Konu
:
3 Yaşındaki Çocuğun Bilişsel Gelişimi
Yalnız Mesajı Göster
3 Yaşındaki Çocuğun Bilişsel Gelişimi
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
3 Yaşındaki Çocuğun Bilişsel Gelişimi
2)Çevrenin kendinden farklı olduğunun artık yeterince farkındadır
Artık bir yabancının onu anneden uzaklaştırması kendisi annesi ve çevre bütünlüğünün bozulacağı korkusunu yaratmaz
Kendisi annesinden de çevreden de farklıdır
Onlarla bir bütün değildir
Bir önceki dönemde annenin onu evde bırakıp dışarı çıkması olay olurken o şimdi annesini kapıdan uğurlar
Hatta anaokuluna gider
Anaokuluna gidiş gibi anneden ayrılırken bu dönemde hala olay çıkarıyorsa mutlaka bir sorun vardır
3)Çevresini yeterince fark edebildiğinin kendini çevreden soyutlayabildiğinin bir diğer kanıtı çocuğun her şeye “hayır” diyerek itiraz etmesidir
Şimdi sırada; yeni fark ettiği kendini başkalarına fark ettirmek vardır
Bu “asilik” değil kendini çevreden ayırt edebildiğini ispat etme çabası yani olumsuzluk
4)Üç yaşın ortalarına doğru parmaklar beyinden aldığı komutlara yavaş yavaş uymaya başlar
Eğri çizgilerin az çok birleşmesinden oluşmuş bir baş ve ondan çıkan çizgilerde kol bacak ve saçlar ayırdedilir
5)Çocuk canlı bir objeyi değil hafızasına kaydettiği bir imajı çizgilerinde sembolize eder
Bu ise beynin gerçek bir bilişsel yeteneğidir ve bilişsel yetenek basamaklarına paralel bir gelişme gösterir
6)Gerçekten de kaba ve ince motor hareketlerin ve lisan gelişiminin kendine yetecek kadar geliştiği bu dönemde bilişsel gelişim oldukça ilkeldir
Obje devamlılığının kazanılması ile birlikte duyusal motor dönem bitmiş yerine işlevsel olmayan bir mantığın ilk öğeleri yeni yeni belirmeye başlamıştır
Bu gelişmekte olan mantığa göre;
Çocuklar maddelerin cansız olabileceğini algılayamaz
Ona göre her şey canlıdır
Yani bardak düşüp kırılsa ona göre bardağın kırılma sebebi; yerçekimi ile bir kütlenin yere düşmesi sert zemine çarpması değil bardağın canlılara özgü bir özelliği örneğin hastalığı ya da yorgunluğudur
Peşi sıra olan iki olay arasında sebep-sonuç ilişkisi vardır
Yani uykusu geldiğinde tesadüfen fıstık yemiş ve hemen akabinde uyumuşsa uyumamak için bir daha fıstık yemez
Sezgileri ile karar verir
Yanlışlıka 10 tabak kıran biri bilerek bir tabak kıran birinden daha suçludur
Çünkü daha çok tabak kırmıştır
Bencildir kendinden başkasını düşünmez
Anında adalet adalettir
Cezasını da ödülünü de anında bekler
Geciktiği zaman cezayı da ödülü de neden aldığını söyleseniz de anlamaz
Ceza veya ödül gelmeden hemen önce hangi davranışı yapıyorsa o davranışın cezalandırıldığını ya da ödüllendirildiğini sanır
Yani ağlarken susması için ona bir oyuncak verilse ileride oyuncak istemek için ağlamak gerektiğini anlar
Çünkü ağlama sebebi oyuncağın verilme sebebini çoktan geride kalmıştır
7)Kaba ve ince motor hareketlerini oldukça iyi yapan lisanı kendini az çok ifade edecek kadar kullanabilen çocuğun bu dönemdeki resim yeteneği hemen hemen çevreyi algılama ve bilişsel mantık seviyesindeki gerilikle eşdeğerdedir
Bu nokta oldukça önemlidir
Üç yaşın sonlarına doğru çocuk resimlerinde burun belirir
İnsan figüründe çocuğun en çok dikkatini çeken baştır
Başta en çok işlenen ise yüzdür
Hatta özenle portre çalışılır
İnsan yüzündeki detayları farke debilmek dikkat gerektirir
Bu detayları çizmek için sabır göstermek ise dikkat süresinin yeterliliğinin işaretidir
BU her iki yetenek yani dikkat ve yeterli dikkat süresi ilerideki akademik başarının ilk yapı taşlarıdır
Öğrenebilmek için çocuğun dikkate ve bu dikkati bir alanda bir süre toplayabilmeye ihtiyacı olacaktır
O nedenle üç yaş ana okuluna başlamak için iyi bir yaştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul