|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| çeşitleri, hat, hattatlar, hüsni, meşhur, yazılarının |
Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur HattatlarHAT;Alm Schönschriff(f),Fr Calligraphie (f),İng Calligraphy Çizgi,yazı![]() Hat kelimesinin ondan fazla manası vardır Genel olarak hat denince Kur'an-ı kerim harfleri ile yazılmış yazı akla gelir Sanat yazıları için "hüsn-i hat" (güzel yazı) tabiri daha uygun düşmektedir Hattın diğer bir özelliği el ve kalemle yazılmış olmasıdır ki,buna " elyazması" yahut "orijinal yazı "da denir Diğer mecazi manada mesela,çizme yazı,yapma yazı,kopye yazı,basma yazı,işleme yazı gibi ifadelerde yazılan yazılar asıl hat yazısından ayırt edilmiş olurlar![]() Yazı,dilin eli,elin dilidir Gönlün tercümanı,iradenin ölçüsü,ruhun aynasıdır Akıllara elçi,marifetlere silah ilimlere hüccet,medeniyetlere senettir Yazı,hafızanın yükünü hafifletir Güzel yazı,bunu daha da azaltır Gözü ve zihni erken yorulmaktan korur Fikrin işlemesine,olgunlaşmasına yarar Sözü düzenler ifadeyi kuvvetlendirir dili dizginler ,düşünmeye zaman,düzeltmeye imkan verir![]() Hüsn-i hat yazarlarına "katip" denir Çoğulu küttab'dır Daha sonraları "hattat"denilmiştir Osmanlılar zamanında hattatlara "hoş-nüvist" (güzel yazı yazan) veya "hub -nüvist " de denilmiştir Yazı çeşitlerine göre de "ta'lik yazan ),"celi -nüvist" (celi yazan)gibi isimler verilmiştir![]() YAZININ TARİHİ Bugün tarihte kaybolmuş veya halen devam eden milletlere ait yazıların nerede,nasıl zuhur ettiği ve ne kadar çeşidinin bulunduğu tam olarak bilinmemektedir Bununla beraber bilinen kesin bir gerçek,Kur'an -ı kerim harf ve yazılarının estetik ve güzellik bakımından beşer yazılarının hiçbirisi ile kıyas kabul etmeyecek kadar fevkalade bir kıymet ve müstakil bir varlık göstermiş olmasıdır Muteber din kitaplarında Adem aleyhisselamın Cennetteyken,Cennetin her yerinde ve Arş üzerinde bu harflerle "Kelime-i Tevhid " yazısını gördüğünü ,İslami yazının vaz'-ı ilahiye dayandığını,o harflerin insan yapısı olmadığını dünya ve Adem yokken o harflerin olduğunu yazmaktadır![]() İslami yazının tekamülü ,İslamiyetten önce ve sonra olmak üzere iki safhaya ayrılmaktadır Hicretten önceki dönemde Miladi 512 senesine ait bazı kitabelere rastlanmışsa da bilgi bakımından karanlıkta kalmıştır İslamiyetin ilk yıllarında ,kullanılan yazı çeşidi hakkında muhtelif rivayetler varsa da 5 asrın ikinci yarısında dik ve köşeli "Ma'kili" yazısı ile yuvarlağımsı "Şami" yazısının Mekke 'de kullanılmakta olduğu bilinmektedir![]() İslamiyetin zuhuru ile Peygamberimizin yakın sahabelerinden hazret-i Ali ,Hazret-i Ömer,Talha,Eban bin Said,Osman bin Said,Yezid bin Ebu Süfyan ,Hatib bin Ömer,A'la bin Harezmi,Ebu Selman bin Adüleşhel,Abdullah bin Said,Hüsreytbin Abdülazza,Muaviye radıyallahü anhüm,vahiy katipiliği yaparak İslam aleminin ilk yazı yazanları olmuşlardır ![]() Ma'liki olan ilk İslam yazısı kısa zaman içinde "Kufi" yazısı ile tekamül etmiştir Hazret-i Ali bu sahada çok güzel örnekler vermiştir Türklerin ve bilhassa Osmanlıların İslamiyete yaptıkları hizmet sırasında ,İslami sanatlar arasında en ziyade ileri götürdüğü sanat,hüsn-i hat olmuştur![]() Son Abbasi Halifesi Musta'sım -billah'ın kölesi olduğunu söyleyen "Yakut-ı Musta'sımi" kaleminin ucunu eğri kesmek suretiyle hat sanatında "aklam-i sitte= altı kalem" denilen yazı çeşitlerinin tekamülüne yeni bir çehre kazandırmış,bu sebeplede kendisine yenilik yapan manasına da gelen "Hattat" ünvanı verilmiştir ![]() Kaynak;Yeni Rehber Ansiklopedisi 8 cilt sayfa 350 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar |
|
|
#2 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur HattatlarHÜSN-İ HAT YAZILARININ ÇEŞİTLERİ 1-) Ma'kili yazısı; Bu yazı çeşidinde harflerin hepsi düz,köşeli,hendesi ve donuktur Bu sebepten sertlik ve kat'ilik ifade eder Her harf değilse de çoğu dört hareketle meydana gelir Bu sebepten ma'kili'ye "hatt-ı satrancıli "de denilmiştir Bu yazı İslamitten önce abide yazısı olarak kullanılmış,fakat el ve kalemle yazarak değil,hendese ve nakış aletleriyle çizerek vücuda getirilmiştir İslamiyetten sonra da çizme usulü ile abide yazısı olarak kullanılmıştır Bunlarda el ve kalemle yazmak bulunmadığından hakiki değil mecazi yazılardan sayılırlar Estetikleri de ancak resmedilme bakımından mütaala olunur Kalın ve ince olmak üzere başlıca iki çeşidi vardır![]() 2-) Kufi yazı; Bu yazıda,ma'kili'den farklı olarak düzlük ve yuvarlaklık muayyen nisbetler altında karıştırılmış ve kalemin tabiatı ona göre ayarlanarak yazışta haraket hakim kılınmıştır Gözlü ve başlı harflerin hareketleri ma'likide (dört) iken kufi'de üçe indirilmiş olduğundan,kufinin her çeşidinde başlı ve gözlü harfler üçgenimsi(müselles) veya yuvarlağımsı (tedviri ) durum alırlar![]() El ve kalemle yazılarak vücuda getirilen kufi hattı zor bir sanat ve meleke işidir Bu hususta hazret-i Ali çok güzel kufi örnekleri vermiştir![]() Kufi yazısında yazının fıtri ve bedii zevki hakim olduğundan ma'kili de görülen donuk hendese,ruhi ve akıcı bin hendeseye dönüşmüştür Bu da yazıya ve yazanlara geniş bir inkişaf ve imkan sağlamıştır Bu bakımlardan kufi yazısına "ümmü'l hutut=yazıların anası" denmiştir Yazma kufi ve yapma kufi (= celi kufi) diye çeşitleri vardır![]() Bazı üstad ve hattatlar,ma'kili ve kufi yazılarının karışımı ile "aklam-ı sitte=altı kalem"denilen altı cins yazı çeşidi bulunmuştur demişlerse de yazıların anası kabul edilen kufi yazısından kaynaklanan ve aşağıda şematik olarak gösterildiği üzere bir şecerenin mevcud olduğu kabul edilmektedir![]() Bu duruma göre "aklam- ı sitte ( altı kalem) ,sülüs,nesih,muhakkak,reyhani,tevki ve rik'a olarak çeşitlere ayrılmış,ayrıca bir yedincisi olarak da "ta'lik " ilave edilmiştir ![]() 3-) Sülüs kalemi; Sülüste her harfin altıda dört (4/6) parçası düzümsü,altıda ikisi (2/6) de yuvarlağımsı olmaktadır 24 kıl kalınlığına "tomar" adı verilmiş,hasıl olan kalınlığın sülüsüne (1/3) "sülüs" ismi verilmiştir Yani sekiz kıl kalınlığı sülüs kalemi kalınlığını meydana getirmiştir Hat üstatları sülüs kalemini birinci derecede göstermiş,hat sanatında kufiden sonra başlı başına bir başlangıç,birkaynak ve hat taliminden bir esas ve ölçü almışlardır Bu bakımdan da kufiden üstün bir mevki verilmiştir Bu imtiyazlı karakteriyle "mikyasü'l -hat,mizanül-hat" diye şöhret bulmuştur![]() Sülüs daha çok hat öğrenmek için kullanılır Her yazının temelidir Sülüs'ün metanet ve kameli diğer hat cinslerine yayılmış olmakla beraber asıl istenilen husus bu olmamaktadır Aklam-ı sitte'de sülüs ile nesih birinci gelmektedir![]() 4-) Nesih kalemi; Sülüs'e tabi olup kalınlığı sülüs kaleminin üçte biri (1/3) kadardır Bu yazı,teknik bakımdan sülüsün üçte ikisini (2/3) nesh etmiş ve üçte biriyle de sülüse tabi olmuştur Bu bakımdan nesih yazısının sülüsü andıran bir hususiyeti vardır Kuran'ı kerimi kufi hattıyla yazılmak mevkiinden resmen kaldırıp onun yerine geçmiş olması manasına "nesh" etmesi sebebiyle de nesih denilmiştir![]() Aklam-ı sitte'den sülüs ile nesih,güzellikte birinci gelir Nesih hattı daha çok mushaf,tefsir,hadis ve benzeri eserlerin yazılmasında kullanılmıştır![]() 5-) Muhakkak kalemi; Her harfin bir buçuk hissesi düz,kalanı yuvarlağımsı ,kalınlığı sülüs kalemi kadar olan hüsn-i hat şeklidir ![]() 6-) Reyhani kalemi; Nesih hattının sülüse bağlı olduğu gibi reyhani kalemi de muhakkak kalemine tabidir Kalınlığı nesih kalemi kadardır![]() 7-) Tevki kalemi; Yarısı düzümsü,yarısı yuvarlağımsı,diye tarif olunup ,kalem kalınlığı sülüse pek yakındır ![]() Kaynak;Yeni Rehber Ansiklopedisi 8 cilt sayfa 351-52 frmsinsi net için derlenmiştir
|
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar |
|
|
#3 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar8 Rik'a (rikaa) kalemi: Düzlüğü ve yuvarlaklığı değişik, çoğu harfleri bitişiktir Kalem kalınlığı değişebildiği gibi belirli bir haddi de yoktur Gâyet sür'atle yazıldığı, seyyal ve stenoğrafik bir mâhiyette olduğu için harfler, tabîatıyla birbirine bitişiktir Osmanlılar bu yazıya “hatt-ı icâze” de demişlerdir Diğer yazı nev'îleriyle karışmaya son derece elverişli olduğundan birçok yazı çeşidinde rol aldığı görülmektedir![]() Tevkî ile rik'a kalemleri daha ziyâde sür'atle yazmak içindir Dolayısıyla bunlar amelî bakımından birinci, estetik yönden ikinci ve üçüncü ve hattâ biraz daha geride kalırlar Bu gibi yazılara ince kalemlerde umûmiyetle “Kırma” veya “Hurde” denilmektedir![]() 9 Ta'lik kalemi: Her harfi tedvîrî “yuvarlağımsı” olup düz harfi yoktur Dolayısıyla ma'kilînin tam aksi durumundadır Ta'lik kaleminin kalınlığı sülüs kalemi kadar olup, “Meşk Kalemi” diye mârûftur![]() Celisine, yâni kalınına “kamış kalem” ismi verilmiştir Ta'lik'e, Acem yazısı da denilmektedir İncesine “hâfî” veya “ince ta'lik” yahut “hurde ta'lik”; kalınlarına da “celi ta'lik” veya “ta'lik celisi” denmektedir Sülüs ve nesihten sonra gelmektedir Bu sebeple hat üstatları talebelerine sülüs ve nesihten sonra ta'lik öğretmeyi tercih etmişlerdir Çünkü bu üç yazıyı elde eden bir talebe, diğer yazıları da yazabilecek duruma gelmiş olur Bundan sonra sülüs ve Ta'lik celîleri gelir ki, bunlar üzerinde ayrıca tâlim görmek îcâb eder![]() 10 Diğer ölçülü yazılar: “Altı kalem = aklâm-ı sitte”den her biri “hâfî” ve “celî” diye bölümlere ayrılmakta, bu sûretle ölçülü kalemler 12'ye yükselmektedir Bâzıları bu 12 kaleme ilâveler yaparak 46, hattâ daha fazla sayıya çıkartmaktadırlar![]() Bu yazı çeşitlerine “şikeste”, “sünbülî”, “şecerî” ile “celî”ler, “hurde”ler, “müsenna”lar, “melâsık”lar, “müşakkak”lar, “rik'a ve kırma”lar ve 500 çeşidi geçen kûfîler ve “gubârî”ler de ilâve edilirse, hakîkî ve mecâzî yazı yekünü 1000'e yaklaşır ![]() Arapçada ta'lik ve bunun kolları; Farsçada divânî, divân-ı celî ve karma divânî, Osmanlıcada rik'a ve rik'a kırmaları daha güzel bir durum arz ederler Bu îtibârla, lisan ve kavmiyet hususiyetinin bu yazılar üzerinde de az çok tesirli olduğu görülmektedir![]() Bu bilgiler, İslâmda yazıya verilen ehemmiyetin, sarf olunan çalışma ve gayretin kısa bir bilançosu gibidir Sanat âleminde ismen bile küçümsenmeyecek olan bu zenginlik, Rabbânî bir feyiz ve rahmet altında işleyen dimağ ve ellerin, îmân ve zevk dolu gönüllerin güzel ve muhteşem tezahürleridir![]() Türk milleti ile Arap ve Acem milletleri hüsn-i hat sanatında hüner ve dehâ sâhibi nice insanlar yetiştirmişlerdir Osmanlıların bu uğurdaki hizmeti öteki milletlerden çok daha ileri gitmiş, Arabın sülüsünü, Acemin ta'likini binbir incelik içinde tamamlamış ve ıslah etmiş, bir taraftan da yüzlerce Osmanlı hattatı yetiştirmiştir Hattatların câhil olduklarına dâir var olan rivayetler gerçeğe dayanmamaktadır Osmanlı Sultanlarının hemen hemen hepsi hat sanatında örnek olabilecek eserler vermişlerdir Hat sanatı hakkında yazılmış Menakib-i Münevverân (Âlî), Gülzâr-ı Sevap (Nefeszâde), Devha-tül Küttâb (Soyulcuzâde) ve Tuhfe-i Hattâtîn (Müstekimzâde) gibi eserlerde şeyhülislâm olarak hizmette bulunmuş; Hoca Saadeddîn, Yahya, Feyzullah, Veliyyuddîn ve Çelebizâde Âsım efendilerin sadrâzam olarak hizmette bulunmuş; Hekimoğlu Ali Paşa, Koca Râgıp Paşaların aynı zamanda birer hattat olduklarını ve kâdı olarak vazife yapan kimselerin de muhakkak hüsn-i hat dersi aldıklarını yazmaktadır![]() Hat hakkında yazılmış diğer bâzı, Tezkere-tül-Hattâtîn, Mecelle-tün Nisab, Devha-tül-Meşâyıh gibi eserlerde de geniş bilgi bulunmaktadır [1] Kaynak;Yeni Rehber Ansiklopedisi 8 cilt sayfa 351-52 frmsinsi net için derlenmiştir
|
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur Hattatlar |
|
|
#4 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Hat, Hüsn-i Hat Yazılarının çeşitleri,meşhur HattatlarHat Sanatında Kullanılan Malzemeler Kalem, kâğıt ve mürekkeb esas malzemeyi teşkil eder Bunlar da kendi içlerinde çeşitlere ayrılırlar![]() Kalem: Kamış kalem, kargı kalem, tahta kalem, çifte kalem, demir kalem, kurşun ve renkli kalemler, tarama kalemi, cetvel kalemi, vs ![]() Mürekkep: Beyaz, siyah, lâl, gülyûnî, lâcivert, âsumânî, altın, zırnık, tashih mürekkepleri olarak kısımlara ayrılırlar ![]() Kâğıtlar: Renk ve kalite bakımından birçok çeşitlere ayrılırlar ![]() Mürekkep yapma usûlü başlı başına bir sanat kolu teşkil eder Zamanımızda bu sanat kolu yok olma derecesinde unutulmuştur Kâğıt bakımından da yine ihtisâs isteyen ve ustalığı gerektiren kâğıt boyama, ebrû kâğıdı yapma ve kâğıt âharlama işleri de bugün unutulmuş gibidir [1]Meşhur Hattâtlar
Kaynak;Yeni Rehber Ansiklopedisi 8 cilt sayfa 353-54 frmsinsi net için derlenmiştir
|
|
|
|