatı Nedir? Gelişimi/TarihçesiGraffiti sanatı nedir? Graffiti, en temel anlamıyla, duvar yazıları ve resimler yoluyla kendini ifade eden bir görsel uygulamadır  Grafik sözcüğü kökeninden  türetilmiştir  Graffiti, kimi çevrelerce bir sanat dalı olarak kabul edilirken, bir başka bakış açısı da, graffitiyi vandalizm olarak değerlendirmektedir  Tarihçesi Tarihsel olarak graffiti’nin oldukça eski bir geçmişe, mağara duvarlarına çizilen şekiller nedenilye ilkçağ, 4  yüzyıl dönemlerine  dayandığı, Pompei’deki duvar yazılarının graffiti sayıldığı  söylenebilir  Eski Mısır döneminde insanların geçtikleri yerlerdeki  duvar ve kayalara bıraktıkları çeşitli şekil ve yazılardan oluşan  mesajlar, graffitinin ilk adımları sayılsa da, gününmüzddeki anlamıyla  graffitinin ana çıkış noktası 1940′lı II  Dünya Savaşı günlerine denk  gelmektedir  Almanya’yı Doğu ve Batı şeklinde ikiye bölen Berlin Duvarı’nın her iki yanı protest kişilerce boyanarak, yazı ve sloganlarla bezendi  1960′lı yıllarda ABD’nde politik grupların görüşlerini duyurmak için bu  yöntemi tercih etmesi, gençlerden oluşan sokak çetelerinin, kendi  denetimleri altındaki alanları belirlemek için duvar yazılarını  kullanmasına yol açtı   Ardından bağımsız bireyler graffitiyi geliştirdi  Sosyal içerikli  iletiler dışında, bireysel seçimleri de yansıtmaya başlayan graffitiler  giderek renklendi  1970′lere gelinirken, bu görsel uygulama, şehir  duvarlarından metro duvarlarına geçerken, New York’tan ABD’nin hemen  hemen tümüne yayıldı  Gelişimi Dünyanın çeşitli ülkelerinde başta duvarlar olmak üzere uygun olan hemen hemen her zemin; graffitiler için uygun yer oluşturuyor, sprey boya, fırça gibi çeşitli araçlar devreye girerek, neredeyse beğeni yarışması haline dönüştürüldü  Graffitinin genel olarak illegal (yasadışı) bir  uygulama olması, bu konuda yasa eksiklikleri, tarihsel eserler, özel  konutlar dahil, herhangi birçok yerin rastgele boyanarak graffiti zemini  kabul edilip uygulama yapılması, graffitiye bakış açısının ağırlıklı  vandalizm olarak kabul edilmesinde rol oynamış, uygulayanlar hakkında  yasal işlemler yapılmıştır  Özellikle hip-hop kültürünün yaygınlaşmasıyla modern ve asıl şu anki graffiti ortaya çıkmıştır  Graffitinin bugüne gelmesine kadar geçen  süreçte, bu konuda Hugo Martinez, Bozo Texino, Taki 183 gibi isimlerin  ünlenmesine yol açtı  Graffiti yapanların çok büyük bir çoğunluğu  kimliklerini gizlemekte ve papo 184, junior 161, cay 161, stitch 171,  barbara 62, TAKI 183 gibi takma isimler kullanmaktadırlar  Örnek olarak  TAKI 183, 1969 – 1974 yılları arasında Washington ve Manhattan’da metro  istasyonlarında büyük ün yapmıştır  Graffiti, kendi gelişimsel sürecini rekabet ortamının da teşvikiyle hızlı yaşamıştır  Bu gelişim sonucunda “tag” adı verilen graffiti  yazarları imzalarına semboller, ilgi çekici resimler eklenmeye başlamış  Bazıları sayısal simgeler, bazıları logo vb  şekiller kullanmıştır  Zamanla kullanılan harflerin boyutları büyümüş, harflerin içi desenlerle  süslenmeye başlanmış, herkes kendi yazım tarzını belirlemiş ve kendine  has renkleri kullanmış, hatta durum giderek kaligrafi sanatının bir  yansımasına dönüşmüştür  Graffiti uygulayıcıları, kendilerini sokak ressamı olarak tanımlarlarken, çoğu zaman işi gerektiren maliyetleri kendi ceplerinden ya da sosyal çevrelerini oluşturan dernek, örgüt vb  topluluklardan  karşılarlar  “Graffiti” adıyla müzik grupları, albümler vb  oluşumlar  gerçekleşmiştir  İran gibi baskıcı yönetim altındaki ülkelerde bile  görülen sanat; genellikle barış yanlısı, savaş karşıtı bir eğilim  çizmektedir  Günümüz graffitisi, hip hop kültürünün temel unsurlarından  biri olmuş, kimliğini açıklamaktan çekinmeyen, bu konuda yasal  dernekler, sinema filmleri, bilgisayar oyunları, web siteleri, grafik  bilgisayar programları vb  oluşturanların temsilciliğinde, çeşitli iniş  çıkışlarla varlığını sürdürürken, Türkiye’de de Samet Esen, Tunç Dindaş,  Cihan Uyar ve İsmail Can Yalçın gibi isimler tarafından yapılmaktadır  Tüm dünyada graffiti 1980 sonrası zirve yıllarını yaşamıştır  Bu süreçte  ABD’nde toplumsal sorun haline geldiği bir dönem yaşandığında, spray  boyalar, satıldığı yerlerde kilit altında tutulup, küçük yaştakilere  satışı yapılmamıştır  1980′li yıllaırn ikinci yarısının sonlarında düşüş  eğilimi göstermişse de 1990′ların ortalarında yeniden yükselen bir  grafik izler   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |