09-05-2012
|
#6
|
Şengül Şirin
|
beş hanedan ve on krallık dönemi (907-960), Song (960-1279), Liao (907-1125) ve Jin ( Ruzhen )('1115-1234)hanedanları dönemleri
BEŞ HANEDAN VE ON KRALLIK DÖNEMİ (907-960), SONG (960-1279), LİAO (907-1125) VE JİN ( Ruzhen )('1115-1234)HANEDANLARI DÖNEMLERİ
Beş Hanedan Ve On Krallık Dönemi (907-960) Siyasal ve toplumsal kargaşa içinde geçen bu dönemde güzel sanatların da özellikle kuzeyde pek az korunduğu ve geliştiği görülür Bu dönemde Jing Hao manzara resminde kararlı ve ciddi kuzey okulunun,Dong Yuan da rahat,neredeyse izlenimci güney okulunun kurucusu oldu ve bu iki karşıt gelenek Çin manzara resminde çağdaş döneme değin sürdü Güneyde çanak çömlek ve özellikle seladon üretimi de önemini korudu

SONG (960-1279), LİAO (907-1125) VE JİN ( Ruzhen) (1115-1234)HANEDANLARI DÖNEMLERİ
Song (960-1279), Liao (907-1125) ve Jin ( Ruzhen )('1115-1234)hanedanları dönemleri Çeşitli istilaların yaşandığı,Kuzey illerinin zaman zaman elden çıktığı,başkentlerin yağmalandığı ve yenilerinin kurulduğu bu dönemde Çin"de elle tutulur kültür mirasına yeni bir ilgi uyandı Arkeolojinin başlangıcı sayılabilecek bu ilginin sonucunda ilk büyük koleksiyonlar oluştu ilk sanat uzmanları ortaya çıktı Kuzey Zong imparatoru ressam ve kaligrafi Hui Zong"un (hd 1100-25) resim,tunç,ve yeşim koleksiyonları çok değerli bilgilerin günümüze ulaşmasına yardımcı olurken,saray atölyeleri de eski yapıtların tıpkılarını üretmeye başladı Eskiyle bu ölçüde ve bu düzeyde ilgilenilmesi Çin sanatı açısından önemli bir öğe olacaktı
Yazılı belgelerden anlaşıldığına göre,bir kuleler kenti olan Song başkenti Bianjing ile Marco Polo"nun dünyanın en büyük kenti dediği Güney Song başkenti Hangzhou"dan günümüze hemen hiçbir yapı ulaşmadı Bianjing pagodalarının en yükseği 110 m"di kalabalık Hangzhou ise manzara ressamlarınca 4-5 katlı konut yapıları,olağanüstü güzellikte tapınak ve teraslarıyla betimlenmişti Ama dönemin üslubu asıl Zhengding"de bulunan dört yapıdan ve sayıları 60"ı aşan pagodadan çıkartılmaktadır Ayrıca bu dönemde mimarlık düşüncesinin geliştiği Yu Hao gibi ustalarla Li Chiai gibi devlet mimarlarının iyi eğitim görmüş oldukları ve Li Chiai"nin mimarlar için ansiklopedik bir elkitabı hazırladığı bilinmektedir

Buda heykellerinde Çin Üslubunun son aşamasına varıldığı Song döneminde ,manzara resmi alanında Kuzey Song döneminin başarıları sürdürüldü Li Cheng ve önceleri onu izleyen Fan Kuan büyük manzara ressamlarıydı Bu gerçekçi ,anıtsal ama profesyonel geleneğin karşısında ise ,doğayı değil yalnızca kendi doyumları için kendilerini anlatmayı amaçlayan Mi Fei ( Mi Fu),Wen Tong ve Li Gonglin( Li Longmian ) gibi amatör ressamlar yer aldı Amatör aydın sanatçılar arasında şair ve kaligraflar da vardı Wen Tong ve Su Dongpo"nun kaligrafiye çok yaklaşan bambu resimleri ve Su"nun Wen"in resimleri için şiir yazması ve wenren"in temel öğesi olan şiir-resim-kaligrafi birliğini sağlıyordu İmparator Hui Zong"un sarayında akademik resmin önde gelen temsilcisi Li Tang"dı jin istilasından sonra sanatçılarıyla birlikte sarayın güneye taşınması hem amatör,hem de gerçekçi ve profesyonel geleneğin Hangzhou"da sürdürülmesine yol açtı Song hanedanının sonu yaklaştıkça da tapınaklarda yepyeni bir resim anlayışı doğdu Chan ( Zen) Budacılığın etkisindeki bu ressamların en büyüğü Liutong Manastırını (si) yeniden kuran Muqi Fachang idi Song hanedanı döneminde Çin seramik porselenleri sade ve saf bir güzelliğe ,Qing resmi saray eşyalarında ( bak Ding seramiği) Ru ( bak Ru seramiği) Jun ( bak Jun seramiği) beyaz porselenleri ,seladonlar,kahverengi ve siyah sırlı sert seramikler,Jun sert seramikleriyle biçim ve bezeme açısından saray eşyasıyla tam bir karşıtlık içindeki sert Çizhou seramikleri üretiliyordu Çin"de sır üstü tekniğiyle boyamanın ilk bilinen örneği de 1201 yılının karşılığı olan bir tarih taşıyordu Song başkentinin Hangzhou"ya taşınmasından sonra ise kentin güney kapısının hemen dışındaki Jiaotan"da üretilen grimsi mavi sırlı saray eşyasının tek süsü,sırda isteyerek oluşturulan çatlaklardı Güneyde çok sayıda yeni atölyede üretilmeye başlayan seladonların en iyileri saray için yapılanlardı Jingdezhen atölyesinde büyük miktarlarda üretilen mavimsi beyaz (bak Yingqing porseleni) porselen ise Yuan,Ming ve Qing hanedanları döneminde Çin porselen atasıydı Song dönemindeki en önemli gelişmelerden biri de hemen hemen her ilde porselen atölyelerinin ortaya çıkması,hem iç tüketim hem de ihracat için üretimin çok artmasıydı
Song dönemi tun kapları yitik mum yöntemiyle yapılmış ,eskiye duyulan ilgiyi yansıtan örneklerdi Bu eskiye düşkünlük,örneğin,Song yeşimlerinin ayırt edilemeyecek kadar eskilere benzemesine yol açmıştı İpek dokumada ise Uygurlar tarafından Orta Asya"dan taşınan bir teknik geliştirilmiş,küçük tezgahlarda çok ince goblenler dokunmuştu
Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|