|  | Doğadaki Vites Kutuları |  | 
|  08-16-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Doğadaki Vites KutularıDoğadaki Vites Kutuları ve Jet Motorları Motorlu taşıtlara ilgi duyan hemen herkes bu araçların hareket etmesinde vites kutularının ve tepkili motorların ne kadar önemli bir yer tuttuğunu bilir  Fakat pek az kişi, doğada, bizim kullandıklarımızdan çok daha iyi tasarıma sahip vites kutularının ve jet motorlarının olduğundan haberdardır   Vites kutusu, bir aracın hızı değiştiğinde motorun en verimli şekilde kullanılmasını sağlar  Doğadaki vites kutuları da otomobillerdekine benzer bir prensiple çalışır  Örneğin sinekler, normal bir uçuş sırasında, havada üç aşamalı hız sağlayan doğal bir vites kutusu kullanırlar  Bir sinek bu sistem sayesinde kanatlarını istediği hızda çırparak aniden hızlanabilir veya yavaşlayabilir   Otomobillerde motordan elde edilen gücü tekerleklere aktarmak için çok sayıda dişli kullanılır  Düzgün bir sürüş, ancak dişliler kademe kademe kullanıldığı takdirde elde edilebilir  Arabalardaki oldukça ağır ve fazlaca yer kaplayan bu dişlilerin yerine, sineklerde sadece birkaç milimetrekareye sığan bir mekanizma vardır  Çok daha kullanışlı bu mekanizma sayesinde sinekler kanatlarını rahatlıkla çırpabilirler   Mürekkep balığı, ahtapot ve Nautilus, suda hareket ederken tepkili motorlardaki gibi bir itiş gücü kullanırlar  Bu sistemin ne kadar etkili olduğunun anlaşılması için, bilim literatüründeki adı Loligo Vulgaris olan kalamarın suyun içindeki hızının saatte 30 kilometreyi aştığını söylememiz yeterli olacaktır       Bir jet motoru bir ucundan havayı emer ve diğer ucundan çok daha büyük bir hızla dışarı bırakır  Harrier uçakları, motorlarının egzozlarından yüksek hızla çıkan havayı özel kanallar aracılığıyla yere doğru püskürtürler  Harrier bu sistem sayesinde dikey iniş-kalkış yapabilir  Uçak havalandıktan sonra egzoz çıkışı geriye doğru yönlendirilir   Mürekkep balığı da, jet uçaklarındaki gibi jet tipi itme hareketini kullanır  Mürekkep balığının bedeninde, cep benzeri iki açıklık bulunur  Bu açıklıktan alınan su, kuvvetli kaslardan oluşan esnek bir torbaya alınır  Torbada arkaya doğru açılan bir kanal bulunur  Kasların kasılmasıyla kesedeki su büyük bir hızla kanaldan dışarı atılır  Bu canlı, düşmanlarından kaçarken 32 km/saat hıza kadar ulaşabilir, hatta bazen sudan dışarı sıçrayarak gemilerin güvertelerine düşebilir      Bir istiridye, deniz yıldızı tarafından tehdit edildiğinde kabuğunun iki yakasını aniden kapatır  Böylece bir miktar suyu jet hareketi oluşturacak şekilde dışarı atar ve bedenini ileri fırlatmış olur    Bilimsel adı Ecballium elaterium olan acı kavun bitkisi, tohumlarını meyvelerindeki şiddetli bir patlama ile etrafa dağıtır  Bu patlama jet tipi bir hareketle gerçekleştirilir  Sapından kurtulup düştüğünde meyvenin içindeki basınç dengesi bozulur ve meyvenin içindeki tohumlar yapışkan bir sıvı ile dışarı fışkırtılır  Bitkideki bu düzen, bir mermiyi namlusundan saniyede 1  000 metre hızla fırlatan tabancanınkine benzer  Bu konudaki en benzersiz örneklerden biri olan Nautilus, ahtapot benzeri bir deniz canlısıdır ve jet motoru ile çalışan bir gemi gibidir  Başının altındaki bir tüp ile suyu içeri alır ve sonra da geri püskürtür  Böylece oluşturduğu akım bir yöne doğru hareket ederken Nautilus da diğer yöne doğru hareket eder  Bu canlıların bilim adamlarını imrendiren bir diğer özellikleri de, sahip oldukları doğal tepkimeli motorların, denizin derinliklerindeki son derece güçlü basınçlardan etkilenmemesidir  Ayrıca hareketi sağlayan sistemleri hem sessiz hem de oldukça hafiftir  Nitekim Nautilusun tasarımındaki bu üstünlük, denizaltılar için model oluşturmuştur  Deniz Altındaki 100 Milyon Yıllık Üstün Teknoloji Denizaltılarda bulunan dalış tankları suyla dolunca gemi sudan daha ağır hale gelir ve dibe dalar  Eğer tanktaki su, basınçlı hava ile boşaltılırsa denizaltı tekrar su yüzüne çıkar  Nautilus da hareket ederken aynı yöntemi kullanır  Nautilusun vücudunda 19 cm  çapında, salyangoz kabuğu biçiminde spiral bir organ vardır  Bu organda birbiriyle bağlantılı 28 tane "dalış hücresi" bulunur  Ancak bu, suyun boşaltılması için yeterli değildir; takviye olarak basınçlı havaya da ihtiyaç vardır  Peki ama Nautilus suyu boşaltmak için gerekli basınçlı havayı nereden bulur?    Denizaltılar su yüzeyine çıkmak ya da dibe dalmak için özel bölmeler kullanırlar  Bu bölmeler Nautilus'taki bölmelerle aynı işi görür  Bölmeler hava ile dolu olduğunda denizaltı su yüzeyinde durur  Bölmedeki hava su ile değiştiğinde denizaltı dibe batar  Uygun miktarda suyun bölmelere basılması ya da boşaltılması sağlanarak denizaltının su altındaki seyri ayarlanır  Nautilusun vücudunda biyokimyasal yolla özel bir gaz üretilir ve bu gaz, kan dolaşımı ile hücrelere aktarılarak hücrelerden suyun çıkması sağlanır  Bu sayede Nautilus avlanırken ya da düşmanlarından kaçmak istediğinde daha derine inebilir veya yüzeye çıkabilir   Bir denizaltı sadece 400 m  dibe dalabilirken Nautilus için 450 m  derinliğe dalmak son derece kolaydır   Bu, pek çok canlı için oldukça tehlikeli bir derinliktir  Ancak buna rağmen Nautilus bu durumdan hiç etkilenmez, kabuğu basınçtan parçalanmaz ya da vücudunda herhangi bir zararlı etki görülmez   Burada dikkat edilmesi gereken çok önemli bir nokta daha vardır  Nautilus, yaratıldığı ilk günden beri bu sisteme sahiptir  Peki, 450 metre derinlikteki basınca dayanıklı bu özel kabuk yapısını Nautilusun kendisi tasarlamış olabilir mi? Ya da vücudundaki suyu boşaltmak için basınçlı hava elde edebileceği gazı kendisi bulmuş olabilir mi? Şüphesiz Nautilusun ne kendi kendine gaz üretecek bir kimyasal tepkimeyi bilmesi, ne de bu tepkimeyi gerçekleştirecek yapıyı kendi vücudunda kurması ya da suyun basıncından dolayı üzerinde oluşan tonlarca yüke dayanacak bir kabuk tasarımı yapması kesinlikle mümkün değildir  alıntı | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |