![]() |
Factoring |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() FactoringFactoring Factoring alacak hakkının satışıyla firmalara fon sağlayan bir finans yöntemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Factoring faaliyetlerinin 1973 sonunda dünyada ortaya çıkan petrol krizinden sonra büyük gelişme gösterdiğine tanık oluyoruz ![]() ![]() A ![]() Factoring büyük çapta kredili satış yapan firmaların alacak haklarının faktör ya da factoring şirketi olarak bilinen finansal kuruluşlar tarafından satın alınması şeklinde yapılan bir faaliyettir ![]() ![]() ![]() ![]() Yurtiçi faktoring aynı ülkede faaliyette bulunan alıcı,satıcı ve faktor şirketi arasında yapılan factoring işlemidir ![]() Borçlunun yabancı bir ülkedeki ithalatçı olması durumunda,alacaklarını satmak isteyen bir ihracatçı,kendi ülkesindeki bir faktoring şirketine satışlarının tutar ve yapısı hakkında bilgi veren bir formla müracaat eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İhracatçının ve muhabir factoring şirketlerinin 'alacak devir belgesi'ni imzalamalarıyla alacaklar ihracatçının mülkiyetinden çıkarak faktoring şirketine geçmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Factoringle ilgili olarak çeşitli uygulamalara rastlanmaktadır ![]() iskontolu(maturity-discounting)şeklinde isimlendirmek mümkündür ![]() Açık factoringde satıcı kendi adına düzenlediği faturada alacağının muhatabının factor şirketi olduğunu vurgular ![]() ![]() Gizli factoringde satış defterini factor tutar ![]() ![]() Uygulamada en çok rastlanan geleneksel factoringde borçlunun fatura tutarlarını ödememesi durumunda risk tümüyle factor kuruluşça üstlenilir ![]() ![]() ![]() Vadeli factoringde satıcı factorden kredili satışların ortalama vadesi üzerinden ay sonlarında toplu tahsilat yapar ![]() ![]() Factor kuruluş bir yanda sağladığı hizmetlerden dolayı komisyon elde eder öte yandan da vadesinden önce çekilen paralardan iskonta elde eder ![]() ![]() C ![]() Factoring genellikle tüketim malı ve hafif teçhizat satan ya da ihraç eden firmalara yönelik bir finansman aracıdır ![]() ![]() ![]() i ![]() ![]() Factoring hizmetinden yararlanan firmanın,kredili satış hadlerinin vadelerinde ödenip ödenmeyeceği endişesi olmaz ![]() Gecikmiş alacakların izlenmesi ve günlük nakit girişinin nakit çıkışını karşılayamaması gibi sorunu olmaz ![]() Üretimin artırılması,yeni pazarların araştırılması gibi konularla uğraşması kolaylaşır ![]() Ayrıca factor firma,yaygın dış ülke bağlantıları aracılığıyla ihracatçılara yeni pazar olanakları konusunda danışmanlık yapabilir ![]() ii ![]() ![]() Günümüzde alışverişlerin temel unsuru olan kredili satış işlemlerinde en önemli nokta kredi açılacak alıcı ya da ithalatçıların isabetli olarak saptanmasıdır ![]() ![]() ![]() iii ![]() ![]() Kredili satışların muhasebeleştirilmesi işini factor üstlendiği için,satıcı firma ya da ihracatçı kendisinden kredili bir mal alan bir müşterisi için ayrı bir hesap açma ve bu şekilde açılmış pek çok hesabınizlenmesi yükünden kurtulmaktadır ![]() iv ![]() ![]() Kuşkusuz factor firmaların satıcılara ve ihracatçılara sağladığı bu avantajların bir maliyeti vardır ve bu maliyet oldukça yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alacakların tahsil süresi esasında,ithalatçının ödemelerinde bir gecikme olursa,factor bizzat ihracatçıya göre daha serttir,daha az diplomattır ![]() III ![]() Forfaiting özellikle vadeleri altı aydan başlayan yatırım malları ihracatında kullanılan bir finansman tekniğidir ![]() ![]() ![]() Forfaiting işlemlerinin mazisi,dünya yapısının önemli ölçüde gelişme gösterdiği 1950 li yılların sonlarında ve 1960 lı yılların başlarına kadar uzanmaktadır ![]() ![]() A ![]() Forfaiting de yurt dışından ithal edilmek istenen bir yatırım malının bedeli,söz konusu olan malların ekonomik ömrüne yayılarak taksitlerle ödenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İhracatın finansmanında forfaiting tekniğinin işleyişini şöyle özetleyebiliriz: - İhracatçı - İthalatçı - Aval ya da garanti veren banka - Alacak hakkını satan banka(forfaiter) Olmak üzere dört taraf vardır ![]() Bu dört taraf arasındaki mal,senet ve para akışı şu şekilde olmaktadır ![]() - Dışsatımcı ve forfaiter,forfait işlemi ile ilgili olarak aralarında bir sözleşme yaparlar - İthalatçı ihracatçıya sipariş verir ![]() - İhracatçı malları sevk eder ![]() - İthalatçının kabulünden sonra,bir banka tarafından da garanti verilerek ticari senet ihracatçıya gönderilir ![]() - İhracatçı ticari senedi forfaitere verir ![]() - Forfaiter faiz ve komisyonu düşerek mal bedelini ihracatçıya öder ![]() - Forfaiter söz konusu vadede ödeme yapması için aval ya da garanti bankaya başvurur ![]() - İthalatçı vade sonunda forfaitere ödemeyi yapar ![]() B ![]() 1 ![]() Forfaitinge konu olan alacaklar genellikle 5 yıl vadeli ve ödemeler alışlar aylık eşit taksitler şeklinde yapılmaktadır ![]() Forfaitingde işlemler ve ödemeler genellikle ABD Doları,Alman Markı ve İsviçre Frankı cinsinden yapılmaktadır ![]() - İthalatçını ihracatçıya verdiği senet ya da poliçeler forfaiter tarafından vadelerine göre belirlenen Foranda iskonto edildikten sonra ihracatçıya nakit olarak ödenmektedir ![]() ![]() - Forfaitingde en yaygın ödeme araçları bono,senet ve poliçelerdir ![]() - Forfaiting yapan firma alacaklarının ödenmemesi riskine karşı bir bankanın güvencesini isteyebilir ![]() ![]() - Mali gücü zayıf olan ihracatçılar forfaireden finansman olanağı sağlayabilirler ![]() ![]() 2 ![]() Forfaiting masrafları şu şekilde sınıflandırılabilir ![]() - Ticari riskin karşılanması özellikle banka avalı ya da güvencesi sağlama durumundaki ithalatçı için önemlidir ![]() ![]() - Ülke riski çerçevesinde politik riske ve transfer zorluklarıyla ilgili olarak %0 ![]() ![]() ![]() - Fon maliyeti çerçevesinde para kullanımı ve faiz riskinin karşılanmasında euro piyasa faiz oranları göz önüne alınır ![]() 3 ![]() - Para birimi,tutarı ve finansman süresi-ihracatçı ülke ithalatçının adı ve ülkesi - Garanti veren bankanın adı ve ülkesi - Forfaitinge konu olan alacağın hangi ödeme aracıyla ödeneceği(senet,bono,poliçe) - Bankaca verilen güvencenin cinsi - Anlaşma ve malların teslimiyle ilgili belgelerin teslim tarihi - Gerekli yetki ve lisana belgeleri - Ödeme yeri C ![]() Forfaiting ve factoring birbirine benzer işlemlerdir ![]() ![]() i ![]() ii ![]() iii ![]() Bununla birlikte iki işlem arasında bazı farklar söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Franchising bir rafine muhabir ilişkisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Franchisigde verici mallarını yurt içinde ya da yurt dışında yatırım yapmaksızın mallarını bir başka firma tarafından üretilmesini sağlar ve pazarlar ![]() ![]() Franchising özellikle Mc Donnalds,Pizza Hut,7 Eleven gibi hızlı yemek ve tüketim hizmetlerinde fazlaca rastlanan bir model olmuştur ![]() ![]() ![]() A ![]() Franchisingde taraflar karkarını en yüksek düzeye çıkarmak için birbirlerini seçme hakkına sahiptir ![]() Franchisingde alıcı (franchisee) vericisini belirlerken söz konusu mal ya da hizmetin (banka) ünlü bir isme sahip olmasını ve uzun yıllar piyasada denenmiş olmasını yeğler ![]() ![]() 1 ![]() Franchisingde verici taraf, alıcıya kullandığı isim ya da marka,bu mal ya da hizmetin üretim tekniği,isim,yönetim ve organizasyonuyla ilgili bilgileri vermekte ve alıcıyı sürekli olarak desteklemekle yükümlüdür ![]() Franchisingde alıcı taraf isim-marka imtiyaz hakkını bir bedel karşılığında kullanacak,kendisine verilen teknik bilgi ve hizmetlerden anlaşma hükümleri çerçevesinde yararlanacaktır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Franchisingle ilgili olarak standart bir anlaşma tipi yoktur ![]() ![]() Franchisingle ilgili bir anlaşmanın özelliklerini şöyle sıralayabiliriz ![]() - Franchisingle ilgili bir anlaşma iki yanlı ve tarafları bağlayıcı bir anlaşmadır ![]() - Franchising bir dağıtım ,pazarlama ve finansman yöntemidir ![]() - Mal ve hizmetin markası her yerde aynıdır ![]() - Franchisingde verici üretilecek mal ve hizmetle ilgili olarak dağıtım,tanıtım,reklam,araç gereç,bölge tahsisi gibi gerekli hizmetleri vermektedir ![]() - Franchisingi alan kendisine sunulan hizmetin bedelini karşı tarafa ödemelidir ![]() B ![]() Franchisingin türleri tarafların konumlarına ve işlemlerin içerikleri ve özelliklerine göre ikiye ayrılmaktadır ![]() ![]() C ![]() Franchising avantaj ve dezavantajları hem verenler hem de alanlar açısından söz konusudur ![]() 1 ![]() - Franchisingin alıcısı,vericisi tarafından yaratılmış ünlü bir isme sığınarak kolayca piyasaya girme,satış yapma,kar etme olanağı bulurlar ![]() - Alıcı genellikle çalışacağı sektörde bir ön tecrübeye sahip olmasına gerek kalmaz ![]() ![]() - Franchisingi alıcı firmanın belli bir süre (5 yıl) için başarı şansı %90 olarak saptanmıştır ![]() - Franchisingi alan firma diğer firmalara göre daha düşük faizli kredi bulma şansına sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() - Franchising alıcısı,benzer bir firmanın rekabetiyle karşılaşmaz ![]() ![]() - Verici firma,alıcısına kuruluş yeri seçimi ekipman temini,stok sağlama gibi konularda yardımcı olur ![]() - Kuruluş masrafları,franchising alıcısı firma için,bağımsız iş kurmaya göre daha azdır ![]() - Franchising, alıcısının işletme masraflarını azaltır ![]() ![]() - Franchising alıcısı vericinin bölgesel,yurt içi ve uluslar arası reklamlarından yararlanır ![]() - Verici firmanın araştırma geliştirme masraflarının araştırma geliştirme masraflarının sonuçlarından yararlanır ![]() ![]() - Kendi işini kurmak isteyenler risksiz bir avantaj sağlar ![]() - Alıcı firmalar işin alıcısı içinde karşılaşacağı sorunları,vericilerin ve diğer alıcıların deneyimleri sayesinde çözme olanağı bulur ![]() 2 ![]() - Franchising vericisi alıcı üzerindeki kontrolü her zaman olacaktır ![]() ![]() - Bazen alıcının bölgesel koşullarda meydana gelen değişikliklere uyması söz konusu olmayabilir ![]() - Franchising vericisiyle ilgili olumsuzluklar alıcısına da yansır ![]() - Alıcı firmanın verici firmaya sürekli ödeme yapması bir süre sonra alıcı firmaya zor gelmeye başlayacaktır ![]() - Alıcı firma girdiği işte umduğunu bulmayabilir ![]() - Alıcı firmanın verici firmayla yapmış olduğu anlaşmayı fes etme ya da firmasını bir başkasına devretme hakkı oldukça kısıtlanmıştır ![]() 3 ![]() - Franchising vericisi için sürekli ve periyodik bir gelir kaynağı oluşturur ![]() - Franchising vericisi daha geniş bir dağıtım ağı oluşturmak isterse franchising bir almaşık oluşturur ![]() ![]() - Franchising vericisi böylece çok hızlı bir şekilde dağıtım ağı oluşturacaktır ![]() ![]() - Franchising alıcıları,kendi ,işlerinin patronu oldukları ve bunun için bir parasal yatırım yaptıkları için bir ücretli yöneticiye göre daha fazla güdülenmiş olur ![]() ![]() ![]() - Franchising vericisi yaygın bir ağ adına davrandığı için toptan bir alım yapabilir ![]() ![]() - Franchising alıcısının kendi işini bırakıp bir başka işe atlama olasılığı azaldığı için,verici firma istikrarlı bir dağıtım ağına sahip olur ![]() ![]() ![]() - Franchising alıcısı yerel piyasalar merkezden tayin edilen bir yöneticiden daha iyi bilir ![]() ![]() - Satış noktaları çok dağınık ve satış hacmi mütevazi olan mal hizmet pazarlamalarında (fast-food) franchising büyük bir avantaj sağlar ![]() 3 ![]() - Franchising alıcısı vericisinin emir ve isteklerine tam olarak uymayabilir ![]() - Franchising alıcılarıyla vericilerinin parasal konularda çıkarları uyuşmayabilir ![]() - Franchising alıcıları zamanla vericinin sürekli kontrolünden sıkılabilir ![]() - Franchising alıcısı vericisine doğru rakamlar vermeyebilir ![]() - Franchising alıcıları zamanla kendi sistemlerini kurmaya yönelerek vericiyle rekabete girişebilirler ![]() Kaynak: 5mworld ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|