Konu
:
Yaramazlık Yapan Çocuklara Nasıl Davranılır
Yalnız Mesajı Göster
Yaramazlık Yapan Çocuklara Nasıl Davranılır
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Yaramazlık Yapan Çocuklara Nasıl Davranılır
Çocuğa hangi davranışlarının iyi hangi davranışları yapmaması gerektiğini öğretmek ebeveynlerin görevidir
Bunların çocuğa öğretilmesi aslında sanıldığı kadar zor değildir ancak biraz sabır gerektirir
Özellikle küçük çocukların öğrenmesi zaman aldığından hatalı bir davranışı değiştirmek genellikle birkaç haftalık bir çalışmayı gerektirir
Bunun için acele edip hemen ümitsizliğe kapılmamalıdır
Çocuk eğitiminde cezanın yeri
Terbiye etmek denilince pek çok kişinin aklına hemen cezalandırma gelir
“Dayak cennetten çıkmadır” ya da ” Kızını dövmeyen dizini döver” gibi atasözleri ülkemizde cezalandırmanın çocuk eğitiminin bir parçası olarak asırlarca kullanıldığının bir kanıtı olarak dilimizde yer etmiştir
Terbiye etmek ve cezalandırmak birbirinden çok farklı kavramlardır
Terbiye çocuğa olumlu davranışların kendini nasıl kontrol etmesi gerektiğinin öğretildiği ve içinde ödüllendirmenin de yer aldığı bir sistemdir
Cezalandırma ise daha negatif bir anlam taşır; çocuğun yaptığı ya da yapmadığı bir davranışın arkasından gelen bir sonuçtur
“Terbiye etmek” bizim geleneklerimizde genellikle cezayı çağrıştırdığından “eğitmek” kavramının kullanılması daha yerinde olacaktır
Çocuk yalnızca yanlış yaptığı zamanlarda değil diğer zamanlarda da davranışları konusunda eğitilmelidir
Hatalı davrandıkları zaman çocuklara kızma ve azarlama yerine olumlu davrandıklarında yüreklendirme ve takdir etme onların yanlış davranışlarını daha kolay değiştirmelerini sağlayacaktır
Çocuklar kendilerine değer verildiğini gördükçe kendilerini daha iyi hissedecek çevredekileri daha fazla dinlemeye gayret edecektir
İyi davranışların takdir edilmesi
Çocuğun ilerideki davranışlarının temeli daha doğumdan itibaren biçimlenmeye başlar
Örneğin bebek altını kirlettiği ya da acıktığı zaman ağla¤¤¤¤¤ isteklerini belirtir
Anne hemen onun yanına gidip isteğini karşıladığında bebek annesinin yanında olduğunu bilerek ona güven duyar
Bebek iki aylık olduğu zaman kendi kendine uykuya dalmasına izin verilmelidir
Bu aydan itibaren bebeğin uyku beslenme ve oyun zamanları aileye uyum sağlayacak biçimde belirli bir düzene konulmaya çalışılmalıdır
Bebek emeklemeye ve yürümeye başladıktan sonra gereken güvenlik önlemleri alınmalı onun için tehlikeli olabilecek cisimler ortalıkta bırakılmamalıdır
Çocuk için tehlikeli olmayacak eşyalar ise merakını gidermesi açısından onun ulaşabileceği yerlere konulmalıdır
Örneğin ağır tencere ve çaydanlık gibi çocuğun yaralanmasına neden olabilecek eşyalar dolapta kilitli tutulurken daha hafif olan tabaklar ve plastik eşyaların konulduğu dolaplar açık tutulabilir
Çocuğun hareketlenmeye başladığı bu dönem ona en fazla dikkat gösterilmesi gereken dönemdir
Örneğin bebek soba ya da elektrik ocağı gibi sıcak bir eşyaya yaklaştığında “hayır sıcak!” gibi ifadelerle oradan uzaklaştırılmaya çalışılmalı ve oynaması için eline bir oyuncak verilmelidir
Başlangıçta bebek bunun bir oyun olduğunu zannedip gülse bile birkaç hafta sonra onun zararlı bir şey olduğunu öğrenecektir
Çocuk 18 aylık olduğunda çocuğun kontrol edilmesi biraz daha zorlaşır
Bu yaşlarda çocuk kendi gücünün sınırlarını öğrenmek ister
Bu dönemde anne baba birlikte onun hangi davranışlarına izin verip hangilerine vermeyeceklerini kararlaştırmalıdırlar
Böylece çocuk da bir ikileme düşmemiş olur
Ebeveynin nasıl davranması gerektiği konusunda aşağıda bazı ipuçları verilmiştir:
a
Çocuğa değişik seçenekler sunmak
Belirli sınırlamalar getirirken aynı zamanda belirli bir serbestlik de tanınmış olur
Örneğin “Oyuncaklarını kendin mi toplamak istersin yoksa sana yardım edeyim mi?” denilebilir
b
Yapılması istenen davranışı bir oyuna dönüştürmek
Eğer çocuktan istenen davranış ilginç bir hale getirilirse çocuk bundan zevk alacaktır
Örneğin ona “Hadi bakalım yarış yapalım hangimiz daha çabuk elbisesini giyecek?” denilebilir
c
İleriye dönük plan yapmak
Çocuk hep aynı olumsuz davranışları yineliyorsa örneğin bakkala gidildiği zaman sürekli bir şeyler istiyor tatsızlık çıkarıyorsa başka bir zamanda bunun doğru olmadığı ona öğretilmelidir
Bunun için çocuğun karnının tok olduğu bir zaman bakkala götürülerek alıştırılmaya çalışılmalıdır
Sıkılmaması için de çocuğun yanında oyuncak ya da kitap vb
götürülebilir
d
Olumlu davranışını takdir etmek
Çocuk olumlu bir davranış gösterdiğinde bu davranışı nedeniyle onurlandırılmalıdır
Bu her zaman çocuğa hediye alınması anl¤¤¤¤¤ gelmez; ona sarılıp “Bugünkü güzel davranışından dolayı çok mutlu oldum teşekkür ederim” demek de onu çok mutlu edecek ilerideki davranışları için yüreklendirecektir
Ama bazen işler yolunda gitmeyebilir
Eninde sonunda çocuk anne ya da babasını dinlemediğinde onların nasıl davranacağını gerçekten söylediklerini yapıp yapmayacaklarını sınamak isteyecektir
Eğer çocuk ebeveynleri dinlemiyor ise bu durumda başvurulacak bazı yöntemler vardır:
1
Doğal sonuçlar
Çocuk yaptığı hareketin doğal sonuçlarına katlanmasını öğrenmelidir
Ancak bu sonuçlar çocuk için herhangi bir tehlike yaratmamalıdır
Örneğin çocuk sütünü kasıtlı olarak dökmüşse o öğünde yeniden süt içemeyecek ya da eğer oyuncağını kırmışsa artık o oyuncakla oynayamayacaktır
Bu kendisinin yaptığı davranışların bir sonucu olduğu için de anne ya da babayı suçlamayacaktır (kendi düşen ağlamaz kuralı)
Böylece çocuk sütünü bir daha dökmemesini oyuncağı ile daha dikkatli oynamasını kısa zamanda öğrenecektir
2
Mantıklı sonuçlar
Çocuğun doğal sonuçlarla öğrenmesi en iyisidir
Ancak bu her zaman işe yaramayabilir
Örneğin anne çocuğa oyuncaklarını toplamasını söylemişse ve çocuk da bunu yapmıyorsa ne yapılabilir? İşte bu durumda çocuğun hareketiyle ilgili bir sonuç yaratılabilir
Anne eğer çocuk oyuncaklarını toplamazsa onları kaldıracağını ve akşama kadar oyuncaklarla oynayamayacağını ona söyleyebilir
Bunu söylerken annenin söylediği şeyi gerçekten yaparak ciddi olduğunu çocuğa göstermesi gerekir
Fakat bunu bağırarak değil yumuşak bir ses tonu ile söylemelidir
3
Çocuğun çok istediği bir şeyi kısıtlamak
Mantıklı bir sonuç çıkarmak her zaman mümkün olmayabilir
Çocuk ebeveyni dinlememekte ısrar ediyorsa çocuğa çok istediği başka bir şeyin kısıtlanacağı söylenebilir
Ancak bu yöntem uygulanırken bazı noktalara dikkat edilmelidir: Beslenme gibi çocuğun gerçekten gereksinimi olan şeyler ısıtlanmamalıdır
Bu yöntemin etkili olabilmesi için kısıtlanacak şey çocuğun gerçekten çok istediği bir şey olmalıdır
Ebeveyn söylediği şeyi gerçekten yapmalıdır
Örneğin davranışını düzeltmediği sürece çocuğa dondurma yiyemeyeceği söylenmiş fakat herhangi olumlu bir gelişme olmadığı halde anne ya da baba onun gönlünü almak için biraz sonra dondurma almışsa bu yöntem doğaldır ki işlemeyecektir
4
Belli bir süre bir yerde bekleme cezası
Bu ceza diğer yöntemler işe yaramadığında en son çare olarak kullanılabilir
Bu yöntem çocuk diğer çocukları ısırdığında vurduğunda ya da buna benzer durumlarda kullanılabilir
Çocuk önce bir kez ikaz edilir eğer aynı davranışı sürdürürse ona önceden belirlenmiş bir odaya ya da odanın bir köşesine gitmesi orada bir süre genellikle de bir sandalyede sessiz bir biçimde beklemesi söylenir
Eğer oraya gitmemekte direnirse kucaklanarak oraya götürülür ve bir süre orada kalması sağlanır
Bu cezanın neden verildiği birkaç cümle ile ona anlatılmalıdır
Çocuğun bekletildiği oda ya da yer çocuk açısından herhangi bir tehlike içermemelidir
Çocuğun orada bekleme süresi kabaca her yaş için 1 dakika olarak belirlenir (Örneğin 4 yaşında bir çocuk için 4 dakika gibi)
Eğer ceza süresi çok uzun tutulursa çocuk neden oraya konulduğunu bir süre sonra unutacaktır
Ceza süresi için saat kurulur saat çaldığında çocuğa cezasının bittiği söylenir
Çocuk bu süreyi uslu bir biçimde tamamlarsa sevecen bir biçimde kucaklanır ve “Tatlım cezalı olduğun için orada kalmak zorundaydın” gibi sözler söylenir ve olay orada kapanır
Bu durumu çocuk ile tartışmak gerekirse en az birkaç dakika geçmesi beklenmelidir
Eğer ceza süresi içinde çocuk gene bağırır çağırır ve olayı protesto ederse saat yeniden kurulur ve süre baştan başlatılır
Bu yöntemle genellikle 2 hafta içinde çocuk uyum sağlamayı öğrenecektir
Etkili bir eğitim için bazı öneriler
Çocuğun neler yapıp neler yapamayacağına karar verilmelidir
Her çocuk aynı hızda büyüme ve gelişme göstermez
Ebeveyn çocuğa bir şey söylediğinde çocuk yapmıyor ise bu kasıtlı olabileceği gibi çocuk onu anlamadığından ya da yapamadığından da olabilir
Ebeveynler konuşmadan önce iyice düşünmelidir
Daha önce çocuğa herhangi bir uyarıda bulunmuş ya da bir kural koymuşlarsa ona uymaları gerekir
Bununla birlikte çocuktan beklenen davranış ya da konulan kurallar gerçekçi olmak zorundadır
Bir diğer önemli nokta da ebeveynin her zaman aynı biçimde davranması bir gün farklı diğer gün farklı kurallar koymamasıdır
Çocuklar ne zaman nasıl davranacaklarını çabuk öğrenirler
Bunun için de zaman zaman ebeveynin koyduğu kuralları sınarlar ve onun sınırlarını öğrenmeye çalışırlar
Örneğin bakkalda huysuzluk yapan bir çocuğu sakinleştirmek için anne ona sakız şeker gibi şeyler alırsa bir daha bakkala gittiğinde çocuk yine aynı biçimde davranacaktır
Bunu önlemek için ebeveyn her zaman aynı biçimde davranmalı ve kendi koyduğu kuralları çiğnememelidir
Çocuk huysuzlandığında onun duyguları da dikkate alınmalı ve onun neden öyle davrandığını anlamaya çalışmalıdır
Eğer davranışın nedeni bulunursa çözüm arkasından gelecektir
Ebeveyn onu anladığını çocuğa söylemelidir
Örneğin “Arkadaşın gittiği için üzülüyorsun biliyorum ama yine de oyuncaklarını toplamalısın” gibi onu anladıklarını ifade etmek oldukça yararlı olacaktır
Anne ve babalar da yaptığı hatalardan ders almasını öğrenmelidir
Herhangi bir biçimde yanlış davrandıkları zaman önce sakinleşmeli gerekirse çocuktan özür dilenmeli bundan sonra nasıl davranacağını ona söylemelidir
Çocuğa doğru davranışları öğretmek çocuk eğitiminde elbette ki çok önemlidir
Ancak çocuk kendini kontrol etmesini ebeveynlere ve diğer büyüklere bakarak daha çok öğrenir
Onun için ebeveynlerin söyledikleri ile yaptıklarının tutarlı olması zorunludur
Büyükler gibi (!) çocuklar da zaman zaman bazı hatalar yaparlar
Önemli olan bu yanlış davranışlardan yola çıkarak doğruların ona sevecen bir biçimde öğretilmesidir
Çocuk eğitiminde tokatın yeri var mı?
Eskiden ebeveynlerden tokat yemek çocuk terbiyesinin neredeyse ayrılmaz bir parçasıydı
Bu yüzden şimdiki erişkinler arasında tokat yemeyen birini bulmak oldukça zordur
Günümüzde de özellikle kırsal kesimde ve büyük şehirlerin varoşlarında çocuklar hala büyüklerinden tokat yemektedir
Hatta okullarda bile zaman zaman öğretmenlerin dayağa başvurduğu bilinen bir gerçektir
Peki bu “cennetten çıkma (!)” olduğu tabir edilen dayağın çocuk eğitiminde yeri var mı? Amerikan Pediatri Akademisi tokatın çocuk eğitiminde kullanılmaması gerektiğini eğer çocuğun cezalandırılması gerekiyorsa ona alternatif diğer yöntemlerin kullanılmasını önermektedir
Dayak atmanın çocuk eğitiminde yeri yoktur çünkü: O an için işe yaramış görünse bile çocuğun davranışını değiştirmede aslında daha önce söz edilen bir sandalyede bekleme cezasından daha etkili değildir
Tokat atmak çocuğa sorumluluk öğretmez tersine onun daha da kızmasına ve hırçınlaşmasına neden olur
Ebeveynlerin çoğu daha sonradan tokat attıkları için pişmanlık duymaktadırlar
Sürekli tokat yiyen çocukta zamanla bu yöntem de artık işe yaramaz olacaktır
Tokat atmak şiddetine bağlı olarak çocukta ciddi fiziksel hasarlara neden olabilir
Sürekli dövülen çocuklarda depresyon alkol kullanımı diğer çocuklara saldırganlık daha sık görülür hatta erişkin olduklarında kendi eş ve çocuklarını dövme ve suç işleme oranları diğer kişilere göre daha fazla olmaktadır
Yapılan çalışmalar dayak yiyen çocukların erişkin olduklarında diğer kişileri –onları sevseler bile- daha çok cezalandırma eğiliminde olduklarını ortaya koymuştur
Onun için hekimler olarak bizler çocuk eğitimi konusunda ebeveynlere doğru yolu göstermeli sağlıklı bir nesil yetiştirmek için her türlü şiddetten kaçınmaları gerektiğini onlara olabildiğince öğretmeye çalışmalıyız
Son söz olarak Dorothy Law Nolte’un aşağıdaki satırları bu konuda söylenmesi gerekenleri çok güzel bir biçimde dile getirmiyor mu?
Çocuk yaşadıklarından öğrenir…
Eğer bir çocuk eleştiriyle yaşarsakınamayı öğrenir
Eğer bir çocuk düşmanlıkla yaşarsa savaşmayı öğrenir
Eğer bir çocuk utançla yaşarsa suçlu hissetmeyi öğrenir
Eğer bir çocuk hoşgörü ile yaşarsa sabırlı olmayı öğrenir
Eğer bir çocuk övgüyle yaşarsa değer vermeyi öğrenir
Eğer bir çocuk alayla yaşarsa utanmayı öğrenir
Eğer bir çocuk adil yaşarsa adaleti öğrenir
Eğer bir çocuk güvenceyle yaşarsa inanmayı öğrenir
Eğer bir çocuk dürüstlükle yaşarsa doğruyu öğrenir
Eğer bir çocuk yüreklendirmeyle yaşarsa kendine güvenmeyi öğrenir
Eğer bir çocuk arkadaşlıkla yaşarsa dünyada sevgiyi bulmayı öğrenir
Eğer bir çocuk onaylamayla yaşarsa kendinden hoşlanmayı öğrenir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul