![]() |
Çocuklar Oyun Oynamalıdır |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuklar Oyun OynamalıdırNİÇİN OYUN? OYUN NEDİR: Oyun ,içsel olarak güdülenen belirli bir amacı olmayan,yetişkinler tarafından değil,çocuğun koyduğu kurallara bağlı olarak kendiliğinden gelişen ve zevk unsuru taşıyan ,davranışlarda oluşan bir etkinliktir ![]() başlar ![]() ile ilgili psikolojik ihtiyaçları karşılanırken ,sosyal becerilerinin gelişmesi gerilim ve kaygının azalmasını sağlanır ![]() Kişisel gelişim sürecinde insanlarla paylaşma gibi taklit ederek gerçekleştirilen ve yaşamın temel dayanağı olan bir etkinliktir ![]() Oyun nedir? Oyun ne değildir? ![]() 1 Çocuğun zihinsel kapasitesini geliştiren bir faaliyettir ![]() Çocuğun en özenli işidir ![]() ![]() Büyükleri rahatsız etmeden bir köşede çocuğun oyalandığı sadece eğlendirici hatta oyalayıcı nafile bir faaliyettir ![]() 2 Dış dünyanın kavranması,öğrenilmesi ve hayata hazırlanmanın en keyifli yoludur ![]() ![]() Eğitim çağında ki çocuklar için zaman kaybıdır ![]() ![]() 3 Çocuğun içsel duygularını,çatışmalarını,kaygılarını yansıttığı çocuğu tanıma ve anlama aracıdır ![]() Çocuktur,hepsi oynar ![]() ![]() 4 Ailelerin çocuklarıyla iletişim sıkıntılarını çözmek için beraberce vakit geçirilme fırsatı yaratan bir faaliyettir ![]() Oyun çocuklar içindir ![]() ![]() OYUN ÇOCUK İÇİN HAYATTIR VE GELECEKTİR ![]() OYUN NEDEN ÖNEMLİDİR? 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() etkileşim becerilerini arttır ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() İÇERİK OLARAK ŞU ÖZELLİKLERİ TAŞIR Oyun kendiliğinden ortaya çıkar,mutluluk ve rahatlık oyuna eşlik eder ![]() Oyun duyu organlarında,sinir ve kaslarda,zihinsel düzeyde oluşur ve birlikte işler ![]() Oyunda deneyimler tekrarlanır,çevre taklit edilir ve yeni şeyler denenir ![]() Oyun mekanı ve zamanı kendi sınırlar ![]() Çocuğun iç dünyasını ,dışarıdaki sosyal dünyayla birleştirmesine yardım eder ![]() Düzenli gelişim aşamaları gösterir ![]() Özetle Karmaşık bir insan davranışıdır ![]() ![]() ![]() ÇOCUK GELİŞİMİ VE OYUN 0-2 YAŞ SENSORİ MOTOR DÖNEM ORAL DÖNEM TEMEL GÜVEN DÖNEMİ Gözle öğrenmeyle başlar ![]() Kendi varlığıyla objeleri ayırt edemez ![]() 18 ayla birlikte mental semboller gelişir ve dil kullanılmaya başlanır ![]() Objelerin devamlığının kavranmasıyla gelişir ![]() Haz bölgesi ağızdır ![]() Doğal dürtülerin tatmin edilmesi ile gerilim azalır ![]() Çocuk anneyi kendinin devamı olarak algılar ve kendini diğerlerinden ayırtedemez ![]() Annesiyle kurduğu ilişkinin devamında sosyal olarak almayı ve vermeyi öğrenir ![]() Aşırı doyurulma veya doyurulmama fiksasyon yaratır ![]() Oral dönemde tatmin edilemeyen ihtiyaçlar ileri yaşlarda oburluk,bağımlılık ![]() ![]() Anne babanın gereksinmeleri karşılamasıyla temel güven duygusu gelişir ![]() Temel ihtiyaçların karşılanması temel güven duygusunu oluşturur ![]() Bu yaşlarda yaşana olumsuzluklar ileri yaşlarda sosyal ilişki kurmakta zorluk ,kendine ve diğer insanlara karşı güvensiz davranma gibi davranışların gelişmesine neden olur ![]() ALIŞTIRMA OYUNLARI Çocuğun duygusal motor gelişim dönemi olan bu dönemde oynana oyunların düşünceden çok,fiziksel hareketleri kapsar ![]() olarak tekrarlar,uzanabildiği her şeyi ağzına alır,biraz büyüdüğünde kaybolan ve sonradan geri gelen nesne ,insan ![]() ![]() ![]() ![]() BİREYSEL OYUN Bireysel yada tek başına oyun oynama dönemimde çocuklar,çevresinde ki diğer çocuklarla ve yetişkinlerle ilgilenmeksizin kendi kendilerine oynarlar ![]() Kendi bedenleriyle meşgul olmanın dışında ,ilgilerini çeken nesnelere dokunur,koklar,dinler ![]() ![]() Yönlendirilir yada gösterilirse yetişkinle beraber küpleri üst üste koyma ![]() ![]() ![]() Yatağın üstüne asılan renkli müzikli oyuncaklar,aktivite center,iç içe geçen kaplar,yumuşak toplar, yırtılmayan maddelerden üretilmiş renkli kitaplar gelişimi desteklemek olarak kullanılabilir ![]() ![]() 2-3 yaşlar İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM Nesnelerin görüntüsünün etkisinde kalırlar ![]() Korunum ilkesi kazanılmamıştır ![]() Tersine dönebilirlik ilkesi kazanılmamıştır ![]() Dil daha yaygın kullanılır ![]() Kendini evrenin merkezi sanır ![]() Egosantiriktir ![]() Düşündüklerinin olayların nedeni olabileceğini düşünürler ![]() Animistik düşünce hakimdir ![]() ANAL DÖNEM Çocuğun yürümeye ,konuşmaya kendi bedenini çevresinden ayırt etmeye başladığı dönemdir ![]() Süperego gelişmeye başlar ![]() İnatçılık dönemidir ![]() Tuvalet terbiyesinin kazanıldığı dönemdir ![]() Bağımlı bebek kalmayı destekleyen tutum ,düzen titizlik anal saplanma oluşturur Bu dönem de saplanma ileri yaşlarda İnatçılık,obsesyon, Cimrilik,kararsızlık ![]() ![]() ![]() ![]() ÖZERKLİK DÖNEMİ inatçılık dönemidir ![]() Tuvalet eğitimi baskı oluşturan bir unsurdur ![]() Çocuk çevreye hakim olma ,kendi isteklerini uygulama eğilimindedir ![]() Baskıcı tutum utangaçlık ,içedönüklük,ilişkiden kaçınma gibi davranışların gelişmesine neden olabilir ![]() 3-6 YAŞLAR İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM FALLİK DÖNEM Cinsel organlar fark edilir,ilgi bu bölgelere yönelir ![]() Cinsler arası ayrımla ilgili sorular çoğalır ![]() İğdişlik korkusu Odipal kompleks Vicdan gelişmeye başlar ![]() Aşırı korkutma,suçlama-cezanın hakim olduğu tutumlar fallik dönemde saplanmaya sebeb olarak atılganlıkta kısıtlılık,cinsel sapma,cinsel sorunlar,karşı cinse karşı olumsuz tutum GİRİŞKENLİK-SUÇLULUK Kendisinin ve aile üyelerinin rollerini daha açık bir şekilde kavramaya başlar ![]() İhtiyaçlarını karşılarken daha aktiftir ![]() Paylaşma artar ![]() Merak ve araştırma duygusunu tatmine çalışır ![]() Çocuğun yaptığı işlemlerin engellenmesi yanlış tutum suçluluk duygusuna yöneltir ![]() Kompleks affektler Sevgi ,mutsuzluk,kıskançlık,gıpta hem sözel hem de sözel olmayan şekilde ifade edilir ![]() Duygular somatik olaylardan ( Açlık,yorgunluk ,ısı ![]() ![]() ![]() Anksiyete sevdiği,güvendiği kişinin kaybı veya taktir edilme yada kabul edilmenin kaybıyla ilgilidir ![]() ![]() SEMBOLİK OYUN Başlangıçta daha çok hareket keşiflerine dayanan oyunlar iki yaşlarında farklı bir boyuta ulaşır ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukta sembolik oyunlar iki şekilde görülür ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() 2-3 yaşlarında çocuklar cansız objeler canlılık verir ve bebekleriyle konuşur ![]() ![]() ![]() ![]() oyunlarda artış görülür ![]() 3 yaşsından önce fantezi oyunlarında fazla konuşma gözlenmez ![]() ![]() ![]() PARALEL OYUN DÖNEMİ İki yaşından sonra paralel oyun dönemi başlar ![]() ![]() ![]() Oyun çağı olarak da isimlendirilen bu dönem gerek zihinsel kapasitenin gelişimi gerekse duyguların dışa vurumu açısından hayati önem taşır ![]() merakının tatmin edilmesi,fantezilerinin dışa vurumu için OYUN GEREKLİDİR ![]() Özdeşleşmenin başlaması igdişlik kompleksi ve ödipal dönemin sona ermesini sağlar ![]() ,sembolik oyunların oynanması süreci kolaylaştırır ![]() Oyun gerçek ile fantezinin ayırt edilmesini ,öğrenme yönünde kolaylık sağlar ![]() Hayali, arkadaşlar çok sık görülür ![]() ve üstünde ki çocuklarda hayali arkadaşlara daha çok raslanır ![]() OYUNCAKLAR 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Örnek evcilik takımları,bebekler, puzzel ,kalem kağıt, bol resimli az yazılı kitaplar,bisiklet ![]() ![]() ![]() 6-12 YAŞ ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİ SOMUT İŞLEMLER DÖNEMİ LATANT DÖNEM ÇALIŞKANLIK-AŞAĞILIK DUYGUSU Egosantrik düşünce yerini operasyonel düşünceye bırakır ![]() Başkalarının görüş açısından da görebilecek duruma gelir ![]() Sınırlı da olsa mantıksal düşünme süreci başlar ![]() Kuralları takip edip nedenleri bulur ![]() Kurallara aşırı bağlı çocuklarda obsesyon oluşabilir ![]() Somut olaylar daha iyi kavranır ![]() Konversyon (objenin şekli ve formu değişse de özellikleri kalır ![]() Reversibilite( Şeyler bir şekilden diğerine dönüşe bilir ![]() Ego hızla gelişir ![]() Cinsellik örtülür ![]() ![]() Karşı cinse karşı düşmanca duygular oluşabilir ![]() ![]() Oyunlarda kendi cinsiyetlerinden arkadaş seçme eğilimindedirler ![]() Kendini kontrol edebilme kapasitesi artar ![]() Çalışma üretkenlik duygusunun edinildiği yaştır ![]() Okuma yazma hesap öğrenilir ![]() Kendine güven duygusu yapa bildikleriyle gördüğü taktirle doğru orantılı olarak gelişir ![]() Bu dönemde çocuklar kendilerini akranlarıyla karşılaştırırlar ancak yetişkin tarafından bunun yinelenmesi aşağılık duygusunun gelişmesine neden olur ![]() KURALLI OYUNLAR Özünde kuralları ,rekabet gibi faaliyetleri içeren oyunlardır ![]() ![]() ![]() Çocuk iki davranıştan birini seçmelidir ![]() ![]() ben merkezcilikten uzaklaştıkça ve sosyal düşünce geliştikçe gözlenir ![]() SOSYAL OYUN Üç yaş civarında çocuklar başka bir yada birden fazla çocukla grup halinde oyun davranışı göstermeye başlar ![]() ![]() ![]() Grup oyunları,kurallı oyunlar oynanamaya başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAK: Çocuğu Tanımak ve Anlamak/prof ![]() ![]() İst ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niçin Oyun? /Prof ![]() ![]() ![]() Psk ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|