| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| çalgılarda, değişik, edilmesi, elde, notaların, üflemeli | 
|  | Üflemeli Çalgılarda Değişik Notaların Elde Edilmesi |  | 
|  02-03-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Üflemeli Çalgılarda Değişik Notaların Elde EdilmesiÜflemeli Çalgılarda Değişik Notaların Elde Edilmesi Titreşen hava sütununun uzunluğu, aletin gövdesini oluşturan borunun uzunluğuna bağlıdır  Titreşimler kısa bir hava sütununda çok daha hızlı  yol  alır  Sesin perdesi, yani sesin pesliği  ya da tizliği  titreşimlerinin hızına  bağlı olduğundan, kısa gövdeli, dolayısıyla içinde  daha az hava bulunan bir  üflemeli çalgının sesi uzun gövdeli  çalgıların sesinden daha tizdir  Her aletin, gövde uzunluğuna göre değişen kendine özgü bir ses perdesi ve belirli bir ses aralığı vardır  Özellikle korno türündeki ilk  üflemeli çalgılar  yalnızca belirli bir nota dizisi çıkarabiliyordu  Doğal armonikler (kısmi  sesler) adı verilen bu nota dizisi portede  renkli notalarla gösterilir  Doğal  armonikler dizisinin notaları  matematiksel olarak, aletin gövdesindeki hava  sütununun tümü  titreştiğinde elde edilen temel sese  göre  belirlenir  Öteki nota dizileri ise gövdenin içindeki hava sütununun   belirli bölümlerinin titreşmesiyle oluşur  Çalan kişi hava sütununun ne   kadarının titreşeceğini, üflerken yarattığı hava basıncıyla ya da dudak   gerginliğini ayarlayarak belirler  Dudaklarını gevşek tutarak yavaş  üflerse pes  sesler, dudaklarını gerip kuvvetle üflerse tiz sesler elde  eder  Besteciler, beste yaparken yalnızca doğal armoniklerle sınırlı kalmaz, öteki nota dizilerini de kullanırlar  Üflemeli çalgılara ses zenginliği kazandırmak gerektiğini  düşünen yapımcılar  farklı notalar elde etmek amacıyla aletlerin  yapısına çeşitli değişiklikler ve  yenilikler getirdiler  Tahta üflemeli  çalgılara uygulanan ilk değişiklik  aletin gövdesinin üzerine açılan  bir dizi delikti  Parmakların uzanabileceği  biçimde dizilen deliklerin  hepsi kapatıldığında,  borunun içindeki havanın tümü  titreşiyor,  dolayısıyla en kalın (pes) sesler elde ediliyordu  Delikler aletin  alt  bölümünden yukarı doğru tek tek açıldığında, hava sütununun hacmi   küçülüyor, bu da daha tiz seslerin çıkmasını sağlıyordu  Bugün  kullanılan  modern üflemeli çalgıların bazıları aynı ilkeye dayanır  Daha sonraları  parmakların yetişemediği bölümdeki delikleri açıp  kapamak için basit bir  anahtar düzeneği eklendi  Ses aralığını geliştirmeye yönelik ikinci değişiklik 19  yüzyılda bakır üflemeli çalgılara eklenen piston  düzeneğiydi  Bugün  kullanılan modern trompet ve kornoların ses genişliği aslında  yalnızca  doğal armoniklerle sınırlı olmakla birlikte, gövdeye eklenen kıvrımlı   borular ve piston düzeneği bu aletlere yeni ses olanakları sağladı   Trompette olduğu gibi gövde üzerindeki her borunun, uzunluğuna göre değişen, kendine özgü doğal armonikleri vardır  Piston  düzeneği boruları  istenilen biçimde açıp kapayarak pes seslere  ulaşmayı sağlar  Değişik ses tonlan  elde etmek için uygulanan bir başka  düzenek de trombonda olduğu gibi piston  yerine gövdeye eklenen  hareketli akort sürgüsüdür  Sürgü çekilip itildiğinde  gövdenin boyu  uzayıp kısalır ve farklı ses tonları elde edilir  Bazı üflemeli çalgıların ağızlık bölümünde, inceltilmiş bambu kamışından yapılmış bir dil bulunur  Üflendiğinde  hava basıncıyla  titreşen dil, titreşimin gövde içindeki hava sütunu boyunca  yayılmasını  ve böylece uyumlu sesler çıkmasını sağlar  Klarnet türü üflemeli   çalgılarda tek, obualarda çift kamış bulunur  Tulum ve gayda da kamışlı   çalgılardır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |