|  | Şairler Ve Yazarlar: N |  | 
|  10-10-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Şairler Ve Yazarlar: NNamık Kemal 21 Aralık 1840'ta Tekirdağ'da doğdu  2 Aralık 1888'de Sakız Adası'nda  öldü  Asıl adı Mehmed Kemal'dir  Namık adını ona şair Eşref Paşa  vermiştir  Babası, II  Abdülhamid döneminde müneccimbaşılık yapmış olan  Mustafa Asım Bey'dir  Annesini küçük yaşında yitirince çocukluğunu  dedesi Abdüllâtif Paşa'nın yanında, Rumeli ve Anadolu'nun çeşitli  kentlerinde geçirdi  Bu yüzden özel öğrenim gördü  Arapça ve Farsça  öğrendi  18 yaşlarında İstanbul'a babasının yanına döndü  1863'te Babıali Tercüme Odası'na kâtip olarak girdi  Dört yıl çalıştığı  bu görev sırasında dönemin önemli düşünür ve sanatçılarıyla tanışma  olanağı buldu  1865'te kurulan ve daha sonra yeni Osmanlılar Cemiyeti  adıyla ortaya çıkan İttifak-ı Hamiyet adlı gizli derneğe katıldı  Bir  yandan da Tasvir-i Efkâr gazetesinde hükümeti eleştiren yazılar  yazıyordu  Gazete, Yeni Osmanlılar Cemiyeti'nin görüşleri doğrultusunda  yaptığı yayın sonucu 1867'de kapatıldı  Namık Kemal de İstanbul'dan  uzaklaştırılmak için Erzurum'a vali muavini olarak atandı  Bu göreve  gitmeyi çeşitli engeller çıkarıp erteledi ve Mustafa Fazıl Paşa'nın  çağrısı üzerine Ziya Paşa'yla birlikte Paris'e kaçtı   Bir süre sonra Londra'ya geçerek M  Fazıl Paşa'nın parasal desteğiyle  Ali Suavi'nin Yeni Osmanlılar adına çıkardığı Muhbir gazetesinde yazmaya  başladı  Ama Ali Suavi'yle anlaşamaması üzerine Muhbir'den ayrıldı  1868'de yine M  Fazıl Paşa'nın desteğiyle Hürriyet adı altında başka bir  gazete çıkardı  Çeşitli anlaşmazlıklar sonucu, Avrupa'da desteksiz  kalınca, 1870'te zaptiye nazırı Hüsnü Paşa'nın çağrısı üzerine  İstanbul'a döndü  Nuri, Reşat ve Ebüzziya Tevfik beylerle birlikte  1872'de İbret gazetesini kiraladı  Aynı yıl burada çıkan bir yazısı  üzerine gazete hükümetçe dört ay süreyle kapatıldı  Namık Kemal yine  İstanbul'dan uzaklaştırılmak için Gelibolu mutasarrıflığına atandı  Orada yazmaya başladığı Vatan Yahut Silistre oyunu, 1873'te Gedikpaşa Tiyatrosu'nda sahnelendiğinde halkı coşturup olaylara neden oldu  Bu  haberi İbret gazetesinin yazması üzerine o sırada İstanbul'a dönmüş olan  Namık Kemal birçok arkadaşıyla birlikte tutuklandı  Bu kez  kalebentlikle Magosa'ya sürgüne gönderildi   1876'da I  Meşrutiyet'in ilanından sonra İstanbul'a döndü  Şura-yı  Devlet (Danıştay) üyesi oldu  Kanun-î Esasi'yi (Anayasa) hazırlayan  kurulda görev aldı  1877 Osmanlı-Rus Savaşı çıkınca II  Abdülhamid  Han'ın Meclis-i Mebusan'ı kapatması üzerine tutuklandı  Beş ay kadar  tutuklu kaldıktan sonra Midilli Adası'na sürüldü  1879'da Midilli  mutasarrıfı oldu  Aynı görevle 1884'te Rodos, 1887'de Sakız Adası'na  gönderildi  Ertesi yıl burada öldü ve Gelibolu'da Bolayır'da gömüldü   Namık Kemal ilk şiirlerini çocuk denecek yaşlarda yazmaya başlamıştır  İstanbul'a geldikten sonra eski ve yeni kuşaktan şairlerin bir araya  gelerek kurdukları Encümen-i Şuârâ'ya ve kimi Divan şairlerine nazireler  yazmıştır  Şinasi'yle tanışıncaya değin, şiirlerinde tasavvuf etkileri  görülür  Bu dönemde özellikle Yenişehirli Avni, Leskofçalı Galib gibi  şairlerden etkilenmiştir  Şinasi'yle tanışmasından sonra şiirlerindeki  içerik de değişmiştir  Günlük konuşma dilinden alıntıların yanı sıra, o  zamana değin geleneksel Türk şiirinde görülmemiş olan "hürriyet  kavgası", "esaret zinciri", "vatan", "kalb-i millet" gibi yepyeni  kavramlarla birlikte, doğrudan doğruya düşüncenin aktarılmasını  amaçlayan bir tür "manzum nesir" oluşturmuştur   Bosna-Hersek Savaşları, 93 Savaşı gibi olayların yarattığı sonuçlar, onun yazdığı vatan şiirlerini etkilemiştir  Bu şiirlerin en tanınmışları  arasında "Vâveyla", "Vatan Mersiyesi", "Vatan Şarkısı" ve "Hürriyet  Kasidesi" yer alır   Namık Kemal şiirleriyle şiir tekniğine büyük bir katkıda bulunmuş sayılmazsa da o günler için alışılmamış diri bir sesle konuşmuş olması ve yapıtlarına kattığı yeni kavramlarla Türk şiirini Divan şiirinin edilgen edasından kurtarmıştır  Bütün bu nitelikler onun Vatan Şairi  olarak anılmasına yol açmıştır   Tiyatro türüne özellikle önem veren Namık Kemal, altı oyun yazmıştır  Bir yurtseverlik ve kahramanlık oyunu olan Vatan Yahut Silistre yalnız  ülke için değil, Avrupa'da da ilgi uyandırmış ve beş dile çevrilmiştir  Magosa'dayken yazdığı Gülnihal'de baskıya ve zulme karşı duyduğu tepkiyi  dramatik bir biçimde dile getirmiştir  Oyunun sahnelenmesinde pek çok  bölüm sansür tarafından çıkarılmıştır  Namık Kemal yine Magosa'da  yazdığı Akif Bey'de, yurtsever bir deniz subayının göreve koştuğu sırada  karısının kendisine bağlılık göstermeyişini anlatırken, ahlaksal bir  yorum da getirir   Zavallı Çocuk'ta görücü yoluyla evlenmeye karşı çıkar  On beş perdelik  Celaleddin Harzemşah, Namık Kemal'in en beğendiği yapıtı olarak bilinir  Oyun, Moğollar'a karşı İslam dünyasını koruyan Celaleddin Harzemşah'ın  kişiliği çevresinde gelişir  Bu eserde Namık Kemal, İslam birliği  düşüncesini kapsamlı bir biçimde sergilemiştir   Namık Kemal'in ilk romanı olan İntibah 1876'da yayımlanmıştır  Ruhsal  çözümlemelerinin, bir olayı toplumsal ve bireysel yönleriyle görmeye  çalışmasının yanı sıra, dış dünya betimlemeleriyle de İntibah Türk  romanında bir başlangıç sayılabilir  Eleştirmenler Namık Kemal'in bu  romanda yüksek bir edebi düzey tutturamadığı görüşünde birleşirler   Dört yıl sonra yayımladığı Cezmi, tarihsel bir romandır  Kırım Şehzadesi  Adil Giray'ın yaşadığı aşk ve Cezmi'nin onu kurtarmak isterken  geçirdiği serüvenlerle gelişen romanda, Namık Kemal'in tam anlamıyla  Avrupa Romantizmi'nin etkisinde olduğu izlenir  Namık Kemal'in yaşamı boyunca ilgi duyduğu alanlardan birisi de tarihtir  Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluş ve yükseliş dönemlerini  anlattığı Devr-i İstila yayımlandığında büyük ilgi görmüştür  1872'de  çıkan Evrak-ı Parişan'da, Selahaddin Eyyubi, Fatih gibi tarihi  kişilikleri, Barika-i Zafer'de İstanbul'un alınışını anlatır   Ahmed Nâfiz takma adıyla yayımladığı Silistire Muhasarası ve Kanije, yine Osmanlı tarihine ilişkin kahramanlık olaylarını ele alan kitaplardır  Namık Kemal'in, tarih konusunda en kapsamlı çalışması olan  Osmanlı Tarihi'nde, Hammer'in etkisinde kaldığı, yapıtın bilimsel  olmaktan çok, eğitici değer taşıdığı konusunda görüşler ileri  sürülmüştür  Yarım kalan bu yapıtın ilk basımı II  Abdülhamid tarafından  yasaklanmıştır  1975'te yayımlanan Büyük İslam Tarihi adlı yapıtındaysa  Namık Kemal, İbn Haldun, İbn Rüşd gibi yazarlardan yararlanmış olduğunu  belirtmiştir   Namık Kemal romanı ve tiyatroyu toplumsal yaşama soktuğu gibi, edebiyat eleştirisini de Türkiye'ye ilk getiren kişilerden biri olmuştur  En  önemli eleştiri eserleri Tahrib-i Harâbât ile Takip'dir  Eleştirilerinde  canlı, dolaysız bir üslup kullanmıştır   Tahrib-i Harâbât, Ziya Paşa'nın Harâbât adlı güldestesine karşı yazılmış sert bir eleştiri niteliğindedir  Takip de yine aynı güldestenin ikinci  cildini eleştirir  Mukaddeme-i Celal eleştirisinde Namık Kemal, Batı  edebiyatı ile Doğu edebiyatını karşılaştırmış, tiyatro, roman türleri  üstünde durmuştur   Namık Kemal gazeteci olarak da Türk kültürü içinde önemli bir yer alır  Döneminin hemen hemen bütün yenilik yanlısı ve ilerici gazetelerinde  yazmıştır  Siyasal ve toplumsal sorunlardan edebiyat, sanat, dil ve  kültür konularına dek çok çeşitli alanlarda yazdığı makalelerin sayısı  500 kadardır  Bunlarda düz yazıdaki üstün yeteneğini ortaya koyduğu ve  çok etkili bir üslup yarattığı kabul edilir  Nazım Hikmet Ran 1902 yılında Selanik'de doğmuştur  İlköğrenimini İstanbul'da Göztepe  Taşmektep, Galatasaray Lisesi ilk bölümü (1914) ve Nişantaşı Numune  Mektebi'nde tamamlamış, orta öğrenimi ise, Heybeliada Bahriye  Mektebi'nda yapmıştır (1918)  Nazım Hikmet Bahriye'yi bitirdikten sonra  Hamidiye Kruvazörü'ne stajyer güverte subayı olarak verilmiş, bir gece  nöbetinde üşütüp zatürre olmuş (1919), sağlığını kazanamayınca  askerlikten çürüğe çıkarılmıştır (1920)  Askerlikten ayrıldıktan sonra, İstanbul'un işgaline çok üzülen Nâzım Hikmet, Millî Mücadele'ye katılmak üzere Anadolu'ya geçmiş, Bolu Lisesi'nde kısa bir süre öğretmenlik yapmıştır (1921)   Rus devrimiyle ilgilenen şair, bir süre sonra Batum'dan Moskova'ya gitmiş ve Doğu Üniversitesi'nde ekonomi ve toplumbilim okumuştur (1922-1924)  Yurda dönüşünden sonra Aydınlık dergisine katılmış, burada  çıkan şiirlerinden ötürü hakkında "gıyaben" mahkumiyet kararı  verildiğini öğrenince yeniden Rusya'ya kaçmış, af çıkması üzerine  Türkiye'ye dönmüş ve bir süre Hopa cezaevinde tutuklu kalmıştır (1928)  Nâzım Hikmet daha sonra İstanbul'a yerleşmiş, çeşitli gazete ve dergilerle film stüdyolarında çalışmış, ilk şiir kitaplarını çıkarmış ve oyunlarını yazmıştır (1928-1932)  Bir ara yine tutuklanmış,  Cumhuriyet'in 10  yılı dolayısıyla çıkarılan af yasası ile serbest  bırakılmıştır  Akşam, Son Posta, Tan gazetelerinde Orhan Selim takma  adıyla fıkra yazarlığı ve başyazarlık yapmıştır (1933)   Kara Harp Okulu öğrencileri arasında propaganda yaptığı iddiasıyla yargılanmış, Harp Okulu Askeri Mahkemesi'nce 15 yıl, ardından Donanma içinde faaliyette bulunduğu iddiasıyla da Donanma Komutanlığı Askeri Mahkemesi'nce 20 yıl olmak üzere toplam 35 yıl hapis cezasına çarptırılmış, cezası Türk Ceza Kanunu'nun 68 ve 77 maddeleri uyarınca 28 yıl dört aya indirilmiştir (1938)  Demokrat Parti'nin iktidara  gelmesinden sonra çıkarılan af yasası (1950) kaps***** alınması için  açılan büyük bir kampanyanın ardından, hukukçular yasal yollara  başvurmuş, bu arada Nâzım Hikmet de hapishanede açlık grevine  başlamıştır  Sonunda Nâzım Hikmet'in geri kalan cezası affedilmiş ve  şair 13 yıl hapislikten sonra hürriyete kavuşmuştur  Serbest bırakıldıktan sonra iş bulamayan, kitap çıkaramayan şair için bu kez askerlik kararı alınmış, 50 yaşında ve hasta olan Nâzım Hikmet çok zor durumda kalmıştır  Öldürülmekten korkan şair, kızkardeşinin kocası  Refik Erduran'ın yardımıyla bir motorla Karadeniz'de seyreden Romanya  bandıralı bir gemiye binerek Türkiye'den ayrılmıştır  Bundan sonraki  hayatı baskı altında ve zorunlu sovyet propogandası yapmakla geçmiştir  Nâzım Hikmet, 3 Haziran 1963 tarihinde Moskova'da ölmüştür  Yazı Hayatı Nâzım Hikmet, hece vezniyle yazdığı ilk şiirlerini Yeni Mecmua, İnci, Ümit ve Celal Sahir (Erozan)'ın çıkardığı Birinci Kitap, İkinci Kitap vb  dergilerinde yayımlamıştır  "Bir Dakika" adlı şiiriyle Alemdar  gazetesinin açtığı yarışmada birincilik kazanmıştır (1920)  Daha sonra  Aydınlık, Resimli Ay, Hareket, Resimli her şey, Her Ay gibi dergilerde  yazan Nâzım Hikmet cezaevine girdikten sonra yıllarca yayın  yapamamıştır  Ancak, 1940'lı yıllarda, Yeni Edebiyat, Ses, Gün, Yürüyüş,  Yığın, Baştan, Barış gibi toplumcu dergilerde İbrahim Sabri, Mazhar  Lütfi takma adlarıyla ya da imzasız olarak bazı şiirleri çıkmıştır  Kuvâyı Milliye Destanı İzmir'de Havadis gazetesinde tefrika edilmiştir  (1949)  Destanı Yön dergisi yayınlayarak (1965) Nâzım Hikmet'i yeniden  okurlara ulaştırmıştır  Necip Fazıl Kısakürek İstanbul'da 1905 yılında dünyaya gelen Necip Fazıl Kısakürek, Bahriye Mektebi'nden sonra bir süre de İstanbul Darülfünunu (üniversite) Felsefe Bölümü'nde okudu  Milli Eğitim Bakanlığı'nca felsefe öğrenimi için  Paris'e gönderildiyse de öğrenimini yanda bırakarak döndü  Uzun süre banka memurluğu yaptı (1926-1939)  Sonra Dil ve Tarih-Coğrafya  Fakültesi'nde, Devlet Konservatuarı'nda ve Güzel Sanatlar Akademisi'nde  öğretim üyeliğinde bulundu (1939-1943)  Fıkra yazarı olarak çeşitli  gazetelerde çalıştı  Bu arada kendi gençlik döneminin en başarılı  edebiyat dergilerinden biri olan Ağaç'ı yayımladı (1936)  Edebiyat  dergisi olarak 1943'te çıkarmağa başladığı Büyük Doğu'yu 1945'ten sonra  doğu uygarlığına bağlı gelenekçi, dinci ve hanedana bir siyaset gazetesi  haline getirdi  Batılılaşmayı ve Atatürk devrimlerini sert eleştirilere  konu yaptı  Birçok defa kapanan ve yeniden yayımlanan bu gazetede çıkan  yazılarından dolayı kovuşturmaya uğradı ve cezaya çarptırıldı  Sanatı ve Kişiliği Cumhuriyet döneminin ilk şair kuşağı içinde önemli bir yeri olan Kısakürek, insanın iç dünyasındaki acılı çalkantıları şiirlerinde ustaca dile getirdi  Şiirlerinde yalnızlık, iç sıkıntısı, huzursuzluk ve ölüm  gibi temalara geniş ölçüde yer verdi  Sonra şiirde gittikçe mistik  duygulara, doğaüstüne, dine yöneldi  Böylece giderek maddeci ve toplumcu şiir akımının karşı kutbu olarak bireyci, maneviyatçı ve dinci şiirin tek temsilcisi haline geldi  Ancak  din ve siyaset propagandasını ön plana alarak geniş kitleleri etkileme  çabasına girişmesi yüzünden şiirdeki eski önemini yitirdi  Bu arada  yazdığı tiyatro eserleri daha başarılı oldu  Bunlardan Namıdiğer  Parmaksız Salih (1948) iki defa filme alındığı gibi, Sabırtaşı oyunu da  C  H  P  piyes yarışmasını kazandı  Eserleri Şiir: Örümcek Ağı, Kaldırımlar, Ben ve ötesi, Sonsuzluk Kervanı, Çile  Oyun: Tohum, Bir Adam Yaratmak, Namıdiğer Parmaksız Salih, Sabırtaşı, Ulu Hakan Abdülhamit Han, Yunus Emre, Kanlı Sarık  Derleme ve inceleme: Halkadan Parıltılar, Çöle İnen Nur, Cinnet Mustatili, Büyük Kapı, Peygamber Halkası, Son Devrin Din Mazlumları  Nurullah Ataç (1898 İstanbul, 1957 Ankara) Türk Edebiyatında modern anlamda deneme türünde eser veren ilk eleştirmen ve yazar olarak kabul edilir  Ataç  4000'nin üzerinde yazı yazmış ve onlarca kitabı da Türkçe'ye  kazandırmıştır  Asıl adı Ali Nurullah Ata'dır  Hammer'in tarihini  Türkçe'ye çeviren Mehmet Ata Bey'in oğlu, milletvekilliği ve gazete  yazarlığı ile bilinen Galip Ataç'ın da kardeşidir  İlkokuldan sonra  Galatasaray Lisesi'ne başladı (1909-1913)  Dördüncü sınıftayken okuldan  ayrıldı  Öğrenimini sürdürmek üzere İsviçre'nin Cenevre kentine gitti  Babasının ölümü üstüne Türkiye'ye geri döndü  Ataç, devrinin geçtiğine inanmakla beraber Divan edebiyatıyla yakından ilgilendi  En sevdiği edebi tür şiirdi  Eski Türk Edebiyatı'nın yanı  sıra 18  ve 19  yüzyıl Fransız Edebiyatını da çok yakından ve  derinlemesine takip ederdi   Ataç'a göre bir aydının görevi toplumun düşünce ve beğeni bakımından yükselmesini sağlamaktı  Ona göre Avrupa'nın bugünkü gelişmişlik  düzeyine ulaşmasında edebiyat çok büyük bir etkendi  Bu yüzden okullarda  Yunanca ve Latince öğretilmesi taraftarıydı  Öz Türkçe'nin her zaman  önde gelen savunucularından olmuştur  Bazı yazılarında özellikle devrik  cümle kurarak ve Türkçe'ye yeni kelimeler katarak dilin değişimine  katkıda bulunmaya çalıştı  Ataç yeni bir kültür ve edebiyat arayışı içindeydi  Türk Devrimi onun  için ulusal benliği koruyacak bir Batılılaşma olmalıydı  Anatole  France'in etkisinde eleştirinin bir sanat olduğuna inanırdı  Ataç'a göre  eleştirmenin görevi yapıtı kendi değer yargılarına göre değil, yapıtın  yaratılışındaki anlayışa göre ele almalıydı   Kadın konusunda özel bir hassasiyeti vardı ve medeniyet göstergesi olarak kabul ederdi  "Kadınları küçümsemiş, romanlarında, oyunlarında,  ilginç birer kadın yüzü yaratamamış yazarlar arasında gerçekten büyük  yazar denecek yazar yoktur  Lacos'a, Balzac'a, Stendhal'e, Tolstoy'a  Dostoyevski'ye bakın    Hepsi de kadınları anlamış, anlamaya çalışmış,  kadının gücünü ve büyüklüğünü görmüştür  "Türk edebiyatından Orhan Veli,  Nazım Hikmet ve Yahya Kemal usta olarak kabul ettiği isimler arasında  yer alır  Ataç'a göre, Batı şiirini Türk edebiyatına ilk getiren Ahmet Haşim'di  Ancak Haşim eski şiirin kökenlerinden yeterince faydalanmadığı için  yapıtları etkisiz kalmıştı  Ahmet Haşim'in "Göl Saatleri" üzerine  yazdığı ilk yazısı Dergah'ta yayımlandı  1927 yılında R  Grousset'in  "Asya'nın Uyanması" adlı eserini Türkçeleştirdi  1928-1930 yılları  arasında Ankara Orta Muallim Mektebi'nde Edebiyat, Sanat Tarihi ve  Fransizca dersleri verdi  1930 yılında A  Maurois'in " Genç Verter'in  Istırapları" eserini çevirdi  1935 yılında "Fransızca-Türkçe Resimli Büyük Dil Klavıuzu" adlı iki ciltlik sözlüğün hazırlanmasına büyük katkıda bulundu  1939 yılında  Ballantyne'nin "Mercan Adası" adlı kitabını çevirdi  1940'da Alain  Fournier'in "Adsız Köşk", Balzac'ın "İki Yeni Gelinin Hatırıları" vee  Vildrac'ın "Dünya Gözüyle" adlı eserlerini dilimize kazandırmıştır  Dostoyevski'den "Kumarbaz", Sophokles'den "Oidipos Kolonos'ta",  Stendhal'dan "Kırmızı ve Siyah" adlı eserler çevirleri arasında yer  alır  1945 yılında "Ezop'dan Masalları" dilimize kazandırdı  1945  yılından sonra Basın Yayın Umum Müdürlüğü'nde yayın şefliği yaptı  1946 yılında "Günlerin Getirdiği" adlı eserini yayımladı  1947'de  Plautus'un "Buğday Kurdu" adlı eserini ve Terentius'un "Hortlak" adlı  eserini Türkçe'ye kazandırdı  1949'da Türk Dil Kurumu'na (TDK) üye oldu  1951 yılında cumhurbaşkanlığı çevirmenliğine atandı  Aynı yıl  Andersen'den "Masallar"'ı çevirdi  Yine 1951'de TDK yönetim kurulu  üyeliğine seçildi ve yayın kurulu başkanı oldu  1952'de emekliye  ayrıldı  Emekliliğinden sonra çevirilerine ve eleştiri yazılarına devam  etti  1952'de "Sözden Söze" ve "Karalama Defteri" adlı eserlerini verdi  1953'te Simenon'un "Kiralık Oda" adlı eserini çevirdi  1955 yılında eşi  Leman Ataç öldü  1957 yılında "Günlerin Getirdiği" ve "Söz Arasında"  adlı eserlerini verdi  1957 yılında Numune Hastanesi'nde üremiden öldü  1958 yılında "Okuruma Mektuplar" adlı kitabı yakın çevresi tarafından  bastırıldı  (Burada adı geçen eserler Ataç'ın önde gelen yapıtlarıdır  Bütün çalışmalarına yer verilmemiştir) 1958 yılında kızı Meral Tolluoğlu tarafından yılın en iyi eleştiri-deneme yazılarına ödül vermek üzere "Ataç Armağanı" düzenlendi  1959 yılında Mehmet Fuat'a 1960 yılında Sabahattin Eyüboğlu'na  verildikten sonra kaldırıldı  1962 yılında yaşamını adadığı TDK onun anısına "Ataç" adlı bir derleme yayımladı  1967'de ölümünün onuncu yıl dönümünde TDK onu özel bir  törenle andı  Ataç bazı yazılarında takma isim kullandı  200 yılında  Yapı Kredi Yayınları "Bütün Yapıtları" yayımladı   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |