|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
doğru, klavuzukendi, kullanım, paylaşımım, teknolojisi, turbo, şarj |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Öncelikle turboşarj sisteminin nasıl çalıştığına bakalım; Egsoz gazından alınan güçle emme manifolduna temiz hava basılır ![]() Sadece dizellerde değil, tüm turbocharger sistemlerde egsoz gazının itici gücü ile dönen turbo pervanesi, bir mil sayesinde başka bir pervaneyi döndürür ki bu pervane de emme manifolduna temiz hava basar ![]() Bu iki pervane tek gibi çalışır ve doğrudan birbirine bağlıdır ![]() Intercooler olan araçlarda emme manifoldundan önce basınçlı hava intercoolerdan geçer ve soğutulur ![]() ![]() ![]() Alttaki fotoda iki türbinin birbirine nasıl bağlandığını görüyoruz ![]() ![]() Alttaki fotoda ise kırmızı ok egsoz gazının takip ettiği yolu, mavi ok ise temiz havanın takip ettiği yolu gösteriyor ![]() ![]() ![]() Silindirden çıkan egsoz gazı kırmızı yolu takip ederek turbo pervanesini döndürüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani söylenti olarak dolaşan "turbo motora egsoz gazını basıyor" gibi ifadeler yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Motor yeterli devirde olsa bile eğer gaz pedalına yeteri kadar basmıyorsanız turbo yeterli basınca ulaşmaz ![]() ![]() ![]() Bunu sağlayan parçanın ismi "actuator" dur ![]() Alttaki resimde görülen, turbo yataklarının üstündeki milli parça gaz pedalının konumuna göre turbonun egsoz pervanesinde oluşan yüksek basıncı komprasör pervanesine verir ve komprasör pervanesi de motora bu havayı basar veya bu yaprak(actuator) diğer konuma gelir ve egsoz pervanesinde oluşan yüksek basınç, komprasör pervanesine gitmeden "wastegate" e verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaprağın veya kapakçığın veya actuator ün konumlarını, gaz pedalının açısı ve manifolda giden turbo borusunun üzerinde bulunan sensör belirler ![]() Yani motor yüksek devirde olsa bile gaz pedalından ayağınızı çekerseniz veya az basarsanız bu "actuator" wastegate e giden yolu açacak ve gazı boşa salacaktır ![]() ![]() ![]() Burdan da anlaşılmaktadır ki turbo basıncını, motora basılan havanın miktarını belirleyen temel faktör motor devri değil, gaz pedalının açısıdır ![]() Actuator ün wastegate e giden yolu açmasının bir diğer sebebi ise komprasör pervanesinden manifolda giden turbo hortumunun üzerinde bulunan basınç sensörünün motor için tehlikeli seviyede basınç algılamasıdır ![]() ![]() Wastegate ve actuator'un çalışma mantığına daha yakından bakalım; Wastegate bir tahliyedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki resme dikkatlice bakın; ![]() Exhaust gaz inlet diye işaretlenen yer egsoz gazının motordan çıkıp, turbo içindeki egsoz türbinine girdiği yerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Resimde "wastegate controller" diye işaretlenen yer actuatordür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turbo basıncının tam istendiği durumlarda, örneğin tam gaz durumlarında işlem tam tersine döner ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Peki turboşarjın yakıta ve performansa etkisi nasıl olur? Gaz pedalının açısına göre turbo türbinleri üstündeki actuatör yaprakları açılıp kapanarak basıncı değiştirir ![]() Turbonun oluşturduğu yüksek sıkıştırma oranında yüksek miktarda oksijen bulunur ![]() ![]() yani gaza ne kadar basarsanız o kadar turbo basıncı elde edersiniz ![]() peki yakıt tüketimine etkisi ne olur? atmosferik, yani turboşarj olmayan bir motorda gaza çok basarsanız zengin karışım hazırlarsınız ![]() ![]() ![]() peki turboşarj beslemeli bir motorda ne olur? gaz pedalına yüklenmenizle turboşarjın pervaneleri motora hava basar ![]() ![]() ![]() ![]() Yani turboşarj sistemi yakıtı daha verimli kullanır ![]() ![]() Bir örnek vermek gerekirse, tanıdık vw passat 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yol şartlarında, aynı sabit hızlarda, aynı tarz kullanımla turboşarjlı aracın daha az yakıt tüketmesi muhtemeldir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Bir diğer konu ise Turbo’nun devreye girip çıkması konusudur ![]() Turboşarj sistemi aslında sürekli devrededir ![]() ![]() ![]() Yani turbo devreye girip çıkmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Peki turboşarjlı aracı nasıl kullanmalı? Önce soğuk motoru çalıştırıp giderken nelere dikkat edeceğiz ![]() ![]() ![]() Turbo türbinlerini birbirine bağlayan housing içindeki mil motor yağı ile yağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani motor soğukken ortalama bir dizel araçta takriben 2500 devirin üstüne çıkılmamalıdır ![]() ![]() ![]() Ayrıca gaz pedalına motor soğukken yarısından çok basılmamalıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Şimdi motor normal sıcaklığına ulaştı ![]() Dizel araçların en verimli çalıştığı aralık max tork bandıdır ![]() Dizel bir araç için maksimum beygir üretilen deviri geçmek gereksiz ve zararlıdır ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak, herkes aracının hangi devir bandında maksimum torku sağladığını bilmeli ve bu band üstünde kalmaya çalışmalıdır ![]() Örneğin bir dizel motor 1750 - 3800 d/d bandında maksimum torkunu üretiyorsa bu araçta vites yükseltmek için 3000 d/d yeterlidir ![]() ![]() ![]() normal sürüş için ise dizel aracı motorun çektiğini hissettiğiniz en düşük devirde kullanın ![]() ![]() Bir diğer nokta ise dizel araçlarda mazot pompası enjeksiyon sisteminin en önemli parçasıdır ![]() ![]() ![]() Ancak dizel bir motorda eğer rölanti devri civarında, yani 1000 devir civarında aracı hızlandırmaya çalışıyorsanız, mazot pompanızı aşırı yüklüyorsunuz demektir ![]() ![]() Dizel aracı viteste yol alırken veya kalkışta kesinlikle rölanti devrine düşürmemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak aracınızda eğer o anda hızlanmayı amaçlamıyorsanız 1500 devir civarında kullanabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Aracımızı çalıştırdık ![]() ![]() ![]() Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir ![]() Ama nedir bunun mantığı? Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir ![]() Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır ![]() ![]() Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer ![]() ![]() ![]() Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir ![]() ![]() ![]() Türbinler durur demiyorum ![]() ![]() Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir ![]() Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır ![]() ![]() ![]() Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşda turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile ![]() Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|