Yalnız Mesajı Göster

El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı

Eski 09-01-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı



Tefsir'in okunmasında izlenecek yol hakkında okuyucularınıza neler söyleyebilirsiniz?


Bizi sonsuz kudretiyle insan olarak yaratan, rahmetiyle yaşatan, ilmiyle kuşatan, nuruyla aydınlatan, habibine ümmet, kitabına vâris yapan, ezelî kelâmında muhatap alarak bize, "Ey mümin kullarım!" diye hitap buyuran Allah Teâlâ'ya sonsuz hamd ve senâ olsun


Bütün âlemlere rahmet kılınan, müminler için manevi tezkiye, terbiye ve terakki rehberi yapılan, Allah'ın habibi, yaratılmışların en hayırlısı efendimiz Hz Muhammed'e, onun tertemiz âline, Ehl-i beyt'ine ve güzide ashabına razı oldukları kadar salât ve selâm olsun


Kıymetli okuyucularımız, size değerli bir eseri sunmanın mutluluğu içindeyiz Bu eser, büyük âlim ârif şeyh seyyid Ahmed İbn Acîbe el-Hasenî'ye [kuddise sırruhû] (v 1224/1809) ait el-Bahrü'l-Medîd fî Tefsîri'l-Kur'âni'l-Mecîd isimli tefsirin tercümesidir Bu tefsir, yüce Kur'an'ın zâhirî tefsiri ile tasavvufî işaretlerini bir arada sunan; zâhirle bâtını, şeriatla hakikati, ilimle irfanı, nakille tecrübeyi, delille müşahedeyi, amelle edebi, dille gönlü, sözle aşkı kaynaştıran orijinal bir tefsirdir


Ahmed İbn Acîbe el-Hasenî [kuddise sırruhû], elliye yakın eserin sahibi bir âlim ve kâmil mürşid olarak bu tefsirini mürşidlerinin tavsiyesi ile ömrünün son döneminde yani en verimli devresinde yazmıştır


Müfessirimiz, el-Bahrü'l-Medîd'in zâhirî "tefsir" kısmını Beyzâvî, Ebüssuûd, Nesefî, İbn Atıyye, Kurtubî ve Hâşiyetü'l-Fâsî gibi muteber tefsirlerin açıklama ve nakillerinden oluşturmuştur "Âyetlerin Tasavvufî İşaretleri" kısmında ise Kuşeyrî'nin Letâifü'l-İşârât'ı, Rûzbihân-ı Baklî'nin Arâisü'l-Beyân'ı, İbn Atâullah-ı İskenderî'nin Hikem'i başta olmak üzere Kûtü'l-Kulûb, İhyâ, Avârifü'l-Maârif gibi pek çok tasavvuf klasiğinden istifade etmiş, bazan ilk dönem sûfîlerinin sözlerine yer vermiş, yer yer Şâzelî pîrlerinden nakillerde bulunmuş, ayrıca kendi tecrübe ve müşahedeleriyle konuyu desteklemiştir


İbn Acîbe el-Hasenî [kuddise sırruh], "Âyetin Tasavvufî İşaretleri" kısmında, daha önce tefsirini yaptığı âyetlerin muhtevasını göz önüne alarak açıklamalarda bulunmuş; bu arada mürşidlere, müridlere, muhiplere veya münkirlere en az bir hatırlatma yapmıştır Bu bölümde bazan tasavvufî kaynaklardan konuyla ilgili geniş açıklamalar nakletmiştir


Kıymetli okuyucularımız, her mümin, kendisine hitap eden ilâhî emir ve nehiyleri bilmekle yükümlüdür Bunun birinci kaynağı Kur'ân-ı Hakîm'dir Sonra sünnet ve sahabe uygulaması gelir İlâhî emirleri doğru anlayıp uygulamak için Kur'an mealleri yeterli değildir Buna sadece tefsirler de cevap vermez Halk için bunun en güzel yolu, bağlı olduğu mezhebe göre ibadet ve muamelatı anlatan güvenilir ilmihallerdir Âlimler için durum farklıdır


Tefsirleri fıkıh ve ilmihal kitabı gibi görmemek gerekir Bununla birlikte halk için Kur'ân-ı Hakîm'deki hikmet, ibret, kıssa, zikir, dua, mesaj, ahlâk ve uyarıları öğrenmenin en güzel yolu, güvenilir müfessirlerin tefsirlerini okumaktır Bu tefsirlerin, çok uzun veya çok kısa olanları değil, orta hacimli olup ihtiyaca cevap verenleri tavsiye edilir İşte siz kıymetli okuyucularımıza tavsiye edeceğimiz tefsirlerden biri de bahsettiğimiz vasıflara uyan elinizdeki bu tefsirdir


Biz el-Bahrü'l-Medîd'i incelediğimizde bunun halkımıza faydalı bir tefsir olduğunu tesbit ettik ve istişarelerimiz sonucunda tercümesine karar verdik Tefsirin tercümesi için izin ve dua alındıktan sonra, tarafımızca tercümeye başlandı ve -yüce Allah'a sonsuz hamdolsun- birinci cildin basım aşamasına gelindi Tefsirin tamamı -inşallah- on bir ciltte tamamlanacaktır


Bu arada tercüme sırasındaki dipnot kısmındaki ilave çalışmalarımızı "Tercümede Takip Ettiğimiz Usul" başlığında zikrettik "Giriş" kısmında zikredilen "İbn Acîbe'nin Tefsirindeki Metodu" bölümü de tefsirin genel özellikleri ve bizim tefsir üzerindeki tasarruflarımız hakkında ilave bilgi vermektedir


Tefsirin "Giriş" kısmı tarafımızca hazırlanmıştır Bu kısmın birinci bölümünde Kur'an'ın zâhiri ve bâtını meselesini, işârî/tasavvufî tefsirlerin tanımını, tefsirler içindeki yerini ve değerini, ayrıca müfessirleri konu eden inceleme çalışmalarımız oldu


Giriş kısmının ikinci bölümünde İbn Acîbe'nin doğumu, ailesi, yetişmesi, hocaları, eserleri ve tefsirindeki metodu yeterince tanıtıldı Müfessirimizin nasıl bir âlim, mücahid ve kâmil mürşid olduğunu anlamak için bu bölümün okunmasını özellikle tavsiye ediyoruz


Üçüncü bölümde ise Kur'an'ın tarifiyle birlikte, eûzü besmelenin mana, hüküm ve hikmetleri işlendi


Tefsir, müfessirimizin önsözü ve Fâtiha sûresiyle başlamaktadır


Kıymetli okuyucularımız, tercümesini sunduğumuz bu kıymetli tefsiri, bazıları farklı yönlerden tenkit edebilir Mesela, hüküm bildiren âyetlerin tefsirinin kısa geçildiği, bazı kıssa ve haberlerde çok seçici davranılmadığı, tasavvufî işaretlerde bazan herkesin anlayamadığı konuların işlendiği, yer yer cezbe ve aşk diliyle söylenmiş kapalı manaların bulunduğu, bazan vahdet-i vücûd ve Cebriyye anlayışını vehmettiren ifadelerin mevcut olduğu söylenebilir Bütün bunların cevabı tefsirin içinde mevcuttur Tefsir sabır ve insafla okunursa, onun baştan sona Ehl-i sünnet çizgisinden hiç ayrılmadığı görülecektir Tefsirde fazla olmasa da herkesçe anlaşılamayan bazı manaların ve konuların bulunması tabiidir Bu tür konular için müfessirimizin cevabı şudur: "Bir kâmil mürşid terbiyesine girip seyrü sülûk yapmadan ve müşahede halinde safi tevhide ulaşmadan bunlar anlaşılmaz!" Bu tür konuları ehline havale etmek ve anlaşılan mana ile yetinmek en doğrusudur Zaten âyetlerin bir kısmı müteşâbih olup manaları ehli olmayana kapalıdır; onlara iman etmek yeterlidir


Burada, tercümenin mana ve muhteva yönünden incelenmesini üstlenerek kıymetli değerlendirme ve tavsiyeleriyle katkıda bulunan sayın Prof Dr Abdulaziz Hatip hocamıza ve eseri sizler için yayına hazırlayan bütün Semerkand ekibine teşekkür ederiz


Bizi, takip, uyarı, sevgi ve dualarınızla destekleyiniz


Bütün yardım ve başarı sonsuz kerem sahibi Mevlâmız'dandır


Hamdolsun âlemlerin Rabb'i yüce Allah'a





Yrd Doç Dr Dilaver Selvi'nin Hayatı, yazdığı ve tercüme ettiği eserler


1962 Tokat/Reşadiye doğumludur İlkokul eğitimini doğum yeri olan Çınarcık köyümde tamamladı Bu arada Kur'an Kursu eğitimi alıp hafızlık yaptı 1982'de İstanbul/Zeytinburnu İmam Hatip lisesini bitirdi 1986'da Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden mezun oldu 1989'da aynı üniversite bünyesinde Tefsir Ana Bilim Dalında yüksek lisans çalışmasını tamamladı 1996'da Meşhur Tefsir Literatüründe Tasavvuf Bakış konulu çalışmasıyla tefsir doktoru oldu İstanbul'da bulunan âlimlerden özel dersler aldı


Semerkand özel Araştırma Merkezi'nde çalışmalarını yürüten yazarın, Semerkand dergisinde yayınlanmış yetmişin üzerinde makalesi mevcuttur Yazar halen Semerkand Aile Dergisi'nde aylık olarak yazmaya devam etmektedir Selvi, Radyo Onbeş'te 3 sene boyunca Hayatın Kalbinden Sözler programını hazırlayıp sundu Yazar, evli ve dört çocuk babasıdır


Yazarın yayımlanmış telif çalışmaları


Semerkand Yayınları'ndan: Kaynaklarıyla Tasavvuf (2 cilt), Ehl-i Sünnet İnancı, Allah Yolunda Yardım ve Cömertlik, Dinimi Öğreniyorum, Kulun Yolculuğu (Mi'rac ve Nefs Terbiyesi), Ateşin Yakmadığı Âşık (Kıssaların Diliyle İman)


Şûle Yayınları'ndan: Kur'an ve Tasavvuf


Umran Yayınları'ndan: Kur'an ve Sünnet Işığında Rabıta ve Tevessül (Heyetle), İslam'da Velayet ve Keramet


Yazarın yayımlanmış tercüme çalışmaları


Semerkand Yayınları'nda:Avarifü'l-Mearif Tercümesi (Gerçek Tasavvuf), Sühreverdî'den, Kalplerin Azığı (Kûtu'l-Kulûb tercümesi), Ebû Tâlib el-Mekkî'den heyetle, 4 cilt, Kuşeyri Risâlesi, İmam Kuşeyrî'den, Hak Yolunun Esasları, İmam Gazâlî'den


Şûle Yayınları'ndan: Hz Peygamber ve İlimi Kardavî'den, Hucciyyetü's-Sünne, AbdülĞanî Abdülhalik'den

Alıntı Yaparak Cevapla