![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri SözlüğüDenizcilik Terimleri Sözlüğü A - Abaşo: Alt ve aşağı [Abaşo Gabya yelkeni] Abli: Seren ve bumba cundalarından aşağı iki tarafa inen halatlar Aborda: Bir teknenin diğerine veya bir iskeleye yanaşması Abosa: Bosayı tut veya geçici olarak durdur, bosaya vurmak Abramak: Kontrol altına almak, komutası altında tutmak, üstünden gelmek Açıkta eylenmek: Bir teknenin sahilden veya iskeleden ya da limandan açıkta beklemesi Admiralti demiri: Çiposu kollarına dik ve hareketli eski sistem bir demir cinsi Aganta: Zincir veya halatı kısa bir zaman süresi için elde tutulup bırakılmaması [Aganta iskota, aganta borina borinata] Ağız kuşağı: Armuz kaplamanın en üst sırası [bindirme kaplamanın da] Alabanda: Bordanın iç kısmı veya dümenin 35°'ye kadar basılması Alabura: Altüst olma, teknenin ters çevrilmesi Alama kürek: Hep birlikte kürek çekerken çekmeyi durdurmak için verilen komut Alamatra: Karadeniz'de imal edilen balıkçı teknesi Alarga: Açıkta demektir ![]() Alaya sancağı: İşaret sancakları ile donatılmaya, alay sancaklarının çekilmesi denir Alberaber: Hep birlikte kürek çekmek için verilen komuta Alesta: Hazır olmak, hazır olarak apikoda beklemek Alesta tramola [Tramola etmeye hazır ol] Altabaşo: Bir yelkenin alt yakası, alt ve aşağı anlamında da kullanılır Amora yakası: Dört köşe bir yelkenin alt ve ön tarafındaki yaka[Karula yakası] Ana güverte: Geminin veya teknenin üzerinde yürünen en üstteki güvertesi Ana omurga: Postaların bağlandığı, baştan kıça kadar uzanan ağaç / demir kısım Anele: Hareketli demir halka Anele bağı: Aneleye yapılan bir çeşit bağ Apazlama: Kemere istikametinden gelen rüzgar [Yelken seyri] Apiko: Demirin vira edilişinde deniz dibinden kurtulup dimdik durduğu vaziyet, veya dikkatli olarak beklemek Ariya: Yelkenin, sancağın veya çubukların aşağıya indirilmesi[Ariya sancak, ariya kürek] Arma: Sabit donanım [Direk çarmıhları, istralyalar] Armuz: Güverte ve borda kaplama tahtalarının arasındaki çizgi[Armuz tutmak, armuz kaplama] Askı mapası: Bir demir kaldırmak için bedenine konmuş olan mapa Aşırtma praçera yelken: Kavançalı seren yelkeni Aşoz: Kaplama tahtaları için omurga ve bodoslamalar açılan oyuklar Avara: Gemi, bot veya teknenin yanaşık olduğu yerden ayrılması[Avara etmek] Aybocu: Zincirin ırgat çalıştırılarak aşağı alınması, indirilmesi Ayı bacağı: Yelkenlerin farklı kontralarda açılması [Pupa seyir] Aynalık: Kıç bodoslama üzerine konan ve dümen iğneciğinin üzerine konduğu tahta levha [Ayna kıçlı tekneler] Aynalık tahtası: Bir teknede kıç taraftaki havuzda otururken arkaya dayanmak için konulmuş olan tahta levha |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- B - Baba: Halat volta etmek için ağaç veya metalden yapılmış silindirik biçimde güverte veya rıhtıma bağlanmış bir eleman Babafingo: Yelkenli bir teknede eğer direk üç kısımdan ibaret ise; en üstteki parça ![]() Badarna etmek: Bir halatın aşınmaması için üstünün halat veya koruyucu bir malzeme ile sarılması Bakla: Zincirin bir halkası Balon-usturmaça: Halattan, hasırdan veya sentetik malzemeden yapılmış, içi doldurulmuş veya şişirilmiş bir usturmaça çeşidi Bandolet, bandra: Milliyeti gösteren sancak Barbarişka: Tutulmakta olan bir halatın kaymaması için yapılan bir bağ çeşidi Bastina: Palangalarda kullanılan bir nevi dilli makara[Karnıyarık bastika] Baston: Ana cıvadranın üzerinde ileriye doğru uzatılmış çubuk Baş: Bir teknenin ön ve ileri kısmı Baş bodoslama: Omurganın baş tarafından teknenin başını meydana getirmek için yukarı istikamete doğru konulan ağaç parçası Baş kasara: Genellikle gemilerdeki baş taraftaki yüksek kısım Baş omuzluk: Kemere ile baş bodoslama arasındaki yuvarlak kısım Baş parima: Bir botun baş üzerindeki analeye bağlanmış kısa halatı Başlı: Baş tarafın kıça nazaran daha batık olması Baştankara etmek: Tekneyi bir sahile beya kumsala baş taraftan oturtmak veya yanaştırmak Başüstü: Bir botun baş tarafında oturabilecek ve ayakta durulabilecek platform Bermuda arma: Uzun bir direk üzerine yelken açmak için düşünülmüş arma tipi [Marconi arma] Bu tip armada yelken sereni yok ancak bumbası vardır ![]() Bindirme kaplama: Armuz kaplamanın birbiri üzerine konularak yapılma şekli [Bama tiriz] Bita: Madeni babaların bir tanesine, halat ve zincirlerin volta edilmesi için kullanılan silindirik madeni eleman Bocurum: Yelkenli teknelerde kıç bodoslama / kıç aynalık üzerinde bulunan direğe çekilen yelken Borda: Su kesiminden yukarıda kalan kısım Borda feneri: Sancakta yeşil, iskelede kırmızı olarak yakılan 112,5 açılı fener Borda iskelesi: Bir tekneye girip çıkmak için inip kalkabilen ve içeriye alabura olabilen bir merdiven tipi [Pasarella] Bosa/bosa tutmak: Bir halat veya zincirin bedeni üzerine bosa tutarak abramak Boş almak: Gevşek bir halatı germek için fazlasını çekmek Boş vermek: Halatı kaçırmak Branda: Eskiden yelken yapılan bir cins kumaş ya da kumaştan yapılan ve gemicilerin hamak olarak kullandıkları yatak ![]() Bumba: Yan yelkenlerin alt yakalarını germek için kullanılan bir cins seren ![]() Burgata: Halat ve zincir ebadını ölçmek için kullanılan bir ölçü Bükün: Halatın veya bir yomanın sağa veya sola doğru kollarının bükülmesi |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- C - Camadan: Camadan vurmak ![]() Camadan bağı: Bu küçültmeyi yapmada kullanılan bir bağ çeşidi Camadan kalçeaları: Bu bağı yapmak için yelken üzerinde sıralanmış ve yelkenin her iki yüzünde bulunan bağcıklar ![]() Cankurtaran simidi: Denize düşenleri kurtarmak için çok hafif ve yüzer maddeden yapılmış, yuvarlak simit biçiminde ve bir salvoya bağlı aygıt ![]() Ceviz: Halatların ucuna tutabilmek için veya süs olarak yapılan bir cins düğüm şeklindeki işleme Cıvadra: Teknenin baş tarafında dışarıya doğru eğik olarak uzanan sabit seren, genellikle yelkenli teknelerde flokları açmak için kullanılır ![]() Cunda: Uç demektir ![]() ![]() ![]() - Ç - Çalım: Geminin baş ile kıçı arasında inik meyil veya kıç tarafta su kesiminin altındaki dar kesim ![]() Çamçak: Teknede biriken suyu toplamak için tahtadan yapılmış bir cins kepçe Çarmık: Direklerin her iki bordasına bağlanabilmesi için gerilmiş tel halatlar ![]() Çene: Omurga ile bodoslamamın birleştiği köşe Çıma: Halat, elincesi veya yomaların uç kısmı Çımariva: Personelin tekne boyunca yan yana selamlama için dizilmesi Çıpo: Özellikle admiralti demirinde bedenin üst kısmından anelesinin altında geçen kollara dik olarak bağlanmış hareketli veya sabit ağaç veya metal kollar ![]() Çördek yakası: Seren yakalarının geriye bakan kısımları, üç köşe yelkenlerdeki en üstteki pik yakası Çubuk: Ana direklerin üzerine konulan ekleme direkler |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- D - Dabılbatım: Gemilerin karinası yırtıldığında teknenin su almaması için postaların iç tarafına ikinci bir kaplama konur ki, bu iki kaplama arasındaki double-bottom denir ![]() ![]() Deniz Demiri: denizde ve rüzgarda hareketsiz kalan teknenin dalgalar borda vermemesi için baştan veya kıçtan denize attıkları koni şeklindeki branda torba ![]() Dakron: Yelken yapımında kullanılan kumaş ![]() Dese etmek: Halatın veya zincirin iyice gerilmesi Dingi: Bir çifte kürekle kullanılan patalya Direk fistanı: Direğin güverteye girdiği veya etrafına çevrilen kuşak Doblin: Bir halatın iki çıması arasındaki sarkık kısım Doblin almak: [Vermek, tutmak] Bir halatın iki çımasının gemide kalmak üzere bordadaki veya sahildeki bir babaya iki, üç kez sarılması Döküntü: Deniz yüzeyine yakın kayalık kümeler Döşekli: Altı düz olan tekne Dirisa etmek: Yön değiştirmek, rüzgarın dirisa etmesi, bumbayı dirisa etmek Dümen: Gemiyi istenilen yöne çevirmek için saç veya tahtadan yapılmış olup kıç tarafa monte edilen yelpaze şeklindeki bir parça Dümen başlığı: Yeke evini kuşatmak - kuvvetlendirmek için dümen şaftının etrafına geçirilen maden başlık [=dümen tası] Dümen bodoslaması: Kıç bodoslama Dümen boğazı: Dümen yelpazesinden yukarıda kalan kısım Dümen dolabı: Dümen yekesine bağlı mekanizmasını çevirebilmek için yapılmış olan aygıt ![]() Dümen yelpazesi: Dümenin esas ana parçası Dümen zaviyesi: Dümen yelpaze sathının omurga ile yapmış olduğu açı Dümenci pusulası: Dümen dolabının hemen önüne konulmuş olan mıknatıslı pusula Dümentası: Yekenin dümene bağlandığı en üst kısım |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- E - Edonanımı: Mekanik olan ırgat gibi aygıtların el ile çalışabilmesi için yapılmış olan donanım Eğlenmek: Bir teknenin stop ederek veya çok ağır yol ile gideceği yere varması El dümeni: Kol gücü ile bir taraftan diğer tarafa basılan dümen El incesi: Bir tekneden diğerine veya sahile atılan ucunda kurşun bir ağırlığın ceviz ile kaplı olduğu ve sonuçta bir halatın bağlanarak gönderildiği, parekete savlosu gibi incecik bir halat El iskandili: Elektrikli iskandil olmayan teknelerde,derinlik ölçmek için çımasına 5 kg lık bir kurşun asılmış ve üzerine kulaç taksimatı yapılmış olan savlo - F - Faça etmek: Seren yelkenlerin bir taraftan prasya olduğu halde kapatılması Façuna etmek: Badarnanın tel veya mürnel ile sıkı sıkıya bağlanmasıdır ![]() Falaka: İki matafora cundaları arasında bulunup can halatlarının bağlandığı tel halat ![]() Farş tahtaları: Ağaç bir teknenin sintine üzerindeki aralıklı tahtaları Filika: Savaş gemilerindeki kürekli veya yelkenli tekneler Fırdöndü: Zincirin gamba almaması için aralara konan bir eksene bağlı olarak dönen iki yarım bakladan oluşan kilit Firengi: Güvertedeki suyun denize akıtılabilmesi için yalı kütükleri üzerinden bordaya açılan oluklu delikler Flador: Çarmıhların gerilmesi için kullanılan sistem Flama: Üç köşeli sancak Flasa: Halatı meydana getiren incecik ipler Flok: Baş taraf çekilen üç köşe yelken Fora etmek: Bir yere bağlanmış olan halatın oradan çıkartılması [Sivil denizcilikte: MOLA] Frişka: Bütün yelkenleri camadan vurmaksızın kullanılabilecek derecedeki sert rüzgar Fundo (Funda): Demirlemek için verilen komut |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- G - Gabya: Ana direk ile babafingo çubuğu arasındaki çubuk veya yelken Gaga: Demirin iki ucundaki tırnakların en uç kısmı Gamba alamak: Halatın veya zincirin kendi etrafında dönmesi veya burulması Genova: Flok yerine çekilen çok daha büyük flok Gerdel: Gemi ve teknelerde kullanılan tahta kova Giz: Kıç direkteki kısa seren Gomina mil: uzunluğun 1/10 = 185 metre Gönder: İnce düz ve uzunca olarak çekilmiş çubuklar ![]() Göz demiri: Bir gemide kullanılan ana demirler Gradin yakası: Bir yelkenin yan kenarları Grandi direği: Birden fazla direkli gemilerdeki en yüksek direk Gulet: Brig'ten küçük iki direkli hafif armalı pruvası kabasorta armalı, praçılaya benzer uskuna Gurcata: Bir direk üzerinde çanaklık kurmak için mauna kolları üzerine omurgaya aykırı olarak yerleştirilen kollar ![]() ![]() Güverte: Gemilerde ve teknelerde baştan kıça kadar döşenmiş tahta veya madeni platform döşeme Güverte kaplaması: Güvertenin kaplanması için kullanılan malzeme Güverte hattı: Güvertenin bordadaki izdüşümü |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- H - Halat: Bitkisel sentetik veya çelikten yapılmış ve bükümlenerek çeşitli kollarda birbirlerine sarılmış, bükülmeye ve çekmeye uygun urgan Halat bosa: Demir atıldıktan sonra demirin ağırlığını ırgat üzerinden almak için çımaları güvertedeki mapalar bağlı diğer uçlarında ceviz bulunan kısa halatlar ![]() Hamla: Kürek çekilirken küreğin bir periyot içindeki mesafesi [Hamle] Hamlacı: Kürekli teknelerde serdümene en yakın kürekçi Havuzluk: Yelkenli veya kürekli bir teknede kıç tarafta topluca oturulacak yer ![]() Hırça mapası: Zincirin zincirlikteki çımasının omurgaya bağlandığı kilit Hisa etmek: Bir şeyi yukarı kaldırmak ![]() - I - Irgat: Demir almada, halatları dolayıp gemiyi yanaştırmada veya karaya çekmede kullanılan, hidrolik, elektrikli, istimli veya insan kuvvetiyle çalıştırılan yatay veya dikey mekanizma [Yatay ve manivela kuvvetiyle çalıştırılanlar = bocurgat] Iskaça: Direk ve cıvadraların alt başların alt başlarındaki topukların yerine oturması için açılmış olan yuva Iskanca: Değiştirmek [nöbet, vardiya, kürek] Iskarmoz: Kürekli teknelerde küreğin bağlanması veya oturması için ay veya çelik şeklindeki lumbar ıskarmoz denilen aygıtlar Iskota: Yelkenlerin iskota yakalarını kullanmak, yelkeni rüzgar ile doldurmak için halat - palanga donanımı Iskota yakası: Kabasorta yelkenlerde alt yakalar; randa, pik veya floklarda alt geri köşe - İ - İç omurga: Postaları [bir ahşap teknede] omurgaya daha sıkı bağlamak için baştan kıça kadar uzanan ikinci bir omurga İğnecik: Dümenin kıç bodoslamaya bağlanabilmesi için, erkek ve dişi olarak konmuş olan menteşe İskandil: Denizin derinliğini ölçmek İskandil: Kurşunu İskandil salvolarının bağlandığı ağır kurşun - ağırlık İskandil salvosu: İskandil kurşunlarının bağlandığı işaretli salvo İskarça: Bir liman veya koy içindeki kalabalık tekne gurubu, karışık olarak demirlemiş olan tekneler topluluğu İskele: Teknenin sol yarısı veya gemiye girip çıkmak için kullanılan sürme veya inip kalkan merdiven İskele tavası: İskelelerin alt ve üstünde girip çıkmada ilk basılan platform İspavlo: Katrasız kendirden yapılmış iki kollu sicim [kırnap] İstinga: Yelkenleri toplamak için kullanılan selviçe [Hareketli donanım] İstinga etmek: Yelkenleri toplamak İstralya: Direk ve çubukların cundalarında baş ve kıça doğru inen sabit arma, veya teknelerin postalarını baştan kıça kadar birbirlerine bağlayan kuşak İşkampavya: Harp gemilerinde personel taşımakta kullanılan motorlu büyük filika |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- K - Kabasorta arma: Serenleri direklere dik ve kemere istikametinde olan dört köşe yelkenli arma Kalastra: Kuntra güvertelerin üzerine alınan filikaların oturtuldukları ağaç veya metal kürsü Kaloma: Demir üzerinde bulunan teknelerin denizde bulunan zincir mesafesi ![]() Kaloma etmek: Zincir gerektiğinde daha fazla salmak, [Kaloma vermek] Kana rakamları: Gemilerin çektikleri su derinliğini göstermek için baş ve kıç dikmeler hizasına sancak ve iskele taraflara desimetre veya feet cinsinden çizilmiş rakamlar ![]() Kandilisa: Yelkenleri yukarı kaldırmak için kullanılan halat ![]() ![]() ![]() Kapele muşamba: Pusla, dümen dolabı, kaporta, vinç gibi kısımların yağmur ve güneşten korunması için yelken brandasından yapılmış kılıfların geçirilmesi için verilen emir ![]() Kaplama: Postaların üzerine boyuna kaplanan saç veya tahtalar ![]() Kaporta: Gemi veya tekne içindeki kapılara ve güverteden aşağı iniş ve çıkış merdivenlerinin üzerindeki kapalı yerlere denir ![]() Karanfil: Pruva ve grandi direği cundaları arasındaki tel halat Karavele kaplama: İçi kutrani dışı armuz kaplama olan bir kaplama şekli ![]() Karina: Bir teknenin su altında kalan ıslak kısmı (dış kısmı) ![]() Karula yakası: Bir yan yelkenin direğe yakın alt yakası (köşesi) ![]() Kasa: Halatların çımalarına açılmayacak şekilde yuvarlak şekilde yapılan ve dikişle emniyete alınan yuvarlak büyük halkalar ![]() Kasara: Teknelerin baş orta ve kıç kısımlarında güverteden daha yüksek olan güvertelere veya kısımlara denir ![]() Kastanyola: Demir zinciri akarken durdurabilmek için ırgat etrafına konan demir veya çelik şerit çember (bir çeşit fren balatası) ![]() Kavanca: Herhangi bir şeyi bir taraftan diğer tarafa geçirmek veya aşırmak ya da bir yerden diğer bir yere aktarmak ![]() Kemere: Güvertenin döşenebilmesi için posta uçlarını birleştiren enine (omurgaya dik) konan kısımlardır ![]() ![]() Kerte: Bir dairenin 32'de biridir ![]() ![]() Kerteriz: Herhangi bir maddenin bir tekneden olan yönünü mıknatıslı veya cayro pusla ile tayin etmek veya ölçmek ![]() Kerye: ıki haltı birleştirmek için veya halatın çımasına geçici kasa yapmak için [sadece madeni halatta] kullanılan cıvatalı mengene Kıble: Güney Kıç: Teknenin geri tarafı Kıç bodoslama: Omurgadan kıç taraf kaldırılan dik kısım [Ağaç veya maden] Kıç gönderi: Kıç tarafta sancak çekilmesi için dikilmiş olan gönder ![]() Kilit: 12,5/15 kulaç zincir uzunluğu veya iki kilit zinciri birbirine bağlayan bir tarafı değirmi diğer tarafı harbili bir cins zincir baklası ![]() Kinistin valfı: Gerektiğinde bir tekneye denizden su almak için su kesiminden aşağıya konmuş ve gerektiğinde uzaktan açılıp kapatılabilecek valf ![]() Koç boynuzu: Baş ve kıç omuzluklar ile mataforaların üzerinde bulunan ve halat volta etmek için kullanılan boynuz şeklinde iki kulaklı madenler ![]() Kol: Flasaların bir tarafa bükülmesi sonucu halatta elde edilen elemanlar ![]() ![]() Koltuk: Bir teknenin aborda olduğu yere sıkılması için baş ve kıç omuzluklardan verdiği halat ![]() Kontra mizana direği: Mizana direğinin gerisindeki direk Kontra omurga: Ana omurganın aşınmaması için altına konan şerit halindeki parça ![]() Kontra tavlon güverte: Eski harp gemilerine ait bir güverte katı Kontrata mizana direği: Kontra mizanadan sonraki kıç direk Körkapak: Lumbuzları içerden kapayan demir kapak Kuntra: ıskota yakasına bağlanan iki inceden birisi iskota olarak kullanıldığında diğeri kuntra olur ![]() ![]() ![]() Kurt ağazı: ıçinde halat geçmesi için güverte üzerinde baş ve kıç omuzluklarına monte edilen demir yastıklar ![]() Kutrani kaplama: Ahşap diagonal (çapraz) kaplama Küpeşte: Güverte üstündeki borda kaplaması ![]() Kürek lumbarı: Askeri filikalarda iskarmoz yerine küreklerin oturtuldukları oyuk yerler (küpeştede takazlık tahtasında) |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- L - Laçka: Boşver, boşalt, boşalmış gevşemiş anlamında ![]() Lale halatı: Dümenlerin denizli havalarda düşüp kaybolmaması için dümen yelpazesinden geçip teknenin kıçına bağlanan bir ince savlo ![]() Larmo: Flokların açıldığı istralya (Bazen flok larmosu da denilir) ![]() Lava etmek: Boş al ve ger anlamında bir emir ![]() Lavra deliği: Bir teknenin içindeki suyu askıya alıp boşaltmak için açılmış delik (Genellikle kıç tarafta havuzluğun altındaki kruzlu yerde) ![]() Lif: Nebati halatın yapıldığı malzemenin en ince parçası Liga camadan: Yelkeni küçült, camadana vur demektir ![]() Limbo: Bir şeyin bir taraftan diğer tarfa aktarılması ![]() ![]() Livar: Balıkçı teknesinde balıkların taze kalması için alt tarafı denizle ilgili tahta havuz ![]() Loça: Demir zincirinin akması için açılmış deliklere geçirilmiş madeni oluk ![]() Lokma: Zincirin baklalarının ortasına takviye için konmuş parça ![]() Lumbara ağızı: Gemilere girip çıkılan bordada açılan dört köşe kapak ![]() Lumbuz: Gemideki pencerelere verilen isim ![]() - M - Mandar: Yelkenli teknelerde, yelkeni ve/veya yelkenleri direğe basmaya yarayan basit makaralı sistemlerdir ![]() Manika: Bir teknenin alt kısımlarına güverteden aşağıya doğru havalandırma için konulan geniş boru ![]() Mapa: Sabit halka Martin demiri: Çipo ve kolları aynı düzeyde ve kolları da beden etrafında dönebilen bir sistemdeki demirdir ![]() Mastalya: Tahta leğen ![]() Mastori postası: Bir teknedeki en geniş posta ![]() Matafora: Teknelerde veya sahilde filika veya botların asılabilmesi için uçlarında palanga bulunan aygıt ![]() Matafyon: Yelken ve tentelerin delik açıldığında yırtılmaması için delik etrafının takviye edildiği alüminyum veya halat yassı halka ![]() Mayna etmek: Aşağı indirmek (ağır ağır) ![]() Meme: Demir kollarının demir bedenine birleştiği noktanın alt kısmı ![]() Mezestre: Yarıya kadar indirmek ![]() Mil (deniz mili): Denizdeki uzunluk ölçüsü ![]() ![]() Mizana direği: 3 direkli bir yelkenli gemide en kıçtaki direktir ![]() Mevcet: Hamak sarılan incelere denir ![]() - N - Neta: Muntazam, düzgün, tertipli veya emniyetli anlamına gelir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- O - Omurga: Bir teknenin postalarının üzerine oturtulup bağlandığı ve baştan kıça kadar devam ettiği ağaç/madeni parçalardır ![]() ![]() Omuzluk: Teknenin baş ve kıç tarafındaki 45 derecelik açı civarındaki istikamet ![]() Orsa: Yelkenleri elden geldiği kadar rüzgarın estiği tarafa yaklaştırarak seyretmek ![]() Orsa yakası: Bir yelkenin direk tarafındaki veya rüzgar üstü tarafındaki yakasıdır ![]() Orsa alabanda eğlenmek: Rüzgarı bordaya alarak, yelkenleri birbirinin aksine alıp tekneyi yolundan alıkoyup vakit geçirmektir ![]() Orsa alabanda tramola: Teknenin başını rüzgara alıp bir kuntradan diğer kuntraya geçmektir ![]() Orsa halinde: Bir teknenin mümkün olduğu kadar rüzgarın estiği cihete yakın seyredişi ![]() Orsa pupa çemberi: Bumbanın cundasına yakın ve iki tarafında da mapa bulunan madeni çember ![]() Orsada kazanmak: Bir teknenin orsa seyrinde az düşme yapıp istediği tarafa gidişte kazanması ![]() Orsaya kaçmak: Bir yelkenli teknenin devamlı olarak baş tutamayıp rüzgar üstüne kaçmasıdır ![]() - Ö - Öksüz kemere: Kemerenin ortadan kesilmiş olarka yanda kalan kısımları ![]() - P - Palamar: Gemilerin rıhtıma veya iskeleye bağlanmasında halattan daha kalın yomalara verilen isim ![]() Palanga: Bir halat ve anaz iki makaradan oluşan kaldırma mekanizması Palavra güverte: Eskiden harp gemilerinde topların bulunduğu güverte Pasarella: Tekneye iniş ve biniş için kullanılan ahşap veya metal mekanizma ![]() Patalya: 1-3 çifteye kadar kürekli ahşap teknelere harp gemilerinde verilen isim ![]() Patrisa: Çubukların bağlanması için cundalarından aşağı ve geriye doğru inen ve tekneye bağlanan sabit arma Pik: Giz veya serenlerin üzerine açılmış üç köşe yelken ![]() Pik yakası: Bir yan yelkeninin üst ve köşedeki yakasıdır ![]() Piyan: Bir halatın çımasının açılıp dağılmaması için çımasına ıspavlo veya gırcala ile yapılan bir çeşit düğüm şekli ![]() Portuç: Alet edevat veya boya gibi sair şeylerin saklanması için kullanılan dolap veya kamara gibi yerler ![]() Posta: Üzerine kaplama tahtalarının [veya saçların] tespit edildiği ağaç veya maden eğriler [kaburga] Pruva: Bir teknenin ön tarafından ileri istikameti ![]() Pruva direği: Birden çok direkli teknede baş taraftaki ilk direk ![]() Puntel: Güvertenin kuvvetlendirilmesi için alttan dikine konan destek veya güverte üzerindeki vardevelaların tutmak için güverteye dik olarak konulan demir çubuklar ![]() Pupa palangası: Ana yelkenin üst yakasını germeye yani üst yakasındaki toru azaltmaya yarayan ve bumba yüksekliğini ayarlayan direk ile bumba arasındaki palanga sistemidir ![]() Pusla: Rota istikametlerini gösteren, kerteriz alıp mevki konmasına yardım eden mıknatıslı veya cayro devvaresi ile çalışan seyir aletidir ![]() Pusla kartı: Pusla ibrelerinin üzerine oturtulmuş derece veya kerte taksimatı bulunan daire şeklinde bir karttır ![]() Pusla mihveri ekseni: Pusla kartının merkezinin oturduğu ucu sivri bir iğnedir ![]() Pusla tası: Mıknatıslı pusulalarda pirinç veya bakırdan yapılmış (manyetik etkisi olmaması için) yarım küre biçiminde içi boş bir tastır ![]() Puta: Koymak, donatmak (puta kürek) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- R - Radansa: Halatların çımalarında kasa yapmakta kullanılan madeni halka biçimindeki malzeme ![]() Randa yelkeni: Yelkenli bir teknede en geriye açılan yan yelkeni ![]() Roda: Kullanılmamış, açılmamış nebati halat sargısı ![]() Rota: Geminin üzerinde gittiği çizgi ![]() Ruba etmek: Yelkenle rüzgarı başa alarak tekneyi geriletmek ![]() Rüşvet güverte: Yolcu gemilerinde filikaların üzerine oturtulduğu kalastraların bulunduğu güverte ![]() Rüzgar altı: Rüzgarın estiği yönün aksi ![]() Rüzgar yakası: Bir yelkende rüzgarın estiği taraftaki yaka ![]() Rüzgarüstü: Rüzgarın estiği yön ![]() - S - Safra: Bir teknede denge sağlanması için sintinesine konan ağırlık ![]() Sağanak: Rüzgarın eserken birdenbire şiddetli esmesi ![]() Salma: Bir teknenin rüzgara veya akıntıya bağlı olarak dönmesi Salma omurga: Yelkenli bir teknede içerden indirilip kaldırılan madeni veya ağaç levha ![]() Salpa: Demirin deniz dibinden kurtulması, ağırlığını zincire binmesi ![]() Sancak: Bayrak veya teknenin sağ yarısı, sağ tarafı Sancak alabanda: Dümenin sancak tarafa doğru en çok basılabilmesi için verilen emir ![]() Sancak gönderi: Kıç tarafa güverteden sancak çekmek için dikilmiş gönder ![]() Saravele: Yelkenin sarılması için verilen komuta denir ![]() Savlo: Sancak çekmek için kullanılan 1,5 burgatalık ince halat Selviçev: Yelkenli bir gemi armasındaki hareketli halatlar ![]() Seren: Direkler üzerinde yelken açmak için ve işaret çekmek için yatay olarak bağlanmış gönder ![]() Seren yakası: Yelkenlerin derene bağlı üst kısımları ![]() ![]() Sığ su: Denizin (genellikle sahil kısmına yakın) herhangi bir kısmında teknelerin seyretmelerine uygun olmayacak şekilde az su bulunan pek derin olmayan yerlere denir ![]() Silyon feneri: Gece ve karanlıkta gemilerin seyir halindeyken pruva ve grandi direkleri cundalarında yaktıkları ufkun 20 kertelik bir sahasından berrak havada en az 5 milden görülebilen ve pruvadaki grandiye nazaran daha aşağıda olan fenerlerdir ![]() ![]() Sintine: Bir teknenin su altında kalan ıslak kısmının iç tarafıdır ![]() Sis işareti: Siste seyir halindeki gemilerin birbirlerine durumlarını belirtmek üzere düdükle verdikleri işaret ![]() Sis kampanası: Demirde veya şamandırada yatan gemilerin siste mevkilerini belirtmek için çaldıkları kampana Siy: A Kürek çekerken tekneyi geriye itmek için verilen komut ![]() Soğra (sokra): Armuz kaplamada, kısa gelen kaplama tahtalarının uçlarının birleştiği yerdeki çizgi ![]() Suga etmek: Vira edip sıkıştırmak ![]() ![]() Su hattı: Teknenin gövdesinde ıslak yüzeyle kuru yüzeyi arasında meydana gelen çizgi ![]() Sübye armalı: Direklerinde seren yelkenleri olmayıp sadece yan yelkenleri bulunan tekneler ![]() Sülyen: Yeni konan ya da raspa edildikten sonra temizlenmiş olan çelik veya demir saçlar üzerine koruyucu bir astar olarak sürülen genellikle kırmızı renkteki boya Sürme omurga: Salma omurga da denilebilir ![]() ![]() - Ş - Şapka: Direklerin üst uçlarına geçirilmiş yuvarlak tabla Şeytan çarmıhı: İki halat arasına ağaç basamaklarla yapılan bordadan sarkıtılan merdiven ![]() - T - Talvek hattı: Boğazlarda ortadan geçtiği varsayılan hat ![]() Tarak gemisi: Limanları ve geçitleri derinleştirmek için kepçeli olarak yapılmış özel gemi ![]() Tava: Borda iskelelerinin altında ve üstünde durulacak yer [İskele tavası] ![]() Tavlon güverte: Çok güverteli gemilerin üsten itibaren aşağıya doğru beşinci güvertesi ![]() ![]() Tayfa: Ticaret gemilerindeki gemiciler ![]() Tente: Güverteyi yağmur ve güneşten korumak için güverte üzerine açılan branda veya başka bir malzemeden yapılmış örtü ![]() Tente omurgası: Tentenin orta kısmına ve altına konulan ağaç ![]() Tersane: Gemi yapılan fabrika, tezgah veya sanayi merkezi ![]() Tirenti: Bir halatın çekilen çıması ![]() Tırnak: Demirin kollarının ucundaki tırnak şeklindeki kısım ![]() Toka etmek: Bir şeyi yerine kadar kaldırmak [Sancak toka etmek, işaret toka] ![]() Tornistan: Geri gitmek ![]() Tramola: Yelkenle seyirde rüzgarın bir kontradan diğer kontraya önce pruvanın geçmesi ile yapılan dönüş ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Denizcilik Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Denizcilik Terimleri Sözlüğü- U - Uçkurluk: Bir sancağın direk veya rüzgar üstü tarafındaki yakasındaki takviye edilmesi için geçirilen beyaz renkli şerit ![]() ![]() Uskuna: Pruva direği kabasorta armalı, grandi direği sübye armalı iki direkli yelkenli tekne ![]() Usturmaça: Bir birinin üzerine veya rıhtıma yanaşan teknelerin bordalarının göçmemesi veya boyalarının bozulmaması için araya koydukları ağaç,i lastik, plastik veya halatlardan yapılmış olan, balon, silindir biçimindeki yastık ![]() - V - Varagele: İki nokta arasında gerilmiş olan kuvvetlice bir halat üzerinde hareket eden bir makaraya bağlı sepet veya iskemle donanımlı insan ve eşya taşımak için kullanılan donanım ![]() Vardavela: Teknelerin küpeştelerinde ve borda iskelelerinde personelin korunması için dikilmiş bulunan sabit veya yatar kalkar puntellerin üzerine yatay olarak geçirilmiş demir veya ağaç tiriz ![]() Vardavela punteli: Küpeştelere konmuş olan ağaç veya demir sabit veya yatıp kalkan punteller ![]() Varil: Mancana büyüklüğündeki madeni fıçı ![]() Veledibarka: Fırtınalı havalarda pruva ana istrelyası üzerine açılan flok ![]() Veleistralye yelkeni: Pruva direğinden sonra gelen direk üzerine açılan yan yelkenin sereni ![]() Velena: Direkler arasındaki istrelyalar üzerine açılan üçgen şeklindeki yelkenler ![]() Vento: Bumbaları ve mataforaları bir taraftan diğer tarafa dirisa edebilmek ve sabit tutabilmek için cundalarından alınan halatlar ![]() ![]() Vinç: Gemiye yük alıp vermede kullanılan, ambar ağızlarına yakın olarak konmuş hidrolik - elektrik veya istimle açılan makineler ![]() Vira: Vidayı, cıvatayı, ırgat veya vinci çevirmek sarma yönünde verilen komut ![]() Viya: Gemiyi veya tekneyi istenilen rotaya döndükten sonra, istenilen yöne seyredilmesi için verilen komut ![]() Volta: Bir halatın babaya veya biteye bir kez dolaştırmak ![]() Volta almak: Halatın veya demir zincirinin birbirine dolaşması ![]() - Y - Yaka: Yelkenlerin köşelerine ve yakalarına denir ![]() Yakamoz: Su içinde ışık biriktirebilen tekhücrelilerin total yansıma halinde ışıldaması ![]() Yalpa: Teknenin sancaktan iskeleye, iskeleden sancağa dalgaların bordadan alınması ile sallanması ![]() Yalpa omurgası: Teknelerin yalpalamasını azaltmak için karina kısmına baştan kıça doğru uzunan omurga biçimindeki çıkıntı ![]() Yan yelkenler: Yarım serenler ve gizler üzerine açılan yelkenler ile flok ve valenalar ![]() Yarımoturak: Kürek çekerken ayak dayanılan ağaç puntal [yatay] ![]() Yaslamak: Bir teknenin hareket kabiliyetini kaybederek, akıntı veya rüzgar etkisi ile bir rıhtıma veya başka bir tekne üzerine düşmesi ![]() Yeke: Dümen başına takılıp dümenin istenilen tarafa basılması için kullanılan demir veya ağaçtan yapılmış kol ![]() Yelpaze: Dümenin su içindeki en geniş kısmı ![]() Yoma: Genellikle kalın halatlara denir ![]() Yürya: Bir palanganın tirentisini veya bir halatın elle çekerken üzerine yatarka mola vermeksizin çekmek ![]() - Z - Zincir manikası: Zincirlik ile üst güverte arasında zincirin arasından geçtiği madeni boru ![]() Zincirlik: Teknelerin baş tarafında başaltında demir zincirlerinin muhafaza edildiği yer ![]() Zırh güverte: Eski zırhlı harp gemilerinde mermilerin delip geçmemesi için konan çelik güverte ![]() |
![]() |
![]() |
|