Konu
:
Adelhard [ Bath'lı ]
Yalnız Mesajı Göster
Adelhard [ Bath'lı ]
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Adelhard [ Bath'lı ]
ADELHARD [ Bath'lı ]:
Bakımlıyız
Com -
ADELHARD [ Bath'lı ]
(1090-1160) İngiliz düşünür ve tanrıbilimci
Chartres Okulu' na bağlıdır
Öz-biçim sorununun çözümünde Aristoteles ile Platon' u bağdaştırmaya çalışmıştır
Bath' da doğdu
Bristol' da öldü
İlköğrenimini doğduğu yerde gördükten sonra Fransa' ya gitti
yükseköğrenimi bitirdi
Sonra Laon' da Anselmus' un kurduğu okulda
bir süre öğretmenlik yaptı
İtalya
İspanya
Anadolu ve değişik Arap ülkelerini kapsayan uzun bir geziye çıktı
Yedi yıl süren bu geziden sonra
Araplar' dan edindiği bilgileri tanıtmak amacıyla İngiltere' ye döndü
Araplar' dan öğrendiği Eukleides' in Stoikheiai("İlkeler") adlı çalışmasını
Arap bilginlerinin matematik ve gökbilimle ilgili değişik yapıtlarını çevirdi
Bu gezisi süresince edindiği bilgilere
sürdürdüğü çalışmalara dayanan Quaestiones Naturales ("Doğa Sorunları")
De Eodem et Diverso ("Özdeşlik ve Çeşitlilik Üstüne") adlı yapıtlarını yazdı
Adelhard
felsefeye Arap düşünürlerinin çalışmalarını incelemekle
görüşlerini öğrenmekle girdi
Aristoteles ve Platon' un o dönemde bilinen yazılarını yorumlayan Arap bilginleri akıl ilkelerine dayanan ve genellikle Aristoteles mantığından kaynaklanan bir yöntemi benimsemişlerdi
Felsefe ve tanrıbilim sorunlarının yorumlanmasında uygulanan bu yöntemi benimseyen Adelhard
gelenekçi İngiliz tanrıbilimciliğine karşı çıktı
Tanrıbilim sorunlarının akılcı bir yöntemle çözümlenmesi gereğini ileri sürdü
Felsefe ile tanrıbilim sorunlarının belli bir "neden" kavramı üzerinde yoğunlaştığı görüşünü savundu
Ona göre bütün varlık türleri ve bilinen nesnelerin oluşumunda
genel geçerlik taşıyan
belli bir neden vardır
Tanrı' nın yaratıcı gücü de bu ‘’neden" le bağlantılıdır
Tanrısal gücün belli bir "neden" e dayanması bir eksıklik değildir
Varlık kavramı altında toplanan bütün nesneleri yaratan Tanrı
belli bir "neden" e dayanmadan edemez
Tümel kavramlar tanrısal bir anlayış gücünde önceden vardır
Yaratılış eylemi bu kavramlara göredir ve onlardan sonradır
Bireysel anlayış gücü bu kavramların varlığını
öncelliğini
düşünerek kavrayabilir
Algılama
bu tanrısal kavramların sınırlarını aşamaz
Bilginin kazanılmasında başlıca etken temel ilkeleri kavramaktır
Bu temel ilkelerin kavranması da matematik kurallarına göre davranmakla olabilir
Matematiğin uyguladığı tümdengelim yöntemi maddenin
madde evreninin tanınmasını
bilinmesini sağlar
Bilginin sağlanmasında us ilkelerine dayanan matematik yönteminin uygulanması gereklidir
Tanrı ilk devindirici güçtür
Tanrı istenci dışında bir devinim söz konusu değildir
Devinimden yola çıkarak
ilk devindirici olan tanrısal gücü
yani Tanrı' yı kavrama olanağı vardır
İnsan akıl yürüten bir varlıktır
ölümlüdür; ancak ruh ölümlü değildir
Ölüm ruhla gövdenin ayrışması
ruhun gövdeden uzaklaşmasıdır
insanda maddeyle ilgisi olmayan özellikler vardır
Hayvanda duyum olmadığı gibi
insan varlığının özünü oluşturan ruh da yoktur
Bu özellik hayvanın
evren bütünü içinde bir "tür" olmasından kaynaklanır
Salt duyularla algılanabilen nesnelerde "tür" ve "çeşit" ayrımı vardır
Sözgelişi hayvan için "tür"
insan için "çeşit" ve "birey" söz konusudur
Adelhard
"tür" ve "birey" konusunda Aristoteles'in ve ondan kaynaklanan
Orta Çağ tanrıbilimcilerinin izinden gitmiştir
Evrenin yapısı ve düzeni konusunda da Platon ile Aristoteles' in görüşlerini uzlaştırmaya çalışmış
yeni bir görüş getirmemiştir
Onun düşünce tarihindeki önemi
daha çok
Arap düşünürlerinin yapıtlarına dayanması
onları çevirerek
Avrupa aydınlarına tanıtmasındadır
Adelhard
Avrupa Orta Çağı' nda
Yunan-Roma ilk Çağı ve özellikle felsefesini tanıma ve İlk Çağ düşünce ürünlerini yazıldıkları diller olan Yunanca ve Latince' den öğrenme çalışmalarına ve böylece yeni bir dönemin başlamasına yol açmıştır
Daha sonraki dönemlerde
Yunan-Latin ilk Çağı' nı
kendi kaynaklanndan tanıma amacım güden çalışmalar nedeniyle
bilimsel bakımdan
bir Doğu-Batı yakınlaşması başlamıştır
Bu arada
yine Adelhard’ ın çevirileriyle
Arap felsefesi Batı’ da ilgi uyandırmış
yeni bir çalışma alanı açmıştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul