Yalnız Mesajı Göster

Bizim Allah´Tan Razı Olmamız Haddimizi Aşmak Değil Midir?

Eski 09-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Bizim Allah´Tan Razı Olmamız Haddimizi Aşmak Değil Midir?



"Ey mutmain (tatmin olmuş) nefis! Razı olmuş ve rızaya ermiş olarak dön Rabbine!" (Fecr 27-28) ayetlerinde geçen Allah´tan razı olmaktan maksat nedir? Bizim Allah´tan razı olmamız haddimizi aşmak değil midir?


Soru


"Ey mutmain (tatmin olmuş) nefis! Razı olmuş ve rızaya ermiş olarak dön Rabbine!" (Fecr 27-28) ayetlerinde geçen Allah´tan razı olmaktan maksat nedir? Bizim Allah´tan razı olmamız haddimizi aşmak değil midir?

Kullanıcı: esenugur | Tarih: 29-Ekim-2011, Saat: 13:05:35

Cevap


Değerli kardeşimiz;

Önce şunu belirtelim ki, ayette meal olarak yer alan “razı olmuş nefis” ifadesinde nefsin/insanın kimden razı olduğuna dair herhangi bir açıklama yoktur Bu sebeple, bu ifadeyi “Allah’tan razı olmak” şeklinde yorumlamak, ayetin ifadesinden anlaşılması gereken zorunlu ve tek bir açıklama şekli değildir


Nitekim tefsirlerin önemli bir kısmında “Nefsin razı olması”nı, onun kendisine verilen nimetlere razı olması veya kendi içinde hoşnutluk duyması şeklinde açıklanmıştır(bk İbn Kesir, Beyzavî, Kurtubî, İbn Aşur, ilgili ayetin tefsiri)


Bununla beraber, bu ifadeyi “nefsin/kişinin Allah’tan razı olması” şeklinde anlamakta da bir sakıncanın olduğunu düşünmüyoruz Allah’ı sevdiğimiz gibi, ondan hoşnut da oluyoruz, ondan razı da oluyoruz


Problem, rıza kavramını algılama biçimindedir Halbuki Allah’ın sıfatları ile insanların sıfatları arasında fark olduğu gibi, Allah’ın rızası ile insanın rızası narasında da fark vardır


Allah’ın insandan razı olması demek, onu pek çok lütuf ve ikramlarına mazhar kılması demektir Oysa insanın Allah’tan razı olması -bu açıdan- Allah için hiç bir değer ifade etmez, ona bir iyilik yapma gibi bir hususa işaret etmez


Bununla beraber, insanın -dünyada da- Allah’tan razı olması, insanın kendisi için bir değer ifade etmektedir Allah’tan razı olmak, bir manada Allah’ın kaderine, onun hükümlerine razı olmak demektir


Bu ayette ise, özellikle, Allah’ın kendisine karşı gösterdiği lütuf, merhamet, kendisine yaptığı ihsan ve ikramlarından duyduğu memnuniyeti, minnettarlığı ifade etmektedir Nitekim bazı tefsirciler bu ifadeyi “Allah’ın kendisine verdiği nimetler sebebiyle, nefsin ondan razı olduğu” şeklinde açıklamıştır(bk Nesefî, ilgili ayetin tefsiri)










Alıntı Yaparak Cevapla