|  | Gömme |  | 
|  06-15-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   GömmeGömme GÖMME a  1  Gömmek eylemi  —2  Ölüyü toprağa gömmek işi;  defin  (Bk  ansikl  böl  Huk  ) —inş  ince mermer ya da taş öğeleri kakma  —Mak  san  Sabitleştirme amacıyla bir parçanın diğer bir parça içine  boşluksuz olarak sokulması  Bu parçanın durumu  (Eşanl  BOŞLUKSUZ  GEÇME  ) || Tasarlanışı ve uygulanışı bakımından üzerine yerleştirildiği parçayı aşmayan parça ya da parça bölümü (örn  vida başı)  || Kalıplamayla ya da dökümle bir parça elde edilirken bu parçanın İçine yerleştirilen bir diğer parça   || Dolgu gömmesi, iç ve dış profilleri vida yivleri biçiminde olan ve bozulan kılavuz çekilmiş delikleri düzeltmede kullanılan helisel parça   —Matbaac  inisiyal, tablo resim  gibi değişik ölçülerde klişeler içeren bir sayfanın dizgisinde sayfa  düzenleyicinin bu klişeleri normal satırlar arasına koyarak yazıları  çevresine yerleştirmesine dayanan düzenleme  sıf  Bir şeyin içine gömülmüş ya da yerleştirilmiş olan şey için  kullanılır: Gömme kilit  Gömme banyo   —Marangl  Gömme dolap, a  bir  duvar boşluğunu ya da girintisini kapatan, raflar ve askılıklar içeren,  sabit bir kasa ile bir ya da iki kapıdan oluşan dolap  || Gömme kilit, cumba içine açılan yuvaya yerleştirilen kilit  —Sıh  tes  Gömme banyo, ayaklı banyoların tersine döşeme içine gömülen  ve mermer, fayans ya da mozaik karolarla kaplanan yıkanma teknesi  —Süslem  sant  Gömme şemse, eski türk ciltlerinde, kapak mukavvasına  oyulan yuvaya, ayrı bir parçayla kabartma olarak yapılan madalyon  biçiminde süsleme  —ANSİKL, Huk  Gömme ancak yasada belirtilen  yetkililer tarafından verilen ve ölen kişinin kimliğini, adresini, eğer  biliniyorsa ölüm nedenini ve gömülmesine izin verildiğini açıklıkla  belirten bir kaydı içeren "gömme izni"nin verilmesiyle mümkündür  Umumi  Hıfzısıhha kanunu uyarınca gömme iznini vermeye yetkili kişiler belediye  tabipleri, bunların bulunmadığı yerlerde hükümet tabipleri, hastane ve  benzeri sağlık kurumlarında bu kurumların müdür ya da baştabipleri,  bunlardan hiçbirinin bulunmadığı yerlerde ise yörenin en büyük mülki  idare amirince atanan kişilerdir  Gömme izni, ölen kişinin muayenesinden  sonra verilir; ölüm nedeninin kaza ya da bulaşıcı bir hastalık olduğu  kuşkusu varsa, ilgili yerlere haber verilir   —Tar  Anadolu'da Yenitaş  döneminde ölüler yerleşme içine (intra mural) gömülüyordu  Ölümden sonra  yaşamın sürdüğü inancından yola çıkarak ölülerin yanlarına günlük  yaşamlarında kullandıkları çok çeşitli eşyalar, araçlar, gereçler  bırakılıyordu  Kimi yerleşmelerde ele geçen beden-siz kafatasları, bir  ata kültünün varlığına bağlanmaktadır  Yenitaş döneminin en önemli  yerleşmelerinden olan Çayönü'n-de ölüler hoker durumunda (baş ve dizler  ana rahmindeki gibi karına çekilmiş biçimde) ve takılarıyla birlikte  evin tabanına gömülmüştür   Taştan kulak tıkaçları ölü gömmede daha sonra da görülen bir geleneğin ilk örnekleridir  Çatalhöyük'te yapılan  kazılarda da odaların duvarları boyunca yerleştirilmiş sekilerin  altından hoker durumunda iskeletler ortaya çıkarılmıştır  Bakırtaş  dönemindeyse yerleşmelerde mezar bulunmaması, yerleşme dışı (extra  mural)gömme geleneğinin yaygınlaştığını gösterir; yalnız birkaç buluntu  yerinde yerleşme içi mezarlara rastlanmıştır  Ölüler pişmiş topraktan  küpler ya da çömlekler içinde sol yanına yatmış, hoker durumunda  gömülmüştür, ilk Tunç çağın başlarına tarihlenen Alacahöyük kral  mezarları küçük, bağımsız beyliklerin yöneticilerine aittir  Taş duvarla  çevrili, dikdörtgen odalarda, zengin armağanlarla birlikte ölüler hoker  durumunda gömülmüş, mezarın üstü kalaslarla örtülüp toprakla  kapatılmıştır   Gedikli höyük ilk Tunç çağda Anadolu'daki gömme geleneğini yansıtan önemli bir merkezdir  Burada yapılan kazılarda ölü  külleri bulunan kapların gömülü olduğu bir mezarlık ortaya  çıkarılmıştır  Bunlar Anadolu'daki ölü yakma geleneğini yansıtan en eski  örnekler olarak nitelenmektedir (İ  Ö  III  binyıl)  Buluntulara göre  cesedin bir bölümü yakılmış, sonra bir sıvıyla söndürüldükten sonra  geride kalanı bir beze sarılıp iğnelerle tutturulmuş, sonra ölü  armağanlarıyla birlikte bir kaba yerleştirilmiştir  Ölü küllerinin  bulunduğu kaplar, yan yana ya da üst üste gömülüdür  Bu mezarlıkla  ilgili iki ölü yakma ocağı da ortaya çıkarılmıştır  Gedikli höyük  mezarlığında ayrıca doğrudan toprağa gömülmüş iskeletler de bulunmuştur   Mezarlıkta ayrıca küçük taşlardan örülmüş, dikdörtgen planlı, üstü tek parça büyük bir taşla örtülmüş oda mezarlar vardır  ilk Tunç çağda  yerleşme dışı gömme geleneğinin belirlendiği bir başka merkez, B  Anadolu'daki Karataş-Semayük'tür  Burada yerleşmenin 200 m dışında küp  mezarlardan oluşan bir mezarlık saptanmıştır  Ölüler, ağzı D  'ya bakan  çok büyük küpler içine hoker durumunda yatırılmıştır  Küpler içinde  birden tazla iskelet bulunması aile mezarlığı olduğunu düşündürmektedir  Küplerin içinde ve çevresinde pişmiş toprak kaplar, tunç takılar ve  yassı idollerden meydana gelen ölü armağanları bulunmuştur  Yortan  mezarlığı da bu dönemdendir  Burada da büyük küp mezarların içinde ve çevresinde çok çeşitli ölü armağanları vardır  Afyonkarahlsar  yakınındaki Yanarlar, Orta Tunç çağda da küp mezar geleneğinin sürdüğünü  göstermektedir  Burada küplerin ağızları büyük yassı taşlarla  kapatılmış, küplerin içine ve çevresine çeşitli armağanlar  bırakılmıştır  Asur ticaret kolonileri çağında, Karum Kaneş'te (Kültepe)  ölüler genellikle evlerin içine, döşemelerin altına gömülmüştü  Kimi  kemiklerdeki yanıklar, cesetlerin yakıldığını da göstermektedir  Ölülerin bir bölümü sırtüstü uzatılmıştır; bir bö-lümüyse hoker durumdadır  Hitit yazılı belgelerinde ölü gömme ve yakma törenlerine  ilişkin ayrıntılı bilgiler verilmektedir  Eski krallık döneminde  ölülerin yakılmadan toprağa gömüldüğü görülür (Alişar, Boğazköy)  Hitit  kralı Hattuşili I, vasiyetnamesinde, karısından doğrudan toprağa  gömülmesini ister, imparatorluk dönemindeyse, ölüler yakılmaya  başlanmıştır  Bu dönemde toprak vazolar yanında, oda mezarlara ve küp  mezarlara rastlanır (Gâvur kalesi, Boğazköy)  Hitit metinlerinde  kralların on üç gün süren gömme törenleri anlatılır  Urartular'ın gömme geleneklerine ilişkin yazılı belgeler yoktur, ancak arkeolojik araştırmalar hem olağan gömme, hem de yakma geleneğinin varlığını gösterir  Mezarlar ya oda ya da ev biçiminde yapılmış, ölümden  sonra yaşamın sürdüğüne inanıldığından, ölüler günlük eşyalarıyla  birlikte gömülmüştür  Van kalesi'nde kayalara oyulmuş pek çok mezar  odası bulunmuştur  Büyük bir salonun çevresinde yer alan odalarda,  cesedin yatırıldığı sekiler, duvarlardaysa ölü eşyalarının ve  armağanların konulduğu nişler vardır   Yakma geleneği hem soylular hem de halk arasında yaygındır  Ceset yakıldıktan sonra külleri bir çömleğe  konarak ağzı yassı bir taşla kapatılmıştır  K  -B  iran'da, Karnıyarık  tepe'de ortaya çıkarılan urartu mezarlığında, çömleklerin  yerleştirildiği yan yana çukurlar vardır  Çömleklerin gövde-sindeki iki  küçük deliğin, ölünün ruhunun dışarıya çıkabilmesi için açıldığı  sanılmaktadır  Phrygialılar'da soylular kaya mezarlara ya da tümülüslere (yığma tepe) gömülüyordu  Gordion çevresinde yüz kadar tü-mülüs vardır Bunlar toprağa  açılan çukurlara yapılmış ahşap mezar odalarının üstünün büyük yığma  tepelerle kapatılmasından oluşuyordu (İ  Ö  VIII  -VI  yy  'lar)  Önceleri  ahşap sedirler üzerine yatırılan ölüler İ  Ö  VII  yy  'dan sonra  yakılmaya başlandı  Halk ise gösterişsiz, basit mezarlara gömülüyordu   Boğazköy ve Pazarlida bu döneme ilişkin yerleşme içi mezarlar ortaya çıkarıldı  Pazarlı'da kale İçindeki basit mezarlarda ölüler sırt üstü  yatırılmıştı  Ayrıca Pazarlı ve Boğazköy'de ölülerin yakılarak küpler  içinde gömüldüğü görülür  Buralardaki yerleşme içi mezarlara karşılık,  Ankara'da, tümülüslerin yanı sıra, kent dışında ölülerin küllerinin  bulunduğu küp mezarlar ortaya çıkarıldı  Lydialılar döneminde halk, yumuşak kayalara oyulmuş küçük mezar odalarına gömülüyordu  Soylular ve krallar için de Mermnad sülalesiyle  birlikte tümülüsler yapılmaya başlandı  Sardeis'in K  'inde ve  Bintepeler'de yüz kadar tümülüs bulundu  Bunlar arasında Alyattes, Gyges  ve Ardys tümülüsleri, boyutlarının büyüklüğüyle dikkati çeker  Bazıları  dromoslu olan bu tümülüslerde mezar odalarına ölüler tavandan  indiriliyordu  Gömülen kişinin önemi, mezar odasının üstüne yığılan  toprağın çokluğuyla belirleniyordu  Lydialı soyluların ölümden sonra da  yaşamlarını sürdürdüklerine inanıldığından bu mezar odaları büyük bir  özenle hazırlanıyordu   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |