![]() |
Ekonomi Dersleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ekonomi DersleriÜretim Faktörleri 1-Emek: Mal ve hizmet üretmek için gerekli fiziksel ve zihinsel çalışmalardır ![]() 2-Sermaye: Diğer malları üretmek için kullanılan makine ,araçlar ve fabrikalardır 3-Toprak: Tüm doğal kaynakları ifade eder ![]() Fırsat (Alternatif) Maliyet: Bir kararı uygularken vazgeçilen bir başka karardır ![]() Parasal Maliyet: Bir malı almak için vazgeçilen TL miktarıdır ![]() Marjinal Dönüşüm Eğrisi: Bir maldan bir birim daha fazla üretebilmek için öteki maldan ne kadar fedakarlık etmek gerektiğini gösteren orandır ![]() ![]() Alternatif İktisadi Sistemler 3 temel soru: 1- Ne 2- Nasıl 3- Kimin için üretilecek 1-Piyasa Ekonomileri:Neyin , nasıl ve kimler için üretileceği sorularına birbirinden bağımsız hareket eden tüketiciler,üreticiler,devlet ve diğer organizasyonların kararlarına bağlı olarak cevap bulunan ekonomik sistemlerdir ![]() ![]() 2-Kumanda Ekonomileri:temel ekonomik sorulara ilişkin kararları merkezi otorite(devlet) verir ![]() 3-Karma Ekonomiler:Kamu mülkiyeti ve özel mülkiyetin,piyasa ekonomisi ve piyasa ekonomisine devlet müdahalesinin,fiyat mekanizması ve planlamanın farklı ölçeklerde bir araya getirilmesiyle çalışan ekonomik sistemdir ![]() Fayda: Bireyin tüketilen mal ve hizmetten elde edeceği memnuniyettir -Toplam fayda: Belirli bir zaman diliminde,bireyin diğer mal ve hizmetlerden olan tüketimi sabitken bir malın çeşitli miktarlarda tüketilmesi ulaşılan toplam tatmin düzeyidir TU ile gösterilir ![]() -Marjinal fayda: Belirli bir zaman diliminde bir maldan bir birim daha fazla tüketilmesi sonucu toplam faydaya gelen değişmedir ![]() -Azalan Marjinal Fayda: Bir malın ilave miktarları tüketildikçe elde edilen ek faydanın azalmasıdır(marjinal fayda) -Tüketici dengesi: fayda maksimizasyonu: Bir mal için harcanan bir birim paranın marjinal faydasını bir başka mala harcanan bir birim paranın marjinal faydasına eşit olduğu mal bileşimi tercihi maksimize eder ![]() TALEP Diğer değişken sabitken belirli bir zaman diliminde piyasada tüketicinin değişik fiyat düzeyinde satın alamaya hazır olduğu mal veya hizmet miktarıdır ![]() ![]() Xd= talep edilen x malı,Px= x malının fiyatı,Pc= tamamlayıcı malların fiyatları,Ps=ikame malları fiyatları,I=tüketici geliri, E=tüketici beklentileri, N=tüketici sayısı, Z=zevk ve tercihler Bireysel talep: Belirli bir zaman içinde bir mala ve bu malın değişik fiyatlarına karşı bir tüketicinin satın almak istediği mal miktarına kişisel talep adı verilir ![]() Talep Kanunu: Bir malın satın alınmak istenen miktarı ile fiyatı arasındaki ters yönlü ilişkidir ![]() a-İkame Etkisi: Bir malın fiyatındaki artışın söz konusu malın diğer malların fiyatına göre nispi fiyatının yükselmiş olmasından ötürü malın alım miktarının azalmasıdır ![]() b-Gelir Etkisi: Diğer değişkenler sabitken bir malın fiyatının arttığı zaman gelir sabit bırakıldığı için gelirin satın alma gücü azalır ve bu nedenle satın alınmak istenen mal miktarının azalması durumudur ![]() *Talep eğrisi fiyat (Px) ve talep (Xd) miktarı arasındaki negatif ilişkiden dolayı aşağı doğru eğimlidir ![]() Nedeni: 1-gelir etkisi -2-ikame etkisi -3-azalan marjinal fayda ilkesi Talebin Değişmesine (Kayması) Yol Açan Faktörler: 1-Tüketici gelirindeki değişmeler a)Normal Mal:Gelir arttığında talebi artan mallardır b)Düşük Mal::Gelir arttığında talebi azalan mallardır ![]() 2-İlişkili malların Fiyatındaki Değişmeler a)Tamamlayıcı Mallar:Birinin fiyatı düşerken diğerinin talep miktarı artıyorsa b)ikame Mallar:ilişkili mallardan birinin fiyatındaki artış diğer malın talep miktarında artışa neden olduğu mallardır ![]() 3-Zevk ve tercihlerdeki değişmeler, 4-Tüketici beklentileri, 5-Piyasadaki tüketicilerin sayısı ![]() Talebi eğrisini SAĞ’ a kaydıran Etmenler (Talep Artışı) Talebi eğrisini SOL’ a kaydıran Etmenler(Talep Azalışı) 1-Normal mallarda tüketici gelirinin artması 1-Normal mallarda tüketici gelirinin azalması Düşük mallarda tüketici gelirinin azalması Düşük mallarda tüketici gelirinin artması 2-Tamamlayıcı malın fiyatının düşmesi, 2- Tamamlayıcı malın fiyatının yükselmesi İkame malın fiyatının artması İkame malın fiyatının düşmesi 3-Zevk ve tercihlerin ilgili mal lehine yönelmesi 3-Zevk ve tercihlerin ilgili mal aleyhine yönelmesi 4-Fiyatın gelecekte yükseleceği beklentisi 4-Fiyatın gelecekte düşeceği beklentisi 5-Tüketici sayısının artması 5-Tüketici sayısının azalması Arz: Diğer değişkenler sabitken,belli bir zaman diliminde piyasada üreticilerin değişik fiyat düzeylerinde satmaya hazır oldukları mal ve hizmet miktarıdır ![]() Xs=arz edilen x malı miktarı,Px=x malının miktarı,Pg=girdi(üretim faktörü),Py=diğer malların fiyatlar,T=teknoloji, E=Beklentiler,Tg=vergiler,G=sübvansiyonlar, Nf=firma sayısı ARZ [Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Arz Kanunu: Bir malın satılmak istenen miktarıyla fiyatı arasındaki doğru yönlü ilişkidir ![]() ![]() ARZ ’ın Değişmesine (Kayması) Yol Açan Faktörler: 1- Kullanılan girdilerin fiyatının(üretim maliyeti) 2- Teknoloji ve verimlilik, 3- Vergiler ve Sübvansiyonlar, 4- Diğer malları fiyatları 5- Üreticilerin beklentileri, 6- Endüstrideki firmaların sayısı ARZ eğrisini SAĞ ’a kaydıran Etmenler (Talep Artışı) ARZ eğrisini SOL ’a kaydıran Etmenler(Talep Azalışı) 1-Girdi fiyatlarının düşmesi 1- Girdi fiyatlarının yükselmesi malın fiyatının yükselmesi 2-Diğer malların fiyatının düşmesi 2-Diğer malların fiyatının yükselmesi 3-teknolojik gelişme(üretkenlikte artış) 3-teknolojik gerileme(üretkenlikte azalış) 4-vergilerin azalması ve sübvansiyonların artması 4-vergilerin artması ve sübvansiyonların azalması 5-Fiyatın düşeceği beklentisi 5-Fiyatın yükseleceği beklentisi 6-firma sayısının artması 6-Firma sayısının azalması |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|