|  | Nazım Şekilleri |  | 
|  09-26-2009 | #1 | 
| 
[KAPLAN]
 |   Nazım ŞekilleriNAZIM ŞEKİLLERİ Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri a  Nazım Birimi Beyit Olan Nazım Şekilleri 1- Gazel : Beyit sayısı 5 ile 15 arasında değişir  Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır  Gazelin ilk beytine MATLA son beytine MAKTA en güzel beytine BEYTÜ-L GAZEL denir  Konu bütünlüğü yoktur  Her beyitte ayrı bir konu vardır  Konu olarak aşk, şarap ve güzellik işlenir  FUZULİ – BAKİ – NEDİM – TAŞLICALI YAHYA  2- Kaside : 33 ile 99 beyit arasında değişir  Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır  Kasideler genelde övgü şiirleridir  Dini konular ve övgü işlenir  TEVHİD : Allah’ ın birliği ile ilgili şiirler  MÜNACAAT : Allah’ a yalvarı yakarış şiirleridir  NAAT : Hz  Muhammed’ in büyüklüğü ile ilgili şiirlerdir  MEDHİYE : Devrin ileri gelenleri övülür  NEF-İ … 3- Mesnevi :Konu olarak klasik halk hikayeleri ve destani konuların işlendiği her beyiti kendi arasında uyaklı nazım birimidir  aa – bb – cc – dd … dir  Beyit sayıları 25  000 e bile ulaşabilir  Konusu genelde aşktır  FUZULİ – ŞEYHİ – NABİ – ŞEYH GALİP ( Leyla ile Mecnun – Hüsrev ile Şirin … ) 4- Müstezat :Müstezat artık mısra anlamına gelir  Gazel gibidir  Aynı bile denilebilir  Kafiye düzeni ax – bx – cx – dx … dir  5- Kıt’a :Genellikle iki beyitten oluşan şiirlerdir  Beyit sayısı bazen daha fazla olabilir  Kafiye düzeni genelde olduğu gibi aa – xa – xa – xa … dır  Kıt’a larda nükte, yergi ve fikir konuları işlenir  b  Nazım Birimi Dörtlük Olan Nazım Şekilleri 1- Rübia : Dört mısradan oluşan ve kendine özgü kuralları olan Rübia’ nın kafiye düzeni aaxa düzenindedir  Bu türde az sözle çok söz söylemek sanattır  Ömer Hayam 2- Tuyuğ : Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı 4 mısradan oluşan bir nazım biçimidir  Kafiye düzeni aaxa dır  Halk Edebiyatı mani’ nin Divan Edebiyatı karşılığıdır  KADI BUHRANEDDİN – NESİMİ – ALİ ŞİR 3- Murabba :Felsefe ve aşk konularını inceleyen bir nazım biçimidir  Kafiye düzeni aaaa – bbba – ccca dır  4- Şarkı :Şarkılar bestelenmek için yapıldığından fazla uzun değildir  Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı nazım şekillerindendir  Değişmez konusu aşktır  NEDİM – YAHYA KEMAL 5- Musammat : 6- Terkib-i Bent : ZİYA PAŞA – BAĞDATLI RUHİ – BAKİ 7- Terci-i Bent : ZİYA PAŞA HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ a  Anonim Halk Edebiyatı 1- Mani : 7’ li hece ölçüsü ile söylenen, tek dörtlükten oluşan şiirlerdir  aaxa 2- Ninni :7’ li 8 veya 9’ lu hece ölçüsü  aaaa 3- Ağıt :Bir kişinin ölümünden duyulan acı  abab – cccb – dddb – eeeb … 4- Türkü : Türküler 8 veya 11’ li hece ölçüsü  Aşk, tabiat, sevgi ve güzellik konuları işlenir  b  Aşık Edebiyatı Nazım Şekilleri 1- Koşma : Dörtlük sayısı 3 veya 5 tir  11 li hece ölçüsü kullanılır  abab – cccb – dddb … Konu olarak aşk, tabiat, sevgi ve güzellik işlenir  GÜZELLEME – KOÇAKLAMA – TAŞLAMA – AĞIT 2- Semai :8 li hece ölçüsü kullanılır  3 veya 5-6 dörtlükten oluşur  Güzellik, aşk, tabiat konuları işlenir  3- Varsağı : 8 li hece ölçüsü ile söylenir  Semai ile benzerlik gösterir  Varsağı nın Semai den farkı Varsağı da erkekçe yiğitçe bir söyleyiş vardır  Bre – hey gibi ünlemler kullanılır  4- Destan : Dörtlük sayısı sınırlı değildir  Hece ölçüsü 11 li kalıbıdır  Son dörtlükte şairin mahrası bulunur  Konu olarak savaş, kahramanlık, kavga, isyan, yangın gibi konular, ayrıca dalkavukluk, parasızlık ve gülünç olaylar işlenir  c  Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı Nazım Şekilleri 1- İlahi :Konusu din ve çeşitli insanlardır  Allah’ a yalvarma ve onu övme vardır  7 li 8 li 11 li hece ölçüleri ile yazılır  İlahiler 3 ile 7 dörtlükten meydana gelir  YUNUS EMRE 2- Nefes : Bektaşi tarikatına ait tekke şairlerinin kendi tarikatlarının düşüncelerini yaymak için söyledikleri şiirlerdir  3- Deme : Alevi ve Kızılbaş şairlerin kendi düşüncelerini dile getirdikleri bestelenen bir nazım biçimidir  8 li hece ölçüsü kullanılır  3 veya 5 dörtlükten oluşur  4- Devriye : Vesin, şekil ve kafiye bakımından ilahiye benzer  Devriye de insanın Allah’ tan gelip yine Allah’ a gideceği konusu işlenir  5- Nutuk : Şekil yönüyle koçma ya benzer  Tarikata yeni girenlere mürşitlerin bilgi vermek için söyledikleri şiirlerdir  6- Sathiye : Nefesin bir türüdür  Tanrı ile konuşur ve şakalaşırcasına yazılan şiirlerdir  d  Batı Edebiyatı’ dan Alınan Nazım Şekilleri 1- Sone : Edebiyatımıza Servet-i Finun devrinde Fransızlar dan girdi  Toplam olarak 14 mısradır  Kafiye düzeni abab – abba – ccd – ede dir  2- Terza – Rima : Bir başka batı edebiyatı nazım biçimidir  Kafiye düzeni aba – bcb – cdc – d şeklindedir   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |