![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?TANIM Belli bir tarihsel süreçte edebiyatı, tür ve yazarın milliyeti bakımından herhangi bir ayrım olmadan ÅŸekilsel ve içeriksel olarak etkileyen belli üslup, duygu ve düşünce dizisidir ![]() ![]() KLASİZM Edebiyatta eski Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ROMANTİZM 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() REALİZM (Gerçekçilik) Bir estetik kavram olarak 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PARNASİZM Adını, Louis Xavier de Richard ile Catulle Mendes’in hazırlayıp Alphonse Lemerre’in bastığı Le Parnasse Contemporain (ÇaÄŸdaÅŸ Parnasçılık) adlı eserden alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DOÄžALCILIK (Natüralizm) 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMBOLİZM (Simgecilik) 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Simgeci ÅŸiirin baÅŸlıca temsilcileri Charles Baudelaire’nin ÅŸiir ve görüşlerinden fazlaca etkilenen Fransız Stephane Mallarme, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud’dur ![]() ![]() İDEALİZM Dünyayı ve varoluÅŸu bilinç ve düşünceye öncelik vererek açıklama öğretisinin temel olduÄŸu felsefi akımın edebiyattaki uzantısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GELECEKÇİLİK (Fütürizm) 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GelecekçiliÄŸin kurucusu Marinetti, Avrupa’da birçok yazarı etkiledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DADAİZM Jean Arp, Richard Hülsenbeck, Tristan Tzara, Marcel Janco ve Emmy Hennings’in aralarında bulunduÄŸu bir grup genç sanatçı ve savaÅŸ karşıtı 1916 yılında Zürih’te Hugo Ball’in açtığı cafe’de toplandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GERÇEKÜSTÜCÜLÜK (Sürrealizm) Avrupa’da bir ve 2’nci dünya savaÅŸları arasında geliÅŸti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Breton’un yanısıra Louis Aragon, Benjamen Peret, otomatik yazı yöntemleri üzerinde deneyler yaptılar ![]() ![]() ![]() ![]() 1925’ten sonra gerçeküstücüler dağılmaya, baÅŸka akımlara yönelmeye baÅŸladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HARFÇİLİK (Letrizm) Öncülüğünü Romen asıllı ÅŸair Isidore Isou'nun yaptığı, 2’nci Dünya Savaşı sonrasında ortaya çıkan bir akımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VAROLUŞÇULUK (Egzistansiyalizm) Yirminci yüzyılın ilk yarısının sonlarına doÄŸru Fransa’da ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() VaroluşçuluÄŸun etkileri çaÄŸdaÅŸ kültürün çeÅŸitli alanlarında görüldü ![]() ![]() ![]() KİŞİSELCİLİK KiÅŸiselcilik, soyut düşüncülükle özdekçiliÄŸin karşısına tinsel gerçekliÄŸi, sözü geçen iki bakış açısının da parçalara böldüğü birliÄŸi yeniden yaratacak sürekli çabayı koyar ![]() ![]() ![]() Felsefi yönden Gottfried Wilhelm Leibniz bu akımın kurucusu, George Berkeley de baÅŸlıca kaynaklarından biri olarak kabul edilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?BİYOGRAFİ "Yaşam öyküsü" de denebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihte ölen kişinin yaşamını ve yapıtlarını öven mezar yazıtları ve cenaze törenlerindeki konuşmalar yaşam öykülerinin ilk örnekleri sayılabilir ![]() ![]() ![]() Yaşam öyküsünün bir başka özelliği, yazarının tarafsız olmamasıdır ![]() ![]() ![]() MAKALE Yazarın belli bir konuda, genellikle günlük politika ile ilgili görüşlerini dile getirdiği kısa metinlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ELEŞTİRİ Herhangi bir kişiyi, bir eseri, bir konuyu doğru ve yanlışlarını dile getirerek göstermek amacıyla yazılan kısa metinlerdir ![]() ![]() ![]() ANI Kişisel yaşantının bütünü ya da belli bölümlerini ya da gözlemleri dile getirmek amacıyla yazılmış edebi metinler ya da kayıtlardır ![]() ![]() ![]() ![]() MİZAH Olayların gülünç, alışılmadık ve çelişkili yönlerini yansıtarak insanı düşündürme, eğlendirme ya da güldürme sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mizahı bedensel şiddetten ayırıp keskin dilli bir sanata dönüştüren Atinalılar olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında mizah Türk edebiyatında ise gerçek anlamda ilk mizah ürünleri masallar, fıkralar ve seyirlik oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyetle birlikte Türk mizahı yeni bir kimlik kazandı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?EDEBİYAT NEDİR 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adı “Varoluşçuluk” felsefesiyle birlikte anılan ve düşünsel alanda büyük etkiler yaratan Sartre’ın “Les Mouches” (1943, Sinekler), “Huis-Clos” (1944, Gizli Oturum), “La Putain respectueuse” (1946, Saygılı Yosma), “Morts sans sépultues” (1946, Mezarsız Ölüler), “Les mains sales” (1948, Kirli Eller), “Le Diable et le Bon Dieu” (1951, Åžeytan ve Yüce Tanrı), “Nekrassov” (1955), “Les Séquestrés d'Altona” (1959, Altona Mahpusları) adlı oyunları ve “La Nausée”, (1938, “Bulantı”), “Le Mur” (1939, Duvar), “Les Chemins de la Liberté”: I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahi, nedir Edebiyat? Türkiye’deki ilk baskısı 1967’de De yayınevi, ikinci baskısı 1982’de Payel yayınevi tarafından gerçekleÅŸtirilen “Edebiyat Nedir”, bu kez Can yayınları tarafından buluÅŸturuluyor okuyucuyla ![]() ![]() ![]() Sartre edebiyat kavramını “yazar”, “yazarın görevi” ve “okurun konumu” üzerinden üç ayrı kategoride ele alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyat nedir sorusuna yüzyıllar boyunca deÄŸiÅŸik yanıtlar verilmiÅŸtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sarte da, “Edebiyat Nedir” incelemesinde kendi perspektifiyle çiziyor edebiyatın sınırlarını ![]() ![]() Edebi nesne Sartre'a göre "Yalnızca hareket halindeyken varolan bir topaçtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazar, Yapıt, Okuyucu ve BaÄŸlanma Kendimize konu edindiÄŸimiz roman/yapıt ancak kendisine bakıldığı zaman vardır ve öncelikle de katıksız bir çaÄŸrı, katkısız bir var olma gerektirimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine de, yazının iÅŸlevinin güzellik yaratmak ve bizde özgül bir coÅŸku uyandırmak olduÄŸu konusundaki eski felsefe bugün artık benimsenmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazma iÅŸleminin karşısında diyalektik bir baÄŸlaşık terim, yani okuma iÅŸlemi vardır ve birbirine baÄŸlı bu iki ayrı pratik iki ayrı eyleyen gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belli bir çağın yazını kendi özerkliÄŸinin açıkça bilincine varmadığı ve geçici güçlerin ya da bir öğretinin boyunduruÄŸu altına girdiÄŸi, kısacası kendini koÅŸulsuz bir erek gibi deÄŸil de, bir araç gibi gördüğü zaman yabancılaÅŸmıştır ![]() ![]() ![]() Bitirirken Sartre ve diÄŸer entelektüellerin baÅŸlattıkları, Türkiye’de ve dünyada 1970’lein sonlarına dek süregelen canlı tartışmalar görülmüyor artık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son yıllarda sıklıkla vurguluyoruz; sömürünün, yolsuzluÄŸun, baskının gizlendiÄŸi, magazinel olanın haber olduÄŸu bir toplumsal yaÅŸama, edebiyat ve sanat ürünleri de ayak uyduruyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?Bu bölümde bulacaklarınız : Düşünce Türleri Anlatı Türleri Yazışma Türleri Makale Fıkra (Köşe Yazısı) Deneme EleÅŸtiri İnceleme Rapor Ropörtaj Hikaye ve Roman Mektup Dilekçe DÜŞÜNCE TÜRLERİ MAKALE Bir konuda bilgi verirken veya bir gerçeÄŸi savunurken,türlü kanıtlardan faydalanan,bunları bilimsel biçimde inceleyen gazete ve dergi yazılarına makale denir ![]() ![]() Makale türü, edebiyatımıza Tanzimat döneminde gazete ile birlikte Batı'dan giren bir türdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilim ve kültür alanında yazılan makaleler,sınırlı bir kültür kesimine ulaÅŸmayı amaçladığından bu makalelerde daha bilimsel bir dil kullanılır ![]() Gazete ve dergilerdeki makalelerse,geniÅŸ halk kitlelerine ulaÅŸmayı amaçladığından yazar,dilini daha açık,daha popüler ve daha anlaşılır bir düzeyde tutar,özel terimler kullanmaktan kaçınır ![]() FIKRA ( KÖŞE YAZISI) Gazete ve dergilerde yayımlanan güncel,siyasal,toplumsal sorunları ele alan yazılardır ![]() ![]() Fıkralarda siyasal ve toplumsal olaylar ele alınırken belgelere,kanıtlara,aşırı ayrıntılara yer verilmez ![]() ![]() ![]() ![]() DENEME Edebi türlerin tümü gibi deneme için de bir tanım vermek çok güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() Deneme için bir tanım yapmak gerekirse ÅŸunları söyleyebiliriz: “Deneme;bir yazarın,herhangi bir konu üzerinde,özel görüş ve düşüncelerini hiçbir iddiaya yer vermeden,kesin yargılara varmadan anlattığı yazı türüdür ![]() Batı edebiyatında essai (ese ) adı verilen deneme konuları genellikle edebiyat,sanat,bilim,felsefe ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denemede bir konu sınırlılığı,belli bir biçim yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ELEÅžTİRİ Bir eseri deÄŸerlendirme amacıyla yazılan yazılara eleÅŸtiri denir ![]() ![]() EleÅŸtirmeci,bir sanat eserinin gerçek deÄŸerini,özünü yapılışını,deÄŸerli-deÄŸersiz yanlarını ortaya koyar ![]() ![]() EleÅŸtiriler;okura dönük eleÅŸtiri,topluma dönük eleÅŸtiri,sanatçıya dönük eleÅŸtiri,yapıta dönük eleÅŸtiri ![]() ![]() ![]() ![]() İNCELEME Bir eserin,bir sorunun,bir olayın özelliklerini,en ince ayrıntılarını araÅŸtırarak göz önüne seren yazı türlerine inceleme denir ![]() ![]() ![]() İnceleme,ister sözlü,ister yazılı olsun,bir tartışma niteliÄŸi taşır ![]() İnceleme yazıları yazarın teknik ve üslubuna göre diÄŸer türlerin özelliklerini de gösterir; buna göre kimi yerde makale,kimi yerde deneme,kimi yerde sohbet havasına bürünür ![]() İnceleme yazılarında bir kolaylık olmak üzere ÅŸu soruları sırasıyla sorarak çalışmak,faydalı sonuçlar verecektir: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() f ![]() ![]() İnceleme Planı : A ![]() Eserin adı Yazarı,çevireni Basıldığı matbaa ve basılış tarihi Kaçıncı baskı olduÄŸu Sayfa sayısı,fiyatı Eserin boyutları B ![]() Yazarı hakkında bilgi Türü hakkında bilgi Özet Eserdeki kiÅŸiler BaÅŸroldekilerin kısaca tanıtımı Ana fikir Dil ve anlatım DeÄŸerlendirme ( kritik ) RAPOR Rapor,araÅŸtırma ve inceleme esasına dayanan bir yazı türüdür ![]() ![]() Günümüzde rapor, geniÅŸ kapsamlı bir kelime olarak çok çeÅŸitli alanlarda karşımıza çıkar ![]() ![]() Her rapor türünün kendine özgü yazılış kuralları vardır ![]() ![]() ![]() SaÄŸlam bir rapor yazabilmek için; raporun konusunu ilgilendiren kitapları,dergileri,gazeteleri okumak,yetkili kimselerle konuÅŸmak,gözlem yolundan faydalanmak,özel deneylerde bulunmak,faydalanılan kaynakları göstermek gerekir ![]() RÖPORTAJ Herhangi bir konu yada sorunun deÄŸiÅŸik boyutlarıyla ele alınıp iÅŸlendiÄŸi gazete ve dergi yazılarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Röportaj, tek bir yazı olabileceÄŸi gibi,aynı konuda dizi yazı da olabilir ![]() ANLATI TÜRLERİ Edebi türler yada sanatsal türler de denilen bu türlerin kesin kuralları,kesin tanımları yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKAYE VE ROMAN Her iki türün geleneksel tanımında birleÅŸilen nokta, olmuÅŸ yada olması mümkün bulunan olayları anlatan türler oluÅŸlarıdır ![]() ![]() a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() Ancak bu özellikler bile hikaye ve romanı kesin çizgilerle birbirinden ayırmaya yetmez ![]() ![]() YAZIÅžMA TÜRLERİ MEKTUP BaÅŸka bir yerde bulunan kiÅŸiye yada kuruma bir bilgi iletmek amacıyla yazılan yazılara mektup denir ![]() Mektubun diÄŸer yazı türlerinden ayrı bir özelliÄŸi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mektup kiÅŸiliÄŸimizin bir aynasıdır ![]() ![]() Basit bir yazı türü gibi görülmesine raÄŸmen mektubun da kendine özgü bir düzeni,bir disiplini,bir planı vardır ![]() Mektup Yazarken Nelere Dikkat Edilmelidir? · Mektup yazarken kullanacağımız kağıt ve zarf temiz olmalıdır ![]() ![]() · Mektuptaki hitap,göndereceÄŸimiz kiÅŸi yada kurum göz önünde bulundurularak seçilmelidir: Sevgili KardeÅŸim, Canım KardeÅŸim, Canım · Babacığım, Aziz Dostum, SaygıdeÄŸer Büyüğüm, Sayın Murat Bey, Sayın Genel Müdür ![]() ![]() ![]() · Mektupta daha sonra giriÅŸ ve amaç bölümüne geçilir ![]() ![]() · Sonuç bölümünde daha çok kliÅŸe sözlere yer verilerek, hoÅŸa gidici bir dilekle mektup bitirilir ; sevgi ve saygılar sunar,esenlikler dilerim ![]() ![]() · Öfkeli anlarda kesinlikle mektup yazılmamalıdır ![]() · Mektupta kullanılan ağır ve kırıcı sözler, ileride piÅŸmanlığa yol açabilir ![]() ![]() Mektuplar, konularına ve yazanla yazılan arasındaki ilgiye göre üçe ayrılır : 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() Özel Mektuplar Birbirine yakın, tanışık insanlar ve eÅŸ dost arasında yazılan mektuplardır ![]() Tebrikler Bayramlarda, yılbaÅŸlarında veya mutlu bir olay dolayısıyla karşı tarafa iyilik ve mutluluk dileklerinde bulunmak amacıyla yazılan kısa,öz ve içten mektuplardır ![]() ![]() Telgraf Mektubun gecikebileceÄŸi ivedi durumlarda bildirilmesi gereken istek, olay ve haberleri, kısa ve öz olarak anlatan bir mektup türüdür ![]() ![]() § Alacak olanın adı,soyadı ve açık adresi yazılır ![]() § Telgraf çekmemize sebep olan konu,kısa ve öz olarak ifade belirtilir ![]() § SaÄŸ alt köşeye gönderenin adı ve soyadı yazılır ![]() § Telgraf metninin altına bir çizgi çekilir ![]() ![]() ![]() ![]() Telgraf,bugün kullanım alanı yok denecek kadar az kalmış bir yazışma türüdür ![]() Resmi Mektuplar Devlet dairelerinin kendi aralarında veya kiÅŸilerle devler daireleri arasında yazılan mektuplardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resmi Yazışmalarda Dikkat Edilecek Noktalar : · Kağıdın üst yanından iki santim aÅŸağıda ve ortada olmak üzere yazının çıktığı dairenin adresi bulunur ![]() · SaÄŸ üst köşeye tarih konur ![]() · Yazıya baÅŸlamadan,hangi tarih ve sayılı yazıya cevap olarak yazıldığı belirtilir ![]() · Yazının ilk paragrafında sorun veya konu ortaya konur ![]() · GeliÅŸme paragraflarında,bizim konu hakkındaki görüşümüz belirtilir,bizden istenilen bilgiler verilir ![]() · Sonuç bölümünde,yazının gönderildiÄŸi makamın durumuna göre ( alt makam,üst makam ) yazı,rica yada sunu biçimlerinden biriyle bitirilir ![]() · Resmi yazıyı tamamlayan evraklar,metnin sol alt kısmına,sıra numarası verilerek belirtilir ![]() · Kağıdın sol en alt köşesine yazıyı daktilo edenle,konuyla ilgili bölüm ÅŸefinin ad ve soyadlarının ilk harfleri yazılır ![]() İş Mektupları Ticaret ve endüstri kurumlarının birbirlerine ve kiÅŸilere, kiÅŸilerin bu kurumlara gönderdikleri mektuplara iÅŸ mektubu denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İş Mektuplarının Yazılışında Uyulacak Kurallar : · Ciddi bir anlatım kullanılmalı, kısa ve özlü bir anlatım yolu seçilmelidir ![]() · Her iÅŸ için ayrı bir mektup yazılmalıdır ![]() · Daktilo veya mavi mürekkepli dolma kalem kullanılmalıdır ![]() · Ele alınan konu hakkında amaca uygun açıklamalar yapılmalı, gerekli yerlerde teknik terimler kullanılmalıdır ![]() · İstekler yapmacıklığa kaçmadan ciddi bir hava içinde belirtilmeli, saygı bildiren kelimeler ölçülü ÅŸekilde kullanılmalıdır ![]() · EÄŸer yazılan iÅŸ mektubu, bir baÅŸka mektuba cevap niteliÄŸi taşıyorsa,bu, metnin başında “ilgi” bölümünde belirtilmelidir ![]() ![]() Dilekçe Bir dilekte yada ÅŸikayette bulunmak veya bilgi vermek amacıyla resmi makamlara sunulan tarihli,imzalı mektuptur ![]() ![]() Dilekçe Yazımında Göz Önünde Bulundurulması Gereken Kurallar : · Dilekçeler,konularına göre uzun veya kısa olabilir ![]() ![]() ![]() · Dilekçelerde ciddi, ağırbaÅŸlı bir dil kullanılır ![]() ![]() ![]() · Dilekçeler ; çizgisiz,beyaz dosya kağıdına daktiloyla veya dolmakalemle,okunaklı el yazısıyla yazılmalıdır ![]() · Dilekçe hangi kuruma veriliyorsa,bu makamın adı baÅŸa yazılır ![]() ![]() · Konunun kısa bir özeti bu baÅŸlığın altına yazılır ![]() · Daha sonra konunun belirlendiÄŸi metin bölümüne geçilir ![]() ![]() ![]() · Dilekçede bir durum belirtiliyorsa ,son cümle “Durumu bilgilerinize saygılarımla sunarım”, bir istek belirtiliyorsa “GereÄŸini izinlerinize saygılarımla sunarım” ÅŸeklinde olmalıdır ![]() · Dilekçe bitiminde saÄŸ alt köşeye ad ve soyadı yazılmalı,imzalanmalıdır ![]() ![]() · Sol alt köşeye açık adres yazılmalıdır ![]() Dilekçe, herkesin zaman zaman yazmak zorunda kalabileceÄŸi bir mektup türüdür ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?Bizden bir önceki neslin hayatında kabul edilmesi zor olan ancak bizim yaşamımızın bir parçası olmaya başlamış olan internet, yeni neslin içinde büyüdüğü bir dünya haline kolayca geliverdi ![]() İlk yıllarda askeri alanda kullanım alanı bulan bu teknoloji daha sonra bilgi paylaşımı ve iletişim için yaygınlaştırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bağlamda gençler için yeterli düzeyde bilgisayar kullanır hale gelmek ve internetten çeşitli alanlarda faydalanmak çok zaman almadı ![]() ![]() ![]() Genç bir bireyin ilgi alanlarının neredeyse tümünü kapsayacak ve onu kendisine bağımlı hale getirebilecek bu gücün, her eve girmeye başlarken olumlu ve olumsuz birçok etkiyi de beraberinde getirdiğini söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Eğitim alanında ise zaten kendi internet altyapılarını kuran üniversiteler mevcuttu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatseverlerin, internetteki Türkçe içerikli web sitelerinin artışı ve içerik desteği konusunda en fazla girişimi gösterenler olduğunu söylemek çok da yanlış olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyat sitelerine usta yazarların yön vermeleri çok önemlidir; genç yeteneklerin çalışmalarının oralarda değerlendirilmesi, edebiyata ısındırılmaları ve giderek edebiyat dünyasına tüm varlıklarıyla dahil olmaları ancak bu şekilde mümkün olabilecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir web sitesinin aylık edebiyat dergisi olmasının yanı sıra istekli kişiler için de bir edebiyat okulu niteliği taşımasının bu yolla mümkün kılınacağına inanıyorum ![]() ![]() ![]() Burada şunu da belirtmeliyim ki veri aktarım yöntemleri ve web sitelerinin altyapılarının zenginleştirilmesi, birikimin internete aktarımı konusunda yolu açan en önemli unsurlar oldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bahsettiğim uygulamalar günümüzde cep telefonlarından da yürütülebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (HECE AYLIK EDEBİYAT DERGİSİ, SAYI: 96, ARALIK 2004) |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedir Bu Edebiyat? |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nedir Bu Edebiyat?EDEBİYAT NEDİR? Edebiyatın ne olduÄŸunu anlayabilmek için onun, dilden, konuÅŸma ve düzyazı dilinden farklı olan yanlarını ortaya koymak gereklidir ![]() KonuÅŸma ve düzyazı dilinde, dil bir araç, sözcükleri kullanmakla giriÅŸilmiÅŸ, belli bir amaca dönük eylemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa ÅŸiir ve edebiyatta bunların tam tersi oluÅŸmaktadır ![]() Åžiir ve edebiyatta dil bir araç deÄŸil, biraz amaçtır ![]() ![]() İnsanla öteki insanların, eÅŸyanın ve düşüncelerin arasına girip saydamlaÅŸmaz ÅŸiir ![]() ![]() ![]() ![]() Åžair cümle kurmaz, bir nesne meydana getirir ![]() ![]() ![]() Åžair, dilde olduÄŸu gibi sözcüklerden yararlanmaz ![]() ![]() ![]() Sözlerin ve sözcüklerin nesnelleÅŸtirilerek özel iÅŸaretler, deyiÅŸler, tılsımlı biçimler haline getirilmesi, bunların sihir ve büyü alanında kullanılması, unutulmayan, ezberlenen özel biçimlerle tekrar edilmesi, ÅŸiirin doÄŸuÅŸunu hazırlayan en eski etkenlerdir ![]() ![]() ![]() Bununla beraber gerçek ÅŸiir ve edebiyat yazının bulunup kullanılmasından sonra geliÅŸmiÅŸtir ![]() Sanat dışı konularda (politika, hukuk, mektup vb ![]() ![]() EDEBİYATTA AKIM DENİLİNCE NE ANLAÅžILIR? Akım, insan düşüncesinin ve yaÅŸamının, tarih içinde deÄŸiÅŸik dünya görüşlerinin birbirini izleyerek devam etmesidir ![]() Tarih boyunca insanlar her çaÄŸda bilim ve felsefe verilerinden, sosyal, ekonomik, siyasal gerçeklerden esinlenerek, ileriye doÄŸru atılımlar yaparak, eskiyen düşünce ve biçimlerin yerine yenilerini ve baÅŸkalarını koyarlar ![]() “İyiye, Güzele ve DoÄŸruya” sloganı ile ifade edilen bu atılımlar yeni ahlâk, estetik ve bilim deÄŸerleri getirirler ![]() Sanat ve edebiyat akımları her çağın kendine özgü gerçekleri ve deÄŸerleri açısından ortaya atılan güzellik anlayışları, estetik görüşleri ve ölçüleridir ![]() Edebiyat ve sanat akımları, milli ve milletlerarası bilimsel, felsefi, sosyal, ekonomik, siyasal, ahlâki, dinsel yaÅŸamın ürünleri olurlar ve tarihsel deÄŸerlerin uzantısı içinde eskiye ve kurulu düzene varolan edebiyat ve sanat anlayışına karşı ihtilâlci karakter taşırlar ![]() Ama bu devrimci karakter çoÄŸu kez yöntemlerde ve yöntemlerin uygulanışında göze çarpar ![]() ![]() Her toplumun edebiyatında, kendisine özgü milli akımlar, aÅŸamalar vardır ![]() ![]() ![]() Edebiyat ve sanat akımlarına ekol, okul, meslek ve çığır da denilmektedir ![]() DÜNYA ÇAPINDA ETKİLER YAPMIÅž OLAN SANAT VE EDEBİYAT AKIMLARININ EN ÜNLÜLERİ HANGİLERİDİR? Uluslararası deÄŸer taşıyan etkili edebiyat akımlarını şöyle sıralayabiliriz: 1- İlkel edebiyat 2- DoÄŸu edebiyatı 3- Anadolu edebiyatı 4- Arap edebiyatı 5- Batı edebiyatı 6- Mistik edebiyat 7- Hıristiyan edebiyatı 8- İslâm edebiyatı 9- Hümanist edebiyat 10- Rönesans 11- Klasisizm 12- Romantizm 13- Realizm 14- Natüralizm 15- Parnassizm 16- Sembolizm 17- Kübizm 18- Fütürizm 19- Dadaizm 20- Sürrealizm 21- Egzistansiyalizm Kaynakça; "Edebiyat Akımları" Dergisi- Makale yazıları I 1999/ Ankara |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|