Konu
:
Hava Sporları
Yalnız Mesajı Göster
Hava Sporları
09-03-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hava Sporları
HAVA SPORLARI
Türkiye
Yamaç paraşütü
Yelken Kanat
Planör
Paraşüt
Balon gibi hava sporları meraklıları için keşfedilmesi gereken bir ülkedir
Yamaç Paraşütü
Yamaç Paraşütü sporu
ilk bakışta serbest atlama paraşütüne benzeyen bir paraşüt ile uçak yerine
yüksek bir tepeden koşulmak sureti havalanmaktır
Eğimli ve yüksek bir tepeye açık olarak serilen paraşüt
pilotun koşmaya başlaması ile hava ile dolar ve pilotla birlikte havalanır
Uçuşların süresi kullanılan malzemenin performansı ve pilotun tecrübesine bağlı olarak kilometrelerce /saatlerce sürebilir
Tek kişi olabileceği gibi iki kişilik ( tandem ) kanatları da vardır
İlk denemesi 1940'lı yıllara uzanan yamaç paraşütü günümüze kadar pek çok değişiklik göstermiş
uçuş süresi ve güvenliğini artırıcı yapısal gelişme kaydetmiştir
İlk yamaç paraşütü serbest atlayış paraşütüne benzemekteydi
Zamanla değişiklik göstererek basınca dayanıklı olma özelliği yerine yüksek kaldırma gücüne sahip aerofil yapıya dönüştü
Yamaç paraşütü kanat yapısı 1980 li yıllardan itibaren kolay havalanan
iyi bir süzülme performansı ve yavaş çöküş oranı için en uygun şekline ulaştı
Ülkemizde Yamaç Paraşütü Sporu 1990 başlarında Fethiye Ölüdeniz bölgesinde ki Baba Dağı'nın yabancı pilotlar tarafından keşfedilmesi ile tanınmış
ilk olarak üniversite kulüplerinde aktif olarak başlamıştır
Bilinen en ekonomik hava aracı olması ve doğa sporları ile içiçe olması bugün geniş bir kitle tarafından sevilerek yapılmasını sağlamıştır
Temelde özel bir yetenek ve aşırı efor gerektirmeyen Yamaç Paraşütü Sporu standart bir eğitim sonrasında yapımı oldukça kolay ve zevklidir
THK
üniversite kulüpleri ve özel kulüpler tarafından Yamaç Paraşütü Eğitimleri düzenlenmektedir
Yelken (delta) Kanat
Yelken kanat motoru olmayan
rüzgar ve diğer hava etkileri ile uçuş yapabilen tek kişilik bir uçuş aracıdır
Havalanma
havada kalma ve havalanma yeri yamaç paraşütüne benzer
Ancak uçuş için daha fazla eğitim süresine ihtiyaç vardır
Güvenlik için kişiye bağlı paraşüt de bulunmaktadır
Balon
Dünyada ilk ortaya çıkışı 18
yy sonlarına uzanan balonla uçuş sporu ülkemizde de yoğun ilgi görmektedir
Uzun yıllardır bireysel sportif amaçlı yapıldığı gibi
Turistik yörelerimizdeki yerel etkinliklerde balonla kent turları düzenlenmektedir
Balon
içine doldurulan sıvı propan gazının ısıtılması ile havalanır
Uygun rüzgarda (10 km/h'in altındaki) oldukça uzun süreler sakin bir uçuşla havada kalabilir
Ortalama seyir yüksekliği 500-1500 feet arasında olan balona yön vermek
irtifa kazandırıp kaybettirmek
hızını değiştirmek
tecrübeli bir pilot tarafından kolaylıkla yapılabilir
Mikrolayt
Microlayt
oldukça basit motorlu uçuş aletidir
Basit motor yapısı ile öğrenmesi ve kullanması oldukça kolay olan mikrolayt tek ve iki kişilik olabilir
Kumanda paneli ve gösterge tablosu karmaşık değildir
İniş ve kalkış pistinin de önemi yoktur
kısa mesafelerde iniş ve kalkış yapabilir
Mikrolayt aerodinamik yapısı sayesinde
havalandıktan sonra deltakanat ve planör gibi motorsuz uçabilir
Böylelikle az bir yakıtla uzun saatler uçabilir
Microlayt uçuşu tüm dünya ülkelerinde yapıldığı gibi ülkemizde de yapılmaktadır
Türkiye'de microlayt ile uçmak için Türk Hava Kurumu'na ya da havacılık kulüplerine başvurulmalıdır
Planör
Planör
kalkışı başka bir motorlu uçak tarafından çekilerek veya pist başında bulunan bir motora bağlı çelik halat yardımı ile hızlı bir şekilde çekilerek sağlanan motorsuz uçma aracıdır
Planör
havada belli bir irtifaya geldiğinde çekici halattan pilotu tarafından ayrılır ve serbest uçuşuna başlar
Görünüşü ve kumandalarının işlevleri diğer motorlu uçaklarda olduğu gibidir
Ancak hava koşulları daha fazla önem taşımaktadır
Planör
motorsuz olduğundan özel bir kanat tasarımı vardır
Kanat profillerinin özel dizaynı
kanatların büyük ve geniş olması planöre büyük bir kaldırma kuvveti kazandırır
Planörün havada kalışı ve ilerlemesi hava fileleri ile sağlanır
Planörün ileri gidişi pozisyonunda oluşan hava fileleri kanat üstü profil kesiti sayesinde kanat üstünde türbilans oluşturur
yine kanat altı profil kesiti nedeniyle hava fileleri kanat altında kaldırıcı kuvvet meydana getirirler
Böylelikle havada kalma ve ilerleme sağlanır
çok kısa mesafede iniş kalkış yapabililir
Planörün kokpiti tek veya çift kişilik olabilir
Kokpitde planörün diaaa esende hareket etmesini sağlayacak pedal
yine yatay eksende yatış olayını sağlayacak lövye bulunmaktadır
Bunların dışında planörün hızını değiştirecek tali uçuş kumandaları bulunmaktadır
Planörde yer ile planör arası kominikasyonu sağlayacak telsiz de bulunmaktadır
Dünyada ilk planörün mucidinin 1886 yılında bir deneme uçuşu esnasında düşerek ölen Otto LİLİENTAL olduğu bilinmektedir
Bugün planörcülük Avrupa ve Dünyada sevilerek yapılan hava sporlarının başında gelmektedir
Türkiyede de en eski hava sporlarından olup
Planör Uçuş Okulu 1935 yılında açılmıştır
Paraşüt
Paraşütle atlama sporu için Türk Hava Kurumu ve özel havacılık kulüpleri eğitim vermektedir
Tandem ve VE AFF Atlayışı
Tandem Atlayışı: Bir paraşütle iki kişinin atlayış yapmasıdır
Daha önce hiç paraşüt atlayışı yapmamış kişilerin
tecrübeli bir tandem pilotu ile birlikte yaptıkları atlayıştır
Tandem atlayışında yolcunun yapması gereken çok fazla bir şey yoktur
tüm kontrol tandem pilotundadır
yolcuya uçağa çıkmadan önce 20 dakikalık bir brifing verilir ve atlayışa çıkılır
<br><br>Tandem atlayışında
3000m irtifadan paraşütü açmadan önce yaklaşık 180 km/saat hızla 30sn kadar serbest düşüş yapılır
ardından paraşüt açılır ve açık paraşüt ile ortalama 3 dakika havada kalınır
AFF (Accelerated Freefall) : Hızlandırılmış serbest düşüş olarak adlandırılan bu atlayış
öğrencinin serbest düşüş ustalığını geliştirir
Öğrenci 3000m
irtifadan iki öğretmen ile birlikte paraşütü açmadan 40 sn kadar serbest düşüş yapar
karşılaştığı problemler öğretmenler tarafından gösterilerek giderilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul