![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerChip tuning motora zarar verir mi? Profesyonel bir kişi tarafından uygulandığı sürece, chip tuning kesinlikle motorunuza zarar vermez ![]() ![]() Aracın fabrika çıkışı garantisinde bir değişim oluyor mu? Çoğu markada chip tuning, aracın fabrika çıkışı garantisini, dışarıdan farkedilemediği için etkilemez ![]() ![]() Chip tuning'in aracıma uygulanması ne kadar sürer? Chip tuning uygulamasının aracınıza adapte edilmesi ortalama 3 saat sürmektedir ![]() Chip tuning ve Box tuning arasındaki farklar nelerdir? Box, aracın kablolamasına entegre edilen harici bir kutudur, aracın beynine müdahele gerektirmez ![]() ![]() ![]() Box tuning'in avantajları nelerdir? Box, kolayca monte edilebilir, gerekirse demontesi de kolaydır ![]() ![]() Box tuning'in dezavantajları nelerdir? Box, aracın beynine bağımlıdır ![]() ![]() ![]() Hangi uygulamada daha yüksek güç elde edilir? Chip Tuning'de, Box Tuning'e göre daha hassas ve ayrıntılı programlama yapılabildiği için Chip Tuning'de Box Tuning'e göre daha düşük yakıt tüketimi ve daha yüksek güç sağlanabilmektedir ![]() Karbon Birikimi Nedir ve Nasıl Oluşur? Karbon birikimi içten yanmalı benzinli ve dizel motorlarda bir HC bileşiği olan yakıtın yanma odasında hava ile yakılması sonucunda meydana gelen kurum adını verdiğimiz karbon depozitlerinin birikmesi ile zaman içinde supap yüzeylerinde, piston yüzeylerinde, yanma odası çeperlerinde ve segmanlar etrafında oluşur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerKarbon Temizleme Nedir? Karbon temizleme içten yanmalı 4 zamanlı benzin ve dizel motorlarda yakıt besleme sistemleri ile supap yüzeyleri, piston yüzeyleri, yanma odası çeperlerini motordan herhangi bir parça sökmeden temizleyen bir sistemdir ![]() Karbon Temizliğinin Yararları Nelerdir? * Çok kirli motorlarda %15'e kadar sağlanan yakıt tasarrufu, ortalama olarak %3-5 civarındadır ![]() * Zararlı egzoz emisyonlarının azalması, benzin motorlarında %40'ın üzerinde, dizel motorlarda ise %75'e ulaşan değerlerde tespit edilmiştir ![]() ![]() * Motor performansı artar ![]() ![]() ![]() * Karbon temizleme işlemi düzenli olarak (her 25 ![]() ![]() ![]() * Parça değiştirilmesine gerek kalmadan bu tür harcamalar önemli ölçüde azalır ![]() * Bakım ve işçilik masrafları ve süresi azalır ![]() ![]() ![]() Karbon Temizleme Niye Etkindir? Günümüz benzin ve dizel motorlarının kalbi yakıt püskürtme sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erken Ateşleme Erken ateşleme, adından da anlaşılabileceği gibi, bujinin ateşleme safhasına gelmeden önce yakıtın ateşlenmesidir ve bir çok farklı etkene dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerDetonasyon Detonasyona daha çok aşırı derecede modifiye edilmiş araçlarda rastlanır ![]() ![]() ![]() Duyulan avans vurma sesi, kendiliğinden patlayan yakıtın, bujinin ateşlediği yakıt ile buluşması esnasında oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() Detonasyonun sebepleri erken ateşleme ile benzer olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Süperşarjlı veya turbo beslemeli araçlarda, sorun genellikle emmeye gelen havanın sıcaklığının fazla yüksek olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerEgzoz Manifoldları Manifoldlar arasında 4-2-1'lerin 4-1'lere göre, performans kriterleri açısından farklı olduğu her zaman söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() Motor içinde yakıt yandıktan ve egzoz subaplarından atıldıktan sonra bir basınç dalgası oluşur, bu dalga enerjiye sahiptir ve silindirden, normalden daha çabuk gaz çıkmasına katkıda bulunabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Doğru hesapta, 4-1 manifold için 4 ayrı silindirden çıkan gazların bir araya gelmesi, 80-86cm civarında gerçekleşmelidir ![]() ![]() ![]() Peki neden bu uzunluklar bu kadar kritiktir? Egzoz manifoldundan çıkan gazların atımları, ilk karşılaşmaya kadar boruda ilerler ![]() ![]() ![]() ![]() Bazılarınızın söylediğini duyar gibi oluyoruz, standart manifoldların bu uzunluklarla hiç bir ilgisi yok, peki nasıl oluyor da standart manifoldlar bu şekilde üretiliyorlar? Şu şekilde açıklayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tamam, o zaman problem nerede? Sorun çoğu egzoz manifoldu üreticisinin bu kurallara uymamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerEgzoz Sistemleri Boru uzunlukları ve boyutlarıyla ilgili konu, manifold harici egzoz sistemleri için de geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Peki katalizör iptali yapıldığında aracın performansı belirgin şekilde artıyor, buna ne dersiniz? Evet, bu doğrudur, ancak bunun boru uzunlukları veya harmoniklerle hiç bir ilgisi yoktur, bu sadece katalizörün kısıtlamasının ortadan kalkması ile ilgilidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerOksijen Sensörünün Görevi Nedir? Oksijen Sensörleri, motor egzoz manifolduna monte edilmiş olup, egzoz gazları içindeki yanmamış oksijen miktarını ölçmek için egzoz gazlarını koklar ve ECU tarafından okunabilen bir voltaj üreterek hava-yakıt karışımının çok fakir veya zengin olduğunu gösterir ![]() ![]() Oksijen Sensör hasarlarının Tanımı Aracın performansı ile bu kadar yakından ilgili olan bir parçanın bozukluk tanımı nispeten kolaydır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sensör Arızası İle İlgili Problemler * Araç performansının düşmesi * Aşırı yakıt sarfiyatı * Katalitik kövertörün aşırı ısınarak bozukluk yapması Bakım ve Servis Yeni çıkan çevre koruma yasaları araçlarda katalitik konvertör kullanılmasını ve yılda bir kez emisyon testinden geçmelerini zorunlu hale getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerActive Body Control Sağladığı yüksek Konfor, Sürüş Güvenliği ve kolaylıklarla ABC - Active Body Control Sistemi Yola tutunmanın ABC'si Yürüyen aksam üzerinde çalışan Mercedes'in mühendisleri ABC (Active Body Control) adlı aktif süspansiyon sistemi ile bir rüyalarını daha gerçekleştirdiler ![]() ABC, ilk olarak CL'de kullanılan ve son olarak da S Serisi'ne adapte edilen yüksek teknoloji ürünü bir süspansiyon sistemi ![]() ![]() İki Mercedes karşılaştırıldı:ABC'nin işe yarayıp yaramadığını biri bu sistemle donatılmış diğeri ise standart olarak sunulan havalı süspansiyona sahip 2 adet Mercedes S Serisi'nin karşılaştırması ortaya çıkaracak ![]() Daimler Chrysler mühendisleri ABC'yi dahiyane bir buluş olarak tanımlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerFiyat farkı mantıklı: ABC otomobilin yol tutuş ve sürüş özelliklerinde inanılmaz bir iyileşme sağladığından bu opsiyon için talep edilen fiyat farkının (Almanya'da 5 bin 742 mark) mantıklı olduğu görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sistemin sürüş güvenliğine katkısı mükemmel: Sistemin sürüş güvenliğine katkısı, Airmatic donanımlı otomobilin zaten başarılı olan sürüş özellikleri göz önünde bulundurulduğunda mükemmele ulaşan bir sürüş özelliğinden bahsetmek mümkün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerSürücünün az efor sarfetmesini sağlıyor: ABC, sürücünün daha az efor sarfetmesini sağladığından avantajlı bir seçenek oluşturuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sağladığı yüksek konfor tartışılmaz: Tüm bu olumlu özelliklerinin yanı sıra daha yüksek bir konfor seviyesi sağlaması, ABC'yi daha cazip hale getiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerEgzantirik Milinin Derecesini Arttırmak Motor gücünü arttırmayı sağlayan yöntemlerden biride standarttan daha yüksek dereceli Egzantrik mili takmaktır ![]() Milin görevi emme ve egzost sübaplarını kontrol etmektir ![]() ![]() Yüksek dereceli versiyonlar, süpapların açılma ve kapanma zamanlarını uzun tutarak yanma odasına birim zamanda daha fazla yakıt ve hava girmesini sağlıyor ![]() Dolayısıyla daha fazla yanma gerçekleşiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor gücünü arttırmayı sağlayan yöntemlerden biride standarttan daha yüksek dereceli Egzantrik mili takmaktır ![]() Milin görevi emme ve egzost sübaplarını kontrol etmektir ![]() ![]() Yüksek dereceli versiyonlar, süpapların açılma ve kapanma zamanlarını uzun tutarak yanma odasına birim zamanda daha fazla yakıt ve hava girmesini sağlıyor ![]() Dolayısıyla daha fazla yanma gerçekleşiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerLIFT: Lift, eksantrik milinin sübaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir ![]() DURATION: Sübapin yatağından çıktığı zamanki derece ölçümüdür ![]() OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarının aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir ![]() ![]() POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir şekilde verebildiği devir aralığıdır ![]() Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Güç Verir: Cadde otomobilleri için üretilmiş eksantrikler derecelerine ve kullanıcının seçimine göre 10 bg ile 25 bg arasında güç üretebilecek kapasitedelerdir, yarış otomobilleri için üretilmiş eksantrikler ise çok daha yüksek olarak 80-100 bg'lere kadar güçler üretebilmektedirler ![]() Turbonun görevleri nelerdir? Turbo nasıl çalışır? Turbonun görevi daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı arttırmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turboşarj ve SüperşarjOtomobilin performansını en üst noktaya çıkarabilmek için kullanılan iki farklı sistem vardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerSüperşarj Süperşarj aslında basit bir kompresördür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışma sistemi Süperşarjın içindeki kompresör çalışma gücünü yine motor kayışlarından ve dişlilerden alır ![]() ![]() ![]() Süperşarj daha fazla benzin tüketebilir Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan, süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır ![]() ![]() Turboşarj'a göre avantajlı Turboşarj uygulamasında, turbonun devreye girmesi için yanan gazın geri dönmesi ve türbünü doldurması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerTurboşarj Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Türbün dolar Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervane de basınçla dönmeye başlar ![]() ![]() ![]() Motor patlayabilir Süperşarjda olduğu gibi, turboda da motor kompresyon oranı atmosferik motorlara göre daha düşük tutulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kullanımdan sonra soğutulması şart Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün boşalması vesoğumasına izin verilmesidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerFabrika çıkışı otomobillerde kullanılıyor Turbo uygulaması özellikle ülkemizdeki otomobil modellerinde süperşarjdan daha yaygındır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektronik Stabilite Programı ESP Nedir? Nasıl Çalışır? Çoğumuz, ESP'nin adını ilk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk ![]() ![]() ESP'nin çalışma prensibi aslında çok basit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu durumda, siz direksiyonu çevirdiğinize rağmen Yanal Hız Algılayıcısı bir dönme hareketi hissedemeyeceği için, arabanın kafadan kaydığını, yani ön tekerleklerin tutuşunu kaybettiğini ESP sistemi algılar ![]() ![]() 1)ABS Kontrol Ünitesi 2)Tekerlek Hızı Algılayıcısı 3)Direksiyon Açısı Algılayıcısı 4)Yanal Hız Algılayıcısı 5)Motor Kontrol Ünitesi 6)Otomatik Gaz Subapı/Enjeksiyon Pompası 7)Fren Basıncı Algılayıcısı Traktör frenlerini bilenler varsa bu konuyu rahatlıkla anlayabilirler ![]() Traktörlerde arka tekerlere kumanda eden iki tane fren pedalı vardır ![]() ![]() Mesela sadece sağ fren pedalına basarsanız, traktörün sağ arka tekeri fren yapar ve traktör kendi çevresinde sağa doğru dönmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuçta öyle ya da böyle, ESP son derece faydalı, arabanın kaymasını neredeyse imkansız hale getiren bir sistem ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Modifiye İle İlgili Önemli Bilgiler |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Modifiye İle İlgili Önemli BilgilerKilitli Diferansiyel Nedir? Nasıl Çalışır? Klasik diferansiyeller bir terazi gibi çalışırlar ![]() ![]() ![]() Otomobil yolda düz olarak giderken, tekerleklerden herhangibirine daha fazla ağırlık binmediği için, diferansiyel karpuzunun ortasındaki dişliler tekerleklerle birlikte kendiliklerinden dönerler ![]() ![]() Yukarıda sözünü ettiğimiz normal bir diferansiyelin çalışma esaslarına ek olarak kilitli diferansiyellerde değişik birkaç sistem vardır ![]() ![]() ![]() Bir başka tür de aksların ve dişlilerin karpuzun içine tam olarak girmediği diferansiyellerdeki kilit türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Şekilde görülen diferansiyel tipinde ise birbirine ters yönlerde yerleştirilmiş düz dişli çarklar, otomobil patinaj yapmaya başladığı zaman, birbirileriyle ters yönde hareket ederek, dönüş momenti 1:1 olana kadar kilitli kalırlar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|