|
Prof. Dr. Sinsi
|
Öss Çıkmış Cümlede Anlam Soruları Ve Cevapları
35 2001 - ÖSS
(I) Geçen yıl, yitirdiğimiz ressam ve dokuma sanatçısının eserleri, bu ayın sonuna değin İstanbul Sanat Galerisi'nde sergileniyor (II) Bunlar, büyük bir sabır, beceri ve ileri bir teknikle oluşturulmuş (III) Dokumalarını adeta bir yağlıboya tuvaline dönüştüren sanatçının esin kaynaklarını, kurumuş yapraklar, ağaç kabukları ve parşömen kâğıdı oluşturuyor (IV) Tüm bu dokuların, renklerin ve tonlarının değişik anlamları var; sanatçı bunlarla hem gelişmeyi, hem de yaşamın sürekliliğini ve gelip geçiciliğini vurgulamak istiyor (V) Yapıtlarında yansıttığı yaşam kimi yönleriyle bugünün insanını da kuşatıyor
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangisi sözü edilen sanatçının, yaşama yönelik görüşünü içermektedir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
36 2001 - ÖSS
(I) Hiçbir şey ak ya da kara diye ayrılmaz onun romanında (II) Mutluluklar, hüzünler, sevinçler, acılar iç içe yaşanır (III) Bunları anlatırken mekanik kurgulardan, neden - sonuç ilişkilerinden özellikle kaçınır (IV) İzlediği bu yol, okurun olaylara romancının gözüyle bakmasını sağlar (V) Roman boyunca, roman kişileriyle yazar arasında bir çatışma olmaz (VI) Bu da kişilerin inandırıcılığını artırır büyük ölçüde
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden han*gisi I cümlede belirtilen görüşü destekleyici niteliktedir?
A) II B) III C) IV D) V E) VI
37 2001 - ÖSS
(I) Üç adasıyla Malta, Sicilya'nın güneyinde, Akdeniz'in ortasında (II) Malta'nın üç adasından biri olan Gozo, ilginç kayalıkları, mağaraları ile birçok doğal güzelliğe sahip (III) Adada ağaç olmadığı ve tarih boyunca dışarıdan getirildiği için evlerin neredeyse tamamı taştan yapılmış (IV) Zengin kireçtaşı yatakları, burada taş işçiliğinin gelişmesinin en önemli nedeni (V) Her köyün, kusursuz işçiliğe sahip kiliseleri, mimaride taşa mahkûm olmanın yansıması olarak yorumlanabilir
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde olumlu bir durum olumsuz bir ifadeyle anlatılmaktadır?
A)I B) II C) III D) IV E)V
38 2001 - ÖSS
(I) Yaşamöyküsü yazma, birtakım ön çalışmalar yapmayı gerektirir (II) İlkin, yaşamöyküsü yazılacak kişiyle ilgili kaynaklar, belgeler saptanır: bunlar değerlendirilir (III) Bu yönden belgesel boyutludur yaşamöyküleri (IV) Kişinin mektuplarından, günlüklerinden, anılarından yararlanılır (V) Ayrıca, o kişinin eşinden, dostundan, onu tanıyanlardan bilgi alınır (VI) Bunlar yapılmadan oluşturulacak bir yaşamöyküsü hem ilgi çekici olmaz, hem de kişinin yaşam serüvenini tüm boyutlarıyla kuşatmaz
Bu parçanın I numaralı cümlesinde belirtilen düşüncenin nedeni, kaçıncı cümlede açıklanmıştır?
A) II B) III C) IV D) V
39 2002 - ÖSS
İnsan, bazı şeyleri söylemeyi seçtiği için değil, onları belli biçimde söylemeyi seçtiği için "yazar" dır
Bu cümle aşağıdakilerden hangisine anlamca en yakındır?
A) İnsanların, düşüncelerini söyleyiş biçimiyle söz dağarcığı arasında ilişki vardır
B) Bir yazarın neyi söylediğinden çok, nasıl söylediği önemlidir
C) İnsanın, söyleyeceklerini seçerken çok özenli davranması gerekir
D) Bir yazının okuyucu üzerindeki etkisi, onun anlatım biçimine göre değişir
E) Bir yazar, düşüncelerini sınırlamadan, özgürce yazmalıdır
40 2002 - ÖSS
Bir yazarın çocukluğu, o yazarın banka hesabıdır
Bu cümlede öne sürülen görüş aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yazarın sanatsal yaratıları, çocukluk anılarıyla, çocuklukta yaşadıklarıyla beslenir
B) Yazarların çocukluktaki birikimleri, yaşlılık döneminde anlam kazanır
C) Mutlu bir çocukluk dönemi geçirenler sonraki yıllarda yazar olabilir
D) Her yazar çocukluğunda, farkında olmadan, yazarlığa hazırlık dönemi yaşamıştır
E) Bir kimsenin yazar olmasında ilk adım, çocukluğunu anlatmasıdır
41 2002 - ÖSS
(I) Türkçe öğretmenimiz, sınıfa girdiği ilk gün bize yaşamöyküsünün ne olduğunu anlatıp kendi yaşamöykümüzü yazmamızı söylemişti (II) O zaman, bu çalışmanın gerekçesini anlayamamıştım (III) Bugün, ben de öğretmen olduktan sonra, düşünüyorum da bu çalışma, öğretmen ile öğrenci arasında kurulabilecek güçlü bir iletişimin başlangıcı olabilir (IV) Ayrıca öğrencilerin, kendilerini tanımalarını sağlayabilir (V) Keşke tüm öğretmenler bu tür çalışmalarla öğrencilerini, iç dünyalarıyla hesaplaşmaya yönlendirse, kendilerini tanıma konusunda cesaretlendirse forumsinsi net
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde "dilek" söz konusudur?
A) I B) II C) III D) IV E) V
42 2002-ÖSS
(I) Bu yapıt, romantik romanın bütün özelliklerini taşımaktadır (II) Romandaki olaylar bilinçli olarak seçilmemiştir (III) Romancı, olayları istediği biçimde geliştirmek için rastlantılardan büyük ölçüde yararlanmıştır (IV) Olayları öyküleyişteki neden - sonuç kopukluğuna karşın, kişilerin konuşmalarını yansıtmadaki başarısı romanın en güçlü yanlarından biridir (V) Kişiler, kültür düzeylerine uygun biçimde konuşturulmuştur
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde, sözü edilen yapıtın "hem olumlu hem de olumsuz" yönleri bir arada verilmiştir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
43 2002-ÖSS
(I) Bir öykü ustası olarak girdi edebiyat dünyasına (II) Öykülerinde de romanlarında da hiçbir zaman kolaya kaçmadı (III) Bunda, sanata duyduğu sorumluluk kadar okuruna duyduğu saygının da payı vardır (IV) Yapıtlarının hepsinde sanatsal ve kültürel gelişmeyi besleyici öğeler, ayrıca, okuru, düşünmeye yönelten özgür önermeler görülür (V) Bu usta, biçimsel yeniliklere açılmaktan hoşlanır ve bunları dener (VI) Basmaka*lıp reçetelerden, alışılmış neden - sonuç ilişkileriyle oluşturulan yapay anlatımlardan kaçınır
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangi*sinde, II cümledeki davranışın nedeni açıklanmaktadır?
A) I B) III C) IV D) V E) VI
44 2002-ÖSS
(I) Eleştirmenler, şiirlerinin kolay kolay anlaşılmayan, kapalı bir yapısı olduğunu söyler (II) Oysa onun yaşam serüvenini bir ölçüde biliyorsanız o şiirler, sizin için hiç de kapalı bir nitelik taşımaz (III) Onlarda toplumsal baskılar altında ezilen insanların sıkıntılarını, bilinçaltı dünyalarını bütün yönleriyle bulabilirsiniz (IV) Bunları yansıtan imgeler, yoğun anlamlar içerir (V) Bu durum, şiirlerini her okuyuşunuzda onların başka bir yanının ayrımına varmanızı sağlar
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden, "şiirlerinde, şairin yaşantısından izler bulunduğu" anlaşılmaktadır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
45 2002-ÖSS
Aşağıdaki yargılardan hangisi kişisel düşünce içermemektedir?
A) Bu kitap, duyguları etkileyen betimlemelerden uzak, günlük konuşma dilinin inceliklerin içinde barındıran bir dille yazıldığı için her yaştaki okurun beğenisini kazanıyor
B) Yazar, bu kitabıyla engin bir birikimi yapıtlaştırarak okura farklı bir dünyanın kapılarını açıyor
C) Geçen yıl yitirdiğimiz romancımız adına düzenlenen yarışmada bu yazar, ilk romanıyla ödül aldı
D) Bu yazar, gücünü çekici anlatımından ve ilginç olaylardan alan, genellikle şaşırtıcı so- nuçlarla biten öyküleriyle tanınmıştır
E) Öyküde kahramanın, güçlüklerle savaşmaktan yılmayan, üretken ve yaratıcı bir insan olduğu gösterilmek istenmiş
46 2002-ÖSS
(I) Bu zorlu uğraşta, kendimi hiçbir zaman şair olarak görmedim (II) Bana "şair" diyenlere de içimden hep gülümsedim (III) Ben, şiir yazma yolunda tutarlı olduğunu sandığım bir biçimde yürüyen, sıradan bir şairim (IV) Şiir yazma serüveninde, tüm yeteneğimi ortaya koyarak, ulaştığım düzeyi düşünmeden yol alıyorum (V) Bu tutumum, işimi bir bakıma zorlaştırdığı gibi az şiir yazmama da neden oluyor
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangilerinden, konuşan kişinin alçakgönüllü olduğu anlamı çıkarılamaz?
A) I ve II B) I ve III C) II ve IV
D) III ve V E) IV ve V
47 2003-ÖSS
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ötekilerden farklı bir düşünce dile getirilmiştir?
A) Üslup, insanın konuştuklarını ve yazdıklarını biçimlendiren kişisel bir öğedir
B) Bir sanatçının üslubu, o sanatçının kendisidir
C) Sanatçı, sözcükleri seçip yan yana getirirken, onlara kendi damgasını vurur
D) Üslup, sanatçının kişiliğini yansıtan bir aynadır
E) Bir sanatçı, yarattığı yapıtın türüne göre üslup kullanır
48 2003-ÖSS
(I) Jules Verne'in serüven tutkusu, denizcilik, tarih, coğrafya gibi alanlardan aldığı öğelerle beslenerek yazdıklarının çekirdeğini oluşturur (II) Sayısı iki yüze yaklaşan romanları çeşitli bilim dalları üzerine temellenmiştir (III) Yazar bu bilirr dallarına ilişkin bilgilerini, saatlerini geçirdiği kütüphanelerdeki binlerce kitaba borçludur (IV) Hiçbir bilim dalında uzman olmadığı hâlde yaşadığı dönemdeki her türlü gelişmeyi ve değişmeyi yakından izler (V) Böylece hem çağını çok iyi tanır hem de çağının getirdiği yenilikleri özümseyerek geleceğe yönelik öngörülerde bulunur forumsinsi net
Bu parçadaki numaralı cümlelerden hangileri anlamca birbirine en yakındır?
A) I ve II B) I ve IV C) II ve IV D) III ve V E) IV ve V
49 2003-ÖSS
(I) İnsanlar çocukluk döneminde, çevrelerindeki kişilerin diliyle konuşmaya başlar, daha doğrusu„ konuşmayı onlardan öğrenirler (II) Yetişkinlik döneminde konuşma sanatının inceliklerini, güzelliklerini ve olanaklarını kavramaya çalışırlar (III) İyi bir konuşmanın, insanı başarılı kılmada önemli bir etken olduğunu anlarlar (IV) Ayrıca bunun, insanın kişiliğini ve düşünsel düzeyin yansıtan bir araç olduğunun ayrımına varırlar (V) Bu nedenle de sözlü anlatım gücünü yaşamları süresince geliştirmeye çalışırlar
Bu parçadaki numaralı cümlelerin hangilerinde konuşmanın işlevinden söz edilmiştir?
A) I ve II B) I ve III C) II ve V D) III ve IV E) IV ve V
50 2003-ÖSS
Yahya Kemal: "Şiir, düşünceyi duygu hâline getirinceye kadar yoğurmaktır " der forumsinsi net
Ozanın, bu sözüyle anlatmak istediği düşünceyi içeren cümle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şiirde düşüncenin payı duygudan daha fazla dır
B) Duygular, şiirle etkili bir biçimde anlatılır
C) Şiir, düşüncenin, duyguların öz suyunda turnesiyle oluşur
D) Şiir, duyguların toprağını besleyip zenginleştirir
E) Şiirin etki gücü, içerdiği düşünceye bağlıdır
51 2003 - ÖSS
I Çocukların her isteğine karşı çıkmak ya da bunları bütünüyle yerine getirmek, kimi sorunlar yaşanmasına yol açabilir
II Çocuklara, güçlerini aşmayacak sorumluluklar yükleyerek onların kendilerine güvenmelerini sağlamak gerekir
III Çocuklara kazandırılan davranışlar ileriki dönemlerde de varlığını korur
IV Yanlış yapacağı korkusuyla kendisine sürekli yardım edilen çocuklarda, çekingen, kendini kanıtlayamayan bir kişilik yapısı oluşur
Yukarıdaki numaralı cümlelerin hangilerinde aynı düşünce farklı biçimlerde dile getirilmiştir?
A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) II ve IV E) III ve IV
52 2003-ÖSS
Aşağıdakilerin hangisinde yargının nedeni belirtilmemiştir?
A) Ülke toprakları yanlış kullanım yüzünden yok olup gitmektedir
B) Ülkede tarımsal üretimi geliştirmeye yönelik çalışmalar yıldan yıla azalmaktadır
C) Tarıma yeterince önem verilmediğinden bu ülke, pamuk, sebze, meyve üretiminde dünya sıralamasında gerilerde yer almaktadır
D) Kimi ülkelerde, tarıma dayalı üretimin bilinçli bir biçimde yapılmaması, halk sağlığı bakımından tehlike oluşturmaktadır
E) Çevre bilincinin yeterince gelişmemiş olması, hava ve su kirliliğine yol açmaktadır
53 2004-ÖSS
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde üslupla ilgili bir özelliğe değinilmemiştir?
A) Sağlam bir roman tekniğinin yanı sıra canlı, en az sözcükle çok şey anlatmayı amaçlayan, yoğun bir anlatımı vardı
B) Şiirlerinde, okurun değişik duygularını etkileyen imgeleri, sıradan sözcüklere yeni anlamlar yükleyerek oluştururdu
C) Yapıtlarındaki karakterler, halk arasından seçilmiş, zengin bir duygu dünyası olmayan, tek boyutlu kişilerdi
D) Şiirlerini oluştururken sözcükleri, ses, anlam ve çağrışım yönünden sıkı bir değerlendirmeden geçirerek kullanırdı
E) Betimlemelerinde gözlem gücü ağır basar, özentili ve coşkulu bir söyleyişten özellikle kaçınırdı
54 2004-ÖSS
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ötekilerden farklı bir düşünce dile getirilmiştir?
A) Aynı kavram alanıyla ilgili söz değerlerinin oluşturduğu sözcük salkımları, Türkçemizin zenginliğini göstermektedir
B) Anlamca ilişkili söz değerlerini içeren sözcük grupları oluşturmaya yönelik çalışmalara, ders kitaplarında gereğince yer verilmemektedir
C) Öğrencilere, Türkçe düşünme alışkanlığı kazandırmak için, işlenen parçalarda geçen ve aralarında anlamsal bağıntılar olan sözcük kümeleri bulundurulmalıdır
D) Sözcükler arasında bağlantı kurma, karşıtlık ya da benzerlikleri ortaya çıkarma, Türkçe öğretimindeki temel etkinliklerden biri olmalıdır
E) Türkçe ve yazın derslerinde sözcük çalışmaları, çeşitli sözcüklerin temel ve yan anlamlarını içerecek biçimde yapılmalıdır
55 2004-ÖSS
Aşağıdaki sorulardan hangisinin yanıtı, bir "gerekçe" içermektedir?
A) - Resim çalışmalarınızda en çok hangi malzemeyi kullanırsınız?
- Tümüyle yerli malı olanı seçip kullanırım
B) - Ayrıntıya önem verir misiniz?
-Evet, güzelliğe ulaşmak için ayrıntıları önemsiyorum
C) - Resim yaparken nasıl bir yol izlersiniz?
- Önce dikkatimi ele alacağım konu üzerinde yoğunlaşırım, onunla yaşamaya başlarım;sonra çalışmaya koyulurum
D) - Türk resim sanatının günümüzdeki durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Resim sanatçılarımızı, erişmeleri amaçlanan yerin de ötesinde görüyorum
E) - Resme yeni başlayanlara neler öneriyorsunuz?
-İlgilendikleri konuda eğitim görmelerini, sonra da öğrendiklerini uygulamaya çalışmalarını öneriyorum
56 2005-ÖSS
Bu sanatçımız kendisine söylenen: "Eline sağlık,resimlerin çok güzel olmuş " türünden basmakalıp sözlerin kendisine bir şey kazandırmayacağına inanır Çünkü ………
Bu cümlenin sonuna, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi uygun olmaz?
A) onun için önemli olan, yansıtmak istediklerinin anlaşılıp anlaşılmadığıdır
B) o, yöneltilen eleştiriler doğrultusunda kendisini geliştirecektir
C) onun için sanat, insanları etkileme, belirli duygularla donatma işidir
D) o, yapıtın biçim ve içerik yönünden eleştirilmesinden yanadır
E) o, eleştirinin işlevsel bir nitelik taşımasını ister
57 2005-ÖSS
Bir yazar şöyle diyor: "Düşüncenin canı kısa sözde, onun yoğun anlatımındadır "
Bu cümlede anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Derinliği olmayan düşünceler daha kolay anlaşılabilir
B) Güçlü anlatım, sağlam bir düşünce yapısı gerektirir
C) Bir düşünceyi özetlerken ana noktalar üzerinde durmak gerekir
D) Sözü uzatmak, anlatımı gereksiz sözlerle doldurmak düşünceyi gölgeler
E) Kısaltılarak anlatılan bir düşünceyi, hemen herkes anlayabilir
58 2005 - ÖSS
Her ressam, aynı doğa parçasını tuvaline farklı biçimlerde yansıtır ………
Bu cümlenin sonuna, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi uygun olmaz?
A) Doğa, her sanatçı için değişmez bir konu alanıdır
B) Çünkü olaylara, durumlara bakış açısı sanatçıdan sanatçıya değişir
C) Bu, aynı zamanda biçemle ilgili bir durumdur
D) Bunda sanatçının doğayı algılama biçiminin etkisi vardır
E) Bunu, yaratıcılığın bir gereği sayabiliriz
59 2005-ÖSS
(I) Sanatçı bu yapıtında, öteki yapıtlarından değişik bir yöntem izleyerek bireylerin gündelik yaşamdaki çatışmalarını anlatmaktan kaçınıyor
(II) O, bu yapıtında çok farklı bir düşünceden yola çıkarak yazdıklarını, dünün bugünü, bugünün de yarını aydınlatacağı düşüncesine dayandırıyor
(III) Bunun için de kent ve köy yaşamından değişik kesitler sunuyor (IV) Kurmacasal öğelerin dışına çıkmadan gerçekçi karakterler çiziyor (V) Bu tutumuyla okuyucuyu, derinden etkileyen renkli bir roman ort***** taşıyor
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisiyle "Sanatçı, kimi durumlarda tarihçinin görevini de üstlenen bir yaklaşım içinde olur " cümlesi arasında anlamca bir ilişki kurulabilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
CEVAP ANAHTARI
1 D 2 B 3 E 4 B 5 A 6 D 7 C 8 E 9 B 10 E 11 C 12 E 13 C 14 E 15 A 16 D 17 C 18 C 19 B 20 E 21 D 22 A 23 C 24 D 25 C 26 A 27 E 28 C 29 E 30 E 31 B 32 C 33 D 34 A 35 D 36 A 37 E 38 E 39 B 40 A 41 E 42 D 43 B 44 B 45 C 46 E 47 E 48 A 49 D 50 C 51 D 52 B 53 C 54 A 55 B 56 C 57 D 58 A 59 B
|