|  08-16-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Satrançta Hamleler Nasıl Yazılır? 
 
              
 Kullandığımız kısaltmalar topluca şunlardır:Satranç tahtası 8 yatay ve 8 dikey sıradan oluşur Yataylar 1'den 8'e kadar numaralandırılır  Dikeyler de a, b, c, d, e, f, g, h şeklinde isimlendirilir  Böylece 64 karenin herbirine bir sayı ve bir harften oluşan isim verilir  a1, b2, h8 gibi  Kare isimlerinde önce harf sonra sayı belirtilmelidir  Piyon dışındaki taşlar için baş harflerinden oluşan kısaltmalar kullanılır  Ş = Şah, V = Vezir, K = Kale, F = Fil, A = At
  Piyon için herhangi bir kısaltma yoktur  Bir hamleyi belirtirken hangi taşın nereye gittiğini yazmak yeterlidir   Ae5: Atın e5 karesine gittiğini gösterir
  Taş yerken, alan taşın ismi ile gidilen yerin arasına x işareti konulurPiyonlar için sadece gidilen yer belirtilir e4: e4 karesine piyonun gittiğini gösterir
  Eğer aynı kareye iki taş gidebiliyorsa o zaman taşların farklı olan konumları yazılır  Aynı yatayda iseler diekyleri, aynı dikeyde iseler yatayları    Farklı dikey ve yataylarda ise dikeyleri belirtilir   Örneğin:
 a1'de ve h1'de duran kalelerden a dikeyinde olanı d1 karesine gitmişse Kad1 şeklinde yazılılr
  a1'de ve a5'te duran atlardan 5
  yataydaki b3'e gitmişse A5b3 şeklinde yazılır  a1'de ve d2'de duran atların ikisi de b3 karesine gidebilir
  a1'deki atın hareketi için Aab3 ve diğer atın hareketi için Adb35 kullanılır 
   Vxd3: Vezir d3 karesine gitmiştir ve oradaki bir taşı yemiştir
  Şah çekilince hamlenin sonuna + işareti konulurPiyon taş alırken, piyonun bulunduğu dikey belirtilip x işaretinden sonra gittiği yer yazılır exc4: e dikeyindeki piyon c4'e gelerek bir taş yemiştir
  Eğer bir piyon geçerken taş almışsa gidilen yerden sonra e  p  yazılır  (e  p  : en passant) dxc6 e
  p  : d dikeyindeki piyon c6'ya gelirken geçerken taş almıştır 
   Fg3+: Fil g3'e gelerek şah çekmiştir
  Piyon terfisinde, piyonun gittiği son kareden sonra terfi etiği taş yazılır  g8V: Piyon g8'e gelerek vezire dönüşmüştür
 Kısa rok için 0-0, uzun rok için 0-0-0 kullanılırBeraberlik teklifleri, yapılan hamleden sonra = konularak belirtilirMat için hamleden sonra ++ veya # işaretleri konulur
 
 Örnek bir oyun:Ş: ŞahV: VezirK: KaleF: FilA: At0-0: Kısa rok0-0-0: Uzun rokx: Taş yeme+: Şah çekme=: Beraberlik teklifie p  : Geçerken alma (en passant)++ , #: Mat
 1
  d4 Af6 2  c4 e6 3  Af3 Fb4+ 4  Abd2 b6 5  a3 Fxd2+ 6  Fxd2 Fb7 7  b4 d6 8  Fg5 Abd7 9  e3 Ve7 10  Fe2 O-O-O 11  O-O Khf8 = Bu hamleri yaptığınzda aşağıdaki konuma ulaşmış olmalısınız
  
 
   
 | 
	|  |   |