|  | Buharlı Gemi (Keşifler Ve Buluşlar) |  | 
|  05-12-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Buharlı Gemi (Keşifler Ve Buluşlar) Buharlı Gemi (Keşifler ve Buluşlar)  Buharlı gemi, ne saçmalık! Bu anlayışsızlık yalnız buharlı araba tasarısını değil, buharlı gemi tasarısını da suya düşürdü  Denis Papin’inkini 25 Eylül 1707′de parçalamışlardı  Claude-François d’Auxıron’unki 8 Eylül 1774′te daha şanslı çıkmadı  D’Auxiron (1727-1778), kürekleri yangın tulumbasıyla işleyen bir gemi inşa etmişti  Seine ırmağında denemeye konduysa da tasarıya düşman gemicileri sarkacını sabote ettiklerinden deneme başarısızlıkla sona erdi  Zavallı mucit kederinden hastalandı; doğduğu Quingey’e çekildi ve orada öldü  Kırk yedi yaşında ölüm döşeğine düşen bu adamın ününe özenen Teğmen Claude de Jouffroy d’Abbans adlı bir genç ölümünden önce D’Auxiron’u buldu  Bu genç adam soylu ailesine o güne kadar epey üzüntü konusu olmuştu  Önce bir genç kızı sevmiş ve onu albayının (Artois kontu, ilerde Kral X  Charles) elinden almış, bu yüzden orduyu terk ederek kendini yangın tulumbaları üzerindeki çalışmalarına vermişti  Davranışı, soylu ailesinin aklının almayacağı bir düşüş sayıldığı için ondan uzaklaşmışlar, kendisine gücenmişlerdi  Genç adam yalnızlığı içinde D’Auxiron’a bağlandı Mucit de ona tasarı ve tutkularını açtı  Hatta genç dostunu, vaktiyle Perier ile kurdukları şirkete soktu  Bu şirketin amacı buharlı gemiyi bulmak ve geliştirmekti  Ama genç adam kendi kanatlarıyla uçmayı tercih ederek, kız kardeşinin yaptığı para yardımları sayesinde tasarılarını denemeye koyuldu  Bunlardan, 15 Temmuz 1783′te Lyon’da yaptığı gösteri özellikle çok ilgi çekti  Jouffroy 46 m  uzunluğunda, 4  50 m  genişliğinde ve sualtı derinliği 0  95 m  olan bir gemi inşa etmiş, buna iki silindirli ve çift etkili bir Watt makinesi takmıştı  Bu makine aynı eksenin çevresinde dönen 4  50 m  çapındaki iki çarkı çevirmekteydi  Bilim adamları ve olayı tespit etmeye gelen noterin önünde yapılacak denemeye başlamak üzere, gemiye bindiğinde Jouffroy cebinde bir tabanca taşıyordu  Kendinden öncekilerine gelen felâketleri bildiği için başarısızlığa uğraması halinde yaşamamaya kararlıydı  Gemi, bağlı bulunduğu Vaise rıhtımından uzaklaştı, kapkara dumanlar püskürte püskürte Saone’u çıkmaya başladı  Bir çeyrek saat sonra Barbe adasına varmıştı bile  Onu orada karşılayan halkın alkışları ve göz yaşları içinde Jouffroy tabancasını suya fırlattı: Hemen işe koyulup Saone ve Rhine üzerinde gemi işletme imtiyazı ve Bakan Calonne’dan ayrıca proje üzerinde çalışma fırsatı vermesini istedi   Başardım diye seviniyordu ama, gerçekte kazanmamış, hatta her şeyi kaybetmişti, çünkü Paris’i, Bilimler Akademisini ve Sarayı göz önüne almadan deneyini taşrada yapmıştı  O bön taşralıya “su ile ateş nasıl barıştırılırmış,” göstereceklerdi  Saray züppelerinin “tulumbalı Jouffroy” diye ad taktıkları projesine imtiyaz ve geliştirme imkânları vermek mi? Bilimler Akademisi mucite, denemesini Paris’te yinelemesini ve beklemesini söylemekle yetindi  Paris’te de yinelemek! Bir gemi de Paris’te inşa etmek!   Zavallı Jouffroy, bu işin içinden nasıl çıkardı? Ötekini yapabilmek için şatosunun damlarını bile yıkmıştı  Geriye beklemek kalıyordu, elinden başka bir şey gelmezdi, icadını İngilizlere satmayı reddetti  1817′de inşa ettiği gemiyle ve yolcularıyla Seine ırmağında dolaştı  Tuileries sarayının önünden geçti  Boş emekler  Tasarısını mahkûm etmişlerdi bir kere: Sonunda iflâs, parasızlık ve terk edilmişlik… Tek kazancı bunlar olmuştu  18 Temmuz 1832′de öldü  Böylece  buharlı geminin  yaratıcısını ölüme sürükleyip anonim bir mezarlığa gömenler çocuklarını da  yoksulluk içinde bıraktılar  Jouffroy’nın çağdaşlarının körlüğü ve sersemliği karşısında insan şaşkınlıklar içinde kalıyor  Bu adam 1783′te hiçten gerçek bir buharlı gemi meydana çıkartmıştı; üstelik Fulton’dan yirmi yıl önce ve pervaneli gemiler çıkıncaya kadar kendini bütün ülkelerde kabul ettirecek kadar… Bu böyleyken insanlar, binlerce yıllık alışkanlıklarından vazgeçmesinler diye kasten gözlerini kapatmışlardı  Yine o sıralarda İngiltere’ de Stanhope, Amiralliğe kürekleri buharla işleyen bir gemi tasarısı sunmuş Amerika’da John Fitch aynı esasa dayanarak işleyen bir gemi yapmıştı  Ama bunlar güvenilir olmaktan uzak, yarını belirsiz makinelerdi; oysa Jouffroy’nınki öylesine iyi düşünülmüştü ve güvenilirdi ki benzeri çarklı gemilerin son zamanlara kadar işlediğini çoklarımız hatırlarız  Günümüzde bile bazı uzak kıyı bölgelerinde ya da turistik göllerde çarklı vapurlar işlemektedir  Jouffroy’nın başarısızlığının başlıca nedeni, buharlı geminin ya da arabanın çağın ekonomik ihtiyaçlarına uygun olmamasıydı  Yelkenli gemi, ihtiyaçlara pek de iyi yetiyordu Atlas okyanusunu doğudan batıya 15 günde, ters yönden 30-40 günde geçiyordu ve içinde makine de bulunmadığına göre bütün gemi yük alabiliyordu  Tersine Jouffroy’nın gemisinde makine ve kömür öyle çok yer tutuyordu ki geriye pek bir şey kalmıyordu  Bütün bunlar olup biterken D’Auxiron kederden ölüyor  Jouffroy iflâs, Stanhope’yi Amirallik geri çeviriyor, ve en sonra 1803′te yeni bir iflâs adayının daha ortaya çıktığı görülüyor  Fitch intihar ediyor   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |