09-03-2012
|
#2
|
Şengül Şirin
|
shang ( Yin) hanedanı dönemi ( İÖ 18 -12 yy.)- Zhou hanedanı dönemi ( İÖ y.1111-255/256)
SHANG ( YİN) HANEDANI DÖNEMİ
shang ( Yin) hanedanı dönemi ( İÖ 18 -12 yy ) Shang hanedanının esane değil,gerçekten var olduğu bugünkü Anyang ve Zhengzhou kentlerinde yapılan kazılar sonucunda anlaşıldı Bulunan tunç kaplar yemek,şarap ve törensel yıkanma gibi kullanım amaçlarına göre sınıflandırıldı İÖ 2 yüzyılın sonlarında Çin"in tunç dökmede dünyanın en ileri ülkesi olduğunu gösteren bu kaplar önceleri sanıldığı gibi yitik mum yöntemiyle ( cire-perdue) yapılmamış ,parça parça hazırlanan kalıplar bir araya getirilerek dökülmüştü Kapların çoğu bezemesiz ,bir bölümü geometrik ya da simgesel anlam taşıyan hayvan biçimindedir ( zoomorf) Başlangıçta tunç kap dökme ve kullanma hakkı yalnızca hükümdar ailelerindeyken ,daha sonra hükümdarın görevlendirdiği yerel yöneticiler,Zhou hanedanı dönemindeyse ( İÖ y 1111*255/256) güçlü ve varlıklı herkes bu hakkı elde etti Bazı kapların üstüne kazınmış ad ve kısa adamalar ,kehanet için kullanılan kemiklerin üstündekilerle birlikte,Çin yazısının bilinen en eski örnekleridir
Shang üslubunun ,Zhengzhou"da bulunan dayanıksız ,kaba çanlardan ve ok uçlarından Qinyang"daki kusursuz tunç kaplara doğru gösterdiği gelişme ,uzun bir barış ve istikrar döneminin kanıtıdır Bu dönemde daha yüksek derecede fırınlanmış sert seramik ( yarım porselen )ve sırlı çanak çömlekler üretilmiş ,yeşim oymacılığında önemli gelişmeler görülürken ,mezarlarda ele geçen tabut,araba ve mobilyalardaki lake işine rastlanmıştır

ZHOU HANEDANI DÖNEMİ (İÖ y 1111-255/256)
Zhou hanedanı dönemi ( İÖ y 1111-255/256) Çin tarihinin bu en uzun döneminde toplumsal açıdan olduğu kadar sanatsal açından da köklü değişiklikler ortaya çıktı Merkezi Zhou yönetiminin zayıflayıp feodal güçlerin oluşması,sanatta birçok yerel üslubun belirmesine yol açtı Dönemin son 300 yılında ticaretin gelişmesi ,varlıklı bir toprak sahibi ve tüccar sınıfının ortaya çıkması da sanatları koruyan yeni bir grubun ve yeni yaklaşımların doğmasını sağladı Kazılar Zhou kentlerinin surlarla çevrildiğini,saraylara ve tören yapılarına yer verildiğini gösterirken,bazı eski metinlerden anlaşıldığı kadarıyla,sonradan gelişecek pagodaların ilk örnekleri de bu dönemde yapıldı Gene bu metinlere göre,resim sanatı saray ve tören yapılarındaki duvar resimleriyle önemli ölçüde gelişti Shang dönemindeki gibi küçük ölçekli heykellerin yontulduğu bu dönemde çok ince işçilikle ahşaptan oyulmuş ve lake kaplanmış kilt eşyaları da yapıldı
Zhao döneminde asıl gelişme dekoratif sanatlardaydı Önceleri Shang üslubunu andıran tunç kaplarda giderek klasik saflığa ve ölçülülüğe ulaşıldı Yalnızca işlevsel değil,başlı başına güzel nesneler üretilirken,tunç ve altın döküm gibi yeni teknikler ,altın,gümüş ,yeşim ve cam kakma gibi bezeme yöntemleri kullanıldı Çin kültüründe ayri bir yeri bulunan yeşimtaşından Zhou hanedanının sonlarına doğru,törensel ve süs amaçlı olmak üzere başlıca iki grupta toplanabilen kusursuz nesneler oyuldu Törensel yeşimlerin en önemlisi Cennet"i ya da gözleri simgeleyen yassı ,yuvarlak ve delikli bi"ydi Ayrıca dünyayı,doğuyu ve hükümdarı,batıyı ve kaplanı,güneyi,kuzeyi simgeleyen törensel yeşimler de vardı Çanak çömlekte ise aşağ Yangtze ( Chang) Vadisinde hemen hemen porselen kalitesinde ,Tang hanedanı ve sonrasındaki seladon sırının sayılan,ince feldispat sırlı örnekler ortaya çıktı Sırlı çanak çömlekte,pişirilmeden önce kabın üstüne düzenli yinelenen motifler basma yöntemine de ilk kez bu dönem ürünlerinde rastlanır
Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|