Konu
:
Özel Öğrenme Bozukluğu Disleksi Nedir
Yalnız Mesajı Göster
Özel Öğrenme Bozukluğu Disleksi Nedir
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Özel Öğrenme Bozukluğu Disleksi Nedir
Metin 5 yaşında konuşmaya başlayabilmiş okul çağının gelmesiyle de bazı sorunlarının olduğu ortaya çıkmış
Bütün arkadaşları okumaya başladığı halde o hala okumayı çözemiyordu
Harfleri ters yazıyorders dinlemiyor ve de “arkadaşlarıyla iyi geçinemiyordu
Çevresindeki herkez annesi de dahil olmak üzereonun geri zekalı olduğunu düşünüyordu
Metin bütün çabalara rağmen yanlış yazmaya sağını solunu karıştırmaya devam etti
Sınıf öğretmenin tavsiyesi üzerine özel öğretmen tutuldu
Ancak özel öğretmen de birkaç ders sonra artık gelemeyeceğini aksi taktirde cinnet geçireceğini söyleyerek ailesini daha da telaşlandırdı
Bunun üzerine annesi Metin i zeka testi uygulatmak üzere Cerrahpaşa Çocuk Psikiyatrisi bölümüne götürmüş
Sonuçta Metin in zeka seviyesinin normalin çok üstünde olduğu ortaya çıkmış ve buradaki uzmanlar Metin e doğru teşhisi koymuş : Dislektik
Çoğunlukla normal ya da üstün zekalı çocukların “geri zekalı” damgasını yemesine neden olan disleksi genellikle okul çağında farkedilebiliyor
Ülkemizde de yeni yeni tanınan bu hastalığın öğretmenler ve veliler tarafından yeterince bilinmemesi bu durumu daha da zorlaştırıyor
9 yaşındaki Oğuz televizyondaki bütün açıkoturum ve belgeselleri başından sonuna kadar izliyor araştırmacıboş zamanlarını bilim ve teknik ansiklopedilerini oku¤¤¤¤¤ geçiriyor
Zeka düzeyi ise normalin çok üstünde
Ancak Oğuz okula başladığı ilk yıl diğer dislektik çocuklar gibi ne okuyabilmiş ne de yazabilmiş
Annesi okuldan almayı düşünmüşöğretmeni ise sabredin açılacaktır demiş
Oğuz şu anda okuma-yazma biliyorancak bazen ters yazıyor veya okurken satır atlıyoryön bulma problemleri de halen geçmemiş
Öğrenme bozukluğu olan çocukların sorunlarının derecesi farklı olmasına rağmen hepsinin ortak yanı normal veya normalin üzerinde zekaya sahip olmaları
Ancak okumayı-yazmayı öğrenmede harfleri ve sembolleri hatırlamada zorluk çekerler
Harfleri ters çevirirler 8 bal yerine dal pasta yerine basta gibi ) veya kelimedeki haflerin sırasını değiştirirler (için yerine çini gibi)
Heceleme hatası yaparlar el yazılarının okunması çok güçtür
Ayrıca çok unutkandırlar
Okulda defterlerini kalemlerini ¤¤¤¤lerini unuturlar
Sakar ve dalgın olabilirler
Matematik problemini siz sorarsanız çözer de kendisine verirseniz çözemez
Çarpım tablosunu öğrenmede zorlanır ona 6->9 7->4 15->51 gibi görünür
Toplama yerine çarpma yaptığı toplamaya soldan başladığı görülür
Bazen yazıların aynada aksetmesi gibi ters yazarlar
Türkiye de 5 yıldır bilinen disleksinin tedavisi mümkün
Zekaları normal veya normalin üzerinde olduğu halde akademik beceri kazanamayan bu çocuklar uzman bir pedagogun katılımıyla uygulanan grup veya bireysel terapilere katılarak tedavi ediliyorlar
Ama öncelikle teşhisi doğru koymak gerekiyor
Oysa disleksi Türkiye de öğretmen ve veliler tarafından yeterince tanınmıyor bu da işleri zorlaştırıyor
Milli Eğitim Bakanlığı bu konuda 1992 yılında rehber öğretmen ve diğer ilgili öğretmenlereokullarda hizmet içi eğitim verilmesini kararlaştırdı
Bu konuda Davranış Bilimleri Merkezi çocuk psikoloğu Şeniz Pamuk şunları söylüyor: “Disleksinin ülkemizde tedavisi için çok az sayıda yer mevcutancak bazı hastanelerin psikiyatri bölümlerinde ve davranış bilimleri merkezlerinde bu konudaki uzman kişiler bu tedaviyi sağlıyabiliyorlar
Örneğin İstanbul Tıp Fakültesi Hastanesi Psikiyatri bölümünde haftada bir gün birer saatten bireysel veya grup terapileri uygulanıyor
Çocuğun probleminin yoğunluğuna ve de motivasyonuna bağlı olarak bazılarında 6 aylık bir tedavi yeterli olabilirken bazılarında tedavi 3-4 yıl sürebiliyor
Genellikle bireysel olarak çocuk ve psikiyatristin ikili yürüttüğü tedaviye daha sonraları diğer çocuklar da eklenerek grup halinde sosyalleşme sürecine geçiliyor”
Çevrenize baktığınız zaman her çocuğun farklı yapıda olduğunu görürsünüz
Kimisi hızlı koşabilir kimisi yavaş kimisi en güç problemleri kısa sürede çözer kimisi daha geç
Boyları saç rekleri ağırlıkları hep farklıdır
Disleksili çocuklar da bu farklılıklara sahiptir
Bu çocukların da diğerlerinden farklılıkları öğrenme-algılama bozukluklarının olmasıdır
İstanbul Tıp Fakültesi Çocuk Pedagogu Ümran korkmazlar disleksinin ailelere ve öğretmenlere anlatılarak aydınlatılması gerektiğini söylüyor: “Beyin ilginç bir organımızdır ve yaş küçük olduğu oranda da elastikdir
Bu çocuklar okumayı yazmayı zorlukla öğrenirler ama öncelikle ailenin öğretmenin ve arkadaşlarının anlayış ve desteğine ihtiyaç duyarlar
İyi kullandıkları yeteneklerini ön plana çıkarmak atılacak ilk adımlardandır
Özel öğrenme bozukluğu Türkiye de ortalama % 5-10 civarında yani 40 kişilik bir sınıfta 2 çocukta disleksi var demektir
Bu çocuklara özel psiko-pedagojik yaklaşımla yardım edilmeli disleksi bir hastalık değil de çözülmesi gereken bir yumak olarak görülmelidir
”
Dislektik çocuk;
• Harfleri ya da rakamları ters algılar
Örneğin 3 rakamını E harfi gibiveya 6 rakamını 9 olarak görür
• Okurken ve yazarken satırları veya sözcükleri atlar
• Uzaklık ve derinlik algılamasında sorunları vardır
Bu nedenle eşyalara çarpabilirsandalyelerden düşebilirler
• Yön tayin edemezsürekli saği solu karıştırırlar
• Benzer sesleri birbirine karıştırırörneğin soba yerine sopa kova yerine kofa der
• Günleri ard arda sayamaz
• Ödevlerini yapmayı unutursürekli hatırlatmak gerekir
• Kendisini çok zor ifade ederkelimeleri sıralayıpcümle oluşturmakta güçlük çeker
• Önce-sonra dün-bugün gibi kavramları karıştırır
• Arkadaşları ile olan ilişkileri genellikle bozuktur
• Değişikliklere uyum sağlayamaz
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul