|  | Köy Romanı-Köy Edebiyatı |  | 
|  01-11-2011 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Köy Romanı-Köy EdebiyatıKöy romanı-Köy edebiyatı • Köy romanı   Türk edebiyatında köy çevresini ve köy insanlarını ele alan ilk roman, Nâbizade Nâzım'ın Karabibik'idir (1890)  Baş kişisi Antalya'nın Kaş ilçesine bağlı Beymelik köyünde yaşayan bir köylü olan bu küçük yapıtta, toprak yüzünden köylüler arasındaki çekişme, üretim aracına (bir çift öküz) sahip olabilme, faiz, sağlık, evlilik gibi sorunlar konu edinilir  Günlük yaşama gerçekçi bir bakış yönelten yapıtta yalın bir anlatım ve yer yer şive taklidi özellikleri dikkati çeker  E  H  Tepeyran'ın Küçük Paşa (1909) romanı, Niğde'nin bir köyündeki yaşamı, savaş yıllarında askere gidenlerin geride bıraktığı dertleri, yönetimin bozukluğunu, vergi borcu, sağlık, yol, yakacak gibi sorunları sergiler  Y  K  Karaosmanoğlu'nun Yaban'ı (1932), Kurtuluş savaşı sırasında Haymana ovası ortalarında, Porsuk çayı yakınındaki köyde yaşayan bir kentlinin gözüyle köy gerçeklerini sergiler; köy insanlarıyla aydınlar arasındaki çelişkileri canlandırır S  Ali'nin Ku-yucaklı Yusuf u, Nazilli (Aydın) ve Edremit (Balıkesir) yörelerinin kasaba yaşamına tanıklık ederken gerçeğe uygun köylü portreleri de çizer  Gerçekçi ve toplumcu edebiyatın gelişimi boyunca özellikle 1950'yi izleyen 20 yıla yakın sürede köyle ilgili sorunlar romanı besledi  Köy enstitüsü mezunu M  Makal'ın Orta Anadolu'ya ilişkin köy gözlemlerini derleyen Bizim köy (1950) yapıtının ardından, enstitülü pek çok yazar yetiştikleri, öğretmen olarak görev yaptıkları köylerle ilgili gerçekleri romanlarında anlattılar  Bunlar arasında T  Apaydın içbatı ve Orta Anadolu'yu konu edinen Sarı traktör (1958), Yarbükü (1959), Ortakçının oğlu (1964), Define (1970) vb  ; F  Baykurt içbatı Anadolu ve Ankara çevresini konu edinen Yılanların öcü (1959), Irazcanın dirliği (1961), Onuncu köy (1961), Amerikan sargısı (1967), Tırpan (1970) gibi romanlarıyla dikkati çektiler  Onların yanı sıra, gene köyden yetişmiş Yaşar Kemal Teneke (1955), Ortadirek (1960), Yer demir gök bakır (1963), Ölmez otu (1968) gibi romanlarıyla Çukurova ve Toroslar'ın insanlarını, çeltik, pamuk tarlalarında çalışan köylülerin güç yaşama koşullarını dile getirirken doğayı da şiirli bir betimleme ustalığıyla tanıttı   Cezaevlerinde yaşadığı yıllar boyunca Çankırı, Kastamonu, Çorum dolaylarının insanlarını tanıyan ve onları ekonomik, ahlaksal sorunlarla ilgili olarak suça yönelten koşulları inceleyen Kemal Tahir Yediçınaryaylası (1958), Köyün kamburu (1959), Büyük mal (1971), Sağır-dere (1955), Körduman (1957) vb  gibi romanları yazdı  Ancak eşraf-gerici din ada-mı-yönetici üçgeni çevresinde oluşmuş gösterilen toplumsal bozuklukların nedenlerini, enstitülü yazarlardan farklı biçimde değerlendirdi  Örneğin, Bozkırdaki çekirdek (1967) romanında bir köy enstitüsünün kuruluş serüvenini konu edinirken bu eğitim ve kalkınma modeline eleştiriler yöneltti   Orhan Kemal'in Bereketli topraklar üzerinde (1954) romanı, Çukurova'ya mevsimlik işçi olarak gelen köylülerin güç yaşam koşullarını, sorunlarını ele aldı  Köy çevresini yakından tanıyan Necati Cumalı Zeliş (ilk basımı Tütün zamanı adıyla, 1959) romanında Urla (izmir); S  Kocagöz Yılan hikâyesi (1954), Bir karış toprak (1964), Bir çift öküz (1970) romanlarında Söke (Aydın); K  Bilbaşar Cemo (1966), Memo (1968-1969) romanlarında Doğu Anadolu köylerinin gerçekliklerini konu edindi  Ancak köyden kente göç, hızlı kentleşme ve bunun doğurduğu sorunlarla sanayileşmenin yoğunlaşmasıyla ortaya çıkan yeni gelişme modeli vb  koşullar, 1970'lerden başlayarak köy romancılığının yavaş yavaş etkinliğini yitirmesine yol açtı  —ANSİKL  Ed  • Köy edebiyatı, tam anlamıyla öğretici olabilmesi (Vergilius, Geórgica), dinsel, bölgesel, çeşitli uzantılar içinde yer alabilmesi (Hesiodos, işler ve gürıleı) ya da gerçekçi betimlemelere yol açabilmeslyle (Emile Guillaumin, la Vie d'un simple), pastoral türün sınırlarını aşar  Daha dar bir biçimde anlaşılırsa, kır insanlarına gösterilen ilgi ve toprağa duyulan bağlılıkla belirginleşir  Türk edebiyatında köy yaşamına tanıklık eden temel ürünler halk şairlerinin yapıtlarıdır  Köy çevresinden yetişmiş bu şairler doğayı, mevsimlik göçleri, tarım ve hayvancılıkla ilgili üretim biçimini vb  ayrıntılarıyla yansıttılar Halk edebiyatının ele aldığı bu konular Milli* edebiyat döneminde kentli aydın şairlerce (Hecenin* beş şairi) oldukça yüzeysel biçimde işlendi  Halkevleri çevresinde gelişen şiir hareketinin temsilcileri (A  K  Tecer, S  K  Çağlar vb  ), bu yolu köye yönelik daha canlı gözlemlerden yararlanarak izlediler  Toplumcu şairler (C  A  Kansu, M  Başaran vb  ) köy gerçeklerini geniş biçimde işlediler Ancak köy edebiyatının en verimli ürünleri köy enstitülerinden yetişen yazarların (M  Ma-kal, T  Apaydın vb  ) köy mektupları, daha geniş olarak da köy romanları oldu   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |