Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bedeli, imtihandır, olmanın, zorlu, özgür

Özgür Olmanın Bedeli, Zorlu Bir İmtihandır.

Eski 10-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Özgür Olmanın Bedeli, Zorlu Bir İmtihandır.



Özgür olmanın bedeli, zorlu bir imtihandır

Bugün sizlerle paylaşmak sizleri düşünmeye davet etmek istediğim konu acaba Allah bizleri yarattıktan sonrayaşantımızda tamamen özgür mü bırakıyor? Yoksa yaşantımızın bazı evrelerinde yine bizleri doğruya yönlendirmek aklımızı başımıza getirmek için müdahalelerde mi bulunuyor? Gelin bu soruyu birlikte düşünerek Kur?an dan bir cevap aramaya çalışalım

Önce yaradılış gayemizin ne olduğunu Kur?an dan doğru anlamalıyız ki Allah ın bizlere yaşantımızda müdahalesi var mı ya da hangi şartlarda var onu doğru anlayabilelim

Kur?an a baktığımızda ve Allah ın verdiği birçok örneklerden yola çıktığımızda bizleri özgür irademiz ve nefsimizle baş başa bıraktığını görüyoruz Fakat Allah özgür bıraktığı kullarını yinede tamamen terk etmeyip belirli zamanlarda onlara doğru yolu göstermek adına birçok rehber kitapları elçileri vasıtası ile ulaştırdığını Kur?an dan anlıyoruz Kur?an da birçok ayetin sonunda akla düşünmeye bizleri yönlendirerek bu konuda ne derece özgür olduğumuzu onun içinde yaptıklarımızdan sorumlu tutulacağımızı birçok ayetlerinde bizlerin dikkatini çekiyor

Örneğin Yunus suresi 100 ayetinde Allah Akıllarını güzelce kullanmayanları pislik içinde bırakacağı uyarısını yapıyor bizlere

Yine Nisa suresi 31 ayette Eğer yasaklandığınız büyük günahlardan kaçınırsanız sizin küçük günahlarınızı örteriz diyerekbizlerin hareketlerimizde özgür bırakıldığımızı fakat takip edildiğimizi izlendiğimizi yine birçok ayetinde açıklamasını yapıyor

Araf suresi 3 ayetinde bizlerin özgür iradesi ile baş başa olduğumuzu şöyle hatırlatıyor Rabbinizden size indirilene uyun; O'nun berisinden bir takım velilerin ardına düşmeyin! Siz ne kadar da az öğüt alıyorsunuz

Dikkat ederseniz Allah yarattığı kullarını sürekli uyarıyor Çünkü kullarına rehber olsun diye indirdiği kitaplara bir kısım kulları uymuyor ve kendilerince Veliler edinerek onların peşi sıra gidiyorlar ki Rahmanda uyarma gereği duyuyor Dikkat ederseniz ayetin sonunda siz ne kadar az öğüt alıyorsunuz yani sözlerimi çok az dinliyorsunuz diyerek bizlere kızgınlığını belirtiyor Bu sözlerden de anlıyoruz ki Allah kullarını yaşamında vereceği kararlarda özgür bırakmıştır Allah bizleri imtihan edeceğini söylüyorsa imtihanında birinci şartı özgür olmak değil midir zaten? Özgür olmadan yapılan bir imtihan imtihan olabilir mi?

Yine Allah Zühruf suresi 44 ayetinde; Doğrusu Kur'an sana ve kavmine bir öğüttür İleride ondan sorumlu tutulacaksınız diyorsa bizlerin özgür iradesi ile sorumlu tutulacağımız bir kitaptan imtihan olacağımız çok açıktır

Buna benzer yüzlerce ayet vardır ki bizlerin özgür iradesi ile yaşadığımızın kanıtlarıdır Allah bir ayetinde apaçık bir hüküm vermiş ise buna bağlantılı ayetleri de aynı fikir doğrultusunda düşünmeliyiz ki ayetleri doğru anlayabilelim Çünkü AllahKur?an da verdiği bir hükmün tersini başka bir ayetinde asla vermez Bunu söylemek ayetlere bu şekilde anlamlar vermekKur?an da çelişki yaratır ki bunu yapmakta büyük hata olur

Önce araştırdığımız konuyu doğru anlayabilmek için kendi yaşantımızdan bir örnek verelim Hepimiz okullarda bir eğitimden geçtik Kimimiz dersimize çok çalıştık başarılı olduk zamanımızı iyi değerlendirdik Kimimizde haylazlık yaptık iyi çalışmadık istediğimiz başarıyı sağlayamadık Bakın hepsi özgür irademizle yapılıyor Okullarda öğretmenlerimiz bizleri eğitmek için çok çalıştılar ve bizleri çalıştığımız çaba gösterdiğimiz ölçülerde değerlendirip imtihanlar yaparak bir meslek sahibi olmamızı sağladılar Dikkat ederseniz hepimiz bu çabamızda özgürdük ama hepimiz farklı makamlara geldik çalıştığımız çaba gösterdiğimiz ölçüde Kimimiz güzel lüks evlerden otururken kimimiz oturacak ev bulmakta bile zorluk çeker durumda olduk

Şimdide verdiğim son örneğin tam tersini vermek istiyorum Allah çok güzel evler mal mülk para verdiyse acaba bunları yalnız hak ettiğimiz için mi vermiş olabilir? Yoksa tüm bunlar imtihanımızın bir parçası mı? Fakir ailede doğan bir çocukhangi nedenlerin sonucunda fakir bir ailede doğdu biliyor muyuz? Ya da tam tersine zengin bir ailede doğan bir çocuğun durumu hakkında sebep sonuç ilişkisini kurabilecek var mı aramızda? Gerçekten bunları bilmemiz hiç mümkün değil Allah bolca verip imtihan edeceği gibi az verip de imtihan edebilir Bizlere düşen bilinmeyenler üzerinde değil bilinenler üzerinde konuşmak olmalıdır O kadar zengin görürüz toplumda sevilmez onun bunun hakkını yer Öyle fakirler görürüz insanlık örneğidir bizler için İşte sizlere çok düşündürücü örnekler Peki tüm bunların değerlendirmesini yapabiliyor muyuz?

Bakın o kadar farklı değişik örnekler var ki hepside birbirinin tam tersi Hiç birimizde bu gerçeklerin bağlantısını kuramıyoruz Çünkü elimizde bu konuyu açıklayacak gerekli verilerin hepsi yok Madem elimizde tüm kanıtlar yok bizde elimizde olan veriler doğrultusunda düşünmenin ötesine geçmemeliyiz Kendimizce kesin yorumlar yaparak hükümler verirsek düşüncelerimizin doğruluğu konusunda emin olamayız Buda bizi yanlışa götürecektir

Tüm bunlardan yola çıkarak düşündüğümüzde öyle bir noktaya geliyoruz ki karşımıza büyük bir soru işareti çıkıyor Konuyu araştırmaya devam edemiyor ve bu sorunun net cevabını bulamıyoruz Bu durumda yapmamız gereken Allah ın bizlere açıklamadığı detay vermediği şeyleri söylemek konuşmak yerine apaçık belirttiği hüküm verdiği yapmamızı emrettiği şeyler üzerinde durmak ve onların peşi sıra gitmek bizleri en doğruya ulaştıracaktır Bilmediğimiz emin olmadığımız bir konuyu istediğimiz kadar konuşalım tartışalım doğru bir sonuca ulaşmamız asla mümkün olmayacaktır

Allah bazı konularda detay vermeyip açıklamadıysa bizlerin bu konularda doğru muhakeme yapamayacağımızı bildiği içindir Bizler bazı olayların sebep sonuç ilişkisini kuramadığımız için olaylar hakkında doğru karar veremeyip değerlendiremeyiz Allah geleceği gördüğünden yine bizleri doğruya iletmek için yaşantımıza yaptığı müdahalelerin değerlendirmesini de bizler doğru yapamayız Hatırlayınız Allah bir ayetinde başınıza gelen bir musibet üzücü bir olay belki sizin için bir hayırdır der Yine başınıza gelen bir hayır belki de bilemezsiniz sizin için şerdir diyerek bizlere çok önemli bir açıklama yapmıştır Düşünene aklını kullanana büyük bir örnektir

Bizler evlatlarımızı yetiştirirken onların yaşamlarında doğruyu bulmaları adına küçük müdahaleler yapmaya onlara yol göstermeye çalışırız Ama hepside bir yere kadardır Çünkü biz anne babalar olarak ancak onlara tavsiyeler de bulunuruz Onlar belirli yaştan sonra özgür iradeleri ile hayatlarını kendi akıl ve nefisleri doğrultusunda yön verirler Yaradan da bizlere aynısını yapıyor Tavsiyeler de bulunuyor uyarıyor Daha sonrada yaptıklarımızın yaşantımızın değerlendirmesini yaparakgerçek adaleti sağlıyor

Konuyu dağıtmak istemiyorum ama tüm bu ve benzerleri konular KADER konusu ile iç içe geçmiş konulardır Peygamberimiz bile bu konularda sorulan sorulara cevap vermekten kaçınmış bir yere kadar konuşmuş ise bizlere düşenin bilinen açıklanan konular üzerinde yoğunlaşması en doğrusu olacağını düşünüyorum

Allah bizleri özgür bırakmış fakat bu özgürlüğün bir bedeli de olduğunu verdiğimiz çabanın değerlendirildiğini ve buna göre karşılık göreceğimizi Kur?an da anlatmıştır Bu Dünyada imtihandan geçirildiğimizi de bakın bir ayetinde nasıl hatırlatıyor bizlere

Ankebut 2: İnsanlar imtihandan geçirilmeden sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?

Sizce de mantıklı değil mi? Bizler zaten yaşantımızda yani ömrümüzün evrelerinde de hayatımızı kazanacağımız işimizmesleğimiz ile ilgili sürekli bir imtihan içinde değil miyiz? Okulda öğretmene ben dersimi çalıştım dediğimizde mi not veriyor sınıfımızı geçiyordu yoksa dersimizi çalıştığımızı anlamak için imtihan mı yapıyordu? Allah madem bizleri özgür bıraktıelbette yaptıklarımızdan da hesap sorması imtihan etmesi gerekmez mi? Bunu yapmadığı takdir de adaletsizlikbaşıbozukluk sorumsuzluk olacağı çok açıktır

Özgürlük göreceli bir kelimedir ve bir sınırı vardır Örneğin siz müzik dinlemesini seviyorsunuzdur Evinizde çok yüksek sesle müzik dinleyemezsiniz Çünkü komşunuzu rahatsız ettiğiniz andan itibaren sizin müzik dinleme özgürlüğünüzün sınırına gelmişsiniz demektir

İçinizden çok kızdığınız sevmediğiniz bir insana yumruk atmak geldi Bunu yapabilir misiniz? Yaptığınız an tutuklanır ve hapsedilirsiniz Böylece bir süre özgürlüğünüz tamamen elinizden alınır Demek ki yaşadığımız hayatımızda bile özgürlüğün bir sınırı varsa Allah ın da bizleri özgür bırakmasının bir sınırı elbette olmalıdır

Buradan yola çıkarak şunu düşünebilir miyiz? Bizlerin kendi ellerimizin yaptıkları sonucu başımıza gelenlerle yine Allah ın bizleri yaptığı imtihan arasında büyük bir bağ olmalı diyebilir miyiz? Bunu elbette tam olarak bilemiyoruz Allah mademyaptıklarımız bizlerin kendi elleriyle kazandıklarımız olduğunu söylüyor imtihanımızda bu doğrultuda olabilir mi? İşte bu konuda söyleyebileceklerimizin sınırı bu sözlerimden sonra başlıyor Kesin bir şey söylememiz daha ileri gitmemiz mümkün değil Çünkü bu konuda hiçbir bilgi yok Bu sorunun cevabını yalnız Allah bilir Allah açıklamadığım detay vermediğim konularda konuşmanızı HARAM kılıyorum diyorsa bizler ancak anlatılan hüküm verilen konular üzerinde konuşmalıyız üzerinde düşünmeliyiz daha ileri giderek yanlış yapmamalıyız

Kur?an da aynı konulara farklı örneklerle açıklık getiren bazı ayetler vardır Yani Kur?an ayetlerini kendi içinde açıklar örneklerini verir Aşağıdaki ayetleri birlikte düşünelim

(Örneğin; sizin başınıza gelen bela ve musibetler kendi ellerimizin yaptığı yüzündendir ayeti ile sizden öncekilerin başına gelenler sizin de başınıza gelmeden cennete gireceğinizi mi sandınız Biz sizleri mallardan canlardan ve eksiltme ile deneriz ayetini nasıl anlamamız gerekiyor)

Allah ayetinde çok açık bir hüküm vermiş ve sizin başınıza gelen bela ve musibetler kendi ellerinizin yaptıkları yüzündendir demiştir Daha sonraki ayet karşılaştırmasın da da aslında aynı şeyi hatırlatıyor ve sizden öncekilere de aynı hükümleri uyguladım onlarda bu Dünyada yaptıklarının karşılığını aldılar diyerek bizlerin özgürce yaptıklarımızın karşılığını bu Dünyada da görmeden cennete gitmeyeceğimizi apaçık belirtiyor ayet bizlere

Allah Ankebut 3 ayetinde de biz onlardan öncekileri de imtihandan geçirmişizdir der Elbette Allah doğruları ortaya çıkaracak yalancıları da mutlaka ortaya koyacaktır diyerek birçok ayetinde aynı konuyu daha açıkça anlatmıştır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.