![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1-Ey örtüye bürünerek saklanan Muhammed! 2-Kalk da uyar ![]() 3- Rabbinin büyüklüğünü dile getir ![]() 4-Elbiselerini temizle ![]() 5- Çirkin davranışlardan uzak dur ![]() 6- Yaptığın iyiliği çok görüp başa kakma ![]() 7- Rabbin için sabret ![]() Sure, Peygamberimizi ağır ve son derece önemli bir görevi üstlenmeye çağıran yüce bir sesleniş ile söze giriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, "Ey örtüye bürünerek saklanan Muhammed, kalk da uyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi de Peygamberimizin kendine dönülerek başkalarını uyarma görevinin arkasından Rabbinin büyüklüğünü dile getirmeye çağrılıyor: "Rabbinin büyüklüğünü dile getir ![]() Sadece Rabbini büyük bil ![]() ![]() ![]() Herkes, herşey, her değer ve her gerçek küçüktür ![]() ![]() ![]() Peygamberimizin insanlığı uyarma görevini omuzlarken, bu görevin sıkıntılarını, baskılarını ve zorluklarını bu bilinçle, bu düşünce ile göğüslemeye yönlendiriliyor ![]() ![]() ![]() Daha sonra Peygamberimize "temizlenme" direktifi veriliyor: "Elbiselerini temizle ![]() "Elbise temizliği" arap dilinde Dolaylı olarak kalp, ahlâk ve davranış temizliği anlamını taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra Peygamberimize Allah'a ortak koşmaktan ve azaba çarpılmayı gerektiren davranışlardan uzak durması telkin ediliyor ![]() "Çirkin davranışlardan uzak dur ![]() Peygamberimiz, peygamber olmadan önce bile müşriklikten ve azaba çarpılmayı gerektirecek iğrençliklerden uzak durmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sonraki ayette Peygamberimize kendini hiçe sayılması, harcadığı çabaları Başa kakmaması, büyütmemesi ve çok görmemesi direktifi veriliyor ![]() "Yaptığın iyiliği çok görüp başa kakma ![]() Peygamberimiz yeni görevi sırasında çok özverilerde bulunacak, çok şeyini feda edecek, hesaba gelmez emek, çaba ve enerji harcayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuduğumuz ayetlerin sonuncusunda Peygamberimize Rabbi için sabretmesi direktifi veriliyor: "Rabbin için sabret ![]() Sabır, bu dava ile ilgili her yükümlülük sırasında, ya da her direnme gerektiren zorluk karşısında tekrarlanan bir direktiftir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SUR'A ÜFLENDİGİ ZAMAN Peygamberimize yönelik bu direktiflerin arkasından O'nun başkalarına yönelteceği uyarılarla karşılaşıyoruz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- O Sur â üflendiği zaman, 9- O gün çetin bir gündür ![]() 10- Kafirler için hiç de kolay değildir ![]() Ayetin orjinalinde geçen "Nakr finnakur" ifadesi başka ayetlerde yeralan "Sur'a üfleme" deyiminin verdiği anlamın aynısını taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kafirler için hiç de kolay değildir ![]() O gün kafirler için katıksız zorluktan ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NANKÖR KARAKTER Bu genel tehdidin arkasından belirli bir inkarcı kişi ele Alınıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11-12-Şu adamın işini bana bırak ki, kendisini yarattığımda yapayalnızdı ![]() 13- Ona bol bol mal verdim ![]() 13- Gözü önünden ayrılmayan evlatlar verdim ![]() 14- Her işini yoluna koydum ![]() 15- Böyleyken halâ daha çoğunu vermemi bekliyor ![]() 16 Hayır, hayır! O ayetlerimize inatla karşı çıkıyor ![]() 17- Onu sarp bir yokuşa saracağım ![]() 18- O düşündü ve değerlendirme yaptı ![]() 19- Kahrolası, nasıl bir değerlendirme yaptı? 20- Bir daha kahrolası, nasıl bir değerlendirme yaptı? 21- Sonra baktı, 22- Sonra suratını astı ve kaşlarını çattı ![]() 23- Sonra yüz çevirdi, büyüklük tasladı ![]() 24- Ve dedi ki; "Bu Kur ân eskilerden aktarılan bir büyüdür ![]() 25- O kesinlikle insan sözüdür ![]() 26- Onu Sakar a atacağım ![]() 27- "Sakar" nedir, biliyor musun? 28- Geride hiçbir şey bırakmaz, ondan hiçbir şey kurtulmaz ![]() 29- Bütün insanların dikkatlerini üzerinde yoğunlaştırır ![]() 30- On dokuz tane görevlisi vardır ![]() Elimizdeki birçok rivayete göre bu ayetlerde kasdedilen kişi Velid b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine Ebu Cehil kendisine "Öyleyse Muhammed hakkında öyle bir söz söyle ki, hemşehrilerin onun sözlerini reddettiğini, ona karşı sempati duymadığını anlasınlar" der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayete göre Velid'in Peygamberimize karşı yumuşaması üzerine ileri gelen Kureyşliler "Eğer Velid, dininden dönerse bütün Kureyşliler dinlerinden dönerler" derler ![]() ![]() ![]() ![]() İşte rivayetlerin bize aktardıkları olay budur ![]() ![]() ![]() Ayet, Peygamberimize sesleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayeti okurken insanın tüyleri diken diken oluyor ![]() ![]() ![]() Ayetler bu zavallı yaratığın durumunu uzun uzun anlatıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Halâ daha çoğunu vermemi bekliyor ![]() Gözü bir türlü doymuyor, şükretmiyor, kendisine verilenlerle yetinmiyor ![]() ![]() ![]() Adam bu aşırı ihtirası yüzünden sert bir dille azarlanıyor, paylanıyor ![]() ![]() "Hayır, hayır! O ayetlerimize inatla karşı çıkıyor ![]() Ayetin orjinalinde geçen "kellâ" sözcüğü bir paylama, azarlama edatıdır ![]() ![]() Bu paylamayı kolaylığı zorluğa, rahatı sıkıntıya dönüştüren bir tehdit izliyor ![]() "Onu sarp bir yokuşa saracağım ![]() Burada hareket hâlinde sıkıntıyı donduran, somutlaştıran bir ifade ile karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra şu gülünçlük örneği eşsiz tablo canlandırılıyor ![]() ![]() ![]() "O düşündü ve değerlendirme yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardarda sıralanan jest ve mimik görüntüleri ![]() ![]() Karelerin birinde adam düşünüyor, kafa yoruyor ![]() ![]() ![]() Başka bir karede adam yapmacık, zorlamalı, alaya aldıran, komiklik çağrısını yapan bir ciddiyetle şöyle şöyle bakıyor ![]() Bir diğer karede gülünç bir biçimde düşüncesini bir noktada yoğunlaştırmak amacı ile kaşlarını çatıyor, suratını asıyor ![]() Bütün bu komik çabalar, bütün bu maskaralıklar onu sağlıklı bir düşünceye erdiremiyor ![]() ![]() ![]() Ayetler bu canlı görüntüleri, resim fırçasının tuvale istediği manzaralardan daha kalıcı ve hareketli bir filim şeridinin gözler önüne serdiğinden daha estetik bir biçimde insan hayaline işliyor ![]() ![]() Sözkonusu komik yaratığa ilişkin bu canlı ve somut görüntüleri yine ona yönelik müthiş bir tehdit izliyor ![]() "Onu Sakar'a atacağım ![]() Sonra "Sakar"ın bilinmezliği vurgulanarak bu tehdidin korkunçluğu arttırılıyor ![]() "Sakar nedir, biliyor musun?" O anlaşılmaz ve kavranmaz derecede müthiş ve korkunç bir şeydir! Sonra onun bazı nitelikleri sayılarak uyandırdığı dehşet ve korku imajı güçlendiriliyor ![]() "Geride hiçbir şey bırakmaz, ondan hiçbir şey kurtulmaz ![]() O herşeyi silip süpürür, her şeyi yutuverir, herşeyi yok eder, önünde hiçbir şey duramaz, ardında hiçbir şey komaz, ondan hiçbir şey paçayı kurtaramaz ![]() ![]() "Bütün insanların dikkatlerini üzerinde yoğunlaştırır ![]() Bu ayet, "Meariç" suresinde geçen "Geri dönüp gidenleri kendine çağır" ayetinin anlamına yakın bir anlam taşır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu "sakar" cehenneminin "on dokuz" güvenlik görevlisi vardır ![]() ![]() ![]() Müminler, yüce Allah'ın bu konuda verdiği bilgiyi, Rabblerine güvenen, Rabbi karşısında gerekli edebi takınan kullara yaraşır bir teslimiyetle karşıladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine az sonra okuyacağımız ayet indi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )31- Biz cehennem görevlilerini meleklerden seçtik, sayılarını da kafirler için sınav konusu yaptık ki kitap verilenler bunun hak olduğunu anlasınlar, mü'minlerinde imanı pekişsin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece kendilerine kutsal kitap verilenlerin buna inanmalarını ve müminlerin imanlarının pekişmesini istedik, kendilerine kutsal kitap verilenler ile müminlerin kuşkudan arınmalarını diledik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet, müşrikler tarafından tartışma ve demogoji konusu yapılan sözkonusu on dokuz cehennem görevlisinin kökenini anlatarak söze giriyor ![]() "Biz cehennem görevlilerini meleklerden seçtik ![]() Demek ki, bu cehennem görevlileri o yapısal özelliklerini ve güçlerini sadece yüce Allah'ın bildiği yaratıklardandırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onların sayılarını kafirler için sınav konusu yaptık ![]() Bu sayısal bilgi onların kalplerinde tartışma arzusu uyandırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Böylece kendilerine kutsal kitap verilenlerin buna inanmalarını ve müminlerin imanlarının pekişmesini istedik, kendilerine kitap verilenler ile müminlerin kuşkudan arınmalarını diledik ![]() "Sakar" bekçilerinin sayısına ilişkin bu bilgi bu gruplardan birinin ön bilgisini kesinleştirecek, öbürünün de imanını pekiştirecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu arada kalplerinde hastalık olanlar ile kafirlerin Allah bu örneği ne amaçlı veriyor?' demelerine zemin hazırladık ![]() Böylece aynı gerçek birbirinden farklı kalplerde iki değişik etki meydana getiriyor ![]() ![]() ![]() "İşte Allah böylece dilediklerini saptırır ve dilediklerini doğru yola erdirir ![]() Bu şekilde, yani gerçekleri gündeme getirerek, ayetleri sunarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın dileğinin özgür olduğuna ve varlık aleminde meydana gelen her gelişmenin sonunda varıp bu dileğe dayandığına ilişkin düşünce geniş ufuklu, eksiksiz bir düşüncedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah bize doğru yolu ve sapıklığı gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizler, bizim için bir gayb sırrı olan Allah'ın dileğini bilemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Rabbinin ordularını sadece kendisi bilir ![]() Bu orduların mahiyeti, görevleri ve güçleri birer gayb sırrıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu insanlara yönelik bir hatırlatmadır ![]() Bu "hatırlatma" ya Rabbinin orduları ya "sakar" cehennemi ya da bu cehennemin güvenlik görevlileridir ki, bu görevliler de aslında Allah'ın ordusunun bir kesimini oluştururlar ![]() ![]() ![]() Gayb aleminin sırlarından biri olan bu gerçeğin açıklanmasından, doğru yola erdirici ve sapıklığa sürükleyici yöntemlerin tanıtılmasından sonra ahiret, "sakar" cehennemi "Allah'ın orduları" gerçekleri ile şu alemde görülen, fakat insanların umursamaz bakışlarla yanlarında geçip gittikleri evrensel olgular arasında bağ kuruluyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )32- Hayır, hayır! Andolsun aya, 33- Gerileyen gece karanlığına, 34- Söken şafağa ![]() 35- Sakar (cehennem) büyük gerçeklerden biridir ![]() 36- İnsanlar için uyarıcıdır ![]() Ay, gerileyip dağılan gece ve söken şafak görüntüleri özleri itibarı ile duygulandırıcı sahnelerdir ![]() ![]() ![]() Ayın doğuşunu, yayılışını ve batışını seyredip onun fısıldadığı varlık sırların hiç pay almayan kalp, az bulunur ![]() ![]() Yine bir kalp düşünelim ki, gecenin çekiliş görüntüsünü seyretmiştir ![]() Bu sahneden etkilenmeyecek, derinliklerinde uçarı heyecanlar depreşmeyecek kalp az bulunur ![]() Yine şafağın sökmesini, tanyerinin ağarmasını seyreden bir kalp düşünelim ![]() ![]() Bu titreşimler, gözlere çarpan gün ışınlarının yanısıra kalplere, gönüllere dolan ışınları algılamaya son derece elverişli bir duyarlık kazandırır ![]() Kalplerin yaratıcısı olan yüce Allah bu sahnelerin, çarpıcı nitelikleri ile kimi olaylarda kalplerde acayip etkiler meydana getirdiklerini, onlara yeniden yaratılmışlar gibi keskin bir duyarlılık kazandırdıklarını herkesten iyi bilir ![]() Ayda, dağılan gece karanlığında ve söken şafakta beliren bu uyanışlar, ışınalar ve yer değiştirme süreçlerinin arka planında müthiş gerçekler saklıdır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah bu büyük evrensel gerçekler üzerine yemin ediyor ![]() ![]() ![]() "Sakar (cehennem) büyük gerçeklerden biridir ![]() ![]() Gerek yeminin kendisi, gerek içeriği ve gerekse bu şekilde üzerine yemin edilen gerçekler, bütün bunlar insan kalbine sert darbeler indiren ağır dokunuşlardır ![]() ![]() ![]() Bu son derece önemli ve çarpıcı mesajların ışığı altında herkesin kendinden ve kendine karşı sorumlu olduğu açıklanıyor, insanlar yollarını ve geleceklerini seçmek üzere serbest bırakılıyor; insanın öz tercihi ile yapacağı işlerden sorguya çekileceği, davranışlarının ve suçlarının tutsağı olduğu bildiriliyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )37- Aranızdaki ilerlemek isteyenler için de, geriye gitmeyi tercih edenler için de ![]() 38- Herkes tutumunun ve davranışlarının tutsağıdır ![]() Her öz sorumluluğunu ve yükünü kendi omuzlarında taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaptıkları işlerin tutsağı ve davranışlarının bağımlısı olan insan sahneleri önünde çalışma defteri sağ taraftan verilecek olanların bağlardan çözük olacakları, kösteklerden arınmış bir özgürlüğün tadını yaşayacakları ilan ediliyor ![]() ![]() 39- Yalnız defterleri sağ yanlarından verilenler hariç ![]() 40- Onlar cennetlerde ağırlanırlar ![]() ![]() 41- Günahkârlara: 42- "Sakar'a (cehenneme) girmenizin sebebi nedir?" diye ![]() 43- Cehennemlikler derler ki; "Biz namaz kılanlardan değildik ![]() 44- Yoksulların karnını doyurmazdık ![]() 45 Bizim gibi olanlarla birlikte asılsız ve bozguncu konuşmalara dalardık ![]() 46- Hesap verme gücünü inkar ederdik ![]() 47- Sonunda bi de ölüm gelip çattı ![]() Çalışma defterleri sağ yanlarından verilenlerin her türlü bağımlılıktan, tutsaklıktan, bağdan ve köstekten uzak olmaları onların iyiliklerini bereketlendirip kat kat arttıran yüce Allah'ın lütfunun sonucudur ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan bu açıklama dünya da günahkârlardan çok çeken müminlerin kalplerini de etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() Günahkârların uzun ve ayrıntılı itirafları kendilerini "sakar" cehennemine sürükleyen çok sayıda günahı içeriyor ![]() ![]() "Biz namaz kılanlardan değildik ![]() Burada "namaz kılmak" tümü ile "iman etme"yi anlatan dolaylı bir ifadedir ![]() ![]() ![]() "Yoksulların karnını doyurmazdık ![]() Bu günah, imansızlığın peşinden geliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bizim gibi olanlarla birlikte asılsız ve bozguncu konuşmalara dalardık ![]() Bu tutum inancı hafife almayı, imana karşı saygısızlığı, onu oyun ve eğlence yerine koymayı, umursamaz ve önemsemez bir boşboğazlıkla onun hakkında ulu-orta gevezelik etmeyi simgeler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hesap verme gününü inkar ederdik ![]() İşte belaların ana kaynağı, merkezi burasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Günahkârlar "biz İşte böyle idik, namaz kılmazdık, yoksulların karnını doyurmazdık, sorumsuz gevezelere uyarak bu inanç sistemi hakkında ileri-geri konuşurduk, hesaplaşma gününü inkar ederdik" diyorlar ![]() "Sonunda bize ölüm gelip çattı ![]() Bütün kuşkuları dağıtan, bütün şüphelere son veren, işi kestirip atan ölüm ![]() ![]() Bu kötü ve alçaltıcı durum sunulduktan sonra günahkârların akıbetlerinin değişebileceğine ilişkin bütün ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )48- Artık onlara şefaat edebilecek olanların aracılığı yarar sağlamaz ![]() Artık iş bitmiş, son söz gerçekleşmiş, suçlarını kendi ağızları ile itiraf eden günahkârlara yaraşan kesin "son" belirmiştir ![]() ![]() ![]() Müşrikler ahiretteki bu onur kırıcı ve umut kırıcı tablonun önünden dünyaya, bu acıklı tablo ile karşılaşmalarını önleyecek fırsatların tablosuna döndürülüyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() 49- O halde onlar niye hatırlatmalara, öğütlere yüz çeviriyorlar? 50- Yaban eşekleri gibidirler ![]() 51- Arslandan korkup kaçan ![]() Burada arslanın kükremesini işitince korku içinde her yana kaçan yaban eşeklerinin tablosu ile yüzyüze geliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratıcı sanatkârın fırçası bu tabloyu çiziyor, onu varlığın göğsüne işliyor ![]() ![]() ![]() Onların dış görünüşleri "Arslandan korkup kaçan yaban eşekleri" görüntüsüdür ![]() ![]() 52- Aslında bunların her biri, kendisine okunmaya hazır kutsa! sayfalar inmesini istiyor ![]() Bu adamlar Peygamberimizi kıskanıyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa yüce Allah peygamberliğe kimi uygun gördüğünü sınırsız bilgisi ile belirlememiş ve bu göreve o yüce, onurlu ve saygın insanı seçmiştir ![]() ![]() ![]() Bir sonraki ayette müşriklerin iç dünyalarının tanıtımına devam ediliyor, yüz çevirmelerinin ve inkarcılıklarının bu kıskançlık ve çekememezlik dışındaki bir başka sebebine değiniliyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Müddessir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )53- Hayır, hayır! Aslında onlar ahiretten korkmuyorlar ![]() Bu zavallılar, ahiretten korkmadıkları için kendilerine yapılan hatırlatmaları umursamıyorlar, gerçeğe yönelik çağrıdan bucak bucak kaçıyorlar ![]() ![]() Adamlar bir kere daha paylanıyorlar ve bu azarlama ile birlikte onlara son söz söyleniyor ![]() ![]() 54- Hayır, hayır! Bu Kur'an bir öğüt, bir hatırlatmadır ![]() 55- İsteyen ondan ders alır ![]() Peygambere karşı için için kin besledikleri ve ahireti umursamadıkları için dinlemek istemedikleri ve çağrısından yaban eşekleri gibi kaçtıkları bu Kur'an uyarısı bir hatırlatma, bir öğüttür ![]() ![]() ![]() ![]() Adamların diledikleri yolu seçebilecekleri belirtildikten hemen sonra yüce Allah'ın dileğinin sınırsızlığı ve her şeyin eninde sonunda bu dileğe bağlı olduğu vurgulanıyor ![]() ![]() 56- Fakat Allah dilemedikçe onlar bundan ders alamazlar ![]() ![]() Şu evrende meydana gelen bütün olaylar ve gelişmeler bu büyük dileğe bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğütlerden ders almak, yüce Allah'ın lütfettiği bir başarıdır; o bu başarıyı ancak onu hakkeden iyi niyetli kullarına nasip eder ![]() ![]() ![]() Kul, yüce Allah'ın kendisine yönelik dileğinin ne yönde olduğunu bilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın Müslümanın zihnine işlemek istediği şey, Allah'ın dileğinin özgürlüğü ve bütün kulların dileklerini kapsamına aldığıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın dilediğinin sonsuz olduğu gerçeğini çarpıtarak onu determinizm (gerekçilik) ve volantarizm (iradecilik) tartışmalarına malzeme yapmaya gelince bu tutum genel bir kavramı, mutlak bir gerçeği kesip biçerek kapalı ve dar bir kalıba sokmaktır ki bundan gönül açıcı bir sonuca varılamaz ![]() ![]() "Allah dilemedikçe onlar bundan ders alamazlar ![]() Yani kulların diledikleri, yüce Allah'ın dilediği ile çatışamaz ![]() ![]() ![]() "Allah kendinden korku duyulmaya layıktır ![]() Kulları O'ndan korkmalıdırlar ![]() ![]() "Allah affetmeye layıktır ![]() O dileği uyarınca kullarının günahlarını bağışlar ![]() ![]() ![]() Sure, bu kalp ürpertici "tesbih"le noktalanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|