|  | II.Meşrutiyet Sonrası Türk Edebiyatı |  | 
|  05-13-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   II.Meşrutiyet Sonrası Türk EdebiyatıII  Meşrutiyet Sonrası Türk Edebiyatı II  Meşrutiyetten sonra Servet-i Fünun  mecmuası etrafında kendilerine Fecr-i Ati adını veren yeni bir nesil toplanmıştır  Kısa ömürlü olan bu topluluk, Servet-i Füsunculardan daha sade bir dil  kullanmış sembolizm, empresyonizm ve romantizm gibi akımları eserlerine  uygulamışlar, Avrupa Edebiyat ile Milli Edebiyat arasında bağ  oluşturmuşlardır  Aruz'la şiir yazan Fecr-i Ati şairlerinden tanınmış ve  orijinali Ahmet Hacim'dir  Başlangıçta Fecr-i Ati roman ve hikayecisi  olan Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay ise, gerçek  kişiliklerini Milli Edebiyat akımı içerisinde göstermişlerdir  Fecr-i  Ati topluluğu dışında kalan İstiklal Marşı şairi Mehmet Akif Ersoy,  Yahya Kemal Beyatlı kendi şiir anlayışlarına göre eserler veren ve daha  sonra Milli Edebiyat akımına katılan şairlerdir  Modern Türk Edebiyatını yaratma amacıyla kurulan Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati toplulukları büyük hamleler yapmakla beraber ruhta büyük ölçüde Fransız sanatına bağlı, dil ve üslupta Osmanlıcaydı sürdüren, milli kimlik ve kişiliğe ulaşamamış bir edebiyat vücuda getirmişlerdir  Osmanlı  imparatorluğunun dağılışı sırasında, Türk aydınlarının büyük bir bölümü,  ümmete bağlı Osmanlıcılığın terk edilerek milliyetçiliğin  benimsenmesinin, memleketin geleceği için gerekli olduğuna  inanıyorlardı   Bu inanç sonucunda Türkçülük ve Milliyetçilik akımları doğmuş, her sahada milli kimlik ve kimlik arayışları başlamıştır  Türk  Dili, Türk Vezni, Türk Zevki ve Kültürü ile Milli konuları, Milli  Ülküleri işleyen Türk Edebiyatı ihtiyacı ve özlemi sonucunda 1911-1923  yılları arasında Milli Edebiyat akımı doğmuştur  Bir kısmı daha sonra Cumhuriyet dönemi  yazar ve şairleri arasında da yer alan bu edebiyatın temsilcilerinin en  önemlileri, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Mehmet Emin Yurdakul, Yusuf  Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Kor yürek, Kemalettin Kamu,  Aka Gündüz, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Refik Halit  karay, Reşat Nuri Güntekin, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Necip Fazıl  Kısakürek, Halide Nusret Zorlutuna, Şükufe Nihal, Peyami Safa, Ahmet  Hamdi Tanpınar'dır   Cumhuriyet kültür, ideoloji, edebiyat alanlarında Milli Edebiyatçıları hemen bütünüyle devralmıştır  Milli Edebiyat akımının özellikleri,  cumhuriyetin ilk on yılının da bir özeti olmaktadır  Bu çerçeve  içerisinde, Milli Edebiyat akımının ilkeleri de şu şekilde  belirtilebilir : Dilde yalınlık, halk edebiyatı şiir biçimlerinden  yararlanma ve hece ölçüsü, konu seçiminde yerlilik  Yalın bir dille  yazma, konularını hayattan ülke şartlarından seçme ve milli kaynaklara  yönelme ilkelerinde birlenilmiştir  İslamcı, Osmanlıcı, gelenekçi  görüşlere sahip yazarlardan , bireysel eğilimli yazarlara kadar tüm  edebiyatçılara açık bir bütünlük mevcuttur  Çünkü artık söz konusu olan  Milli Edebiyat akımı kavramı değil, Milli Edebiyat dönemidir  Bu akım  dilde ve duyuşta 1911-1915 dönemi milliyetçilik fikirlerinin ön planda  olduğu roman, hikaye, tiyatro eseri ve şiirler verilmesine yol açmıştır   Türk milletine mensup olma şuuru, tarih içinde devamlılık düşüncesi, kendi kalarak Batılılaşma inancı, 1911-1923 yılları arasındaki akımın temelleridir  Bu dönemin bariz özelliği, Türk  Romantizminin edebi tezahürlerini göstermesidir  Adını 1912'den itibaren  duyurmakla beraber asıl şöhretini Milli Mücadele Devrinde kazanan Yahya  Kemal Beyatlı, ölümüne kadar saf şiir peşinde koşmuş bir mısra  kuyumcusudur  İslamcı şair olarak tanınan, başta İstanbul'da olmak üzere çeşitli şehir ve ülkelerin geri kalmışlığını, çaresizliğini, aydınların yabancı amacını anlatan Mehmet Akif Ersoy'un Safahat (Safhalar) adlı şiir kitabı hem aydınlar hem de geniş halk yığınları üzerinde büyük etki yapmıştır  Gerek Mehmet Akif Ersoy gerekse Yahya Kemal Beyatlı şiir  dili ile konuşma dili arasındaki uzlaşmalığı ve Türk diline zor uyan  aruzun engellerini ortadan kaldırıp yaşayan Türkçe ile başarılı şiirler  yazmışlardır  Yahya Kemal Beyatlı sadece bir şair olarak değil,  medeniyet ve kültür araştırıcılığı, çok çeşitli fikri ve edebi  zenginlikleri şahsında toplamış, sohbetleri ile çığır açmış bir  edebiyatçı olarak da tanınır  Birinci Dünya Savaşı ve Türk Kurtuluş  savaşından sonra Türkiye'de meydana gelen en önemli olay, tarihe karışan  Osmanlı Devletiyle birlikte, onun dayandığı müesseseler, sosyal tabaka,  hayat felsefesi, dil ve üslubun ortadan kalkarak, yeni bir rejime,  zihniyete ve sosyal düzene dayanan yeni bir devletin kurulmasıdır  Cumhuriyet devri, halk iradesine dayanan parlamento rejimini getirdi  Bu  rejimi kuran ilk nesil, Kurtuluş savaşını kazanan subaylar, İkinci  Meşrutiyet devrinde yetişen münevverlerdir  Hem büyük bir kumandan hem  de kültür ve medeniyet konularında ileri görüşlü olan Mustafa Kemal  Atatürk,bu münevverlerle birlikte Türkiye'nin sosyal, iktisadi ve  kültürel yapısını değiştiren inkılapları gerçekleştirdi  Cumhuriyet devri edebiyatının ilk dönem eserleri bu siyasi, sosyal ve kültürel çerçevenin etkilerini taşır  Cumhuriyet kuruluşunu hazırlayan  milliyetçilik ideolojisi içinde doğan Milli Edebiyat akımı Cumhuriyetin  ilk yıllarında en olgun eserlerini verdi  Cumhuriyet rejimi ve bu  devirde meydana getirilen sosyal ve iktisadi müesseseler üstünde  başlarında büyük Türk sosyolog ve düşünürü Ziya Gökalp'in bulunduğu  Türkçü ve Milliyetçi münevver zümre etkili oldu  Gökalp'in Türkiye ve  Türkler için şekillendirdiği düşünceler başta Atatürk olmak üzere,  Cumhuriyeti kuran birinci neslin dünya görüşünün kaynağını teşkil etti  1880 yıllarından sonra doğan, II  Meşrutiyeti, Balkan savaşını ve  Kurtuluş savaşını gören ve modern Türkiye Cumhuriyetinin aydın  tabakasını meydana getiren nesil, felaketlerle olgunlaşmış ve  zenginleşmiş hayat tecrübesine sahiptir  Halka ulaşabilmek ve onunla  bütünleşebilmek için onun dilini kullanmak gerektiğine bu nesilden  yazarlar eserlerinde konuşma dilini kullandılar  Halk dilini kullanırken  gençlik yıllarında hayran oldukları Edebiyat-ı Cedide (Yeni Edebiyat)  yazarlarının ince zevkini günlük dile aktardılar  Genç Kalemler  Dergisinde başlayan bu çalışmalar başlangıçta Edebiyat-ı Cedide  topluluğunda yer alan ve II  Meşrutiyet devrinde Türkçülük akımına  katılan Ahmet Hikmet Müftüoğlu devrinin ilk dönem şairleri Türkçülerin  yaygınlaştırdığı sade dil ve hece veznini kullandılar  Memleket  gerçekleri ve bir ölçüde günlük hayat şiir konuları arasına girdi  Mütareke yıllarında şöhret kazanan hececiler, Orhan Seyfi Orhon  (1890-1972) ve Yusuf Ziya Ortaç'dan (1896-1967) sonra yetişen Faruk  Nafiz Çamlıbel (1898-1973) ile Kemalettin Kamu (1901-1948) Anadolu'yu ve  vasat insan tipini şiire soktular   Hece vezni ile serbest tarzda şiirler yazan Enis Behiç Koryürek'in (1892-1949) şiirleri tarihi ve milli heyecanları yansıtır  Kendine has üslubu, vatan, coğrafya ve  tarihini İstanbul dekoruyla canlandıran Yahya Kemal Beyatlı (1884-1958)  hem şiirde hem de nesirde çok başarılı örnekler veren çok yönlü bir  edebiyatçıdır   Genç yaşında Rusya'ya giden ve oradan Marksist ve materyalist bir inançla dönen Nazım Hikmet Ran (1902-1963) Türkçe'nin estetiğini Mayakovski tesirleri taşıyan yeni bir tarzda kullanarak ihtilalci şiirler yazdı  1960'lı yıllardan sonra Türk Edebiyatı içinde yaygınlaşan  sosyalist akımının başlangıcı bu şiirler oldu  Ahmet Muhip Dıranas  şiiri tamamen estetik olarak kabul eden şairlerdendir  Aynı nesilden  olan Arif Nihat Asya (1904-1976) üslup ve ruh yönünden zenginliğini  şiirlerine aksettiren orijinal bir şairdir  Türk Edebiyatında küçük klasik hikaye yazma geleneğinin kurucusu ve en başarılı temsilcisi olan Ömer Seyfettin'in (1884-1920) hikaye kitapları 144 baskı yaparken kendisi en çok okunan yazar oldu  Sait Faik Abasıyanık (1906-1948) ve  Sabahattin Ali'nin 1935 yılından sonra yayınladıkları hikayeler,  birbirinden farklı iki yeni çığır açtı  Sait Faik, konuları İstanbul'da  geçen ve şahsi izlenimlerine dayanan şiir duygusuyla dolu hikayeler  yazdı  Materyalist bir dünya görüşüne sahip olan Sabahattin Ali, dış  tasvirlere ve sade olaylara fazla önem veren hikayeler yazdı  Bu iki yazarla birlikte 1960'lı yıllardan sonra yoğunlaşan günlük hayat ve olayların, düşünce ve beklentilerin edebiyata akması başladı  1940-1945  yılları arasında Türkiye II  Dünya Savaşına katılmamakla birlikte,  siyasi,sosyal,kültürel bakımdan büyük değişikliklere uğradı  İdeolojik  yönden Nazizm ve Faşizme karşı açılmış olan bu savaş bütün dünyada  olduğu gibi, Türkiye'de de batılı demokrasiye ve sosyalist akımlara  üstünlük sağladı  Türkiye, bu yeni kuvvetler dengesi içinde Tanzimat'tan  beri yöneldiği Batı medeniyetini ve örnek aldığı, Batı demokrasisini  tercih etti  Demokrasiye bağlı hürriyet ve tenkitle beraber sosyalist ve  Marksist görüşler de Türkiye'ye girdi  Şiirlerini 1941 yılında Garip adlı kitapta toplayan Orhan Veli Kanık'a ve onunla aynı tarzı paylaşan Melih Cevdet Andan ve Oktay Rıfat, Garipçiler adıyla anıldılar ve Türk şiirlerinde yeni bir akım meydana getirdiler  Bu akımın esası, şiiri  öteden beri vazgeçilmez unsurlar sayılan vezin, kafiye ve benzetmelerden  sıyırarak, duyuların yalın ifadesi haline getirmekti  Orhan Veli, bu  tarzda yazdığı başarılı şiirlerle kendisinden sonrakileri büyük ölçüde  etkiledi  Cahit Sıtkı Tarancı (1910-1956) aynı sadeliği vezin ve  kafiyeyi kullanarak sağladı  Tarancı mısra içindeki belirli durakları  kaldırarak veya değiştirerek hece vezninde yenilik yaptı  Bu neslin dünya görüşü Andre Gide'in tesiri ile varlık ötesi geçmiş ve gelecek tasavvurları olmaksızın anlık duyumlara dayanıyordu  Sait Faik'in  eserleri de dahil olmak üzere bu grubun eserlerinde yaşama sevinci  hakimdir  Serbest şiir hızla yayılmış, Asaf Halet Çelebi, Fazıl Hüsnü  Dağlarca, Behçet Necatigil gibi başarılı temsilciler yetişmiştir  Asaf  Halet Çelebi bazı şiirlerinde doğu mistisizmi ile tasavvufu birleştirdi  İlk şiirlerinde serbest çağrışımlara yer veren Fazıl Hüsnü Dağlarca,  şuur altının karanlık akımlarını ifade eden sembollerle dolu orijinal  şiirler yazdı  Behçet Necatigil, şiirlerinde büyük şehir hayatı içinde  ezilmiş ve kaybolmuş insanın kırık, karanlık, dolaşık duygularını  anlattı  Şiirlerinde ahengi ihmal eden Necatigil, divan şiirinde olduğu  gibi, gittikçe derinleşen bir arka planı işlemiştir  1950 yılından  itibaren Türk yazar ve şairlerinin büyük bir kısmı hayat görüşlerini  "toplumsal gerçekçilik" adıyla edebiyata uyguladılar  Bu dönemde Batıdan gelen varoluşculuk ve gerçeküstücülük akımları da hayata bakış tarzıyla beraber eserlerinin kompozisyon ve üslubunu da değiştirdi  Son kırk  yıllık Türk Edebiyatı Batıdan gelen akımlar, sosyalist dünya görüşü,  milli ve dini yaklaşımlar ve çok partili dönemde çeşitlenen politik  tercihler doğrultusunda fevkalade çeşitlilik göstermekte, edebiyat çok  kere vasıta gibi kullanılmakta ve yeni arayışlar içinde görünmektedir  Kısa zaman içinde büyük şöhret kazanan veya adını pek az duyurabilen  yazar ve şairlerin Cumhuriyet terkibi paralelinde kurulmakta olan yeni  edebiyat geleneklerine katkıda bulunmakla beraber, bunlar hakkında  içinde yaşarken objektif tenkitler yapmak ve edebiyat tarihindeki  yerlerinin belirlenmesi mümkün olamamaktadır   Özellikle 1960'lı yıllardan sonra gelişen kadın yazar ve şairlerin sayılarının artmış olması feminist akımın da diğer pek çok akım gibi Türk Edebiyatı içinde yer almasını sağlamıştır  1850-1986 yılları arasında isimleri en çok  duyulan ve okunan roman ve hikayeciler şöyle sıralanabilir : Halide  Nusret Zorlutuna, Nihal Atsız, Safiye Erol, Tarık Dursun K  , Attila  İlhan, Yaşar Kemal, Orhan Kemal, Kemal Tahir, Tarık Buğra, Mustafa  Necati Sepetçioğlu, Firuzan, Adalet Ağaoğlu, Sevgi Soysal, Tomris Uyar,  Emine Işınsu, Sevinç Çokum, Selim İleri, Cevat Şakir (Halikarnas  Balıkçısı), Bekir Büyükarkın, Necati Cumalı, Haldun taner, Mustafa  Kutlu, Muhtar Tevfikoğlu, Bahaettin Özkişi, Durali Yılmaz, Rasim  Özdenören, Şevket Bulut   Bu dönemin şairleri: Behçet Kemal Çağlar, Necati Cumalı, Ümit yaşar Oğuzcan, Bekir Sıtkı Erdoğan, Atilla İlhan, Yavuz Bülent Bakiler, Mehmet Çınarlı, Mustafa Necati Karaer, Munis Faik Ozansoy, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu, İlhan Geçer, İlhan Geçer, Bedri Rahmi Eyüpoğlu, Turgut Uyar, Sezai Karakoç, Bahaettin Karakoç'tur   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |