![]() |
İstanbulun 100 Hamamı Kitap Tanıtımı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbulun 100 Hamamı Kitap Tanıtımıİstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmacı-yazar Akif Kuruçay tarafından 'İstanbulun Yüzleri' serisinin 46 ![]() ![]() ![]() Kuşluk Hamımında Önceliği Kapıya Asılan Havlunun Rengi Belirlerdi Eski İstanbulda saray ve konaklardaki özel hamamların yanı sıra, mahallelerde halka açık hamamlar bulunurdu ![]() Halk hamamlarının çoğu çifte hamamdı, yani kadınlar ve erkekler ayrı hamamları paylaşırdı ![]() ![]() Dinlere Göre Hamam Farkı İmparatorluk İstanbulu'nun hamamları yalnızca cinsiyete değil, aynı zamanda dinlere göre de ayrılırdı ![]() ![]() Evlenecek Kızlara Gelin, Loğusa Kadınlara Kırk Hamamı Hamamlar, temizlik işlevinin yanında birçok kültürü de beraberinde yaşatırdı ![]() ![]() ![]() Erkekler için kahvehane neyse kadınlar için hamam oydu Osmanlı döneminde hamamların kullanılma biçimi, mahalle kahvehanelerinin kullanılma biçimiyle paralellik gösteriyordu ![]() ![]() ![]() Kullanılan araç ve gereçler sosyal statüyü belirlerdi Özellikle Tanzimat sonrasında kadın zevkinin en ince detaylara işlediği hamam araç ve gereçleri etnografik bir hazine niteliğindeydi ![]() ![]() ![]() Kadınların hamam alayı Osmanlı kadınının hamam yolculuğunu yazılı ve görsel olarak anlatan tarihi belgeler gayet ilgi çekici ve renklidir: Evlerdeki hummalı hazırlıklar tamamlandığında, önde hanımefendi, arkada başlarında taşıdıkları oyalı, işlemeli çamaşır-azık bohçaları ve elleriyle kavradıkları diğer malzemelerle kalabalık bir halayık grubunun adeta bir hamam alayı oluşturmaları; kafilenin konaktan hamama intikali, malzemelerin törensel bir edayla hamamdaki teşhiri harkulade bir görünüm arz ediyordu ![]() Arnavut Tellak Patrona Halil Osmanlı döneminde en meşhur tellaklar Arnavutlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamamlar gelir getiren müesseseler oldukları için camilerden sonra en tercih edilen sosyal yapılar olarak gerek müstakil, gerekse içinde birçok sosyal ihtiyacı karşılayacak nitelikte tesislerin bulunduğu dev külliyelerin bir parçası olarak inşa edildi ![]() Kanuni Sultan Süleyman döneminde Osmanlı'da külliye ve halk hamamlarının inşasında önemli bir artış yaşandı ![]() Anadolu ve Avrupa yakası olarak iki bölümde tarihi bilgileri verilen hamamlar arasında Arasta, Arabacılar, Sütlüce, Sultan Süleyman, Çinili, Çarşı, Selamsız, Selimiye, Kulaksız, Kocamustafa Paşa, Küçük, Sofular, Şengül, Şifa, Ağa, Altunizade İsmail Paşa gibi 100 bina bulunuyor ![]() Hürrem Sultan Hamamı (Ayasofya Hamamı) Sultanahmet Camisi ve Ayasaofya Müzesi arasında Türk hamam mimarisi açısından en görkemli yapılarından olan Haseki Hürrem Sultan Hamamı, İstanbul'daki mevcut en büyük Türk hamamıdır ![]() Bu hamam Kanuni Sultan Süleyman tarafından eşi Hürrem Sultan adına 1556 yılında Haseki Külliyesi'ne gelir sağlamak amacıyla Mimar Sinan'a yaptırıldı ![]() Yüzyıllarca hamam olarak hizmet veren bina, 1 ![]() ![]() ![]() Çemberlitaş Hamamı 3 ![]() ![]() Çeşitli dönemlerde farklı amaçlar için kullanılan ve 1988'de tekrar asli hizmetine dönüştürülen Çemberlitaş Hamamı turistler tarafından İstanbul'da en çok rağbet edilen tarihi mekanlar arasında yer alıyor ![]() |
![]() |
![]() |
|