Horon | 
     
| 
	
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
 
Şengül Şirin 
		
	
		
	
	 
 | 
	
	
	
	
		
		
			
			HoronHoron Horonun kökeni ve kelime anlamı Türkler, tarihin akışı içinde Orta Asya'dan batı dünyasında doğru akarken, hiç kuşkusuz sosyal kültürel özelliklerini de birlikte götürmüşlerdir   Yoğun göç dalgaları ve tutulan yeni ''yurtluklar-vatan''da karşılaşılan değişik ulus ve halklarla da etkileşimde bulunmuşlardır  1071 öncesi ve sonrasında Anadolu'ya akmaya başlayan Türk--Budun-Boy ve Oymakları çok kısa bir zaman diliminde Anadolu'yu Türkleştirip, İslamlaştırırlar  Yalnız Türkler, Anadolu'nun ötesindeki Türk ellerinde İslamiyet'i her ne kadarbenimsememişlerse de eski ''Gök dinleri'' ya da ''şamanist'' inanımlarının kalıntılarını çağımıza dek yaşatabilmişlerdir   Bugün Anadolu'nun kırsal ve dağlık kesimlerinde, Orta Asya'nın kültürel özelliklerini şamanist inanımlarını görmek mümkündür  Oğuz Türkleri 12   yy'dan itibaren sürekli ve yoğun bir şekilde Karadeniz yöresini yurt tutmaya başlarlar  200 yıl içerisinde bu olgu tamamlanır, tüm Karadeniz yörelerini fetheden ve Türkleştiren Oğuz Türklerinden olan ''ÇEPNİLER''ir  Çepniler, bu yöreyi kıyı çizgisine paralel olarak doğu-batı yönünde fethederken Anadolu'nun iç kesimlerinden de diğer Türk boy ve oymakları Erzincan, Gümüşhane ve Harput dolaylarından sahile akmaya başlarlar  1461 yılı başlarında iç kesimlerden gelen 100 000 Çepni Türk'ün Giresun-Trabzon arasına yerleştirildiğini, yine Yavuz Sultan Selim'in Trabzon'da, Şehzadeliği sırasında İran'da Şah İsmail'in kılıcından kaçan Akkoyunlu Türkleri'ni de Rize-Trabzon arasındaki yörelere yerleştirildiğini tarihi kaynaklardan biliyoruz   Yöreye yapılan bu tarihi göç Doğu Karadeniz'in kısa bir zaman içinde Türkleşmesini sağlar![]() Türkler Doğu Karadeniz bölgesine yerleştiklerinde yabancı olmadıkları bir doğa parçasıyla karşılaşırlar   Yöre çok engebeli, sarp, dik ve dağlıktır  Öte yandan bölgeyi kuzey yönünde baştan başa kuşatan, sürekli dalgalı ve hırçın bir deniz vardır  Bu acımasız özellikleri içeren bir doğa üzerinde mücadele veren insanların tipik, yöreye özgü Folkloru ve Halk Oyunları da böylece oluşur![]() Romanya'da düğünlerde oynanan halk danslarına ''Gagauz Türkleri ''nce ''horon" denilmektedir   Yine eski bir Bulgar ve Peçenek Türklerinde varolması dikkate şayandır  Öte yandan Erzincan, Malatya, Siirt ve Afyon'da birer yerin adı ''Horon''dur  Yunan   Bunlardan birisi Yunanlıların Karadeniz'in doğu sahillerine yerleşmiş olması, bir diğeri ise; horonun kemençe gibi Cenevizlilerden kalmasıdır  Gerçekten Fransa'da ''Carole'' adı ile tanınmış bir oyun vardır ki bir halka oluşturularak oynanırdı  ''Carole'' kelimesini Fransızca sözlükler bozuk Latince ''Carola'' olarak gösteriyorlardı  Ancak, bu kelimenin diğer şekilleri olan ''Harol , Horol'' kelimeleri ve oyunun kalabalık oynanması dikkate alınırsa, Fransız oyunu ile Doğu Karadeniz oyunu (Horon) arasında şaşırtıcı bir benzerlik göstermektedir  O halde Yunanca 1   Takım, grup 2   Bir kilisenin görevlilerinden oluşan kilise korosu 3   Kilise görevlilerinin kilisede durdukları yer  Şimdi karşılaştırmaya geçelim: a     Bu Karadeniz horonlarında da böyledir  b     yer'' dir  Kelimenin bu anlamı ile Carole kelimesinin ikinci anlamı olan ''Halka şeklinde oynanan oyun'' arasında açıkça görülen bir ilişki vardır  Mimari ve kuyumculukta daire teşkil eden birçok şeye ve 18   yy'da kilisedeki koro dairesine Carole deniyordu  Yukarıdaki karşılaştırmalar gösterir ki, Horon, Carole ve   Şimdi de bunlarla ilişkili olan diğer bir kelime üstünde duralım   Xor (hor) veya Kör -Destan söylenirken nakarat xoroy (horoy)-Sırayla durmak (Pekarski-Yakut sözlüğü) Esas vasıfları ''topluluk'' olan bu Yakutça kelimeler ile Karadeniz horonu, Fransız ''carole''sı ve Yunanca Horon, Carole, ![]() Bu açıklamalarla yöredeki ''horom'' ve ''horon'' kelimelerinin kullanımı arasında benzerlik olduğu görülmektedir   Horom; mısır saplarının ve çayır (ot) 'ların 10-15 kucak bir araya getirilerek dikey durumda yığılıp, tarlada bulunan ''KABAK DEVEKLERİ'' ile üst kısımdan bağlanmasıdır  Başka bir deyişle daire (halka) şeklinde sıkıca bağlamaktır![]() Yöre oyunlarını oynarken bir arada toplanarak sıkıca elele tutup daire halinde horon kurmalarındaki şekil ve benzerlik Horon ile Horom sözcüğünün gerek mana gerekse kelime yapısı bakımından birbirini tamamlamaktadır   Horona başlarken ''Hayde bir horom kuralım'' sözü, bir araya toplanıp, sıkıca birbirimize bağlanalım demekten başka bir şey değildir  Horonların Oynandığı Yerler Ve Etkilendiği Unsurlar Horonlar neşeli zamanlarda; Bayram, düğün, dernek, askere uğurlama ve arkadaşlar arasında düzenlenen eğlencelerde oynanır ![]() Yürekleri dolduran coşkular, sevinçler buralarda horona dönüşür   Nerede bir durak, bir oturak yeri varsa orası ''HORONDÜZÜ'' dür  üstünde horon oynanmayan tek bir düzlük yoktur Karadeniz'de![]() ![]() ![]() Horon Karadenizin soluk alışı, yürek atışı, dalgalanışıdır ![]() Horon doğa ile insanın elele, kol kola şahlanışıdır ![]() İneğiyle, çadırıyla, çoluğu-çocuğuyla, silahıyla, giysisiyle dağlara çıkması, yol boyunca yol havalarının kemençe ve davul-zurna eşliğinde çalınıp söylenmesi, horon oynaya oynaya yolların bitirilmesi ve yayla düzüne silah atarak, nara atarak ve tabi ki horon oynayarak (sallama ritminde) kollar halinde girmeleri, halka içinde saatlerce horon oynamaları bahara olan özlemin coşkuya dönüşmesi, dile gelmesidir   Karadeniz'e özgü horonun yapısında tarım kültürünün varlığı apaçık ortadadır   Horonda görülen öne eğilmeler ve kolların öne uzatılıp sallandırılması; tarlada kazma ile çapa yapılması gibidir  Horoncuların el tutması ve hamle yapmaları ile belcilerin ''VOL ATMA'' hamleleri aynıdır![]() Karadeniz'de yalnız başına iş yapmak çok zor olduğundan horon; Karadenizlinin her işte elele verilmesini, birlikte çalışmaya duyduğu ihtiyacı anlatmasıdır ![]() Doğa yapısının sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı horon oyunlarında göze çarpar ![]() ''Mısır Gumulları hep, beraber bağlanır; İşte, horoncular da, öyle halkalanırlar ![]() ![]()   Dizili horon ise, bel bellmek gibidir; Tavaya birer birer, hamsi dizilmesidir ![]() ![]()   Omuz titretmeleri, hamsi can çekişmesi; Çıkarılan o sesler, rüzgarın ıslık sesi ![]() ![]()   Hele o silkenmeler, ağaçlarda fırtına; O çabukluk benziyor, martı kanatlarına ![]()   Dalgalar gider-gelir, bir kararda durmazya; Horoncular da öyle, uyar davul zurnaya ![]() ![]()   Kemençe; horonun sevgi küpü, kaşığıdır; Neş'eli zannederler, en garip aşığıdır ![]() ![]()   Horon; yağmur duası, horon, çareye koşmak; Zafer için zıplamak,, yahut suyu okşamak ![]() ![]()   Horon; tetikte dumrak, kayık küreği çekmek; Horonda alın teri, horonda emek çekmek ![]() ![]()   Horon bayram yapmaktır, halk murada erince; Canlanmayan var mıdır, oynayanı görünce   Bu sevinç gösterisi, hem bolluk, hem bereket, Dağ-bayır, iniş-çıkış, elbet lazım hareket   ![]()   Horon deyince akla Akçaabat geliyor, Bunu hem Türkiye ve hem de Dünya biliyor   ![]()   Karadeniz horonu, horonların beyidir, Karadenizli korkmaz, eğlenceden bellidir ![]() ![]()   Fişek, saat ve çizme seferberlik işidir, Kalleşlik edenleri hesaba çekişidir ![]() ![]()   Horon, bir oyun değil, bir folklor kanunudur, Oyna horoncu oyna,i horon, milli konudur ![]() ![]()   '' Horonlar Üç Bölümden Oluşur 1   DÜZ HORON BÖLÜMÜ: Horon oynanmaya başlarken ağır tempoda oynanır  Bundan ötürü oyunun bu bölümüne ''ağır horon bölümü'' de denir  Oyun halkası saat ibresinin tersi yönünde döner  Söylenen türkülere ellerle tempo tutulur  Müzik ne kadar yüksek tempolu çalınırsa, oyuncular da o kadar kıvrak ve hareketli olurlar  Ritim arttıkça vücut dikleşir, kollar yukarıya kalkar  Gelen komutla ''yenlik yenlik'' ''alaşağı'' ya da ''ufak ufak'' diğer oyuncular da uyarılarak doğrudan sert bölüme geçildiği gibi yenlike bölüme de geçilir![]() 2   YENLİK BÖLÜMÜ: Kollar aşağıya iner, dizler kırık ve bel kısmı dizlerin açısında öne doğru eğiktir  Kol çıkarmalar ve omuz sallamalar bu bölümde ön plandadır  Adımlar geriye, yana ve öne basarak belli alan içinde gezinilir  Vücudun yapmış olduğu çalımlar yumuşak ve hafiftir  Oyunun ritmi düz horon bölümüne oranla biraz daha hızlıdır  Komutçudan gelen ''alaşağa'', ''aloğlum'', ''kimola'', ''taktum'', ''yıkoğlum'' veya ''ıslık'' şeklinde gelen komutla sert bölüme geçilir![]() 3   SERT BÖLÜMÜ: Diğer bölümlere nazaran hareketler daha sert ve canlıdır  Omuz sallamalar daha seri, ayaklar yere daha sert basar  Oyunun en gösterişli, temposunun oldukça yüksek olduğu ve oyuncuların tüm yeteneklerini ortaya koyduğu bir bölümdür  Oyuna devam edilecekse tekrar düz horon bölümüne geçilir  
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	
	 Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz 
			  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Cevap : Horon | 
     
| 
	
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
 
KRDNZ 
		
	
		
	
	 
 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Cevap : HoronHehe bizim kızlar yahu bunlar burda işleri ne:)))) Ben 6 
  veya 7  sınıfta falan olmalıyım bu resim çekildiği tarihte:D Çekildiği yer Rize'nin Ayder yaylası diye tanıtım da yapalım bari:) | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Cevap : Horon | 
     
| 
	
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
 
Gözyaşı
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Cevap : Horonİzlemeyi severim o kadar hareketlik nerden geliyor bu insanlara 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	
	 
			 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Cevap : Horon | 
     
| 
	
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
 
[KAPLAN]
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Cevap : HoronEn azından telif hakları konusunda sıkıntı çekmeyeceğiz Sevgili KRDNZ :)  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Cevap : Horon | 
     
| 
	
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
 
Şengül Şirin 
		
	
		
	
	 
 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Cevap : HoronHORON ya da HORAN a   (yun  kho-ras'tan)  Folk![]() 1   Karadeniz bölgesinde, özellikle D  Karadeniz'in kıyı kesimlerinde toplu olarak ve daha çok bağlı diziyle oynanan disiplinli halk oyunlarının genel adı  (Horan, horum, horom, horun, foron vb  biçimlerde de söylenir  [Bk  ansikl  böl ]) —2   Horon faslı, horon türü çeşitli halk oyunlarının belli bir sıra izleyerek oynan-masıyla oluşan kalıplaşmış dizi![]() || Açık horon, oyuncuların aralarında mesafe bırakarak oluşturdukları bağlı diziyle oynadıkları horon oyunlarının genel adı ![]() || Ağır horon, yavaş tempolu horonların genel adı   (Of, Tonya, Vakfıkebir, Akçaabat ve Maçka yörelerinde yaygın bir horon türüdür )|| Alaca horon, kadın erkek birlikte oynanan horon oyunlarının genel adı   (Genellikle ağır horon türü oyunlar kadın erkek birlikte oynanır )|| Atlama horonu, horonların en hızlı oynanan ikinci bölümü ![]() — Oyun sırasında sık sık atlama ve sıçrama figürlerinin yer aldığı horonların genel adı ![]() || Bıçak horonu, iki erkek oyuncu tarafından elde bıçakia oynanan horon, (iki kişi tarafından karşılama biçiminde oynanır ve savaşımı simgeler   Atılma, korunma, korkutma ve dalaşma bölümlerinden oluşur  Bıçağın havaya atılıp tutulması ve dalaşma bölümü ustalık isteyen tehlikeli bir oyundur )|| Deli horon, yalnız erkeklerin oynayabildiği çok hareketli ve güç isteyen horonların genel adı   (Yörelere göre değişik ritimlerde oynanır  En ayırıcı özelliğini sık yinelenen ayakları yere vurma figürü oluşturur  Çalgı eşliği olmadan oynandığı da olur )|| Düz horon, yalın ve fazla hareketli olmayan figürlerle oynanan horonların genel adı   (Adi horon da denir ) [Oynanışı kolay olduğundan çok yaygındır ve çeşitli oynanış biçimleri vardır  Yalnız erkekler ya da yalnız kadınlar tarafından genellikle 6-8 kişilik gruplar halinde oynanır ]|| Karma horon, ikinci bölümü sözsüz olarak, yalnızca ezgi eşliğinde oynanan sözlü horonların genel adı   || Kapalı horon, oyuncuların arada mesafe bırakmadan sık bir bağlı dizi oluşturarak oynadıkları horonların genel adı   || Kılıç horonu, iki erkek tarafından elde kılıç ya da kılıç gibi kullanılan bıçaklarla oynanan horon  (Bıçak horonuna benzerse de ayrıldıkları nokta, kılıç horonunda silahın kılıç biçiminde kullanılmasıdır )|| Kız horonu, daha çok kadınlar tarafından oynanan yumuşak ve yalın figürlü horonların genel adı   (Çoğunluğu düz horon türündedir  Alaca diziler oluşturularak oynandığı ya da yalnız erkeklerin oynadığı yöreler de vardır )|| Rahat horon, çömelme hareketi olmadan düz yürüme figürleriyle ve genellikle kadın erkek birlikte oynanan horonların genel adı ![]() || Sallama horonu, düzenli bir şekilde hep aynı doğrultuda ilerleyerek ve bedenin alt bölümünü iki yana sallayarak oynanan horonların genel adı   (Yalnızca sallama da denir )|| Sözlü horon, sözlü ezgiler eşliğinde oynanan horon oyunları   (Kız horonları genellikle sözlü horonlardır, Güftesi oyuna uygun olarak yazılır ve bestelenir )|| Sözsüz horon, sözsüz ezgiler eşliğinde oynanan horonların genel adı ![]() —ANSİKL   Horonun, özelliğini oluşturan tüm vücudu titretme, silkinme, giderek hızlanıp durulma figürleri nedeniyle denizi ya da denizden tutulmuş balığın çırpınışlarını simgelediği öne sürülür  Yöre halkının yaşamında önemli bir yeri olan denizin ve balığın oyunun oluşumunda etkili olduğu, birçok araştırmacı tarafından kabul edilen bir görüştür![]() Genellikle en az iki, en çok sekiz kişiyle oynanır, iki kişiyle oynanan horonlar, daha çok özel beceri gerektiren oyunlardır (bıçak horonu, kılıç horonu vb  )  Günümüzde sekizden çok kişiyle oynandığı da görülmektedir  Yalnız erkekler tarafından oynanan horonlar (deli horon vb ) olduğu gibi yalnız kadınlar tarafından (kız horonu) ya da kadın erkek birlikte oynanan horonlar da vardır![]() Horon oyunları çoğunlukla yedi tanımlıdır   Bu tartıma (zamana) göre bölünmüş çeşitli tadımlarda horon oyunları da vardır  Yedili tartım yanında beşli, ikili, dörtlü zamanlarda, aksak ve düz tartımda oyunlar da görülür![]() Kadınlar arasında oynanan horonların çoğunluğu nanay * türündedir   Yani sözlü ezgiler eşliğinde oynanır  Horonun kendine özgü uyarı sözcükleri vardır  Oyun sırasında horonbaşı, öteki oyuncuları genellikle bu sözcüklerle yönetir  "Ha uşak ha, taktum, üç yap, yaylan, ule ule hop hop hop" vb  türden sözler oyunun yönetimine katkıda bulunduğu gibi horona da ayrı bir özellik ve canlılık katar  Horon sıra biçiminde oynandığı gibi halka biçiminde de oynanabilir  Ya da bazı horonlarda sıra dizilişiyie oynanan bölümlerin arasında halka dizilişine geçilir  Horonların belli bir sırası vardır  Oynanırken, özellikle gelenekselliğini koruyan yörelerde horon faslı denilen dizilişe uyulur  Horonlara Rize, Trabzon, Maçka, Tonya, Vakfıkebir ve çevresinde kemençe eşlik eder  iç kesimlerde davul zurna ya da bağlama eşliğinde de horon oynandığı görülmektedir  Yalnız buralarda kullanılan davulların boyutları küçüktür  Kadınlar kendi aralarında tef, fincan, güğüm dibi ya da darbuka çalarak da horon oynarlar  Artvin, Hemşin, Gümüşhane ve çevresinde ise horonlara tulum eşlik eder   Kemençe eşliğinde oynanan horonlarda ritim çalgısı kullanılmaz  Ayaklar yere vurularak ritim sağlanır  Horonlarda titreme, ani diz kırma, sağa sola açılma, omuzların titretilmesi, öne eğilme, elleri aşağı indirme, yukarı kaldırma, tepinme, çömelerek ayak fırlatma ve yürüme, ayakların yeri dövmesi başlıca devinimlerdir  Bunların hızlı gerçekleştirilebilmesi için kural olarak omuzdan kavranan diziler kurulmaz, oyuncular birbirlerinin ellerinden ya da parmaklarından tutarlar![]() Horon giyimi yörelere göre farklılıklar göstermekle birlikte genellikle erkekler başlarına uzun uçları dolanarak biçimlendirilmiş ve düğümlenmiş kara başlık, üzerlerine ak ya da kara mintan, sol omuzdan ilikli kara yelek, paçaları dar ağı körüklü pantolon (zıpka), kuşak, üzerine enli kayış ve ayaklarına çapula* ya da salenk* denen ayakkabı giyerler   Giysi üstüne gümüş zincirle içinde muska bulunan pazu-bent ya da hamaylılar takılır  Horon oyunundaki erkek giysilerinin XVI  ve XVII  yy  korsan ve eşkıya giysisiyle benzerlik gösterdiğini öne sürenler vardır![]() Kadınlar ise içlik, koyu renk gömlek, salta ve üstüne üç etek biçiminde fistan giyer, önlerine çubuklu peştemaldan önlük bağlarlar   Bele kuşak ya da şal sarılır, baş ipekli başörtüsüyle, yazma vb  örtülerle örtülür  Ayakkabılar erkeklerlnkl gibidir  Yemeni giyildiği de olur![]() Horon oyunlarında birinci bölüm genellikle daha ağır devinimlidir   Atlama ya da atlama horonu denen ikinci bölümse çok hareketli figürlerden oluşur ve üçüncü bölümde tempo giderek düşer ve figürler ağırlaşarak sona erer 
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
		 |