|  | Türkiye Büyük Millet Meclisi-TBMM |  | 
|  02-03-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Türkiye Büyük Millet Meclisi-TBMMTürkiye Büyük Millet Meclisi-TBMM Türkiye Cumhuriyeti'nin yasama organı olan Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) aynı zamanda millet egemenliğinin de simgesidir  TBMM ilk kez, İstanbul'un işgali nedeniyle çalışamaz duruma gelen Osmanlı Mebusan Meclisi'nin çalışmalarını ertelemesi üzerine 23 Nisan 1920'de Ankara'da toplanmıştır  Bu meclisi Mebusan Meclisi'nden gelen üyeler ve yapılan seçimlerde yeni seçilen milletvekilleri oluşturuyordu  1921 ve 1924 anayasaları yasama ve yürütme yetkilerini TBMM'de toplamıştı  1921 Anayasası uyarınca TBMM Hükümeti adı verilen İcra Vekilleri Heyeti (bakanlar kurulu) meclisten aldığı yetki ile onun adına yürütme görevini yerine getiriyordu  TBMM'nin yasa koyma, değiştirme ya da kaldırma, antlaşma yapma, savaşa ve barışa karar verme yetkileri vardı  TBMM başkanı aynı zamanda bakanlar kurulunun da başkanıydı  1923'te anayasada yapılan bir değişiklikte TBMM'nin kendi üyeleri arasından cumhurbaşkanını seçmesi ve bakanlar kurulunun cumhurbaşkanının atadığı başkanca oluşturulması öngörüldü  Hükümet cumhurbaşkanının onayından sonra TBMM'nin onayına sunulacaktı  20 Nisan 1924'te yürürlüğe giren yeni anayasada, 1921 Anayasası'ndan farklı olarak, yürütme yetkisinin İcra Vekilleri Heyeti eliyle kullanılacağı açıkça belirtildi  Ayrıca milletvekili seçimleri iki yıldan dört yıla çıkarıldı  Hem 1921 hem de 1924 Anayasası 1934'teki değişikliğe kadar kadınlara seçme ve seçilme hakkı tanımadığı için TBMM'de 1923-35 arasındaki dört dönemde kadın milletvekili yoktu  1960'taki 27 Mayıs askeri müdahalesinin ardından hazırlanan 1961 Anayasası yürütmeyi ayn bir kuvvet olarak düzenlemekteydi  Böylece kuvvetler ayrılığı ilkesi kabul ediliyor, TBMM yasama yetkisine sahip olurken yürütme yetkisi hükümete bırakılıyordu  Gene bu anayasaya göre TBMM, Cumhuriyet Senatosu ve Millet Meclisi'nden oluşmaktaydı  Bu iki meclis birleşik olarak toplanmasını gerektiren durumlar dışında ayrı ayrı çalışıyorlardı  Millet Meclisi'nce kabul edilen öneri ve tasarıların yasalaşması için Cumhuriyet Senatosu'nun onayı gerekiyordu  Millet Mec-lisi'nde 450 milletvekili; Cumhuriyet Senatosu'nda ise 150 seçilmiş üyenin yanı sıra cumhurbaşkanlığı kontenjanından seçilmiş 15 üye ile eski cumhurbaşkanları ve 27 Mayıs askeri müdahalesini gerçekleştiren Milli Birlik Komitesi'nin oluşturduğu "tabii senatörler" grubu yer alıyordu  Anayasa ile ilgili yasadaki koşullara uygun her Türk yurttaşı milletvekili seçilebilmekteydi  Senato üyesi olabilmek içinse 40 yaşını doldurmak ve yükseköğrenim görmüş olmak gerekiyordu  Yürütme yetkisine sahip olan hükümetin denetlenmesinde ağırlık, tümü seçilmiş üyelerden oluşan Millet Meclisi'ndeydi  Soru, genel görüşme, meclis soruşturması ve meclis araştırması her iki meclise de tanınan haklardı  Hükümetin ya da bir bakanın düşmesi sonucunu yaratabildiği için en önemli denetim yolu sayılan gensoru yetkisi ise yalnızca Millet Meclisi'ne tanınmıştı  Ayrıca bakanlar kurulunun güvenoyuna başvurduğu meclis de Millet Meclisi'ydi  TBMM'nin ortak toplantılarında ise başbakan ya da bir bakan hakkındaki soruşturma önergeleriyle Yüce Divan'a sevk konuları görüşülerek karara bağlanırdı  Cumhurbaşkanını da TBMM kendi üyeleri arasından seçerdi  12 Eylül 1980 askeri müdahalesinin ardından hazırlanan 1982 Anayasası yasama organını tek meclisten oluşan TBMM olarak belirlemiştir  TBMM ulusça tek dereceli, eşit, gizli ve genel oyla seçilen 450 milletvekilinden oluşur  TBMM seçimleri beş yılda bir yapılır  Boşalan üyelikler için yapılan ara seçimler ise her dönemde bir kez gerçekleştirilir  Genel seçimlerin üzerinden 30 ay geçmeden ya da genel seçimlere bir yıl kala ara seçim yapılmaz  Boşalan üyeliklerin TBMM'nin tam sayısının yüzde 5'ini bulması durumundaysa meclis üç ay içinde ara seçim yapılmasına karar verebilir  Ayrıca, meclis beş yıllık süresi tamamlanmadan da seçimin yenilenmesi doğrultusunda karar alabilir  Bakanlar kurulunun çalışmalarına başlarken güvenoyu almaması ve güvensizlik oyuyla düşürülmesi durumlarında, eğer 45 gün içinde yeni bir bakanlar kurulu kurulmazsa cumhurbaşkanı da seçimlerin yenilenmesine karar verebilir  Cumhurbaşkanlığı seçiminde dört turda da sonuç alınamaması TBMM seçimlerinin yenilenmesine yol açan bir başka nedendir  Savaş nedeniyle seçimlerin yapılma olanağının ortadan kalkması durumundaysa seçimler bir yıl için ertelenebilir  1982 Anayasası TBMM seçimlerinin yansızlığını ve güvenilirliğini sağlamak amacıyla geçici bir seçim kabinesinin kurulmasını ön görmüştür  Anayasa uyarınca TBMM genel seçimlerinden önce adalet, içişleri ve ulaştırma bakanları çekilirler  Bu görevlere başbakanca bağımsız kişiler atanır  Milletvekili seçilebilmenin koşullarını anayasa belirlemiştir  Buna göre 30 yaşını dolduran her Türk milletvekili seçilebilme hakkına sahiptir  Ayrıca, milletvekili seçilebilmek için en az ilkokul mezunu olmak gerekir  Kısıtlılar, askerlik görevini yapmayanlar, yasaca belirtilen suçlardan hüküm giyenler milletvekili seçilemezler  İşçi konumunda olmayan kamu görevlileri milletvekili adayı olabilmek için seçimlerin başlamasından en az bir ay önce görevlerinden ayrılmak zorundadırlar  Yenileme durumundaysa bu kişilerin yenileme kararının duyurulmasından başlayarak yedi gün içinde istifa etmeleri gerekir  TBMM başka bir devlet organının gözetimi altında olmayan ve kendi iç düzenini anayasanın sınırları içinde serbestçe düzenleyen bir devlet organıdır  TBMM kendisinin yaptığı iç tüzük çerçevesinde organlarını oluşturur  Kabul ettiği kendi bütçesinin uygulanmasını doğrudan kendisi denetler  TBMM'nin çalışmalarını kendi üyeleri arasından seçtiği başkanlık divanı yürütür  Başkanlık divanını meclis başkanı, başkanvekille-ri, kâtip üyeler ve idare amirleri oluşturur  Bir yasama döneminde başkanlık divanı için iki kez seçim yapılır  İlk seçilenlerin görev süresi iki yıl, ikinci seçilenlerinse üç yıldır  TBMM başkanlığına siyasal parti grupları aday gösteremez  Meclis başkanı seçimleri gizli oyla yapılır  İlk iki oylamada adaylardan üye tam sayısının üçte ikisini alan başkan seçilir  Bu oy oranı sağlanamazsa üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır  Bunun da sağlanamaması durumundaysa en çok oy alan iki aday için dördüncü bir oylama yapılır ve en çok oy alan meclis başkanı seçilir  Meclis başkanı ve başkanve-killeri, üyesi bulundukları parti grubunun meclis içinde ya da dışındaki etkinliklerine katılamazlar  Görevlerinin gereği olan durumlar dışında meclis tartışmalarının dışında kalırlar  Oturumu yöneten başkan ya da başkan vekili oy kullanamaz  TBMM'nin genel kurulu, bakanlar da içinde olmak üzere milletvekillerinin tümünce oluşturulur  TBMM'nin toplanabilmesi için üye tam sayısının en az üçte biri gerekir  Kararlar ise toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır  Ama karar için yeter sayı üye tam sayısının dörtte biridir  Milletvekilleri seçildikleri bölgenin değil tüm ulusun temsilcisidirler  Bir partiye üye olan milletvekilleri üyesi oldukları partinin program ve siyasal hedefleriyle sınırlıdırlar  1982 Anayasası parti değiştirilmesini engellemek amacıyla partisinden istifa ederek bir başka partiye geçen milletvekilinin üyeliğinin düşmesini öngörmüştür  İçtüzük uyarınca milletvekilleri TBMM çalışmalarına katılmak zorundadırlar  Anayasa, meclis çalışmalarına bir ay içinde beş birleşime özürsüz katılmayan milletvekilinin üyeliğinin düşmesini öngörmüştür  TBMM buna üye tam sayısının tam çoğunluğu ile karar verir  Milletvekillerinin en önemli görev ve yetkileri yasa önerileri sunmak; Anayasa Mahkemesi'ne başvuru, anayasada değişiklik önerisi, gensoru önergesi gibi öneri, önerge ve başvurulara katılmak; genel kurulda ve komisyonlarda görüşlerini açıklamak, eğer meclisçe alınan bir yasak karan yoksa bu düşünce ve görüşlerini meclis dışında da dile getirmek; soru önergesi vererek başbakan ya da bakanlardan gerekli gördüğü konularda bilgi almaktır  Milletvekillerinin görevlerini kesintisiz ve bağımsız bir biçimde görebilmelerini güvence altına almak için dokunulmazlıkları vardır (bak  Parlamento)  TBMM çalışmalarını siyasal olarak parti gruplarına, uzmanlık açısından da komisyonlara ayrılarak sürdürür  Ayrıca yasama konularında parti gruplarına bilgi vermek ve görüş bildirmekle görevli bir de danışma kurulu bulunur  Siyasal partiler meclis çalışmalarını gruplar halinde yürütürler  Bunlara siyasal parti grupları denir  Bir siyasal partinin grup oluşturabilmesi için TBMM'de en az 20 üyesi bulunmalıdır  Meclisin tüm etkinliklerine siyasal parti grupları üye sayıları oranında katılırlar  Hem yasamaya ilişkin sorunlar, hem de siyasal sorunlar milletvekillerince önce parti gruplarında tartışılıp görüşülür  Her parti kendi görüşü doğrultusunda bir çözüme ulaşarak kararlar alır  Buna parti meclisi kararı denir  Bu çözüm önerileri meclis genel kuruluna getirilir  Buradan çıkan karara ise meclis karan adı verilir  Meclis komisyonları, TBMM'deki işlerin, özellikle ve çoğunlukla yasa tasan ve önerilerinin genel kurula getirilmeden önce görüşülerek karara bağlandığı yerdir  Her yasama dönemi başında iki yıl için seçilen komisyonlar bir Ölçüde uzmanlık işi üstlenirler  Siyasal partiler komisyonlara güçleri oranında katılırlar  Komisyonlar kendilerine gönderilen yasa önerilerini reddedebilecekleri gibi değiştirerek kabul de edebilirler  Ama komisyonlar yasa önerisinde bulunamazlar  TBMM'nin görev ve yetkilerinin başında yasa koymak gelir  TBMM Türk milleti adına yasa koyar, değiştirir ve kaldırabilir  Yasa önerileri ya milletvekilleri tarafından ya da hükümetçe hazırlanarak TBMM başkanlığına verilir  Milletvekillerinin önerilerine teklif, hükümetin önerilerineyse tasan denir  TBMM başkanlığı yasa teklif ya da tasarılarını incelenmek üzere ilgili komisyona gönderir  Komisyonlar içtüzükte belirtilen süre içinde inceleyerek bu yasa önerilerini bir karara bağlar  Daha sonra yasa teklif ve tasarıları genel kurulda görüşülerek oylanır  Yasalaşmaları için salt çoğunluk yeterlidir  TBMM'nin anayasal yetkilerinden biri de hükümeti denetlemektir  Bu denetlemeyi soru, meclis araştırması, gensoru, genel görüşme ve meclis soruşturması biçiminde gerçek- leştirir  Bu denetim yollanndan meclis soruşturmasıyla ilgili olarak parti gruplarında  görüşme yapılamaz ve karar verilemez  Bu iki ana görev ve yetkisinin dışında TBMM kendi işleyişine ilişkin kararlar alır  Sıkıyönetim ve olağanüstü hal ilan eder  Meclis üyeliğinin düşürülmesi ya da dokunulmazlığın kaldırılmasına karar verir  Savaş hali ilan eder ve silahlı kuvvetlerin kullanılmasına izin verir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |