|  10-10-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Cumhuriyet Dönemi Ve Sonrası Türk Şiirinin Çağdaşlaşma Serüveni 
 
            CUMHURİYET DÖNEMİ VE SONRASI TÜRK ŞİİRİ TÜRK ŞİİRİNİN ÇAĞDAŞLAŞMA SERÜVENİ
 Türkiye’de çağdaşlaşma  serüveni genellikle Batılılaşma hareketleriyle başlamıştır
  Osmanlıdaki  Batılılaşma çabalarının,reformist girişimleri dayatan,Batının  istemleriyle gerçekleştiği bilinir  1839 Tanzimat Fermanı da bu  doğrultuda ki çabanın ürünüdür  3  Selim dönemi ıslahat  hareketleri,belgide Batı ile ilişkilerin başlama noktası olarak  alınabilir  Ama asıl çağdaşlaşma bilinci Cumhuriyetle gelen bir  olgudur,ki 1923’te başlayan bu süreç aydınlanma düşüncesini de var  etmiştir  Buna,bir bakıma,Anadolu aydınlanması da denilebilir  1923  devrimi bir çok şeyin başlama noktasıdır,Türkiye için de bir  dönemeçtir  Özellikle toplumsal yaşamdaki yenilikler;eğitim,kültür  alanındaki atılımlar aydınlanma felsefesini oluşturacak kurumların  yapılandırılması bu süreçte gerçekleştirilir  Aydınların Batıyı yakından  tanımalar sonucu,yeni kültürel değerleri oluşturma,var olanlara  bakabilme bilinciyle donatır onları  Öteden beri süregelen Doğu-Batı  arasındaki çatışma bir bakıma da formüle edilmeye çalışılır  Kuşkusuz bu  süreçte Türk edebiyatının yapısal sorunlarını da gündeme gelir  3 Kasım  1928’de Harf devrimi yapılır,Latin Alfabesi kabul edilir  Genç  Cumhuriyetin kültür devriminde önemli bir adımdır  Tanzimat Döneminde  (1859-1896) ilk kez gündeme gelen konular,sorunlar,edebiyatımızın oluşma  –gelişme sürecindeki diğer dönemlerde de hep gündeme gelmiş tartışma  ortamı yaratmıştır  Özellikle şiir ve düz yazı türlerinde yaşanan  olay,dilde ve biçimdeki yenileşme çabaları bu tartışma gündemin odak  noktası olmuştur  Her türlü yenilik Batılılaşma ile  karşılaşmış  Çağdaşlaşma düşüncesi ancak Cumhuriyet Döneminde yerini ve  anlamını bularak,edebiyatın güncel sorunlarını akılcı biçimde gündeme  getirmiştir  CUMHURİYET DÖNEMİ ŞİİR Cumhuriyet Dönemi Şiir Antolojisi  yada Çağdaş Türk Şiiri denilerek hazırlanan seçkilerde günümüz şiirinin  çağdaşlaşma sürecinin başlama noktası olarak yada Ahmet Haşim alınır  Bu  konudaki kaygılarını,hazırladığı antolojinin girişinde dile getiren  Mehmet Fuat,özellikle,belli oranda bulunsa da yolu açmış olmanın ötesine  geçtiklerini söylemek kolay değildir;çağdaş şiirler oldukları ileri  sürülemez  Ne var ki bu durum onların çağda Türk Şiirinin oluşumundaki  etkilerini yok etmiyor  Kendileri Çağdaş olmasalar da arkalarından  gelenlere çağdaşlaşmaya dönük pek çok şey bıraktıkları yadsınamaz  Çağdaş Türk Şiiri,eski şiirle,özellikle Divan şiiriyle  alışverişini,hesaplaşmasını yeni dönemde sürdüre durdu  Çatışma ve ters  düşmede temel nokta Dildi elbette  Bunu izleyen biçim ise yeni şiirin  olanaklarıyla kırılmaya çalışır  İleri ki aşamalarda “Gelenek”sorunu  gündeme geldiğinde,eski şiirin bu yapısal özellikle daha iyi  değerlendirecektir  Çağdaş Türk Şiirinin oluşumunda bunun yeri ve  etkileri dönem dönem hissedilmiştir  CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI  1923 Yılı yeni Türkiye’nin kuruluşudur  Aydınlarımız,devlet adamlarımız  ve yazarlarımız tarihimizde artık yeni bir dönemin başlatılması gereğine  inanmışlardır  1923’te başlayan bu yeni anlayışı maddeler halinde şöyle  özetleyebiliriz; 1)-Hece ölçüsünü kullanmışlardır  2)-Halkın dertlerini  ve Anadolu’nun güzelliklerini işlediler  3)-Halk arasında ki kültür  unsurlarını işlediler  4)-Dönem sanatçıları;maniler,türküler,halk  efsaneleri,masallar ve halk sanatlarının unsurlarını topladılar  5)-Bu  dönemde roman,hikaye,tiyatro,gezi ve hatıra türlerinde bir  sadeleşme,kültür varlıklarımızdan yararlanma göze çarparken;roman ve  hikayede gerçekçilik ön plana çıkar  6)-Bazı şairlerimizden kendilerine  “Yedi Meş’aleciler ve Beş Hececiler”gibi isimler verilmiştir  CUMHURİYET  DÖNEMİ ŞİİR ATATÜRK DÖNEMİ (1923-1939) 1940 SONRASI DÖNEM  1)-MEMLEKETÇİLER 1)-BİRİNCİ YENİCİLER(GARİPÇİLER) 2)-BEŞ HECECİLER  2)-HİSARCILAR 3)-YEDİ MEŞ’ALECİLER 3)-MAVİCİLER 4)-İKİNCİ YENİCİLER  5)-TOPLUMSAL GERÇEKCİLER 6)-BAĞIMSIZLAR ATATÜRK DÖNEmi 
 | 
	|  |   |